Aantal EV’s in Nederland is verdubbeld

Auteur: , 56 Reacties

Lekker bezig, mensen.

Dubbel zoveel EV's in Nederland dan jaar eerder

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland blijft maar groeien. Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat zich gebaseerd heeft op kentekenregistraties van de RDW, is gebleken dat in Nederland tweemaal zoveel EV’s zijn dan in 2018. De vraag naar hybride auto’s is inmiddels afgenomen.

Kijken we naar volledig elektrische auto’s, dan zien we dat afgelopen jaar het totaal is gestegen naar bijna 45.000 auto’s. Op 1 januari waren er in Nederland 44.678 EV’s, tegenover de 21.842 van een jaar eerder. In de loop van dit jaar is het getal overigens nog verder gestegen. In vijf jaar tijd is het aantal EV’s op de Nederlandse wegen zelfs vertienvoudigd.

Hoewel de plug-in hybride momenteel nog voorloopt op de EV, is het duidelijk dat een deels elektrische auto niet langer aantrekkelijk is voor de consument. In totaal waren er op 1 januari 93.918 PHEV’s, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. Daarbij zijn 9 op de 10 nieuwe stekkerauto’s een volledig elektrische. Gezamenlijk brengen ze het aantal stekkerauto’s in Nederland wel naar ruim 139.000 stuks. Niet verkeerd.

Wel benadrukt het CBS nogmaals dat elektrische auto’s vooral door zakelijke rijders worden gereden. Waar slechts 12 procent van de normale personenauto’s zakelijk wordt gereden, is dit bij stekkerauto’s liefst 77 procent. Een fors verschil.

Tenslotte mag het geen verrassing heten dat Tesla de grote winnaar is in dit segment. Van alleen de Model S rijden er momenteel al 12.000 stuks rond op de Nederlandse wegen, de Model X doet het eveneens netjes. Voor de Amerikaanse fabrikant zullen de cijfers overigens nog positiever uitvallen. De zeer succesvolle en goedkopere Model 3 is namelijk dit jaar pas op de markt gekomen, dus heeft het CBS de cijfers van die auto nog niet meegerekend. Afgezien van Tesla presteerden vooral de Jaguar I-PACE en de Nissan Leaf redelijk.



56 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Slechts 12% van normale auto’s wordt zakelijk gereden? Best weinig. Had meer verwacht.
@berlinetta: Hoeveel van deze 88% zijn ex-zakelijke auto’s?
@berlinetta: Diezelfde 12% rijd 69% van de totale kilometers ;)
@berlinetta: ik vind twaalf procent best veel. Met 8,4 miljoen auto’s en 8,7 miljoen werkenden veronderstelt dat, dat ongeveer 1 miljoen Nederlanders een personenauto nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
@potver7: Ja als ik kijk naar mijn eigen omgeving en hoeveel mensen dan een lease-auto hebben. Zijn er toch wat. Ik had het eerder op 30% geschat.
@potver7: Niet iedereen vind het een goed idee om 650-1100 euro bruto loon in te leveren en vervolgens nog eens aangeslagen te worden voor je ‘voordeel’ van de zaak….
Daarentegen worden ook veel leaserijders financieel gedwongen tot een leaseauto!
@dutchneon: bizar he, mijn werkgever dwingt mij ook een iPhone en dure laptop te gebruiken. #firstworldproblems

Mijn auto is gereedschap om gegarandeerd en professioneel bij de klant te komen en geen arbeidsvoorwaarde, misschien hooguit gedeeltelijk omdat ik er privé in mag rijden.
@flutterby: Als jij je leaseauto en eventuele tankpas privé mag gebruiken, dan is dat gewoon een arbeidsvoorwaarde hoor. Daarom betaal je er immers ook belasting over.
@berlinetta: dat zeg ik toch ook? Tankpas heb ik trouwens niet, want daar weet mijn auto geen raad mee.
@flutterby: Nouja, je zegt dat het geen arbeidsvoorwaarde is of hooguit gedeeltelijk. Iets is een arbeidsvoorwaarde of is dat niet. Bovendien is het alleen maar positief voor je dat het een arbeidsvoorwaarde is, want dat betekent dat je werkgever het niet zomaar van je mag afpakken.

