De goedkoopste en duurste plekken om een auto te bezitten

Auteur: , 49 Reacties
Compare the Market

Een autoverzekeraar doet een merkwaardig onderzoek.

Nederland heeft het maar zwaar. We proberen een overheidssysteem te behouden waarin we veel betalen wordt om veel mensen te helpen. Dat heeft zeker voordelen, maar men focust zich vooral op de nadelen. Bijvoorbeeld de torenhoge prijzen van sommige producten. Vooral auto’s: wanneer de prijzen van een driecilinder baby-Audi de 50.000 euro aantikken weet je inderdaad dat het niet goedkoop is om hier een auto te bezitten.

Wat helpt: een vergelijking maken met andere landen die het nog veel slechter hebben. Dat deed de Engelse verzekeraar Compare the Market: ze pakten zes wereldwijd beschikbare auto’s – uit zes verschillende segmenten – en keken waar ter wereld je de minste of meeste centen moet neerleggen om er eentje te bezitten. De zes geteste auto’s waren de Fiat 500, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, BMW 5 Serie en Porsche 911. We gaan elke auto even bij langs.

Fiat 500
De Italiaanse supermini is in Nederland nog steeds in trek. Zijn relatief lage aanschafprijs van net boven de 10.000 euro maakt het een voordelige stadsauto. In India is hij ietsje goedkoper: 7.049 pond (7.948 euro). Daarmee is India de goedkoopste plek waar je de kleine Fiat kunt krijgen, in contrast tot China, waar de auto voor je deur staat vanaf 21.537 pond (24.187 euro). Oei…

Abarth 595 '19

Volkswagen Golf
De doorsnee auto voor het volk, die overigens ook steeds duurder wordt. Raar maar waar: in India kost hij maar 200 pond meer dan een Fiat 500. Voor 7.208 pond (8.095 euro) heb je er al eentje. In Portugal is hij het duurst: 24.254 pond, zo’n 27.200 euro.

Golf 2017

Volkswagen Passat
Een flinke Duitse stationwagon (of sedan) hoeft niet duur te zijn. In Griekenland mag je er één meenemen voor 16.830 pond (18.900 euro). En bijzonder genoeg is het VW-grootmacht Brazilië waar je net niet onder de 40 mille (euro) komt: omgerekend zo’n 36.445 pond staat er op het etiket van de goedkoopste Passat aldaar.

De nieuwe Volkswagen Passat B8

Volkswagen Tiguan
De Tiguan is razend populair, want crossover. Maar ook de prijs is zeer vriendelijk te noemen voor een Volkswagen. Zeker in Rusland, waar de sleutels aan je overhandigd worden voor 17.182 pond (19.290 euro). Het is wederom Portugal waar de SUV met 32.633 pond (36.632 euro) de duurste ter wereld is.

De nieuwe Volkswagen Tiguan is hier

BMW 5 Serie
Ook bij de 5 Serie schieten de prijzen omhoog. Maar in Mexico is een corpulente Duitser voor de deur zetten niet eens belachelijk duur: 33.221 pond (37.292 euro). Het woord ‘duur’ zal in de Portugese taal veel voorkomen, want het is wederom Brazilië waar de Fünfer met 68.626 pond (77.036 euro) een duur grapje wordt.

BMW M550i xDrive (G30) '18

Porsche 911
Eén van de meest toegankelijke sportwagens is tevens een relatief goedkope manier om lekker te hoeken. In Canada kan dat al vanaf 63.059 pond (70.812 euro). Dat terwijl in India de auto juist met 164.768 pond (185.010 euro) allesbehalve goedkoop is.

Porsche 911



49 reacties

Ik puzzel mij suf hier verbanden in te zien maar kom niet ver. Waarom Portugal?
Vraag me af of het wel klopt. In China heb je dus een Golf voor de prijs van een fiat 500. Dat lijkt me niet te kloppen. Of ze willen die 500 daar gewoon niet op straat om welke reden dan ook
@jaymz: Ik vermoed dat de prijzen niet helemaal kloppen. Als een Golf in China maar 7.000 euro kost dan kan VW er toch nooit wat aan verdienen?
@dutchdriftking: kost 8000 euro in India. De schrijver van deze blog vermeld prijs in ponden en dan in euros in haakjes erachter, geen idee waarom dat zo omslachtig moet?
@neleev: Portugal heeft een vergelijkbaar CO2-straf systeem als NL.
Je betaalt over de cilinder-grote en je betaalt over de CO2 uitstoot. Nieuwprijzen van gemiddelde auto’s in Portugal is vergelijkbaar (met NL). Echter een 2.0 met eenzelfde uitstoot als een 1.5, is een stukkie duurder.
Wow die 911 in Canada, damn son.

