Dit moet toch wel de heilige graal onder de powerstations zijn?
Dames en heren, kijk eens eventjes goed op de foto’s. Daar zie je een Mercedes E-Klasse T-Modell van de S212-generatie. Het zou kunnen zijn dat je denkt: “maar dit is toch gewoon een oude bak die nauwelijks sneller is dan een huidige E met PHEV aandrijving?” en dan heb je een punt. Maar check de prijs: die staat nu op 34.995 euro.
Het is niet dat deze auto een investeringsadvies is, maar iets in ons zegt dat ze niet heel erg veel goedkoper gaan worden. Het is namelijk de heilige graal onder de snelle stationwagons, deze E63 AMG Estate.
Dat komt natuurlijk door DIE motor. Het is namelijk de 6.208 cc grote V8 van AMG, hun eerste echte eigen motor die ze zelf ontworpen hebben. En ja, je kon deze motor in de C63 AMG krijgen, maar de E-Klasse is cooler. Daarbij zijn er ook een paar dingen anders bij de E63 ten opzichte van de C63.
Vermogen heilige graal onder de powerstations
Zo is de motor aanzienlijk sterker: 525 pk is anno 2024 nog een hele hoop vermogen. het koppel van 630 Nm mag er ook zijn. Het mooie is dat er geen turbo’s of supercharger aan te pas komen. Niet alleen resulteert dat in een fijne gaspedaalrespons, maar ook in een zeer fraai geluid.
Het enige nadeel is de brandstoftank, die meet slechts 66 liter. Volgens Spritmonitor doet deze 6.2 gemiddeld 1 op 7,27. Een waarde die niet echt tegenvalt, eerlijk gezegd. Het is niet denderend, maar dit soort auto’s kunnen soms extreem dorstig zijn.
Het gewicht valt eigenlijk best mee. Slechts 1.845 kg weegt deze heilige graal der stationwagons. Dat is wederom niet heel erg licht, maar gezien het feit dat het een enorm grote stationwagon is, valt het best mee. We denken dat de Smart #5 een stuk zwaarder zal zijn.
TGV en Airbus concurrent
Het is overigens niet zo dat deze E63 Estate veel kilometers heeft gelopen. Er staat nu 124.154 km wat heel erg redelijk is gezien de leeftijd. Dit zijn immers toch auto’s waarmee je lekker over de snelweg knalt. Zie de Mercedes-benz E63 AMG meer als een concurrent voor een TGV of Airbus.
En het allermooiste van deze heilige graal onder de stationwagons is de subtiele neus. Tegenwoordig hebben alle AMG’s de grote ster in de Panamericana-grille. In dit geval heb je nog een normale chromen grille met een kleine ster erboven op. Precies zoals het hoort. Wat niet hoort is die badge, die lijkt er niet goed opgeplakt te zijn. Maar ja, dat is zo geregeld! Kortom, interesse in deze ‘Wagon? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hier het aankoopadvies van de E63 AMG.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons!
Maarten zegt
Droogt echt heel slecht op zo’n S-212..
zesinlijn zegt
Met een gegarandeerd schadeverleden.
dare2think zegt
Tussen de 200 en 300 km/h wel sneller dan alles. Alleen is de ‘range’ dan maar 270 km.. ;)
kniesoor zegt
Kan je verzekeren, dat je het opgegeven verbruik niet gaat halen. Ik heb een 200 kilo ‘lichtere’ coupé versie gehad en die haalde bij een conservatieve rechtervoet ongeveer 1:6,5. Bij een iets vlottere rijstijl werd 1:6 al een uitdaging. Maar zo’n M156 blok klinkt heerlijk. En wil voor een grote V8 nog aardig toeren draaien ook. Dus als je niet wakker ligt van het verbruik, is een MB met deze motor een feestelijk bezit.
Dutchdriftking zegt
Hoe erg is het reguliere onderhoud, en hoe betrouwbaar zijn ze verder? Ik droom nog al eens van een bordeaux rode C63 estate. Brandstofkosten ben ik niet zo bang voor (gewoon wat vaker fietsen) maar als hij net zo betrouwbaar is als de e9x M3 dan gaat het wel een heel dure hobby worden.
lekkaah zegt
De E9x M3 is aardig (relatief!) betrouwbaar hoor (ex eigenaar). Al helemaal gezien de RPM die dat beest kan maken. Je dient alleen de welbekende lagerschalen even preventief te vervangen voor de 100k. Ik had zelf overigens ook geen geluk met de hydraulische stuurbekrachtiging.
Ik heb weinig verstand van de 6.2 van Merc, maar volgens mij zijn deze dingen ook wel ’te doen’ qua betrouwbaarheid. Het is alleen wel echt een andere auto dan de E9x M3. Een balletdanser (vooral de DCT uitvoering) vs. een wrestler zou ik het typeren.
Disclaimer: ik relativeer tussen dergelijke high performance bolides, het is en blijft een dure hobby.
