• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duizenden banen weg en fabrieken sluiten bij GM

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 26 november 2018 om 19:41 – 37 Reacties

Duizenden banen weg en fabrieken sluiten bij GM


Detroit ontvangt een keiharde klap.

General Motors (GM) heeft vandaag aangekondigd dat het een flink aantal ingrijpende veranderingen gaat doorvoeren. Hoewel dit op lange termijn positieve gevolgen moet hebben, kan het vanavond eigenlijk alleen als negatief worden geïnterpreteerd. Niet alleen worden er ruim 10.000 banen geschrapt, tevens sluit het bedrijf liefst zeven fabrieken in de komende twee jaar.

De aanpassingen zijn onderdeel van een grote herstructurering die in het leven is geroepen om de Amerikaanse autofabrikant het hoofd boven water te laten houden. Hoewel GM, waar niemand zijn telefoon mag gebruiken, recentelijk nog goede cijfers noteerde, heeft het bedrijf alsnog besloten om door te zetten. Dit is volgens de autobouwer namelijk noodzakelijk, wil het de komende jaren winst kunnen blijven maken. Door de kostenbesparingen moet GM liefst 6 miljard euro in de portemonnee houden. Dit geld wordt de komende jaren vervolgens geïnvesteerd in gebieden waar dat hoognodig is. Met name bij nieuwe technologieën voor autonome en elektrische auto’s loopt GM ver achter op de concurrentie.

Hoewel er vooralsnog geen exact cijfer is genoemd, zullen er om en nabij de 14.000 werknemers de deur worden gewezen. Dit komt overeen met ongeveer 15 procent van het volledige personeelsbestand. Tot deze duizenden werknemers behoren overigens een groot aantal managers. GM heeft laten weten dat niet minder dan een kwart van alle managementfuncties worden geschrapt.

Voor wat betreft de fabrieken waarvan GM de deuren zal sluiten, is nog weinig bekend. Wereldwijd betreft het zeven fabrieken, waarvan er liefst vier in de Verenigde Staten liggen. Een vijde fabriek in Noord-Amerika wordt eveneens gesloten. Deze ligt in Ontario, Canada. In drie van de vijf fabrieken in Noord-Amerika worden auto’s geproduceerd, de andere twee fabrieken produceren ondedelen. Het is nog niet bekend welke twee andere fabrieken gesloten zullen worden.

Met dank aan Luc voor de tip!

Ook interessant!

  • Amerikaanse autobouwer NIET de grootste
    Amerikaanse autobouwer NIET de grootste meer in Amerika!
  • Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
    Geen gordel om? Dan kun je ook niet wegrijden
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Tesla volgt trendsetters Rivian en General Motors

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

detroit, fabriek, geld, GM

Vorig bericht: « Red Bull kiest wéér voor “afdankertje” bij laatste Toro Rosso-stoel
Volgend bericht: Koop deze “Audi Sport” TT en krijg gratis R8-stoelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    26 november 2018 om 19:49

    Ah Trump zijn beleid begint vruchten af te werpen…

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      26 november 2018 om 19:56

      @airc: want?

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        26 november 2018 om 20:59

        @hplh: Trump gebruikte GM regelmatig als succes-voorbeeld van zijn beleid.
        Daarnaast heeft GM gezegd dat Trumps import-tarieven Amerikaanse banen ging kosten.

        Login om te reageren
        • hplh zegt

          26 november 2018 om 23:04

          @dawwg: deze reorganisatie had er sowieso gekomen. Heeft niets met politiek te maken maar met meebewegen om winstgevend en concurrerend te blijven.

          Login om te reageren
          • fordnut zegt

            27 november 2018 om 08:27

            @hplh: Dus Trump mag wel roepen dat dankzij hem de economie goed draait (de weg naar boven was al ingeslagen) maar het tegendeel mag niet over gesproken worden. Je bent wel een trouwe aanhanger.

            Login om te reageren
          • Jantje_555 zegt

            27 november 2018 om 15:25

            @hplh: Had sowieso gebeurd hoor, oftewel bij onze Obama of onze Amerika 1st Trump

            Login om te reageren
    • eklasse zegt

      26 november 2018 om 20:15

      @airc: Ja, want Trump is de schuld van alles!