En ik weet dat jij een Tesla rijdt, maar krijg je van je werkgever dan geen laadpas?
@berlinetta: bij langdurig afwezigheid moet ik hem gewoon inleveren hoor en als ik een sociale verzekering raadpleeg of hypotheekaanvraag doe dan neemt niemand deze secundaire arbeidsvoorwaarde mee.
@flutterby: Dat is ook normaal. Een laptop of een telefoon kan ook een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn en die moet je meestal – net als een leaseauto – ook gewoon inleveren bij langdurige afwezigheid.
@dutchneon: als je een lease auto hebt is inderdaad het bruto maand salaris wat lager dan bij een werkgever die niet aan leaseauto’s doet. Maar dat is eigenlijk door de bank genomen pakweg de helft van het leasebudget.
@dutchneon: Als je als werknemer de kans om krijgt om een leaseauto te nemen en je laat dat vervolgens liggen, dan ben je goed gek. Wat is nu pak ‘m beet 250 -400 euro netto p/maand. Een beetje leuke auto met een jaarlijkse kilometerage van >25k is al vele malen duurder.
@bmw2coupeeigenaar: idd, tegen het BTW voordeel en de tankpas valt zelfs met een goede 2e hands auto niet te compenseren.
@bmw2coupeeigenaar: Als ik zie hoeveel vrienden van mij maandelijks kwijt zijn aan hun leaseauto en als ik zie wat ik maandelijks kwijt ben aan mijn privéauto, dan is een leaseauto voordeliger. De maandelijkse kosten komen wel enigszins overeen, maar ze hebben geen groot bedrag hoeven uitgeven om in die auto te kunnen rijden. Bovendien rijden ze in een auto die ze vanwege de prijs nooit zouden hebben gekocht als ze hem privé moesten kopen.
@berlinetta: en geen last van onderhoudskosten, als de wagen eens defect gaat is dat lastig en vervelend maar niet echt een probleem.
@mashell: Dat ook inderdaad, ze lopen immers geen risico. Als ik mijn situatie vergelijk met die een vriend van me; we rijden allebei een Ford Focus. Ik privé, hij lease. Maandelijks zijn we allebei ongeveer 400 euro kwijt (dan reken ik onderhoud, afschrijving en benzinekosten mee). Het verschil is alleen dat ik voor dat bedrag 15k per jaar rijdt en hij 40k. Ik heb 10k moeten uitgeven om de auto voor de deur te zetten. Hij niks. Nu geloof ik wel dat leasen steeds duurder wordt, gezien de stijgende bijtelling.
@berlinetta: Reken je dan alleen de bijtelling voor hem of ook het verschil in loon wat iemand krijgt als hij geen leaseauto neemt? Als ik mijn leaseauto inlever betaal ik geen 400 euro netto bijtelling meer, maar krijg ik daarbovenop ook nog eens 800 euro bruto “salaris” erbij en een km vergoeding. Echter gaat de km vergoeding dan weer bruto/netto van de 800 euro af. Dus dan is het heel erg afhankelijk van wat ik prive rijd.
@hiostu: Ja dat weet ik niet precies. Hij zegt dat het hem in ieder geval 400 euro netto per maand kost. Uiteraard zal zijn loon stijgen als hij de leaseauto inlevert, maar dan stijgen zijn auto gerelateerde kosten ook. Bovendien zal hij dan ook niet meer in een soortgelijke auto kunnen rijden die hij nu rijdt.

Hoe dan ook, misschien ligt het qua kosten niet eens zo heel ver uit elkaar (afhankelijk van hoeveel je rijdt). Maar een leaseauto biedt toch wel een hoop voordelen, zoals het niet hoeven aanbreken van je spaarrekening en geen risico lopen.
@hiostu:
Bij ons krijg je geen compensatie met het leasebedrag of een deel ervan als je geen leaseauto neemt. Dat is echt geen regel dat dat zo is. Wel is de kilometervergoeding hoger als het wettelijk maximum onbelast.

In mijn functie mag ik een auto van €950 per maand.
Aan bruto kilometervergoeding op basis van 35000 km zakelijk is mijn werkgever zo’n beetje hetzelfde kwijt. Voor hen dus lood om oud ijzer.
@berlinetta: “Nu geloof ik wel dat leasen steeds duurder wordt, gezien de stijgende bijtelling.” Bijtelling was nogal een zwabber ding, 25%, 20%, 14%, 22% maar dat heeft eigenlijk niet eens zo veel invloed op de netto kosten maar juist de stijgende brandstofprijzen maken leasen steeds interessanter, immers daarmee wordt de balans tussen kosten van de bijtelling en de financiele waarde van de prive kilometers steeds gunstiger voor de laatste.
@bmw2coupeeigenaar:
Gelukkig ben ik gek.
In plaats van een dertien in een dozijn middenklassertje waar heel Autoblog altijd op loopt te schelden rij ik in een Jaguar S-Type met zespitter diesel.
Bij ons is kilometervergoeding ook mogelijk.

