Dit merk komt met de eerste elektrische Hot Hatch

Auteur: , 38 Reacties

Is het een Yaris? Een 208? Of toch een BMW?

MINI Electric Concept '17

De elektrische auto begint telkens meer gemeengoed te worden. Natuurlijk, er is een dorpje dat dapper weerstand blijft bieden aan elektrificatie, maar in de toekomst van de automobiel zijn (deels) elektrische aandrijflijnen onontbeerlijk. Daarbij is de motor slechts één onderdeel van een auto. Er zijn immers veel meer criteria die een auto geweldig maken.

Denk aan een Hot Hatch bijvoorbeeld. Ja, daar moet een sterke motor in zitten. Er zijn echter genoeg elektrische aandrijflijnen met veel vermogen, dus dat zit wel snor. Het stuurgedrag, de wegligging, de relatief lage prijs, de praktische eigenschappen en de acceleratie kunnen allemaal in orde zijn zonder dat er ‘vroem-vroem’ geluiden aanwezig zijn.

MINI Cooper S John Cooper Works Millbrook Edition (F56) '19

Maar welk merk komt er dan het eerst mee? De Golf GTE valt af. Die auto is niet geheel elektrisch en absoluut niet sportief. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het MINI worden die de spits gaat afbijten, zo weet het eveneens Britse AutoCar te melden.

MINI Electric Concept '17

De MINI Cooper S E, zoals de auto volgens hen gaat heten, zal de eerste elektrische performance-hatchback worden. Het gaat bij deze auto niet om de maximale range, maar om de maximale lol die je ermee kunt beleven. De MINI Cooper S E staat op het UKL1 platform, dat voor de gelegenheid is aangepast voor een elektrische aandrijflijn. Over de aandrijflijn gesproken, dat word de motor uit de i3 S, dus met 184 pk vermogen en 270 Nm aan koppel.

MINI Electric Concept '17

Tot slot even een kritische noot. We gaan niet zeuren over het gemis aan geluid, zo bijzonder klinkt een viercilinder immers ook weer niet. Nee, heel erg belangrijk bij een Hot Hatch is het weggedrag. Dat moet speels, kwikzilverig en lichtvoetig zijn. Met een elektrische aandrijflijn help je dat om zeep door het idioot hoge gewicht van de accu’s. Echter, al het extra gewicht kan nu wel lager geplaatst worden. We zijn benieuwd hoe MINI dit op gaat lossen. Qua uiterlijk zal de Cooper S E een combinatie worden van de Cooper S en de MINI Eclectric Concept uit 2017. Naar verluidt wordt de auto later dit jaar onthuld, om de 60e verjaardag van MINI luister bij te zetten.



38 reacties

Een nog onbetaalbaardere mini.
@niex: Nou inderdaad, ik liep toevallig een week geleden nog door de showroom bij een Mini dealer maar de gemiddelde prijs voor zo’n mal ding zit tegenwoordig rond de 50k!
Die ‘futuristische’ desings hoeven van mij nog niet meteen. Gelijk zo concept achtig
@shadowbroker: Het ding op de foto is dan ook een concept….
@shadowbroker: tis ook een concept
@lekkaah: oh sorry, elektrisch trekt niet zo mijn aandacht. Had het artikel niet gelezen
E-nimini
Het idee is in iedergeval leuk. Nu de uitvoering nog.
Bekend verhaal, alleen dan met de Zoe eSport… eerst zien op de weg, dan geloven.
@dappers: die Zoë was wel heel erg vet, jammer dat die niet in productie is gegaan!
Die velgen 🤮

