• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse Eerste Kamer tegen omstreden tolplannen

Auteur: Author, gepost 6 februari 2015 om 16:19 – 25 Reacties

Cayman op de snelweg in Duitsland


Ärger im Paradies! De Bondsraad lijkt van plan te zijn om de mogelijk discriminerende tolplannen van Alexander Dobrindt te dwarsbomen.

De Bondsraad, het Duitse equivalent van onze Eerste Kamer, ziet voornamelijk wat betreft de EU-regelgeving omtrent discriminatie een aantal fikse beren op de weg. Daarnaast wordt gevreesd dat het heffen van tol funest gaat zijn voor de ondernemers in de grensstreek.

Wij Nederlanders bijvoorbeeld, zouden wel twee keer nadenken voor we de Duitse grens passeren om benzine en speciaalbiertjes in te slaan. Bovendien vreest men dat het invoeren van tol niet de gewenste winst voor de Duitse staatskas gaat opleveren.

Vreemd genoeg is nog niet duidelijk wat precies de consequenties zouden zijn indien de Bondsraad het plan definitief afkeurt. Het is namelijk afhankelijk van het soort wetgeving of toestemming van deze Raad vereist is.

In ieder geval lijkt het ons het meest waarschijnlijk dat, indien de plannen daadwerkelijk worden ingevoerd, Duitsland rechtstreeks afstevent op een clash met de Europese Commissie. En dan mogen onze oosterbuurtjes wel van cruciaal economisch belang zijn voor Europa, regels zijn regels.

Foto via autojunk

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Linkse heethoofden stichten brand bij Duitse Tesla-fabriek
  • Duitse autoriteiten eisen terugroepactie Tesla Model X
  • Europese autoverkoop in mineur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, europa-eu, tol

Vorig bericht: « Video: popo popt man bij autobedrijf Badhoevedorp
Volgend bericht: Ferrari 250 GT California verkocht voor bizar bedrag »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    6 februari 2015 om 16:28

    Ik denk dat die tol er gewoon komt, en laten we eerlijk zijn, ieder jaar gebruiken we allemaal de Duitse wegen, een schappelijk bedrag (dus geen Franse tol tarieven) is wel op zijn plaats.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      6 februari 2015 om 16:34

      @dutchdriftking: Maar zij mogen wel elk jaar over onze wegen rijden zonder daar wat voor te betalen? Zo komen we er wel ja…

      Maar dan nog, laten we hopen dat het door gaat, want dan wordt de Nederlandse grensstreek weer wat interessanter voor ondernemers.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        6 februari 2015 om 16:49

        @Stefje: Ik denk dat er op jaarbasis meer Nederlanders door Duitsland rijden dan andersom…..

        Login om te reageren
        • bonyuri zegt

          6 februari 2015 om 17:59

          @dutchdriftking: echt? En wat dacht je van de toeristen die hier naar toe komen in de zomer? Ik sta altijd achter hordes Duitsers (met aanhangers en caravans) in de file hoor

          Login om te reageren
        • Stefje zegt

          6 februari 2015 om 20:41

          @dutchdriftking: Ik denk dat jij je best eens kan vergissen.

          Login om te reageren
        • rolov zegt

          6 februari 2015 om 22:32

          @dutchdriftking: plus je vergeet al het vrachtverkeer.

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            7 februari 2015 om 02:06

            @rolov:
            Het vrachtverkeer betaalt sinds tien jaar al tol voor de Duitse autowegen.

            Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 februari 2015 om 16:34

      @dutchdriftking:
      Ik hoop wel dat het doorgaat, alsof we al niet genoeg last hebben van die Nur Links rijders met hun muesli hokken..
      Een beetje ontmoedigen mag best….

      Login om te reageren
      • dakloos zegt

        6 februari 2015 om 17:07

        @jrk68: de algemene toestand van de wegen is al genoeg ontmoediging. ’t Is te hopen dat men de centen die ’t moet opbrengen (die prognose is ook door de Bondsraad in twijfel getrokken) in ’t wegennet steekt.

        Login om te reageren
      • clioracing zegt

        6 februari 2015 om 19:02

        @jrk68: De Duitsers kunnen er anders tegenwoordig ook wat van, wat “nur links” betreft.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          7 februari 2015 om 02:12

          @clioracing:
          bis, bis!

          Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        7 februari 2015 om 02:32

        @jrk68:
        Ik hoop wel dat het doorgaat, alsof we al niet genoeg last hebben van die Nur Links rijders met hun muesli hokken..
        Een beetje ontmoedigen mag best….
        “We”? Jij bent dus een Duitser en woont er ook nog? En jij hebt er dagelijks dus last van? Volgens mij maak jij van een grap een onmiskenbaar en absoluut gegeven. Nou, ik weet wel beter!
        Verder: In Duitsland rijden er volgens jou geen kleine, zuinige auto’s? Nou, ik weet wel beter!
        En tot slot: Een beetje ontmoedigen mag best….? Door tolheffing? Ik vrees, dat jij je schromelijk vergist in de gevolgen. Ik ben bang, dat het economisch verlies vele malen groter zal zijn dan het bedrag aan tol dat Duitsland zal innen. Duitsland grenst aan 9 landen waarvan alle inwoners tol zullen moeten gaan betalen en dat verlies treft niet alleen de Duitse staat, maar ook -en wel direct- Duitse ondernemers.

