Mazda komt met twee nieuwe zes-in-lijnmotoren

Auteur: , 70 Reacties

Kijk, dat is goed nieuws!

Mazda komt met twee nieuwe zes-in-lijnmotoren

Terwijl andere merken zich werpen op de ontwikkeling van elektrische auto’s, blijft Mazda gezellig conventionele motoren bouwen en ontwikkelen. De Japanse autofabrikant maakte afgelopen jaar bekend de nieuwe krachtige en efficiënte Skyactiv-X te zullen plaatsen in bijvoorbeeld de nieuwe Mazda3, maar daarmee is het feest nog niet voorbij.

Integendeel, we kunnen stellen dat het feest net pas is begonnen. Verborgen in een persbericht staat namelijk dat Mazda bezig is met de ontwikkeling van twee nieuwe zes-in-lijnmotoren, een benzine en een diesel. Vooralsnog heeft het merk niets gezegd over de komst van zulke motoren, dus we zijn enigszins verbaasd dat Mazda het doodleuk op deze manier mededeelt.

Aangezien Mazda het op zo’n geheimzinnige brengt, is er vooralsnog weinig informatie over de motoren zelf. Dat gezegd hebbende rekenen wij erop dat de motoren in Mazda’s grotere auto’s terecht gaan komen. In het persbericht staan ze onder het kopje ‘large architecture’. Volgens Mazda moeten de motoren bijdragen het merk verder op de kaart te zetten.

Mazda verzet zich overigens niet tegen de opmars van elektrische auto’s. Voor zijn kleinere auto’s is het momenteel bezig met het ontwikkelen van mild hybride en volledig elektrische aandrijflijnen, zogenaamde ‘xEV’s’. Daarnaast worden de Skyactiv-motoren nog zuiniger gemaakt.

Met dank aan Nemo voor de tip!



70 reacties

Kijk, daarom houden we dus van Mazda.
Lezen we even mee BMW??
@stationcar:
Maar dan moeten ze die motoren eigenlijk niet alleen bewaren voor de grotere auto’s, maar juist ook in, bijvoorbeeld, de Mazda3!
@stationcar:

Onzin ..
Mazda is juist wel goed bezig de laatste tijd ..
@stationcar: nou Mazda heeft eerder een kleine zescilinder gehad en die blonk niet echt uit voor wat betreft vermogen en koppel. Als je in zo’n Xedos 6 reed dan had je echt het idee om uit te stappen en mee te steppen. Gelet op de zeer trage motoren die er nu in de Mazda 3 liggen verwacht ik ook niet heel veel van deze 6 cilinder. Dan kan je beter een 4 cilinder hebben die wel power heeft.

Stop maar met lezen BMW en ga maar weer verder waar je mee bezig bent.
@rhellema: Dat is slechts het halve plaatje, levensduur, verbruik en reparaties/onderhoud win je wel een hoop mee itt turbotorren
@faalhaas: dat gaat pas spelen bij diegene die dit soort si’s 5e hands kopen.

Vermogen en koppel is voor velen veel belangrijker dan de eventuele voordelen op de lange termijn. Kijk maar naar de reacties hier dat men bijna schreeuwt om deze motoren ook in de 3 te hangen. Vooralsnog is het nog maar een gerucht maar de motor is hier al bijna uitgeroepen tot motor van het jaar 2019. Een 6 cilinder wil niet bij voorbaat zeggen dat het een waanzinnig ding is. De specs van de motoren van de huidige 3 zijn op papier ook veel beter dan in de praktijk.
@rhellema:
Of bij mensen die niet per sé om de 2 jaar wat nieuws willen..
@hallokroket: precies, mijn leasecontract is vier jaar, zo lang moet zo’n motor het minstens volhouden…
@mashell: vier jaar…? Met 10K kilometer per jaar of 60K kilometer per jaar…? Dat maakt nogal wat uit.
@rhellema: Mij lijkt het wel wat hebben. Zelfs als de 6 in lijn qua prestaties niet eens aan de 30i/30d modellen zal komen heb je wellicht wel een prettiger loop en geluid dan de turbo viercilinders die de Duitsers bieden.