Verder klinkt elektrisch poeieren wel leuk, elektriciteit is pakken goedkoper, dus alleen de bandenrekening blijft substantieel 🤣
@tjorque: idd, die velgen…!
Laat dit soort dingen aub maar aan Citroën over ofzo.
@ukbob: van Citroën kon ik zoiets verdragen eind jaren 80… maar die zijn nu toch echt wel voorbij.
Mijn broer heeft een tijd een verlaagde, Tornado-rode Golf GTE gehad. Dat was toch écht wel een bommetje om in te rijden. Perfect gas-respons, stuurde strak en trok erg snel op (even snel als mijn S3). Ook het interieur was sportief; stoelen en stuur uit een GTI, zwarte dakhemel. Vind het dus niet geheel terecht om die auto ‘absoluut niet sportief’ te noemen. Ja, de auto is voor 99% een lease-sletje geweest, waardoor je niet echt een sportief gevoel ervan krijgt, maar man wat was het een riot om in te rijden. Misschien kwam dat door de opties en aanpassingen die deze specifieke GTE had. Maargoed.
@julez: totdat er een bocht verschijnt. Maar dan is een S3 ook geen beste maatstaaf..
@cloverleaf: Er zijn veel mensen die de mate van sportiviteit relateren aan het vermogen, rechte lijn snelheid of acceleratiecijfers. Voor mij is de wegligging veel belangrijker. Ik kan meer plezier hebben aan een autootje met 100 pk dan aan een lompe bak die niet de hoek om wil met 250 pk. Die filmpjes van snel optrekkende auto’s die alleen maar rechtuit gaan, die hier regelmatig verschijnen, die doen mij dan ook helemaal niets.
@fordnut: Daar ben ik het met je eens. Ik heb énorm veel lol gehad in mijn Clio’tje van 800 kilo met 1.4 nadat ik mijn S3 verkocht had. Echter is de wegligging van een auto veel moeilijker objectief te meten dan 0-100km/h, pk’s, etc.
@julez: even snel als je S3 naar de toegelaten snelheid van 50km/h? Geen ervaring met de Golf GTE, wel met de Passat GTE en die was veel trager dan mijn bijna even ruime Cupra ST…
@onehp: Naar de 100 km/h. Allebei zaten nét iets boven de 6 seconden, eigenlijk vrijwel even snel als de GTI, terwijl de GTE op papier een seconde langzamer naar de 100km/h zou moeten gaan.
Het rijgedrag van de i3s is fantastisch. Dat moet ook wel lukken met de mini.
Iets grotere accu mag wel van mij, maar dat zullen ze wel doen nu de concurrentie dat ook heeft.
@janjansen: qua souplesse en reactiesnelheid (stuurgedrag icm pedaalrespons) misschien wel mijn beste auto ooit. Zeer vermakelijk en lichtvoetig. Smaakt naar meer en daarom is het jammer dat BMW te lang doet over uitbreiding assortiment. En over uitbreiding actieradius …
en niemand die het heeft over de dt-fout?
@kef: VERLUID
@Kef: Jawel hoor, jij. En gebruik i.p.v. gebrek dan? Niet opgevallen? Ik stoor me er niet zo aan hier. Het is een blog, en waarschijnlijk op een telefoon getypt. Maar we krijgen wel lekker veel leesmateriaal op Autoblog, en dan mag voor mij kwantiteit voorgaan op kwaliteit.
@suzikubelona: ik ben het met je eens behalve met je laatste zin. Kwaliteit boven kwantiteit!
@888natan: Zolang de artikelen inhoudelijk interessant zijn, bedoel ik daarmee. Verder klopt wat je zegt, en denk ik dat we hetzelfde bedoelen. 👍
@suzikubelona: zeker! En dat lukt goed op autoblog.
@kef: Of over “de spits afbijten” ?
Elektrische auto’s moeten er zeker altijd debiel uitzien?

Muv een enkele Audi of Jag…
waar blijft de Morgan EV3?
Dat “suuuutuutuutututu”-geluid van die turbo van de viercilinder en blow off valve was anders best leuk.
Ben benieuwd hoe dit zal sturen en aavoelen tov de mini r56 jcw van mn ma, daar is het geluid toch wel een van de leukste dingen aan de auto
Eerlijk gezegd best gaaf! Terwijl ik elektrische auto’s absoluut niet gaaf vind
Wordt dus een mini van 1800 kilo…
Een viercilinder hothatch kan zeker bijzonder klinken! Mijn krijsende supercharger gaat voor geen goud weg in ruil voor deze zoemende bij.
Een Golf GTE absoluut niet sportief noemen, waarschijnlijk heeft de persoon die dit getypt heeft nog nooit in zo´n ding gezeten. Die gaan als de brandweer en zelfs met dat accupakket prima door een bocht te hoeken. Bij 225 houdt het op in een GTE. Verder lijkt mij die Mini wel gaaf maar denk ook behoorlijk prijzig….
“Nee, heel erg belangrijk bij een Hot Hatch is het weggedrag. Dat moet speels, kwikzilverig en lichtvoetig zijn. Met een elektrische aandrijflijn help je dat om zeep door het idioot hoge gewicht van de accu’s.”

Mijn BMW i3 weegt met volle accu 1245 kg. Met inderdaad laaggeplaatste accu. Hoezo slecht voor het weggedrag? Zeker met het Sport Pakket gaat deze i3 als een speer.
@marcel_butter: BTW: deze mini gaat de aandrijflijn van de BMW i3s krijgen. Niets mis mee dus

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).