• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een voorruit vervangen is tegenwoordig grafduur

Auteur: jaapiyo, gepost 9 februari 2019 om 15:59 – 65 Reacties

GLA


Toch maar doorkachelen met die onooglijke barst voor je harsens dan maar?

Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht, maar bij auto’s is het ook geen porum als je voorruit stuk is. Toch kan het weleens gebeuren dat een forse roofvogel een duikvlucht doet om jouw hoofd van je romp te verwijderen, om er vervolgens achter te komen dat er nog een stukje ruit tussenzit. Of wellicht maakt je zoveel kilometers achter trucks die kleine kiezeltjes en grind uit hun laadbakken spuwen dat je elke dag sterretjes ziet als je in de auto stapt. In zo’n geval kan de gedachte in je opkomen je ruit te laten vervangen.

Nou ben je misschien episch verzekerd voor zo’n gevalletje, maar zo niet kan het tegenwoordig een dure aangelegenheid worden om een voorruit te vervangen. Bij een traditionele auto was je met een uurtje werk en een paar hundies aan materiaalkosten meestal wel klaar, maar bij moderne auto’s komt er veel meer kijken bij het vervangen van een voorruit. Dat heeft alles te maken met nieuwe technologie.

Bij auto’s met geavanceerde rij-assistenten zoals lane keeping assistent, adaptieve cruise control en systemen die ingrijpen bij een dreigende botsing, zitten er namelijk vaak sensoren en camera’s op de voorruit. Bij vervanging van de ruit moet deze gevoelige apparatuur nauwkeurig opnieuw worden afgesteld. Je wilt immers niet dat de gerobotiseerde lane keeper je van een steile klif afstuurt, in plaats van dat ‘ie je tussen de lijntjes houdt.

Om dit te waarborgen moeten er de nodige tests worden uitgevoerd en die tests kosten tijd, dus ook geld. De New York Times praatte met AAA-honcho Mike Calkins, die claimt dat er nogal wat komt kijken bij de recalibratie van de rij-assistenten. Hiervoor moet de auto juist uitgelijnd zijn en komen er onder andere freakin’ laz0rs om de hoek kijken om ervoor te zorgen dat camera’s licht op de juiste manier kunnen waarnemen.

Maar dat is nog niet alles! Veel merken vereisen dat de auto na de vervanging van een ruit ‘dynamisch gerecalibreerd’ moet worden. Dat wil zeggen dat de monteur er een blokkie om mee moet gaan volgens een nauwkeurig bepaald recept. Al dit soort zaken voegen al snel een uurtje of twee toe aan het proces van een ruit vervangen en drijven de kosten volgens de Times op tot zo’n 1.600 Dollar.

Dit alles roept de vraag op: is het allemaal de moeite waard? Misschien dat de toenemende populariteit van young- en oldtimers die vraag al min of meer beantwoordt. Maar mocht jij wel enorm fan zijn van de nieuwe assistentiesystemen, laat het dan vooral weten, in de comments!

Image-Credit: GLA45 AMG met ster op de grille en ster in de ruit via autojunk

Ook interessant!

  • Busjes zijn goud waard
    Ook bestelwagens zijn goud geld waard tegenwoordig
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, schade, Techniek

Vorig bericht: « BREEK: Toyota Racing Development doet een BMW
Volgend bericht: Drie keer raden waar Elon Musk zich momenteel bevindt »

Lees Interacties

Reacties

  1. hiostu zegt

    9 februari 2019 om 16:08

    Viel mij laatst ook al op dat de leasemaatschappij zegt: sterretje lekker laten zitten tenzij je er last van hebt. Voorheen zeiden ze altijd meteen laten repareren.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      9 februari 2019 om 16:39

      @hiostu: Ik bel mijn leasemaatschappij ook wel eens over m’n sterretje. De receptioniste kan het niet altijd waarderen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        10 februari 2019 om 01:35

        @pielemuis: identificeer je je aan de telefoon dan ook als ‘Pielemuis’? Da’s helemaal mooi over sterretjes praten dan. ??

        Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        10 februari 2019 om 14:56

        @pielemuis: je doet je nick wel eer aan met zo’n prachtige reactie!

        Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        10 februari 2019 om 14:58

        @pielemuis: wie van de drie ben jij dan?
        https://static-1.bitchute.com/live/cover_images/UWGNEYOwtqec/wxBX4eUIJdES_640x360.jpg

        Login om te reageren
    • marc94 zegt

      9 februari 2019 om 20:21

      @hiostu: keertje goed met je vinger dat sterretje porren. dan wordt ie groter tot het scheurt, en moet hij wel vervangen worden voor de apk.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        9 februari 2019 om 20:29

        @marc94: lekker frauderen, goed bezig gozer.
        Overigens is het niet altijd apk afkeur.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          9 februari 2019 om 20:51

          @bischero: frauderen? Heb niet gezegd wie het moet betalen.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            9 februari 2019 om 23:27

            @marc94: bovenstaande opmerkingen gaan over leasemaatschappijen, dus nemen wij aan dat jij in het sterretje zit te poeren om een scheur te veroorzaken om vervolgens de leasemaatschappij te “dwingen” de voorruit te laten vervangen en de verzekering voor de kosten op te laten draaien. Lijkt mij toch sterk dat je een dergelijke actie bedenkt om je eigen portemonnaie aan te spreken. Volgens mij – en anderen – dus een vorm van fraude…

            Login om te reageren
            • rickthestig zegt

              10 februari 2019 om 00:16

              @vroaaar: volgens mij bedoeld hij een andere ster….?

