
Deze week is het vijftien jaar geleden dat de eerste New MINI van de band kwam rollen. Het Brits-Duitse scheurijzertje is in die jaren behoorlijk succesvol gebleken en er kwamen vele varianten. Tijd om terug te blikken: wat is de leukste MINI van de afgelopen vijftien jaar?
In 1994 kocht BMW het oer-Britse MR Rover. Niet alleen kregen de Duitsers daarmee Rover en MG in handen, maar ook Land Rover en Mini. Vol goede moed werd onder andere de Rover 75 ontwikkeld, maar al snel waren de Duitsers uitgekeken op Rover. Het merk ging zelfstandig verder, terwijl Land Rover werd verkocht aan Ford (dat ook al eigenaar was van Jaguar). Alleen Mini hield BMW onder haar vleugels, daarmee hadden de Duitsers grootse plannen.
Tot aan 2000 bleef dat merk de auto bouwen die in de basis gelijk was aan de Austin/Morris Mini zoals die in 1959 het licht zag. Eerdere pogingen om een vervanger te maken stranden of houden het simpelweg minder lang uit dan het origineel (Austin Metro/Rover 100). BMW ziet echter geen toekomst voor Mini als fabrikant van no-nonsens stadsauto’s, maar wil voortbouwen op de cultstatus die het origineel ondertussen heeft. In 1997 zien we daarvan de eerste tekenen als ze door Adrian van Hooydonk en Frank Stephenson ontworpen ACV30 Concept onthullen.
In 2000 toont BMW de MINI Cooper Concept, die in april 2001 vrijwel ongewijzigd in productie zou gaan. De eerste generatie MINI, die het tot 2006 uithoudt. Veel varianten zijn er niet, er is keuze uit de One, Cooper en Cooper S, met vanaf 2004 een Cabrio en de John Cooper Works Tuning Kit als optie voor de Cooper S. Als afsluiter krijgen we in 2006 nog even de Cooper S John Cooper Works GP, met kekke rode spiegeltjes, een flinke taartschep en opvallende vierspaaks wielen.
Generatie twee kondigt ook de komst van meer varianten aan. Niet alleen de eerder genoemde benzine-motoren, maar ook diesels. In 2005 volgt de Clubman, in 2009 de Cabrio, die in 2012 ook nog gezelschap krijgt van de Roadster, de Coupé en de Clubvan. Vanaf 2010 komt er een tweede modellijn met de vijfdeurs Countryman, in 2013 bijgestaan door de weinig succesvolle driedeurs Paceman.
Ondertussen zijn we toe aan de derde generatie MINI, die zoals bekend in ons eigen land van de band rolt. De Coupé, Roadster en Paceman zijn afgeschoten, de Cabrio en Clubman keren terug. Daarnaast is er nu ook een vijfdeurs hatchback en schijnt er zelfs aan een MINI Sedan gewerkt te worden. En dat terwijl we nog altijd (tevergeefs) wachten op een échte MINI. In 2011 toonde het merk de Rocketman, een conceptcar die qua formaat een stuk dichter in de buurt komt van de originele Mini, maar het tot op heden niet schopte tot een productiemodel.
Tot zover de geschiedenis van de MINI in een notendop, het is tijd om een keuze te gaan maken. Wat is de leukste MINI van de afgelopen vijftien jaar? Is dat de originele Cooper of de opvallende John Cooper Works GP? Verplaats je jezelf liever in een fonkelnieuwe Clubman Cooper S of ga stap je lekker tegendraads in de Paceman?
De originele.
Oh, mag niet? Zo’n JCW ding. De Paceman/Countryman wordt het in ieder geval niet.
Voor mij een klassieke Cooper S graag…
Vriendin heeft een R55 Clubman Cooper. Rood met wit dak met panorama schuifdak. Verder ook lekker compleet. Zelf uitgekozen en het kan mijn goedkeuring wegdragen. Rijdt prima ook.
Zelf vind ik de R53 Cooper S het leukste vanwege dat supercharger geluid.
Toch apart dat BMW leuke modellen kan ontwerpen..
We hebben een heleboel mini’s gehad maar de leukste waren tot nu toe de Clubman JCW en de Coupe JCW, tussen deze twee ook nog een Countryman gehad maar die maar weer snel weggedaan….
@launchcontrol: Coupe JCW vind ik de leukste Mini ooit! Die hebben jullie toch niet weggedaan mag ik hopen?
@larsyboy1997: Helaas, is daarna een BMW geworden ivm ruimtegebrek, de Coupe was wel de meest gekke van de twee…
Erg leuk artikel! Ik denk dat de Cooper S van de tweede generatie ‘new mini’ het leuks is. Lekker rap en prima iedere dag te rijden!