      ..zucht

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        26 november 2018 om 21:19

        @eklasse: nee dat is de Rabobank

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        26 november 2018 om 21:31

        @eklasse: natuurlijk niet, maar de hoge import tarieven hebben hier wel degelijk mee te maken:https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          27 november 2018 om 20:50

          @pomoek: Alternative facts! Fake! :)

          Login om te reageren
      • henk_he zegt

        26 november 2018 om 22:35

        @eklasse: niet alles. Maar een kapotte klok staat ook 2 keer per dag op tijd.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 november 2018 om 22:37

        @eklasse: nee joh gekkie, het zijn Russische hackers die Trumps Twitter account gehackt hebben en zo een handelsoorlog met China en Europa ontketend hebben en daarmee staal in de VS zo duur gemaakt hebben dat je er veel minder gunstig auto’s kunt produceren.

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      26 november 2018 om 20:17

      @airc: de vruchten vallen rot van de boom bedoel je ?

      Login om te reageren
    • kunstomdathetmoet zegt

      26 november 2018 om 20:52

      @airc: dat mag je even uitleggen.

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      26 november 2018 om 21:20

      @airc: Onder Hillary had GM twintig fabrieken extra gebouwd in de VS.

      Komt u er niet meer uit? Geef de schuld aan Trump!

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 november 2018 om 21:57

      @airc: yep, GM +5,01% vandaag

      Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    26 november 2018 om 20:20

    Ik denk dat die duizenden jobs binnen een paar jaar gewoon in een lagelonenland zitten…

    Trumps politiek heeft de werkloosheid opgelost… kortstondig volgens sommige experts. Dit zou wel eens een eerste teken van die kortstondigheid kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      26 november 2018 om 21:00

      @tjorque: werkloosheid nam af tijdens Obama. Daar heeft Trumph nog even plezier van gehad. Zijn beleid ga je nu merken en zien.

      Login om te reageren
  3. tortuga zegt

    26 november 2018 om 20:28

    Deze ligt in Ontario, Canada. In drie van de vijf fabrieken in Noord-Amerika worden auto’s geproduceerd, de andere twee fabrieken produceren ondedelen. Een r vergeten in het laatste woordje.voor de rest wel spannend… Is de economie nu aan het groeien of is de zware klap op komst?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 november 2018 om 20:39

      @tortuga:
      De Chinezen komen met hun auto’s, de Japanners deden er pakweg 40 jaar over, de Koreanen een goeie 20 de Chinese merken zullen het in een jaar of 10 – 15 doen.
      Dus GM is straks lean & mean voorbereid op de toekomst.
      Maar Trump de schuld geven lijkt me logisch en het boerka verbod natuurlijk!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        26 november 2018 om 21:31

        @desjonnies: https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 november 2018 om 15:00

        @desjonnies: GM straks lean & mean? Eerst nog zean…

        Login om te reageren
        • rs6issnel zegt

          28 november 2018 om 02:00

          @Esprit_de_Flandre: lekke lekke sexmachien

          Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    26 november 2018 om 20:36

    Knap dat Trumps beleid de oorzaak zou zijn dat het slecht gaat met General Motors…

    Terwijl het concern al jaren voordat Trump aan de macht kwam al op omvallen staat en zonder de staatssteun tien jaar geleden allang niet meer bestond.

    Feit is wel dat de kans klein is dat Trump GM gaat redden. Maar voor een groot gedeelte heeft GM het aan zichzelf te danken dat ze van een concern met toonaangevende merken zijn afgegleden naar waar ze nu zijn.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 november 2018 om 21:32

      @moveyourmind: het heeft er wel deels mee te maken. Maar er zijn inderdaad ook andere factoren. https://www.google.nl/amp/s/amp.theguardian.com/business/2018/nov/26/general-motors-set-to-cut-workforce-as-slowing-sales-and-steel-tariffs-bite

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 november 2018 om 15:04

      @moveyourmind: “dat de kans klein is dat Trump GM gaat redden.”