Dat de Passat zo duur is in Brazilië komt overigens door de hoge, protectionistische invoertarieven. De lokaal geproduceerde VW’s zijn een stuk goedkoper.
Leuk onderzoek, maar je wilt voornamelijk weten hoe duur die auto’s zijn in verhouding tot de inkomens. Nu zegt het nog niet veel.
@prototypezero: Idd, wat meer duiding zou wel leuk meegenomen zijn, inkomen, belasting, nettoprijzen, aantal auto’s/1000 inwoners…

Maar dat is zoveel meer werk dan een reclamepraatje vertalen hé…
@esprit_de_flandre: amice, het is 720s niet aan te rekenen dat het onderzoek van Compare the Market niet ppp is. Natuurlijk kan hij rekenmachine en wiki erbij pakken om de bedragen à la Big Mac index te corrigeren voor koopkrachtpariteit, maar dat is te tijdrovend voor een van de zovele dagelijkse artikeltjes. Ik ben trouwens dol op lange berichten met veel cijfers en bedragen. Dank @720s daarvoor.
@kunstomdathetmoet: Ik beschuldig niemand persoonlijk.

Maar het excuus “het is maar een van de dagelijkse artikeltjes” is een uiterst zwak argument. Ik erger mij aan “new research shows…”-artikels, want de meeste ervan dienen enkel het doel dat de geldschieter voor ogen had. “Rode wijn is goed tegen hartaanvallen”, gesponsord door de grootste wijndistributeur van Frankrijk. “Noteneters leven langer”, gefinancierd door de grootste producent van noten. “Tomaten verlagen het risico op Alzheimer”, blijkt uit studie door Spaanse tomatenlobby…

De meeste van die studies zitten vol fouten, zijn op een veel te kleine groep uitgevoerd, zijn een gevolg van data-mining, hebben een irrelevante beginstelling, of hebben een conclusie die helemaal geen verband houdt met die beginstelling – een gevolg van data-mining dus.

Daarom heeft media – alle media, dus ook blogs ja – de verantwoordelijkheid om onderzoek te doen naar een onderzoek. En dus: dat onderzoek volledig te lezen – niet enkel de samenvatting – en daar kritiek op te geven waar nodig, aan te vullen waar nodig, en vooral te wijzen op fouten, short-cuts, bias, onvolmaaktheden, irrelevanties en ongeoorloofde aannames.

Ik weet het, het is vechten tegen de bierkaai, want het is toch zo gemakkelijk, een persberichtje komt binnen, en het klinkt allemaal zo leuk, en de lezers zullen het ook wel leuk vinden, dus snel even vertalen en publiceren. Maar dat weten die “onderzoekers” ook, dus gaan ze hun teksten gaan schrijven zodat ze “leuk” klinken, zelfs als dat onderzoek op iets fundamenteels anders wijst. Juist daarom is het belangrijk om kritisch te zijn, zeker bij “leuke feitjes”, waarvan je aan je water al kan voelen dat er iets niet klopt, dat het te simplistisch wordt voorgesteld.

En als je al het bovenstaande te veel is om te lezen, John Oliver vat het behoorlijk goed samen, maar dan grappiger…
https://www.youtube.com/watch?v=0Rnq1NpHdmw
@esprit_de_flandre: hier ben ik het in z’n algemeenheid helemaal mee eens amice. Plusje voor u.
@Esprit_de_Flandre: helemaal met je eens, alleen heb ik er in het geval van autoblog niet zoveel moeite mee want dit blijft toch meer een opinie blog.
Veel schrijnender is dat zogenaamde objectieve media zoals de grote Nederlandse kranten en vooral de NOS dit ook op grote schaal doen en niet alleen omdat het leuk is, maar ook om hun agenda aan de lezers/kijkers op te dringen. Het probleem hiermee is dat 80% van hen het zonder enige verificatie voor waar aanneemt.

OT: Ik mis Singapore waar zelfs een Toyota Camry een ton (euro) kost en een 911 drie ton. Dit onderzoek rammelt echt aan alle kanten.
@erwh: ” in het geval van autoblog niet zoveel moeite mee want dit blijft toch meer een opinie blog.”

