Red Bull kiest wéér voor “afdankertje” bij laatste Toro Rosso-stoel

Auteur: , 35 Reacties

Het indrukwekkende talent Alexander Albon krijgt tóch een kans.

We krijgen nog meer Formule 1-nieuws op deze stroeve maandagvond, want naast de nieuwe geruchten over de Nederlandse Grand Prix heeft Toro Rosso zojuist zijn volledige rijdersduo voor 2019 aangekondigd. De Italiaanse renstal, zusterteam van Red Bull Racing, heeft vandaag namelijk bekendgemaakt dat de Thais-Britse Alexander Albon volgend jaar plaatsneemt naast Daniil Kvyat.

Zodoende heeft het opleidingsteam van Red Bull niet een, maar twee oud-talenten teruggehaald om zich te versterken. Echter, waar Daniil Kvyat tot driemaal toe uit de hoogste klasse van de autosport werd geknikkerd, heeft Alexander Albon nog nooit officieel in de Formule 1 gereden. De onder de Thaise vlag rijdende Albon is met zijn 22 jaar namelijk een aanstormend talent dat vooral na zijn scheiding met de energiedrankgigant in 2012 hoge ogen wist te gooien in de opstapklassen naar de Formule 1.

De in Londen geboren coureur heeft vooral de afgelopen drie jaar puike dingen laten zien in de zogenaamde feeder series. In 2016 eindigde hij in de GP3 als tweede in de eindstand, achter de inmiddels naar Ferrari gepromoveerde Charles Leclerc. De Monegask was datzelfde jaar tevens zijn teamgenoot. Het jaar daarop, in 2017, maakten ze samen de overstap naar de Formule 2. Terwijl Leclerc met het Prema Powerteam het kampioenschap domineerde, kwam Albon niet verder dan de tiende positie. Dit jaar probeerde hij het opnieuw en lukte het beter. Met vier overwinningen maakte hij technisch gezien tot aan het laatste weekend kans op het kampioenschap, maar problemen in de eerste race gaven hem geen kans om George Russell, die volgend jaar voor Williams uitkomt, zijn titel te ontnemen.

Albon had hiervoor overigens al getekend bij Nissan e.dams om komend seizoen te rijden in de Formule E, maar dat contract werd eerder vandaag ontbonden. Zodoende kwam deze aankondiging niet als een donderslag bij heldere hemel. Tevens betekent deze aankondiging dat de volledige Formule 1 line-up voor volgend jaar compleet is, want het enige overgebleven stoeltje bij Force India wordt hoogstwaarschijnlijk bezet door Lance Stroll, wiens vader het team eerder dit jaar overnam.

Alexander Albon is slechts de tweede Thai in de Formule 1, sinds de Thaise prins Birabongse tussen 1950 en 1954 deelnam aan een negentiental Grand Prixs.