Dibs op de Clubman.
Een bruine, met zwarte details en interieur <3
@awesome: De huidige met z’n volwaardige achterdeuren of de vorige met dat kleine suicide deurtje?
De supercharged GP works doet het voor mij… ;)
Heb er ooit eentje in dusseldorf gespot , gaaf ding :)
@shicomm: ik heb er lang geleden een rondje mee mogen rijden, is een geweldig ding. Rijdt als een kart, hangt heel lekker aan het gas (supercharger is echt beter dan turbo) en die jankende supercharger maakt het af. Geniaal ding :D
De Classic..
@norge: Hoewel ik het eigenlijk gewoon Mini noem..
Nee dus als ik de echte BLMC niet mag kiezen, ik heb het niet zo op retro auto’s. Wel een keer met een Cooper S gereden, was wel snel, maar kinderachtig interieur enzo.
De Mini Superleggera Vision Roadster. Hij zal ongetwijfeld niet meetellen maar wel degene waar ik het meest enthousiast van werd
jcw elke variant…
De leukste mini in de afgelopen 15 jaar (ook al is het geen productiemodel) is de mini superleggera van carrozzeria touring. Wat een schoonheid!
De clubvan, verlaagd met vintage reclame…
JCW met een automaat
@dutchcorvette: is ie weer…
2 jaar met een 2de generatie cooper S gereden, nog steeds spijt dat ik die heb verkocht.
Ik hoop toch om ooit eens een GP2 te bezitten en een classic Mini staat ook op de moet-ik-eens-gehad-hebbenlijst.
Weliswaar geen ‘ekte Mini’, maar wel leuker dan (there I said it): de Daihatsu Trevis
@toyotafortuner: Het is “echte “, niet ekte…
Ik heb zelf een tijdje in een 2005 Mini Cooper S Works gereden maar deze een aantal jaar geleden verkocht. Dat eerste model net voor de wisseling naar de tweede generatie is naar mijn mening de leukste. Mis hem nog geregeld :)
Die van de videoman van Autoblog (Martijn?) is wel een tof dingetje en klinkt nog goed ook!
Oké, het heeft vrij weinig met het Mini van vroeger te maken, maar de huidige Clubman vind ik toch wel heel erg mooi. En hoewel ik het geld/leasebudget nooit eraan zou uitgeven, lijkt mij de Clubman Cooper S All4 toch wel een hele fijne wagen. In het British Racing Green met een bruin interieur is het toch wel een heel stijlvolle wagen.
Ja de Rocketman!
Zonde dat die nooit in productie is gegaan, het mooiste model en met verreweg de meeste originele mini spirit.
Ipv daarvan kregen dat lompe Paceman gedrocht en een coupe als een infantiel omgedraaid petje.
1e generatie new Mini Cooper S voor mij graag. Die classic vind ik niks. Ziet er ‘hip’ uit, maar binnen is niet comfortabel en voel je je niet veilig. De nieuwe 4-deurs Mini XL vind ik in ieder geval de lelijkste die er is gemaakt tot nu aan toe, vreselijk uit proportie.
De 2de generatie vind ik de leukste. Zo’n Mini Cooper S ziet er gaaf uit en is het ook (buiten de kwaaltjes natuurlijk). De 3de generatie vind ik ook best kunnen. De 4de gen Cooper vind ik niks. De Clubman, Countryman,…vind ik qua ontwerp afschuwelijk, maar financieel allemaal slimme zetten. Kopen? Nee!
Oh ja, én de Roadster heeft een afschuwelijk ontworpen dak…fijn dat ze met de productie gestopt zijn.
De eerste generatie Cooper S, die jank van de compresser maakte het feestje nog groter.
De beleving van een originele 1275S kon hij niet evenaren, daarvoor was hij te beschaafd.
Als guilty pleasure, de spider, die vind ik van alle BMW Mini’s de leukste om te zien.
Die van de montecarlo Rally in 19 langeleden
De (new) Mini Cooper S van de 1e generatie (R53) is mijn favoriet. Het supercharger geluid is een genot om naar te luisteren. Maar ik ben niet geheel onbevooroordeeld, want ik heb er zo een haha.
Voor de tijdperk waarin de Mini ooit gecreëerd is, was het natuurlijk een leuk statussymbool en uiteindelijk een icoon geworden. Leuk als nostalgie object maar heden ten dage zou zo’n auto alleen door een sadomasochist voor een sadomasochist ontworpen kunnen worden.
