• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Echt waar: Lexus is bezig met een handbak voor EV’s

Auteur: machielvdd, gepost 5 december 2022 om 19:02 – 13 Reacties

Gaat de elektrische Lexus LFA-opvolger dan toch een handbak krijgen?

Het lijkt een tamelijk absurd idee, een elektrische auto een handbak geven. Het komt er in feite op neer dat je een heel complex systeem gaat ontwikkelen om het rijden moeilijker te maken. Puur omdat het vroeger zo werkte. Alsof je een aansteker hebt die alleen werkt als je er met vuursteen op slaat.

Toch is Lexus serieus aan het kijken naar een handbak voor elektrische auto’s. Ze zijn zelfs al aan het testen, want ze hebben een UX 300e uitgerust met een handbak. Geloof je het niet? Bekijk dan de onderstaande video maar eens.

Begin dit jaar dook ook al een patent op waaruit bleek dat Toyota bezig was met een handbak voor EV’s. Naast een neppe schakelpook bestaat het systeem ook uit een neppe koppeling en een neppe toerenteller. Die laatste heb je wel nodig, want schakelen op het gehoor is er niet bij. Tenzij er ook nep geluid is natuurlijk…

De technologie is momenteel nog in de experimentele fase, dus het is nog even de vraag of en wanneer dit op een productieauto te krijgen is. Eerder dit jaar doken geruchten op dat de opvolger van de Lexus LFA een handbak zou krijgen. Wie weet wordt dit de eerste handgeschakelde elektrische auto.

Krijgt de elektrische Lexus LFA een handbak?
Krijgt de elektrische Lexus LFA een handbak?
Krijgt de elektrische Lexus LFA een handbak?
Krijgt de elektrische Lexus LFA een handbak?

Dat zou dus betekenen dat de Lexus LFA met atmosferische V10 niet handgeschakeld is en de elektrische LFA wél. De omgekeerde wereld. Al moeten we zeggen dat een handbak in een elektrische LFA in ieder geval logischer is dan in een UX 300e.

De elektrische Lexus LFA er gaat er sowieso komen, met of zonder handbak. Lexus heeft alvast een voorproefje gegeven in de vorm van de Electrified Sport Concept. De Japanners beloven dat deze auto in “ongeveer 2 seconden” van 0 naar 100 km/u knalt. Dat zal vast niet in handmatige modus zijn.

Wat Lexus allemaal in petto heeft is nog even afwachten, maar ze doen in ieder geval een poging om elektrisch rijden leuk te maken. Dat is toch prijzenswaardig, dus kudos voor Lexus.

Ook interessant!

  • Verrassende details over opvolger Lexus LFA
  • Ziehier, de opvolger van de Lexus LFA
  • Heet! Lexus 'LFA opvolger' met verbrandingsmotor onderweg!
  • LFA-opvolger
    'LFA-opvolger krijgt V8-racemotor'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, handbak, Lexus, lfa, Video

Vorig bericht: « Hete Hyundai Ioniq 5 N laat zijn gezicht zien
Volgend bericht: Dit is de fraaiste Rolls van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. leaper035t zegt

    5 december 2022 om 19:13

    Fantastisch! Iedere poging om de beleving te verhogen van elektrisch rijden, juich ik toe!

    Login om te reageren
  2. xj220 zegt

    5 december 2022 om 19:47

    Geweldig, wat een heerlijk afwijkend merk

    Login om te reageren
  3. conflagration zegt

    5 december 2022 om 20:11

    T zou wel vet zijn als je dan kan kiezen of je automatisch of handgeschakeld wilt rijden

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    5 december 2022 om 20:29

    Ding is, ookal werkt dit perfect, en ben je echt heerlijk aan het rev matchen etc etc, je weet dat het complete onzin is. Je weet dat je iets doet dat totaal onnodig is.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      5 december 2022 om 22:22

      Nou en?

      Ik heb inmiddels genoeg kinderen, namelijk geen. Seks is dus volstrekt onnodig. En toch…

      Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    5 december 2022 om 20:30

    Ik heb zelf een kapotte EV gekocht waar de elektromotor aan de normale handbak zit. Ik moet hem nog fixen maar ik ben benieuwd hoe het rijdt.
    In principe alleen maar onhandig, en zet je hem in de praktijk in z’n 3 en kijk je er niet meer naar om.

    Login om te reageren
    • mx5wijf zegt

      5 december 2022 om 21:14

      Laat me raden, een A2 met conversie?

      Login om te reageren
  6. svdv zegt

    5 december 2022 om 21:01

    Hoezo wordt alles eigenlijk als nep gezien? Het kan toch hele echte voordelen hebben om van tandwielverhouding te kunnen wisselen. Als je meer koppel wil ga je een versnelling omlaag, heb je minder nodig kan je er een omhoog. Eigenlijk hetzelfde als een brandstof auto toch? Of mis ik iets?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      5 december 2022 om 22:48

      De paar % winst die je kan halen door het toerental naar een optimum te brengen verlies je door extra kilo’s staal en alu mee te slepen en aan extra interne wrijvingsverliezen denk ik.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 december 2022 om 23:00

      Omdat objectief gezien een automaat beter is. Die kan altijd het optimale toerental aanhouden.

      Login om te reageren
  7. martijnev zegt

    5 december 2022 om 22:53

    Klopt, het hebben van meerdere overbrengingsverhoudingen kan ook voor een EV nuttig zijn, vooral voor hele sportieve EV’s. Hele hoge continutoeren wil je de motor niet laten draaien op hele hoge snelheid, en een te grote overbrengingsverhouding maakt een EV op lage snelheid lomp en suf. Tweetraps automaten zijn al vaker op sportieve EV prototypes toegepast. En bouwEV conversions laten vaak de handbak zitten. Bij mijn Volvo 240 Electric uit 2012 heb ik dat ook gedaan. In z’n 2 of 3 in stadsverkeer, in 3 op 80km wegen, en in z’n 4 op de snelweg. Geeft toch iets meer souplesse en extra accelleratievermogen in elke snelheidsband. Dus helemaal niet gek dat Lexus aan een handbak denkt voor deze EV.

    Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    5 december 2022 om 23:35

    Dit is toch al ff bekend?

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    6 december 2022 om 08:37

    Een handbak in een sportwagen is leuk, maar dan moet deze wel daadwerkelijk functioneren. Dus daadwerkelijk een versnellingsbak tussen de motor en wielen, anders voegt het denk ik weinig toe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North