35 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Denk niet dat het een echte topper is maar zijn resultaten zijn goed genoeg om een kans te verdienen in de F1. Van Hartley weten (en wisten) we bovendien dat ‘ie gewoon net niet de pure snelheid heeft dus…prima move.
@jaapiyo: Ik denk dat Albon nog wel eens kan gaan verrassen, maar goed, ik zit wel vaker mis.
@ikschrijfookoverautos: wat ik wel positief aan ‘m vind is dat als hij een goed weekend heeft, hij ook écht heel snel is. In mijn ogen is dat altijd positiever dan wanneer een coureur in de top-3 eindigt in de GP2/F2 op consistentie. Perez had het beetje hetzelfde in de GP2; niet elk weekend present maar als ‘ie de auto dan voor elkaar had kwam er ook niemand in de buurt. Die deed dat overigens wel meteen in zijn eerste jaar in de klasse…
@jaapiyo: Vergeet ook z’n hits niet. Denk aan ‘It’s my life’ en ‘Sing Hallelujah’. Die Dr. Albon is van veel markten thuis.
@donvincenzo: Die eerste, vanaf het podium. Ik hoop op winst voor m.
@donvincenzo: Noice.
@jaapiyo: in de karts moest ie iig het onderspit delven tegen Max. We zullen zien. Ik denk dat ie wel rap kan zijn, maar hij zal zich snel moeten bewijzen tegen Kvyat.
Wie rijdt er volgend jaar bij Renault nou naast Ricciardo en waar gaat de ander naartoe?
@str8six: Sainz naar McLaren en Hulkenberg blijft bij Renault.
@viezefreddyw: thanks mate. 👍🏻
Mag -ie over een jaar weer plaats maken voor Ticktum. Of voor Kvyat, natuurlijk, want deze kat met negen levens heeft er dan nog steeds een stuk of zes over.
@rrrobert: ik denk idd dat ze die wel een kans zullen geven, maar ik zie in hem ook geen echte topper. Beetje wild op en in de auto en toch ook regelmatig niet de allersnelste. Niet dat er helemaal geen wol is, maar IMO iets te weinig voor al het geblaat. Maar ja, kunnen ze na 2020 Ticktum weer vervangen door Kvyat…
@jaapiyo: Vond het wel opvallend dat hij in Macau veruit de snelste was, maar op normale circuits toch een beetje is gaan verbleken gedurende het seizoen.
@jaapiyo: Ik vind het onbegrijpelijk dat Ticktum nog steeds onderdeel uitmaakt van van het Red Bull programma. Het is geen verkeerde gozer als je kijkt naar zijn snelheid, maar iemand die tijdens een safety car 10 auto’s inhaalt en vervolgens doelbewust de leider van de baan ramt, zou je toch nooit in je team willen hebben.
Maar goed, blijkbaar zit de racewereld toch iets anders in elkaar want hij maakt ook in 2019 deel uit van het Red Bull programma, en ook Roberto Fenati (die totaalmallot die bij een collega-motorcoureur aan de remhendel trok) heeft weer een zitje gevonden in Moto3.
@edge: ik ben het grotendeels met je eens maar mensen zoals Marko vinden dat soort boefjes wel tof. Onder het mom liever een gozer waarbij je het vuurtje een beetje moet temmen dan Bottas.
Zo gek is het niet, mede-eigenaar van Red Bull is Thai dus een Thai bij Red Bull past wel
@maarten020: dit heeft er echter niets mee te maken.
@ikschrijfookoverautos: en dit weet jij omdat….?
@maarten020: hij gewoon goede resultaten heeft behaald in zijn carrière en niet zomaar achteraan heeft lopen kwakkelen.
@ikschrijfookoverautos: Aha, goed verhaal
Ik zie toch ook wel wat problemen voor de carrière van Max.
Ik zie hem namelijk niet zo snel naar Mercedes of Ferrari gaan.
Ocon lijkt mijn de eerste kandidaat bij Mercedes en daar kan je Max niet naast zetten want dan heb je oorlog op de baan.
Ocon naast Hamilton lijkt mijn ook vragen om problemen, daarom rijd Bottas er.
En Leclerc lijkt mijn de eerste kandidaat bij Ferrari, die het in 2019 al heel moeilijk gaat maken voor Vettel.
Verder hebben beide team nog meer back-up’s die waarschijnlijk een kans gaan krijgen.
En als Red Bull het voor gezien houd na 2020 als de samen werking met Honda niet brengt wat er van verwacht wordt, gaat het toch een moeilijk verhaal worden lijkt mijn.
Bijna iedere bovengemiddelde coureur kan wereldkampioen worden in 1 van de 2 merken, maar met de rest niet.
@hzw: Toch is het simpel, Verstappen heeft een contract met ontbindingsrecht na 1 jaar – of hoe dat ook mag heten – Indien Honda het niet voor elkaar krijgt in dit eerste jaar en Bottas blijft volgend jaar zonder overwinningen dan zie ik VER nog wel eens verkassen naar Merc. Maar dat zijn veel veronderstellingen in 1 zin en meestal komt dat toch niet uit…
@hzw: De F1 wereld is een wereldje waar wel eens gekke sprongen in worden gemaakt. Dan wel door de teams dan wel door de coureurs zelf.
Het ene jaar rijd een coureur bij het ene team, daarna voor een ander team. En soms gaan ze ook terug naar een team waarin zij succesvol waren of welke aan het begin van hun carierre zat. Voorbeeld daar van is Raikkonen, maar ook Alonso is heen en weer geswitched.