Kijk hoe klein zo’n originele Clubman is bijvoorbeeld. Sta je op de parkeerplaats van je lokale appie met twee volle boodschappentassen. Ben je eerst 5 uur bezig om de tassen achterin de auto te proppen om vervolgens tot de conclusie te komen dat Truus de vrouw maar beter de bus naar huis kan nemen zodat één boodschappentas op de passagiersstoel kan. Als je dan naar huis rijdt, wordt elk gereden km in doodsangst afgelegd, omdat je bang bent dat je auto geplet wordt door een vrachtwagenband van een vrachtwagen die je over het hoofd heeft gezien….
Heb er niet veel verstand van .. Maar ik ga voor de tweede generatie mini coopers S in het groen en met magnaflow uitlaat systeem!
De Coupe, mooi of lelijk is smaak, maar heb zelden in een betaalbare auto gezeten waar je zo’n bijzonder gevoel/atmosfeer in had. Dat gebubbelde, lage dak en dan dat lagere dashboard… geweldig!
Eerste generatie JCW.
Zo’n JCW van de eerste generatie New Mini heb ik altijd gaaf gevonden. Lekker opzichtige spoilers, vet geluid en behoorlijk snel. Veel te duur, maar vooruit.
@dizono: de eerste generatie kon je ook al met dieselmotor krijgen.
Midsschien niet in Nederland, maar in België zeker wel…
2e gen JWC, vind de 1e en de 3e niet echt mooi. +het geluid is heerlijk! Lekker een turbo ipv een supercharger :D
Een Classic, maakt me niet uit in welke variant. Als vind ik de “Van” leuker dan de “Clubman”, want ronde koplampen.
Van de New Mini: een gewone of een Clubman (1ste). Wel in Cooper uitvoering ;)
De huidige Clubman vind ik helemaal niets. En de Paceman, Roadster, Countryman en alle andere niches mogen ze ook houden
1. R56 Clubman Cooper S JCW.
2. R53 Cooper S Works.
3. R56 Coupé Cooper S JCW.
4. Paceman JCW (sorry, maar ik vind de Paceman gewoon vet).
5. R53 Cooper S JCW GP.
Op de huidige generatie na zijn ze allemaal leuk!
@jochempie: R56 Clubman bestaat niet, da’s de R55 ;-) zelfde geldt voor de R56 Coupe
@suheyl: Joah dat had ik wel verwacht, ik heb geen idee van die codes. Ik noem het maar de tweede generatie new mini…
De nieuwste Clubman met panoramadak en die fijne 3 cilinder motor. Super mooi ding:
https://www.netcarshow.com/Mini-Clubman-2016-800-52.jpg
@Rob: grapje zeker!
Cabrio
Mini Cooper S 2004 with JCW engine + some exterior details. This was my first car and it was a fenomenal zippy car !
Felt like a go – kart for adults ???
Ik heb een Mini R50 vier jaar als leasebak gehad. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik de standaard Peugeot niet koos (had er meer mee te maken dat die onmiddelijk beschikbaar was, terwijl ik 4 maanden op mn Mini moest wachten), maar het was het wachten waard. Een heerlijke auto en zoals hierboven al staat: een Go-kart voor volwassenen. Het is in mijn ogen ook de laatste New Mini die echt mooi getekend is, de latere modellen kregen allemaal die wat bolle hogere neus. het schijnt dat de Europese Comissie niet tevreden was met de voetgangersveiligheid van de aflopende neus van de R50 en daarom ingreep. Hartelijk dank Europa voor het vern*ken van het ontwerp!
Dankzij mn dealer heb ik tot nu toe steeds een keer lang proef kunnen rijden in elk van de nieuwe generaties Mini’s en het valt wel op dat hoewel het uiterlijk er eigenlijk steeds lelijker op wordt, het rijgedrag is eigenlijk steeds net zo leuk gebleven. Mn favoriet blijft echter de Cooper S met Supercharger. Sommige mensen vinden dat gejank irritant, ik kon er eigenlijk geen genoeg van krijgen. De meeste Mini’s zijn ondanks hun kwiekheid nogal allemansvriendjes qua rijgedrag, de S(upercharged) ging er af en toe met míj vandoor in plaats van andersom. Giftig maar verslavend :0
Cooper s (jcw) en clubman van de eerste generatie vind ik nog steeds de mooiste!
De Goodwood!! Was elke auto maar zo lekker luxe…
Uiteraard de mijne, een R55 JCW!
@suheyl: de lelijkste is de nieuwste Clubman
Ben zelf aan het kijken voor een mooie R56 cooper jcw. Erg mooie auto, maar eigenlijk onacceptabel wat er motorisch zo allemaal aan kan mankeren. Kwalitatief dus nog echt ouderwets brits.
De eerste serie vond ik leuk daarna word het alleen maar minder vind ik. Nog even en ze moeten de merknaam veranderen in maxi