• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een korte geschiedenis van het MINI-logo

Auteur: jaapiyo, gepost 13 december 2017 om 17:41 – 22 Reacties

MINI-logo


Nee, niet zó kort, we gaan ook terug naar de dagen van het Mini-logo zonder hoofdletters.

HEET NIEUWS! MINI gaat haar logo veranderen. Vanaf maart volgend jaar wordt het logo wat simpeler gemaakt dan het nu is. Het gaat zelfs terug naar twee dimensies in plaats van drie. Het nieuwe logo is een zwarte cirkel met drie rechte uitlopers aan beide kanten en de tekst ‘MINI’ in het midden. Wat ons betreft is dit een goede aangelegenheid om eens te kijken naar de belangrijkste stappen in de evolutie van het Mini/MINI-logo over de jaren heen. Een bloemlezing.

Het begin in 1959
OG-OG
Medio jaren ’50 gaat de Suez-crisis helemaal los en is olie moeilijk te krijgen. Het gevolg is dat de autoverkoop van dikke Britse sleeën instort en auto’s als de BMW Isetta als een speer verkopen. Leonard Lord, eindbaas van British Motor Company, realiseert zich het gevaar en zet Alec Issigonis aan het werk om ook zo’n compacte auto te maken. De rest is historie. In 1959 komt ‘de Mini’ op de markt als Austin Se7en en Morris Mini Minor.

John Cooper wordt ingeschakeld in 1960
Cooper-S
John Cooper wordt benaderd om hete versies te ontwikkelen van de Mini. Dit worden uiteindelijk de Austin Mini Cooper and Morris Mini Cooper, die vanaf 1961 ingezet worden in races. Later volgen de Cooper S (rode S!) varianten die succes kennen in belangrijke rally’s, zoals de Monty. Het succes leidt tot een naamsverandering. De Austin Se7en gaat nu door het leven als de Austin Mini.

Mini wordt officieel Mini in 1969
Mini-cooper
Omdat het merk ‘Mini’ steeds sterker wordt, vervalt de merknaam Austin in 1969 volledig van het model, dat nu voor het eerst ook een badge krijgt met de naam ‘Mini’. Alleen badges op de flanken van sommige Mini’s herinneren nog aan het moederbedrijf, dat inmiddels British Leyland heet. Hoor je eigenlijk nooit meer wat van, maar met een dergelijk succesnummer in de portfolio zal dat bedrijf inmiddels wel goud waard zijn…

BMW krijgt Mini in handen in 1994
1997
Oh wacht, nee, dat bedrijf ging natuurlijk glorieus ten onder. In 1994 kocht BMW uit de restanten van het ooit machtige concern de British Rover Group en kreeg daarmee ook Mini in handen. Het logo was in die tijd een groene cirkel met vier ‘vleugels’ aan beide kanten en de tekst ‘Mini’ geschreven in het midden. Alleen bij de ‘M’ stond capslock aan.

BMW creëert het nieuwe MINI in 2001
OG
Ondanks de komst van de best wel puike 75 realiseert BMW zich rondom de millenniumwisseling dat het grootste deel van hun Engelse tak een blok aan het been vormt. Dus houden ze een garage sale om zich te ontdoen van de merken Rover en MG. De gewiekste Duitsers zien echter nog wel waarde in de naam Mini en laten de legende herleven onder de merknaam MINI met ALL CAPS in het begin van 2001, inclusief het logo zoals we dat vandaag de dag nog steeds kennen. Nog even dus.

Het MINI-logo wordt veranderd in maart 2018
Nieuw
Zoals hierboven aangegeven acht moedertje BMW het tijd voor verandering. het nieuwe logo is iets ‘simpeler’ vormgegeven, grijpt terug op het verleden en focust op de essentie, aldus de paarse broeken. Puike move, of maken ze zich bij BMW druk om niks?

Image-Credit: heritagegarage.com en deze okkazie

Ook interessant!

  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • MINI Cooper SE met daktent ideaal voor Hollandse vakantie

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

austin, badge, cooper, john-cooper, logo, MINI

Vorig bericht: « Koop deze Urus-goodies bij Lamborghini ‘R Us*
Volgend bericht: Is deze Thor truck epischer dan Tesla’s Semi? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    13 december 2017 om 17:48

    Veel beter ..
    echt serieus veel beter ..