Het gaat hier niet over het team AM RBR TAG heuer maar een coureur van het zuster/opleidings/junioren team.
In e context van het moederteam:
Het kan heel gek lopen maar wees niet verbaasd als Vettel over een aantal seizoenen een terugkeer maakt bij Red Bull Racing ( mits dat dan nog bestaat) de banden zijn nog steeds warm over en weer.
Gisteren grapte hij bij de persconferentie dat hij liever een Red Bull te drinken had dan het Monster drankje van Hamilton. Het is niet eens zo’n gekke gedachte dan dat Vettel naar RBR terug gaat en een zekere Nederlander de andere kant op. Mits die zich blijft verbeteren en hoger gaat eindigen in de rangorde van het kampioenschap.

Voor hetzelfde geld loopt het heel anders. Teams die nu Max niet zouden willen hebben kunnen als een blad aan de boom omslaan als de omstandigheden anders zijn en de race seizoenen vorderen ;-)
@hzw:
Als Bottas zo door gaat zit Ocon halverwege 2019 al in zijn auto.
@harrie: lijkt mijn ook. Of niet @hzw?
@mercedesbenze350cdi: mijn lijkt dat niet zo snel te gebeuren.
@harrie: Nee joh. Bottas doet exact datgene wat Mercedes van hem wilt zien, namelijk keurig netjes in dienst van Hamilton rijden en tegelijkertijd genoeg puntjes verzamelen zodat ze wereldkampioen constructeurs worden. Ik zie maar twee redenen dat Bottas bij Mercedes zou verdwijnen. 1, hij is het zat de “ideale wingman” te zijn en stopt daarmee (door zelf te verkassen of Hamilton te gaan dwarsbomen). 2, Toto bezwijkt onder politieke druk om Ocon een zitje te geven, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Juist als Bottas zo doorgaat, rijdt hij de komende jaren voor Mercedes.
@tom_hanekamp:
Mwah, zelfs als wingman/buffer voor Hamilton is Bottas nu te langzaam. Laatste paar races waren gewoon dramatisch
Ferrari heeft volgend jaar Vettel+Leclerc, acht de kans dan groot dat Ferrari dan fors meer punten pakt dan Mercedes in de constructeurstitel als ze weer enigszins vergelijkbare auto’s bouwen.
@harrie: Dat is nog maar de vraag. Leclerc moet eerst maar eens bewijzen dat hij beter is dan Raikkonen. Die laatste is immers gewoon netjes 3e geworden in het kampioenschap en heeft ook prima gereden.
@berlinetta:
Ja en Bottas 5e in een Mercedes, das toch het punt.
Ik zeg ook niet dat Kimi het slecht heeft gedaan, volgens mij is hij juist wel een ideale wingman, dienstbaar en toch snel.
Wat Leclerc gaat doen is inderdaad onbekend, maar veelbelovend genoeg om Toto even achter de oren te laten krabben of Bottas vroeg vast leggen wel zo’n goed idee was denk ik.
De dominantie van Mercedes is dusdanig aan het afbrokkelen dat ze er niet meer zomaar vanuit kunnen gaan dat ze zelfs met een kwakkelende 2e rijder ook die constructeurstitel wel weer pakken.
Als Bottas zich niet snel herpakt wordt het volgend jaar een Kvyatje ben ik bang.
@hzw: als Merc voor 2020 kan kiezen tussen VER en OCO kiezen ze sowieso VER. Als ze echt zo weg waren geweest van OCO zat die volgend jaar gewoon op de plaats van BOT.
@jaapiyo: ik ben bank dat mercedes voor 2020 al gaat kiezen voor OCO.
@cloverleaf: ik weet het zo net nog niet, OCO heeft mijns inziens maar weinig spectaculairs laten zien en heeft al helemaal niet duidelijk met zijn teamgenoot afgerekend. Nou is Perez ook geen pannenkoek, maar dat is Ricciardo ook niet. Die werd dit jaar op alle fronten verslagen door Max, los van zijn technische malheur de tweede seizoenshelft…
@hzw:
Ferrari is geen probleem. Als Vettel straks stopt na een pak slaag van Leclerc kunnen ze Max daar prima bergen als het nodig is. Ik zie Giovinazzi niet zo snel het tweede zitje nemen als het op talent aankomt.
Kvyat is 2 x uit de F1 geknikkerd. 2 x in hetzelfde seizoen bij Toro Rosso. Zijn demotie bij Red Bull was géén afscheid van de F1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).