Een Mazda 6 met een diesel die niet onder doet voor de huidige 20d/220d/190pk TDI zou erg nice zijn!
@rhellema:
Even realistisch blijven, dat was wel een 2 liter, een vergelijkbare 320i was ook geen bom.
De Xedos 6 was wel oersterk, ik had een vriend indertijd die dat ding echt niet spaarde, en het bleef gewoon heel.
@hallokroket: klopt, de BMW 320i van die tijd was ook geen bom alleen voelde die wel veel lichtvoetiger aan dan de Xedos. Mijn vader had de 320 en mijn zwager de xedos, heb dus een aardig vergelijk gehad met beiden.
@rhellema: kansloos. Heb je wel eens in een recente mazda gereden? Vermogen is meer dan genoeg om met de rest van het verkeer mee te komen, alleen je moet even ernaar op zoek (toeren maken enz). Performance model zou welkom zijn. En kijk ook uit naar de skyactiv X
@occasiefapper: je zegt het zelf al, je moet op zoek naar het vermogen, een performancemodel zou welkom zijn, oftewel er valt weinig te beleven met de huidige motorisering. Ik zeg niet dat de huidige Mazda’s slecht rijden, ik vind ze echt wel goed sturen maar kwa vermogensbeleving is het nou niet echt je van het.
@stationcar: BMW heeft ook een nieuwe zes-in-lijn.
@stationcar: In Mazda rijden ook niet van die foute figuren.
@mikje90: Dat zij men vroeger van Audi en later van Volvo ook.

En als we i.p.v. naar leaserijders naar petjes kijken kon je destijds geen Honda halen terwijl dat nu volgens mij wel weer gaat. Dat verschuift dus toch wel.
@karhengst: maakt niet uit hoe oud je bent, in de nieuwe Civic Type R is iedereen een petje.
@stationcar: ligt meer aan politiek en shit dan aan BMW..
@ghost: ah, “politiek en shit”… Poep is inderdaad slecht voor ’t milieu.
Wat een rete dikke actie zou dat van Mazda zijn!
Skyactive-X zesser in de 6 estate… Waar kan ik bestellen?
@onehp: 6 in lijn mx5??
@srthellcat: in de MX-5 ben ik fan van de 1.5, heel fijn gebakje daarmee, moet niet altijd retesnel kunnen…
@Onehp: ik heb d’r zelf 1 maar harder mag toch best wel eens hoor. Zolang het sturen en gevoel er maar niet op achteruit gaan
@daandebree: dan is de nieuwe 2.0 ook prima. Maar soms liever een auto die je regelmatig kan uitwringen en dan soms wat tekort komt, dan één waar je constant zit te wachten op die paar seconden waar je er even voluit mee mag… De meeste moderne sportwagens zijn van de laatste categorie…
@onehp: net daarom dat een MX-5 ND met I-6 zo’n fijn idee lijkt =) Ik kar zelf met een 2.0 rond, van voor de motorische aanpassing, en ik heb toch nog altijd een stukje honger over aan het eind van het gaspedaal. Maar ach, dat zal ongetwijfeld eigen zijn aan het beestje.
@bara: mis je vermogen, of dat ie lekker doortrekt tot rood? Met de 1.5 mag je dat laatste vaak doen en doet dat op een erg vermakelijke manier vind ik.
@onehp: Allebei, eigenlijk. Ik heb de 1.5 getest, maar ben voor de 2.0 gegaan omwille van het koppel (dagelijks 150 km woonwerk). Meer push zou zeker meer grijns op mijn gezicht toveren. ;-)
@srthellcat: Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd deze te herhalen…. de MGC was op papier een prima idee, in de praktijk echter was het een draak van een ding.
@srthellcat: ze moeten het bolhoedje 121 met een 6-cilinder terug brengen!
Een zes-in-lijn is fijn.
Wat hou ik van Mazda de laatste 5j!
@dromedaris: Hoeveel heb je er?
@dijan:

Mazda .. de Alfa voor hipsters ..
Aan de ene kant zegt je auto hart: ‘goed nieuws’. Aan de andere kant.. Ik heb nooit een Mazda gekocht, en ga ik ook niet kopen. Dus je kan hier niks mee.
@joeyamg: Maar waarom niet? En wat heb je wel gekocht?
@sanderp: Niet omdat ik wat tegen Mazda heb ofzo. Modellen trekken me gewoon niet. Op dit moment heb ik een Mercedes en een Volvo.
Dat is nog eens goed nieuws!