    Toch al snel 2 NCAP sterren waard ..

    Login om te reageren
    • sntial zegt

      13 december 2017 om 20:00

      @lincoln: haha ..

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    13 december 2017 om 17:51

    Dit was toch al zeker de laatste 2 jaar zo?

    Login om te reageren
    • aambei zegt

      13 december 2017 om 20:23

      @henkhupelschoten: Logo wordt inderdaad al langer gebruikt in reclames etc. Maar nog niet op de auto’s zelf

      Login om te reageren
  3. RickB zegt

    13 december 2017 om 17:56

    “inmiddels British Leyland heet. Hoor je eigenlijk noot meer wat van”
    Nooit*

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      13 december 2017 om 18:29

      @RickB: ‘ik ga noot meer doen, blikje in de water’

      Dus het klopt gewoon.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        13 december 2017 om 20:05

        @awesome: Haha geweldig!

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    13 december 2017 om 18:11

    Heel abstract, maar toch kan je gelijk zien wat het is…

    De familie Quant die als een Duitse adelaar achter het sympathieke Britse merk schuil gaat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 december 2017 om 18:26

      @moveyourmind:

      Eerst flink laten beroven door Rover ..
      Triumph zit ook nog in het pakket ..
      maar dat olijke typisch Britse karretje was altijd al in hart en nieren Duits ..

      Login om te reageren
  5. robertmeijer zegt

    13 december 2017 om 18:25

    Eerst hollen ze MG Rover uit, nu ook het Mini logo

    Login om te reageren
  6. kalslasie zegt

    13 december 2017 om 18:25

    10 januari al.. Op de cooper lci(facelift)

    Login om te reageren
  7. connielingus zegt

    13 december 2017 om 18:53

    Ze kunnen beter de naam veranderen. Niks mini meer aan….

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      13 december 2017 om 19:08

      @redactie: Het logo onder de tekst mbt 1969 is het logo uit 1962, niet 1969; dat logo ontbreekt; zie ook: https://listcarbrands.com/mini-logo/

      Tevens zijn de jpeg-artifacts te tellen op de oude logo’s, google heeft al hogere kwaliteit …

      /nofi, slechts constructieve feedback.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 december 2017 om 19:14

      @connielingus: British Leyland had naast de Mini op een gegeven moment ook de Maxi in het assortiment. Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat BMW iedere verwijzing naar dat model uit de weg wil gaan.

      Login om te reageren
      • connielingus zegt

        13 december 2017 om 19:22

        @potver7: LoL, misschien kunnen ze maxi logo’s op hun GT modellen plakken…

        Login om te reageren
    • roland78 zegt

      13 december 2017 om 19:41

      @connielingus: laatst in een oude Mini gereden.. Ben blij dat ze tegenwoordig wat groter zijn.

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    13 december 2017 om 20:10

    Kleine kanttekening, Cooper was een bekende van Issigonis en Cooper nam een Austin Se7en om te tjoenen, voor zijn lichtere racewagens gebruikte hij dit BMC A series blok al, dus hij was ermee bekend. En hij zag het potentieel van de kleine Austin, FWD, laag zwaartepunt, wielen op de hoeken, laag zwaartepunt en wendbaar.
    De rest is, zoals ze in de Dordogne zeggen, history.

    Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      13 december 2017 om 20:27

      @desjonnies: Dat is wel een heel laag zwaartepunt.

      Login om te reageren
  9. Loek zegt

    13 december 2017 om 21:01

    Maar hoe werkt dit precies? Dit nieuwe logo is heel schematisch, zou je deze als chromen plaatje bouwen wordt het weer het oude logo?

    Login om te reageren
  10. niezel zegt

    14 december 2017 om 06:53

    Meer van deze geschiedenislessen aub!

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    14 december 2017 om 09:08

    Misschien dat het logo dan niet meer van de motorkap bladdert. Waar is de tijd van metaal en emaille?

    Login om te reageren
  12. DAT zegt

    14 december 2017 om 13:19

    @jaapiyo In het logo van 1994 stond de capslock soort van wel aan.
    Het logo is geschreven in kleinkapitalen en de M in kapitaal. Was getekend, zeiksnor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North