Een jongensdroom gaat in vervulling.
De SEMA-show mag dan wel voorbij zijn, wij hebben er nog steeds een goede nasmaak van in de mond. Zeker toen we laatst op de hoogte werden gebracht van deze ‘Menace‘ Corvette, die in opdracht van een Nederlander wordt gemaakt.
De Menace van Dennis is gebaseerd op een Corvette C3 Stingray uit 1972. Met het ambitieuze idee om zijn favoriete auto op te waarderen naar hedendaagse standaarden werd de bolide (op Nederlands kenteken) in 2011 naar de Verenigde Staten verscheept. De wagen werd daar naar Heartland Customs gebracht, waar ze inmiddels al enkele jaren werken aan een moderne interpretatie van de illustere C3 Corvette. Het over-Amerikaanse werd er vanaf geschaafd en Europese invloeden werden met open armen ontvangen.
Intussen zijn we nog maar één jaar verwijderd van de terugkeer van de Menace, die een heuse metamorfose heeft ondergaan. Omdat dit betekent dat er een hele waslijst aan aanpassingen is, pakken wij de belangrijkste er voor jullie uit. Allereerst is de voorkant goed aangepakt. Naast een in opdracht gemaakte grille en custom koplampen, is de motorkap aangepast en met 3D geprinte stukken opgedirkt. Aan de zijkanten vinden we een uitlaatsysteem dat gebaseerd is op de Mercedes SLR Stirling Moss. De achterzijde krijgt extra downforce via een actieve achterspoiler. Voor het chassis stapten ze buiten de deur en gingen ze naar Roadster Shop, die voor hen een compleet nieuw en modern C3 exemplaar maakte. De auto is overigens ontworpen door Tavis Highlander (van Highlander concept rendering), welke reeds vele bekende en prijswinnende auto’s op zijn naam heeft staan.
Onder de kap vinden we een LS7 blok met een LS9 supercharger die door Brian Thomson in elkaar werd geknutseld. In de Menace produceert deze combinatie zo’n 860 pk en meer dan 1.100 Nm aan koppel. Officiële figuren voor de snelheid en acceleratie zijn er nog niet, maar het is niet ondenkbaar dat dit een absolute raket is. Het vermogen mag je zelf naar de banden roeren met een handgeschakelde zesbak van Tremec.
Het interieur van de Menace is, net als ongeveer ieder ander deel van de auto, helemaal custom-made. Hiervoor zochten ze de specialisten van Sculpt Garage op, die er een minimalistisch wonder van maakte. De meeste onnodige frustels zijn eruit gehaald en maken plaats voor een set Recaro stoelen en heel wat extra koolstofvezel. De Corvette staat op sloffen van HRE en kan tot stilstand worden gebracht via keramische remmen van Brembo.
Ik zeg, laat maar zo snel mogelijk overvliegen die boel!
Met dank aan Dennis en Baruch voor deze heerlijke tip.
Foto credit: Corvette Online
patrick zegt
Veel respect voor dit soort projecten. Of ik het mooi vind laat ik maar in het midden.
Ik zou echt geen jaren willen wachten op een meer moderne auto. Op het moment als hij volgend jaar klaar is, is bepaalde techniek dus alweer wat jaartjes oud! Ben wel benieuwd wat een dergelijk project kost.
ghost zegt
@patrick: Mwah ik niet. Elke John met geld kan overal aankloppen voor “Customizing”. Liever zelf bloed, zweet en tranen erin stoppen, dat kan ik meer waarderen.
599gto zegt
stuur, diffuser, koplampen, spoiler en velgen eraf aub
jeffreyderuiter zegt
@599gto: spoilertje vind ik nog wel netjes. De rest geheel mee eens
599gto zegt
@jeffreyderuiter: je hebt gelijk de spoiler mag blijven maar de grill moet eruit :)
porschepdk zegt
@599gto: ik vind dat nooit zo lekker rijden moet ik zeggen.
599gto zegt
@porschepdk: Het oogt wel een stuk beter bij nader inzien mogen de stoelen en motorkap er ook uit .
JanJansen zegt
Sneller dan 99,99% van wat er op de NL weg rondrijdt.
Veel beleving want een handbak, cabrio en laag gewicht.
Ja, dit project snap ik wel.
rijnounsdoor zegt
Een 61 jarige bestuurder toevallig?
postzegel zegt
@rijnounsdoor: “61 jarige bestuurder heeft interesse in neusje”
FieRo zegt
Opzich hou ik van dit soort projecten maar…net iets te druk/rommelig.. ik had dit naar de Ringbrothers gebracht als ik het geld had.
rob5nismo zegt
Mooi man die sidepipes dat ding zal de buurt laten schudden als er gestart wordt
bmwm3gtr zegt
Echt wel dik! Ik had zelf wel even andere sloffen onder gezet, en wat minder foute koplamp units maar voor de rest echt Respect!
toyotafortuner zegt
Ik ben zeker niet altijd vies van (uitbundige) tuning (LW, RWB, Wald) en restomodding. Maar hier? Mwaa… Maar dear god, t interieur en die motorkap. Dank Autoblog, nu kan ik lekker slapen…
gasmonkey zegt
Wat een lelijk ding zeg.
kennone zegt
Lekker voor al de haters. Weer een mooi project met handbak!! :P
dell zegt
Dennis the Menace, nice.
Gulli zegt
@dell: Ah, ik was niet de enige die het was opgevallen blijkbaar :)
roberto zegt
Hoe langer ik er naar kijk, hoe gaver hij wordt! Alleen had ik hem in de coupe variant beter gevonden. Al met al een geslaagd project! Zo te zien met veel vakmannen aan gewerkt, koplampen en uitlaten zijn strak verwerkt, en gelukkig geen onnodige kieren..
Foramen zegt
Gaaf project.
Lijkt me wel minder prettig dat als inzittende je hoofd onderdeel van de rolconstructie wordt.
aquila2003 zegt
Prachtig project, mooie lijnen, spoiler vind ik zeer geslaagd! Maar die slr sidepipes waren me al een doorn in het oog op de slr ??
davelepeef zegt
Dus ze zijn er bijna 8 jaar mee bezig geweest!? Als bedrijf? Dan hoop ik toch wel dat het voor de spreekwoordelijke appel en ei is gedaan?? Klinkt zo namelijk als een klusje om overgebleven tijd te vullen ofzo…
Alfarobert zegt
Hele project zal veel duurder zijn dan de “Vette”zelf neem ik aan. Nog mag hij er ook maar 130 mee op onze autobaan. Wat heb je aan zoiets?
rene1135 zegt
Niet geschikt voor de gemiddelde Nederlandse spits
goodolddays zegt
Gewoon echt, maar dan ook echt heeeeel lelijk