Kijjk, daar heb ik het dan wel moeilijk mee. Als je dan toch een opinieblog bent, waarom dan niet zorgen dat je opinie telt? Dat het gefundeerd is? Bovenstaand artikel is geen voorbeeld van “opinieblog”, maar van “marketingdoorgeefluik”.

Er is een reden waarom Trumps “fake media”-argument aanslaat, namelijk: er wordt te veel gefaked in de media. Niet door de media zelf echter, maar de media houdt zich niet meer bezig met checken, zowat het belangrijkste wat ze ooit deden. Bedrijven, politici, lobby’s e.d. weten dit, en duwen dus allerhande onzin ernaartoe, gaande van ‘de waarheid een beetje geweld aandoen’ tot ‘vlakaf liegen’. En het wordt gepubliceerd! Want ja, “dagdagelijks artikeltje”, “leuk weetje”, “maar een opinieblog”, of gewoon “daar gaat op geklikt worden”.

Het grote probleem daarmee is dat als ze dan wel met goed doorgronde argumenten komen, je dat van de tafel kan vegen door “fake media” te roepen, en je dus niet meer moet ingaan op de argumenten zelf…
@erwh: Sorry, als ik op dreef raak schrijf ik veel te lange stukken.

Ik had kunnen stoppen na “marketingdoorgeefluik”, maar dat vind ik dan weer te hard voor AB, dus dan moet ik dat weer nuanceren, en… tja…
@kunstomdathetmoet: nee hoor, gewoon 1 pagina verder klikken op de website waar het oorspronkelijke onderzoek staat en dan zie je bijvoorbeeld de “running cost as % of the yearly wage”. Eigenlijk veel interessanter om te zien. Die Porsche bijvoorbeeld kost in Mexico maar €3000 meer dan in Canada, maar running cost zijn daar het 10-voudige (95,88% tegen 9,70% in Canada).
@Esprit_de_Flandre: zelfs de bedragen in Pond weghalen was blijkbaar teveel gevraagd..
@kareljansen: precies dat!
In Denemarken betaal je 250.000 euro voor een kale 911 Carrera
@larsyboy1997: holy you’re right een Turbo S doet vanaf 500k Euro. Mijn hemel
@huracan: Idd! Je kunt ook voor een bepaalde periode je auto op kenteken zetten. Hier betaal je een percentage van de belasting als maandelijks bedrag. Iemand heeft deze maand een LaFerrari op Deens kenteken gezet en kan hiervoor 50.000 euro per maand (!) aftikken
Ik smeer em naar Canada, bestaat er iets van autoblog.ca?
@sanderp: Autotrader.ca
@Jochempie: kijiji.ca
kort door de bocht genomen: iedere prijs van een auto boven het, wereldwijd, laagste tarief voor die auto geeft en hoe hard je als consument genaaid wordt.
@bredaas: ‘geeft aan’
@bredaas: Dat geldt ook voor bier en tieten. Ben je in Polen veel goedkoper uit.
Geinig dat een Golf in India zo goedkoop is, maar ik zie hem daar helemaal niet op de prijslijst staan!

https://www.volkswagen.co.in/en/models.html
En alle andere auto’s zijn in Nederland het duurst (grapje,groetjes,doei)
En Denemarken? Daar komt de nummerplaat nog eens bovenop de auto. Soms tot 110% van de waarde. Een simpele 520d kost daar snel 80000€ nieuw
Singapore zeker niet meegenomen in de vergelijking? Goedkoopste auto op de markt (Suzuki Alto) om en na bij de 50k, Passat 1.6 comfort (of hoe ze dat dan ook noemen) van m’n schoonzoon kostte iets meer dan een ton euro (heeft dan géén ingebouwde navi), BMW M5/6 met de gebruikelijke opties rond de half miljoen.
En dan moet ook nog voor iedere nieuwe auto een oude afgevoerd worden, zodat het totaal gelijk blijft. (En o ja: na acht jaar moet je opnieuw de “bpm” betalen als je met dezelfde auto door wilt blijven rijden)
@560pk: goedkoopste wat ik zo snel kon vinden voor Singapore en een FIAT 500, was ex CoE (de door 560pk genoemde price of admission die je na 8jr opnieuw moet betalen, ik dacht trouwens dat dit 10jr was….) is SGD: 108.810 promotional pricing…dit is ±63.000 pond…dit was overigens in 2015 volgens deze prijslijst….inclusief CoE wordt het zelfs: 122.250 SGD = 69.760 pond….