Een mazda 3 met 6 in lijn, dat zou fijn zijn. RWD en het feestje is compleet
Die lange motor past nergens in, ben benieuwd wat ze ermee willen. Als ze er een langeslag motor van maken past ie misschien over dwars net zoals Volvo dat deed.
@steventure: Wellicht krijgt de volgende 6 wel een rwd layout? Dat zou het feestje wel afmaken.
@kapitein: daar wordt wel over gesproken.
@kapitein: wel heel leuk natuurlijk, maar ook onbegrijpelijk omdat het helemaal tegen hun eigen skyactive filosofie ingaat. Ben benieuwd, de tijd zal het leren!
@steventure: Dat kunnen ze op een 6 in lijn rwd toch net zo goed toepassen?
@kapitein: skyactive filosofie staat voor laag gewicht en verbruik, met rwd bereik je precies het tegenovergestelde. In dat kader is het dus een stap terug en zou een beetje vergelijkbaar zijn met toyota die opeens weer diesels in hun corolla’s zouden gaan bouwen.
@steventure: Mercedes is terug naar de 6 in lijn motoren, daar kan de uitlaatgasreiniging dichter op de motor geplaatst worden, die is dan eerder op bedrijfstemperatuur en dat maakt een groot verschil bij de testresultaten. Mazda zal voor de grote SUVs daarom ook wel een 6 in lijn nodig hebben.
@mashell: da’s vast een bijkomend voordeel maar de echte reden van Mercedes lijkt me kosten besparing. I6 blokken kunnen op dezelfde productie lijn als i4. V8 daarentegen niet.
@steventure: misschien wordt ’t wel een compacte 1.6 6-cilinder (tot 15.000 toeren). Past makkelijk
Mazda is verstandig en gaat niet mee in de downsizing hype. Niks mis met grotere motoren.
@baklava: in de praktijk vaak nog zuiniger ook
@kennone: het gaat in elk geval langer mee dan een 1.0 motor in een Passat.
Dit blok in de MX-5 RF? Dan heb je een Supra-concurrent, alleen dan mooier.
Mazda is het BMW van deze tijd. Mooie designs en innovatieve technologie.
@jippie: innovatieve technologie? De motoren hebben nochtans oude prestaties.
@sirprize: niet anders dan toen BMW geen turbo’s gebruikte in hun reguliere benzinewagens. Ik herinner met een 120i… dat was bepaald niet indrukwekkend qua vermogen of koppel. Mazda is gewoon verder gegaan op die weg, én heeft z’n auto’s een stuk lichter kunnen maken.
Mooi nieuws maar vrees dat dit niet in Nederland aangeboden gaat worden…denk zelfs niet in EU
@ab1963: boeiuh! Ik rij er zelf wel een vanuit azie hierheen!
Mazda is een prachtig merk met een zeer sterke line up maar een 6 cilinder snap ik niet helemaal. Begerenswaardig maar niemand koopt een Mazda met zo’n motor in NL (itt wat veel reageerders hier beweren).
Een reïncarnatie in de vorm van een elektrische 323F zou ik dan best wel interessant vinden!
@imaginenl: De wereld is groter dan NL. Zoals hierboven al wordt gezegd, heb je grote kans dat het hier niet eens aangeboden zal worden. Dit zal waarschijnlijk bedoeld zijn voor de Aziatische en Amerikaanse markt.
@imaginenl: Mazda verkoopt ook grote SUVs en daar past zo’n motor wel bij.
Super cool! Maar ik snap niet dat dit rendabel kan zijn voor zo’n kleine fabrikant. Volvo (ook geen grote speler) heeft heel duidelijk gekozen voor één viercilinder benzine en één driecilinder benzine met verschillende turbo’s, in combinatie met elektro power. Dan hoef je dus maar twee blokken te ontwikkelen en bouwen. Mazda doet SkyActiv-G, SkyActiv-X, straks een zescilinder en ze zijn ook nog altijd bezig met een wankel motor… hoe dan?
Mazda is allesbehalve een kleine fabrikant. In Nederland om onverklaarbare redenen nooit echt populair, in de rest van de wereld wel.
@baklava: als reactie op @vpowert zucht waar blijft de edit knop?
@baklava: Inderdaad. In Canada bijvoorbeeld wordt ontzettend veel Mazda verkocht. Je ziet er daar ontzettend veel.
@baklava: Er kleven nadelen aan Mazda’s. Ze zijn echt niet meer zo goed als vroeger toen ze nog uit Japans kwamen (Ford invloeden). In vergelijking met Franse diesels klinkt hun “3” als een tractor zonder isolatie. Onderdelen zijn duur. Maar het is ook zeker geen slecht merk.
@dreetje: Ford heeft al jaren amper nog invloed bij Mazda. Dat is ook precies de reden dat Mazda nu deels met verouderde techniek moet blijven werken. Eigenlijk is Mada te klein om mee te kunnen, ze zouden als onderdeel van een groter concern beter af zijn.
@mashell: Sinds Ford niet meer bij Mazda betrokken is, heeft Mazda geen olieboten meer in het assortiment. Mazda bouwt intussen alweer jaren met succes eigen motoren en carrosserien. Het tegenwoordige succes van Mazda is niet van de lucht.
Komt nooit naar Nederland, Mazda heeft nu ook een 2.5 liter turbo motor in de Mazda 6 en de CX-5 liggen maar helaas alleen in de US of A verkrijgbaar. Een 3.0 6-cilinder zal nooit interessant worden voor de europese, en vooral Nederlandse, markt.
@civicfk3: dat wordt dus grijze import!
BMW is al een tijd niet meer wat het was helaas. Alles voor winst en de Aziatische markt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).