Wat ik anders aan bijtelling en eigen bijdrage (rekent mijn baas ook) kwijt ben voor een auto van €40.000, ben ik nu kwijt bovenop mijn kilometervergoeding. Rij ik wél een auto die ík leuk vind.
Dat de prive verkopen achter blijven kan ik mij wel voorstellen. De kosten zijn nog hoog en er is weinig 2e hands elektrisch te koop. Daarnaast vindt er, vermoed ik, ook een revolutie plaats in het fietswereldje. Naar mijn gevoel rijdt iedere 60+-er nu op een elektrische fiets. Particulieren die nieuwe auto’s kopen zijn meestal wat ouder. Ik kan me goed voorstellen dat de aanschaf van een elektrische fiets ervoor zorgt dat de aanschaf van een nieuwe auto weer even wordt uitgesteld.
@pomoek: een knappe speed pedelec kost tegenwoordig net zoveel als een goede tweedehands auto😱
@kobus1967: Mijn pa heeft er een gekocht en die kostte inderdaad zo’n 10k.
Knap duur fietsje… Hij gaat er elke dag mee naar z’n werk en is iets minder snel als dat ie met de auto zou gaan. (Woubrugge – Amstelveen). Dat heeft natuurlijk vooral met traag verkeer op de A4 te maken, en tussen Woubrugge en Leimuiden is het kruipen met de auto. Midden op de dag is het maar een kwartier met de voiture maar in de spits haal je dat nooit meer tegenwoordig. De man is er erg blij mee geloof ik!
@enrique: voor de helft heb je ook een hele knappe hoor…
@enrique: 10k? Heeft dat ding een zadel van krokodillenleer en platina velgen met diamanten ventieldopjes?
@berlinetta: De meesten kosten inderdaad wel een stuk minder, maar ze bestaan wel degelijk:
https://www.fietsenwinkel.nl/stromer-st5-1000wh-sport-45km
@simonmc: Ja bizar eigenlijk. 10k voor een fiets.
@enrique: een Stromer waarschijnlijk. Is wel het neusje van de zalm qua elec fiets. Maar de gemiddelde NL’er heeft ook geen 10K klaarliggen voor zo’n fiets. Gelukkig heb je al snelle e-bikes vanaf 2,5K.
@jaso013: Die inderdaad :-)
@Berlinetta: Waarschijnlijk! ’t zal wel de Rolls Royce onder de fietsen zijn.

Ik zie ze hier in Amsterdam best geregeld rijden, maar ik zit dan ook vlakbij de winkel. Het verbaast me wel echt hoe hard die dingen gaan maar je moet dan ook een helm op en het ding heeft een kenteken.
@enrique: Ja volgens mij heb je dan ook wel een hele goeie. Naar mijn weten heb je ook al zo’n ding voor 4k.
@pomoek: Ik verwacht dat er vanaf volgend jaar wellicht wat Model-3’s 2dehands goedkoper beschikbaar komen vanwege doorstroming naar de Model Y…. zodra de model-3 in de buurt komt van tweedehands prijzen van de model-s zullen de eerste model-s’en ook wel wat verder doorzakken wellicht zelfs onder de 30k.

Zodra je voor 30k een model’s kunt kopen en de auto niet te groot voor je is heb je daar een hele goeie deal mee, rijden voor minder als 10ct per kilometer ;)
@dutchneon: 30k is minimaal 3 keer wat de gemiddelde Nederlandse particulier aan een auto uit kan geven.
@lekbak: Gelukkig maar, er zijn nog maar een honder tal tweedehands electrische auto’s te koop ;)
De gemiddelde nederlander hoort ook in het openbaar vervoer… net zoals het eigenlijk zo hoort te zijn dat als je geen eigen parkeerplek hebt, je geen auto hoort te hebben. Net zo belachelijk als al die auto’s in de grote steden die 80% van de tijd stil staan.