              Login om te reageren
              • marc94 zegt

                10 februari 2019 om 00:35

                @rickthestig: wat deze meneer zegt. Ik neem mijzelf slechts bij vlagen serieus. Allen het advies hetzelfde te doen.

              • vroaaar zegt

                10 februari 2019 om 11:58

                @marc94: ga je nou niet verschuilen achter de reactie van Pielemuis, jij had het toch echt over de apk en wie dat zou moeten betalen…

              • vroaaar zegt

                10 februari 2019 om 11:57

                @rickthestig: nee, dat was pielemuis…

            • wimof zegt

              10 februari 2019 om 10:52

              @vroaaar: Anderzijds zou men kunnen veronderstellen dat dit risico reeds betaald wordt door de huurder.
              Maar ja, ze spelen zelf hun eigen verzekeraar.
              Zelf ben ik correct en als men mijn achterruit wil vervangen op rekening van de verzekeraar heb ik dat geweigerd omdat het mijn schuld was. ( lading stak te ver uit)

              Login om te reageren
        • jochempie zegt

          10 februari 2019 om 13:41

          @bischero: iedereen zou iets vergelijkbaars doen als de pakkans laag is.

          Login om te reageren
  2. troljedemoeder zegt

    9 februari 2019 om 16:11

    Ligt er een beetje aan waar ’t sterretje zit. Hoe verder van de dakrand of stijlen, hoe kleiner de kans op barsten.

    Login om te reageren
  3. blo3to3t zegt

    9 februari 2019 om 16:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. sidelo zegt

    9 februari 2019 om 16:17

    Toevallig van de week gebeld me een scheur in de voorruit. Wat is uw kenteken, Oh das een nieuwe Mercedes, heeft U assistentie systemen, Ja Oh dan gaat de reparatie langer duren en ook even kijken hoe snel we de ruit kunnen leveren sommige van die Mercedes ruiten zit nu een levertijd van meer dan een maand op. Ik had geluk en mag over 2 weken komen en dan zijn ze er bijna een halve dag mee bezig. Toch zou ik echt nooit meer willen zonder mijn Adaptive Cruise control met lane assist file rijden is bijna een feestje geworden en dat doen we helaas nog al eens in NL :)

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      9 februari 2019 om 16:35

      @sidelo: acc zit toch aan de voorzijde van je auto thv de bumper?

      Login om te reageren
      • donjunior zegt

        9 februari 2019 om 17:47

        @blo3to3t: acc zit in de bumper inderdaad.. lane assist daarentegen zit achter je voorruit, vaak van de buitenkant te herkennen door het uitgesneden driehoekje waarachter de camera zit.

        Login om te reageren
        • sidelo zegt

          9 februari 2019 om 19:02

          @donjunior: Klopt en die camera’s fungeren ook als backup voor de ACC.
          @blo3to3t: De radar zit bij mij in de gril (en dan in de ster) ACC kan je herkennen aan een dichte ster bij de avantgarde C klasse.

          Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      9 februari 2019 om 17:00

      @sidelo: al die Mercedessen hebben die distronic sensor toch in de grill zitten? En waar zit jou lane assist?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        9 februari 2019 om 17:37

        @bmwe46m3balling: jouW

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          9 februari 2019 om 19:07

          @SimonMc: ooo weer wat geleerd

          Login om te reageren
        • sidelo zegt

          10 februari 2019 om 10:53

          @simonmc: Klopt alleen bij de Avantgarde in de Ster in de grill verwerkt en bij de Excusive zie je de radar zitten in de Grill.

          Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      9 februari 2019 om 17:16

      @sidelo: Beter een scheur in je ruit dan een ruit in je scheur.

      Login om te reageren
    • momo zegt

      9 februari 2019 om 20:34

      @sidelo: Soo ik dacht even mijn ervaring van afgelopen week te lezen. Ik kon gelukkig wel twee dagen later terecht. Je wordt er alleen niet zo vrolijk van, zeker 3 uur gewacht. Heb nu wel een kutlogo van Pilkington en niet MB. Volgende keer toch maar dealer i.p.v. Carglass.

      Login om te reageren
    • healey zegt

      9 februari 2019 om 22:35

      @sidelo: Ik heb ook het rijondersteuning pakket (Distronic + lane asist). Heb het 80% van de tijd aan. Krijg een hartberoerte wanneer er een steentje op het vooruit komt.Ik rijd het ding privé. Gelukkig zijn de Mercedes ruiten redelijk stevig.