Dutchdriftking zegt
O de lagerschalen zijn bekend, maar daarnaast schijnt de vanos ook wel een dingetje te zijn. de M3 zal beter op het circuit zijn, maar gewoon dagelijks forenzen en dan genieten van de AMG v8 lijkt mij toch wel het ultieme genot. En ja, bij 15k per jaar moet je op minimaal 5.000 euro onderhoud per jaar rekenen, daar ben ik mij van bewust.
eelco106gti zegt
Ik heb een RS6 C5 avant uit 2002. Ga er elke dag mee naar werk 2x40km. Telkens genieten van zon old skool jaren 90 V8. Nu bijna 70.000 km mee gereden in 2 jaar 3 maanden tijd. Nog 3 tankbeurtjes dan heeft hij 10.000 liter ron98 gedronken (14.7l/100km steady al 2 jaar lang). Geen moderne opzichte spoilers of carbon flapjes of rondom grote logos of knaluitlaat of dsg scheetjes: dat bestond toen allemaal nog niet. Ingetogen rondrijden. Een stuur zonder knoppen – heerlijk! Het navi scherm en info display zet ik altijd uit – rust. Ik heb de twee rs6 badges eraf en de kleine 18inch velgen erop (ipv de 19 inch die je in NL standaard kado kreeg van de importeur). Mooi anoniem cruisen: ik, de v8, de 5 bak en 660nm aan koppel. Voor mij de ultieme SleeperStation 👍
Dutchdriftking zegt
@eelco106gti: Jaloers!
lekkaah zegt
Mijn persoonlijke ervaringen bevestigen dat. Heb een W205 C63S gehad en de MB is, i.t.t. de E9x M3 geschikter voor dagelijks gebruik op de openbare weg imho. Rijdt veel ‘luier’, nodigt veel minder uit en is meer fool-proof. Door de koppel kun je er ook goed mee weg op bijvoorbeeld de Autobahn. Met de 6.2 heb ik helaas(!) geen ervaring maar denk dat dat niet heel anders zal zijn.
De E9x vraagt continu om toeren, o.a. wegens de lage koppel. De E9x M3 is een briljant product (en meer bijzonder dan de Merc imho) die ik altijd zal missen, een blok als de S65 die oorspronkelijk voor de racerij is ontwikkeld zul je waarschijnlijk nooit meer tegenkomen in een productieauto.
5k per jaar is ruim imho, daar red je het wel mee tenzij je een echte pechvogel bent. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor zal gaan. Als je echt een station zoekt dan is een C6 RS6 ook zeker niet verkeerd, maar daar ben ik echt minder bekend mee.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking haha, volgens mij hoef ik jou niet te vertellen hoe een E92 M3 de papieren in kan lopen :) ik heb geen duurdere auto gehad om te rijden dan de E92 M3, in elk normaal opzicht, onderhoud, verbruik, reparaties, alleen kwa mods is de huidige cabrio by far de duurste tot op heden, maar dat valt voor mij niet echt onder de kosten om de auto rijdend te hebben, dat is een persoonlijke voorkeur…
Voor de beeldvorming voor anderen, 2 jaar als daily gereden de E92 M3, lagerschalen laten doen om nog geen 5000km later het hele blok in puin te draaien door gefaalde nieuwe lagers, gaskleppen die kapot gaan, differentieel wat geluid maakt, de cowbell in de cardanas en zo kan ik nog wel doorgaan met dingen….
E34M5Touring zegt
Op BaT staat een low miles Estate te koop (60k kms) met de performance pack (M30). Ik vind dit misschien wel de mooiste E Klasse. In deze spec helemaal geweldig!! Kanonskogel!!
sacha zegt
Keramische bremsen ook
Svda zegt
De heilige graag onder de stations is zeker niet de E63 maar de Audi RS6…
Dutchdriftking zegt
Klopt, maar dan wel de C6, nog van voor de Youtube generatie. Een blauwe graag.
eelco106gti zegt
Ja absoluut. Dat zou voor mij de volgende zijn. RS6 C6 avant in sepangblauw of donkergroen. Creme leer. Badges eraf. Originele velgen. Genieten van niet 1 maar 2 5cilinders onder de kap. En genoeg in de spaarpot want alle 4 eigenaren van een Allroad/S6/RS6 gen C6 die ik ken hadden veel gedoe voor 5-10K in het eerste jaar.
Svda zegt
C6 is wel een beest en zeker met een lichte tuning erop maar ik zou die in het Audi exclusive kleur Carris Red Pearl willen hebben.. Maar een C5 kan je mij ook wel blij mee maken :)
Nieuwe generatie vind ik ook wel wat hebben alleen worden te vaak verkloot…
Toevallig een link gevonden naar mijn specs :)
http://www.parkwayspecialistcars.co.uk/sold/car/audi-rs6-50-v10-plus-edition-avant-
kilum zegt
De heilige graal weet ik niet. Ik vindt hem erg tof. Maar in die tijd hingen BMW en Audi een V10 in de M5 en RS6. Dat waren toch ook wel echt machtige apparaten.
merc zegt
Ik bezit er een hij heeft mijn leven nog leuker gemaakt. Het geluid en de kracht tit op hoge snekheid is echt een genot. Of het beter is dan een m5 of rs6 uit die tijd kan ik niet vergelijken, gaat bij mij toch om merk voorkeur. Karakter van de motor is echt fantastisch, en vast niet voor niets dat deze motoren in iets aangepaste vorm in ieder geval tot voor kort ook in amg gt3 circuit racers werd gesleuteld. Daarbij zijn deze betrekkelijk zeldzaam (als station), aangezien ze snel over gingen op een motor met 2 turbo’s in dit type. Het verbruik, voor zover van belang, 11.5/100 bij fluwelen voet, al snel rondom de 15/100 en als je rijdt alsof je leven ervan afhangt richting de 20/100.