Echter varieert de CoE wel op moment van aankoop en ook wel wat of het een hele zuinige auto is wordt tegenwoordig ook wat in meegenomen….dus de inclusief CoE prijs zegt niet altijd wat…echter zoals te zien is de 500 nog steeds 3X zo duur als in het onderzoek genoemde China!
@560pk: nee je kan niet gelijk hebben, anders hadden ze dat wel gezegd in het onderzoek hoor, hahaha wat een slap onderzoek.
@560pk: klopt, dacht ik ook gelijk aan : Singapore. En het is trouwens 10 jaar ipv 8. Dat het aantal auto’s gelijk blijft is ook niet helemaal waar; Als de regering geld nodig heeft, gooien ze gewoon wat extra COE op de markt, of ze verhogen ze de waarde ervan. Ligt er ook een beetje aan of de verkiezingen eraan zitten te komen.
@magnumsing: je hebt gelijk, het is 10 jaar. De COE worden geveild (ik dacht ieder kwartaal). Tot voor kort mochten er nog 3% extra per jaar bij komen, nu 0% (maar zoals je al opmerkt: afhankelijk van hoe de -politieke- wind waait). Bieders op de veiling zijn de autodealers/-importeurs. Aanbieder de overheid. Prijs varieert dus heel behoorlijk afhankelijk van vraag en aanbod
@560pk: Maarja daar verdienen ze waarschijnlijk ook een ton per jaar. Ik kan mij anders niet voorstellen hoe je anders met een redelijk bovenmodaal inkomen een auto kan aanschaffen.
@bmw2coupeeigenaar: een Auto is dan ook een luxe artikel in Singapore. Een ton per jaar verdien je makkelijk daar en inkomensten belasting is iets van 10%. Meeste Singaporezen kopen hun auto dan ook niet cash, maar op afbetaling en dan meestal nog op de looptijd van die COE. Ander luxe artikel is bijvoorbeeld een huis, als je als buitenlander een huis wil huren ben je voor een flatje in het centrum toch al minstens 3 tot 4 duizend euro kwijt ( en ja… dat is de huurpijs per MAAND )
In India kan VW dus een Golf bouwen voor minder dan 8000 euro.
@evdw: sjoemelen met cijfers konden ze al! 😋
Brazilië is ook geen fatsoenlijk vergelijk. Als iets daar niet geproduceerd is dan komt er een tax van 130% bovenop.
Mooi voorbeeld is bijv de Hi-Lux, die kost daar ca 25-26k
Deze kost bij ons op geel kenteken meer dan 40k. Koop je m grijs dan is ie 18-19k.
Dus ook geen vergelijk op te maken..
Ook benieuwd welke versies van alle modellen ze nou genomen hebben. Een Amerikaanse VW Passat NMS wijkt bijvoorbeeld nogal wat af van de in Europa rijdende VW Passat 3G
@wetdualclutch: Precies! Las net het artikel en wou met dezelfde opmerking reageren.
En dan is het Midden-Oosten nog niet eens meegenomen…
Bier in Vietnam: 50 cent voor 0,5L. In Ijsland ruim 10e… Veel verschil voor wen beetje water, graan, hop en gist.

Moraal van het verhaal weet ik verder ook niet..
Bezitten is toch wel heel wat anders dan aanschaffen. Verkeerde titel gekozen lijkt mij?
@volvo4life: yup. Ik had een vergelijk betreffende verzekeringen en vaste belastingen verwacht. Al is daar een vergelijk met India wat irrelevant en weten we de uitkomst sowieso al lang en breed.
En dan dit onderzoek naast het onderzoek waar je het meest tot het minst ver kan rijden met 50euro (voor de in het land geldende literprijs) benzine en de resultaten zien er ronduit belabberd uit voor Nederland (alleen in Noorwegen en Singapore kom je minder ver)
https://www.google.nl/amp/s/de.motor1.com/news/276520/spritpreis-benzin-weltweit-diesel-kilometer/amp/
Snap wel waarom die 911 zo koop is in Canada je krijgt het oude model 991 (in het rood).
In Canada zijn auto’s sowieso over het algemeen veel goedkoper dan in Europa en veel gevallen de VS. Een Nieuwe Cayenne heb je voor omgerekend €49.000 ( €102.800 NL). Een Macan kost nieuw daar vanaf 54.100 dollar (€35.500)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).