        Login om te reageren
    • kliko zegt

      6 februari 2015 om 17:01

      @dutchdriftking: Precies. Al die mensen die op vakantie gaan naar/via Duitsland. Dat aantal is een stuk groter dan de Duitsers die onze stranden komen “bezetten” (*wink wink*).

      Laat staan voor alle oostblokkers die in Nederland werken. Die gaan allemaal met zeer grote regelmaat “even” naar huis toe. Die rijden wel heel Duitsland door. Tuurlijk ze zullen tanken en een gehaktbal eten onderweg. Maar dat is natuurlijk peanuts. De prijzen zijn nou niet zo schrikbarend hoog (zoals wel het geval bij de Fransen), dus waar hebben we het over?

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        7 februari 2015 om 02:03

        @kliko:
        De vergissing die je maakt is, dat het geen ruilmiddeltje is tussen D en NL. Het aantal Nederlanders dat de Duitse wegen gebruikt en omgekeerd heeft er niets mee te maken. Duitsland is een land dat doorkruisd wordt door alle internationale verkeer uit heel Europa en zelfs daarbuiten.
        Het idee om tol te willen gaan heffen komt door zeer groot achterstallig onderhoud aan de Duitse (auto)wegen. Daarom bevinden die wegen zich gemiddeld gezien ook in een veel slechtere toestand dan die van ons.
        Verder lijk je me niet echt op de hoogte van de feiten:
        1) In het oosten van ons land (ja! misschien is dat wel Verwegistan voor je?) rijden zeer veel Duitsers over onze wegen (van Vaals tot Winschoten) en wel het hele jaar door en niet alleen in de vakantietijd.
        2) “Laat staan voor alle oostblokkers die in Nederland werken. Die gaan allemaal met zeer grote regelmaat “even” naar huis toe. Die rijden wel heel Duitsland door.” Met zeer grote regelmaat? Maak ’t nou ’n beetje, zeg! Dat is meer een onderbuikgevoel dan ’n feit. Je doet net, alsof dat er honderduizenden zijn, terwijl het vergeleken met de rest slechts ’n handjevol is.

        Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      6 februari 2015 om 20:51

      @dutchdriftking: Jij hebt geen flauw idee wat de tol in Frankrijk inhoudt, hé ?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        6 februari 2015 om 23:56

        @JaxDryke: helaas wel, daarom zeg ik ook, niet tegen die tarieven.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          7 februari 2015 om 02:10

          @dutchdriftking:
          Hij heeft wel een punt. De Franse tolwegen zijn kwalitatief de beste van heel Europa, zo niet van de hele wereld. Goed, het kost een duit, maar dan heb je ook wat.

          Login om te reageren
  2. eddythedriver zegt

    6 februari 2015 om 16:29

    Zo, da’s nou nog eens een goed voorbeeld.
    Let je op, Mark Rutte?

    Login om te reageren
  3. silver zegt

    6 februari 2015 om 17:04

    Waarom hebben “we” in de Europese Unie gekozen voor open grenzen en vrijheid van handelsverkeer? Toch niet om vervolgens per land diverse tolmaatregelen in te voeren? Ik heb afgelopen vakantie in Kroatië ervaren hoe irritant die verschillende tolsystemen zijn: totaal 14 uur in de file gestaan voor de verschillende tolpoortjes in drie verschillende landen. Ik zeg: of overal hetzelfde betalen via de eigen overheid of nergens betalen! Indien wel betalen, dan geen kostenverslindende kilometerregistratiesystemen of fileveroorzakende tolpoortjes, maar gewoon in heel Europa dezelfde accijnzen op brandstof. Wie meer rijdt en/of verbruikt, betaalt meer. Simpel toch?

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      6 februari 2015 om 18:51

      @silver: In dat opzicht heeft Nederland nog een hoop stappen te nemen. Ze krijgen het niet eens voor elkaar om in dit kleine kikkerlandje de wegenbelasting gelijk te houden, nee we moeten natuurlijk 12 verschillende tarieven hebben.

      Login om te reageren
  4. dirkiii zegt

    6 februari 2015 om 18:00

    Gewoon een universele vignet en de kosten delen klaar. 1 voor allen allen voor 1 dat is toch wat ze willen

    Login om te reageren
  5. matk20 zegt

    6 februari 2015 om 18:08

    haha mijn foto :)

    Login om te reageren
  6. BJ zegt

    6 februari 2015 om 18:40

    Regels zijn regels?!? Sinds wanneer is dat geïntroduceerd in de EU?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 februari 2015 om 19:55

      @BJ: Zoals de wind waait, waait het jasje…

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    7 februari 2015 om 01:06

    Goed zo Duitsland, ga zo door!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North