      Denk je? Als ze – alweer – aan de afgrond staan, zie ik Trump direct communistisch worden. En miljarden staatssteun erin pompen. Het is dat, of overgenomen worden door, everyones favorite villian, China…

      Login om te reageren
  5. dwfc zegt

    26 november 2018 om 20:39

    Heel de automobielsector staat voor uitdagende tijden.
    De elektrificatie van wagens gooit heel de sector ondersteboven.
    De assemblagetijd van een wagen gaat met 30% naar beneden volgens het autoblad AMS.
    Minder onderdelen, dus hogere productieaantallen … en dus meer capaciteit per autofabriek.
    GM speelt hier al op in, dus goed management kunnen we stellen.

    Zo ook voor de dealers, minder inkomsten via onderhoud … en moet de instroom
    zich dit verplaatsen naar de verkoop.

    Iemand enig idee hoeveel liter olie je bij een Tesla moet verversen bij een onderhoud ??

    Login om te reageren
    • poes zegt

      26 november 2018 om 20:54

      @dwfc: precies dit inderdaad. Ik vind het ontzettend moedig (en goed!) om dit soort beslissingen juist nu te nemen. Zoveel organisaties grijpen te laat in. GM niet. Deze maatregel gaat ook wel even duren, maar ze hebben er gelukkig even de tijd voor.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        26 november 2018 om 21:40

        @poes: GM loopt toch echt, weer, achter de feiten aan. Dat heeft de overheid in de VS al 11 miljard gekost. Ik kan mij voorstellen dat er in de VS niet enthousiast wordt gereageerd: https://www.thebalance.com/auto-industry-bailout-gm-ford-chrysler-3305670

        Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      26 november 2018 om 23:17

      @dwfc: alleen ruitenwisser- en koelvloeistof.

      Login om te reageren
  6. dwfc zegt

    26 november 2018 om 22:41

    Ik noem onderstaande uitspraak deugdelijk bestuur van de CEO.
    In goede tijden de nabije toekomst van de fabriek veilig stellen.

    We are taking this action now while the company and the economy are strong to keep ahead of changing market conditions,” Barra said in a conference call.

    Login om te reageren
  7. riddertevoet zegt

    26 november 2018 om 22:57

    In Gunsan Zuid-Korea heeft GM dit jaar ook al een fabriek gesloten. Ik sluit niet uit dat ze GM Korea helemaal opdoeken. Er hoeven immers geen Chevrolets en Opels voor de Europese markt meer gebouwd te worden.

    Login om te reageren
  8. nautique206 zegt

    26 november 2018 om 23:06

    Misschien stoppen ze ook met hun sjoemeldiesels

    Login om te reageren
  9. porsche928 zegt

    26 november 2018 om 23:14

    MAGA ??

    Login om te reageren
  10. macready zegt

    27 november 2018 om 10:54

    GM rammelt natuurlijk al jaren, dus Trump is niet de hoofdoorzaak van de problemen, maar misschien wel de uiteindelijke doodsteek of spreekwoordelijke druppel, via o.a. handelsoorlogen.

    GM staat ironisch genoeg ook redelijk symbool voor hang naar het verleden van Trump (ondanks de Bolt, te weinig, te laat). Leunen op fossiele brandstoffen, een schier eindeloze honger naar externe subsidies en kapitaalinjecties, afgeven op alles en iedereen die het anders probeert (hello Bob Lutz) en denken dat je via de eigen markt de broek kunt blijven ophouden (goodbye dochtermerken).
    Als GM een auto op kolen had geïntroduceerd, was Trump lintjes komen knippen.

    In het grotere geheel is GM de General Electric van de Amerikaanse autoindustrie. Samen met Sears, JC Penny’s, Macy’s, Fry’s, Toys R Us, etc. langzaamaan te dik geworden voor een kleiner wordend gaatje. Een beetje duwen door de man met de rode pet, laat de dikzakjes op z’n best wat sneller vastlopen.

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    27 november 2018 om 15:26

    minder 10 a 15 jaar ligt heel de transportsector en toeleveringsbedrijven volledig op zijn gat. alles wordt onderhoudsvriendelijk en alles wordt geautomatiseerd dus er zullen nog veel banen sneuvelen in de komende jaren

    Login om te reageren
  12. frank2b zegt

    27 november 2018 om 20:56

    @esprit_de_flandre: erger nog, de PSA-groep.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North