Oja en als je wel 20k te besteden hebt, stel ik voor om de andere 10k gewoon te financieren. Met het voordeel wat je hebt ten opzichte van onderhoud, mrb en brandstof kun je makkelijk 300 euro per maand aflossen.
@dutchneon: Alleen kan jan modaal geen 30k aan een auto uitgeven. Dat is voor het merendeel van de Nederlandse bevolking nog steeds veel te veel geld. Ik denk dat het zomaar nog wel eens 10 jaar kan duren voordat het gros van de bevolking een tweedehands EV kan betalen.
Ik verbaas me er meer over dat toch nog 23% niet zakelijk wordt gereden. Had dat aandeel lager verwacht aangezien het betaalbare aanbod minimaal is
@sanderb: Als je een beetje kunt rekeken is het hardstikke interessant om een tweedehands tesla privé te zetten en zakelijk te rijden tegen 19ct per kilomteren. De btw aftrekken op een model-s is een dure aangelegendheid, je moet namelijk nogsteeds 2,7% bijtellen van de nieuwwaarde btw ;)
@sanderb: Zoe’s, Leafs, Smarts .. Er zijn toch wel wat betaalbare EV’s hoor. Ik zie ze toch regelmatig rijden.
Een trieste zaak..
@ghost: Waarom vind je dit een trieste zaak?
@evdw: ik ben een petrolhead, geen Elektrohead. Lijkt mij logisch.
@ghost: Prima, maar waarom kan jij niet gewoon een petrolhead zijn zonder dit een trieste zaak te vinden?
Ik vind dat alles behalve logisch. Waarom zou dat zo logisch zijn volgens jou?
Ik ben ook een petrolhead, altijd geweest maar ik heb ook een EV, voor erbij.
Dus dan ben ik waarschijnlijk ook een elektrohead?
Ik denk dat veel elektroheads kunnen genieten van het uitkomen van een nieuwe BMW M5, Ford Mustang, RS6 etc.
Ik wel tenminste, heerlijk gebrul, gebulder en geweld.
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten? Waarom zo’n aversie naar EV’s?
@evdw: geen idee wat je bent maar maak je aub niet gelijk zo druk en voel je niet meteen persoonlijk aangevallen. Slaat helemaal nergens op imo.

Laat ik het anders formuleren speciaal voor jou; ik vind het een trieste ontwikkeling daar ik liever minder dan meer EV’s in het straatbeeld zie. En, ik weet dat dat inbruist tegen de politiek maar dat neemt niet weg dat ik nog wel mag uitspreken dat ik het een trieste ontwikkeling en gang van zaken vind.
@ghost: Oh wees niet bang hoor ik maak me zeker nergens druk om.
Waar maak jij uit op dat ik mij persoonlijk aangevallen voel?
Ik ben gewoon benieuwd naar de reden waarom jij zo’n hekel hebt aan EV’s in het straatbeeld.
Ik ben echt oprecht benieuwd naar waar dit vandaan komt.
@ghost: je hebt liever meer standaard auto’s met 1,2 3 cilinder pruttelmotoren, dan een auto die tenminste wel door kan rijden?
@evdw: Hij doneert graag aan het Midden-Oosten
@fanboy: Aan wie doneer jij liever dan? Aan een of andere Afrikaanse dictator of aan een of andere oliesjeik? Of toch liever aan een megalomane president van het grootste atoombom voorraad bezittende land ter wereld. Anders kan je nog kiezen om je geld te doneren aan een communistische heilstaat die niet zoveel op heeft met mensenrechten. Keuzes keuzes….
@tge1: Liefst dus geen van allen. Ik ga wel lopen :P
Jaguar electric lijkt wel paddestoelen net als outlamder
Aantal door de rest van de bevolking betaalde auto’s die gereden worden door mensen die geen reet om het milieu geven verdubbeld…was een correcte titel geweest.
Allemaal financieel gestuurd door de overheid. 22 procent bijtelling, dikke wegenbelasting met je zware electro auto, BPM betalen etc. dan koopt niemand meer zo’n subsidie mobiel. Een particulier koopt ze al helemaal niet, veel te duur. 2e hands moet je zeker niet kopen als je een nieuw batterij pack moet hebben gaat er nog een pak geld achteraan.
@willemveenstra: precies. Als je wilt dat mensen electrisch gaan rijden dan maak je het voor ze aantrekkelijk. Overigens valt het slijten van het batterij pack vaak erg mee, dus als iedereen die angst blijft houden, pik je over een paar jaar spotgoedkoop een gebruikte electrische wagen op waar je nog jaren met lage kosten mee rond rijdt.
Een brandstof auto word ondanks zware financiele belasting nog steeds verkocht. Een electro auto moet zwaar subside en 4 procent bijtelling op om uberhaubt te verkopen! Dan weet je ook meteen wat voor troep het is!
Ossevoort: “Er is niets tegen een elektrische auto, de uitstoot is namelijk helemaal schoon. Maar op het moment dat de bron van de elektriciteit nog steeds zwaar vervuilend is, gooi je met een elektrische auto meer CO2 de lucht in dan met diesel of benzine.”

“Op het moment dat de bron groen is, is de waterstofauto beter dan de elektrische auto. Dan heb je een auto die rijdt op elektriciteit en die niet op batterijen draait, maar op waterstofgas.”
Dus beter waterstof dan baterijen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).