      Login om te reageren
      • futse zegt

        10 februari 2019 om 10:05

        @healey: verzekering tegen glasbreuk?

        Login om te reageren
  5. bluetiger99 zegt

    9 februari 2019 om 16:18

    Als het ze al lukt bij de glasreperateur. Seat leon lane assist werkte niet meer na reparatie. Dealer moest uiteindelijk de uitlijning overnieuw doen.

    Login om te reageren
  6. ozzytrk zegt

    9 februari 2019 om 16:33

    Google doet wonderen. Een keer moest mijn voorruit vervangen worden E klasse 2009
    Een mobiele raamspecialist kwam met een sprinterbus voor je deur en maakt je ruit voor €280 met factuur 2 monteurs splinternieuwe ruiten.
    Mercedes V klasse 2016 modellen rond €310 voorruit fabrieksgetint
    VW touran 2014 achterruit origineel zwarte glas getint voor €250 met factuur. Je moet kijken voor Plan B nooit verzekering erbij halen. Kost je zomaar bakken met geld en hoge premies

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      9 februari 2019 om 17:25

      @ozzytrk: dat is het betere werk idd

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      9 februari 2019 om 19:02

      @ozzytrk: als je ruiten zijn meeverzekerd (bv.casco verzekerd), wat kost het je dan ‘bakken aan premies’? Je no-claim gaat niet omlaag. Of heb de E-klasse lekker WA verzekerd?

      Login om te reageren
      • ozzytrk zegt

        9 februari 2019 om 19:24

        @hotze: moet ik allrisk verzekeren ? Ik maak geen klappers elke dag hoor

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          9 februari 2019 om 19:54

          @ozzytrk: heb je gelijk in; vaak wordt een auto tot een jaar of 7 allrisk verzekerd. Dan is ’t inderdaad goed om rond te kijken wat een ruit kost.

          Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      9 februari 2019 om 20:47

      @ozzytrk: ik heb ook een keer een zzp’er een voorruit laten vervangen bij een auto van mij 360 euro was ik kwijt geblindeerd en al thuis gezet. Ipv 670 euro bij carglass

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    9 februari 2019 om 16:43

    Als je alles bij elkaar optelt is een voorruit vervangen helemaal niet zo duur:

    * Auto in ontvangst nemen: ca. 5 minuten á
    € 3,61
    * Demontage: half uur werk ca € 34,87
    * Plaksel: 1 koker ca. € 12,95
    * Voorruit getint glas: ca. € 321,62
    * Montage: uur werk ca. € 69,44
    * Proefrit van 20 kilometer: minder dan 4
    minuten, ca. € 3,07
    * Auto aan de klant overhandigen: ca. 5
    minuten € 3,61

    En last but not least, nog een kleine overheidsbijdrage die samen met de administratiekosten tenminste € 9,- bedraagt:

    https://www.autoblog.nl/nieuws/carglass-monteur-rijdt-98-km-te-hard-in-klantenauto-met-400-pk-119754

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      9 februari 2019 om 16:55

      @moveyourmind: Demonteren en monteren is echt geen 1,5 uur werk. Met sommige auto’s ben je letterlijk een halve werkdag bezig.

      Login om te reageren
    • siebren zegt

      9 februari 2019 om 17:46

      @moveyourmind: proefrit van 20km in 4 minuten? U heeft een bugatti?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 februari 2019 om 18:34

        @siebren: Nee, een auto met op hol geslagen kilometerteller.

        Login om te reageren
  8. kminne zegt

    9 februari 2019 om 16:52

    Volslagen onzin dit artikel. Dat kalibreren is niet meer dan een commerciële truuk om de verzekeraars extra geld uit de zak te kloppen. Het kost in Nederland tussen de 30 en 90 euro.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      9 februari 2019 om 16:58

      @kminne: Bij 9 vd 10 auto’s is kalibreren helemaal niet nodig. Sensor eruit klikken, en weer terugklikken in de nieuwe ruit. Er is wel een lijst met specifieke auto’s waarbij het wel opnieuw gekalibreerd moet worden, dit zijn vaak wel de luxe/dure auto’s die hier in verhouding toch niet zoveel rond rijden.

      Login om te reageren
      • room850 zegt

        9 februari 2019 om 20:00

        @techniekmeneer: niet nodig omdat het systeem dat aangeeft? Kalibratie is wel degelijk nodig na elke ruitvervanging. Met name omdat de camera is losgeweest, en de ruit zit vanuit fabriek ook niet altijd helemaal gecentreerd in de sponning. Zo kan het dus voorkomen dat de camera een aantal millimeter meer naar links of rechts zit. Met dat in het achterhoofd en soms een (kijkpunt) van 50 meter ver kan dat dus een afwijking geven op de weg zelf. Better safe than sorry dus.

        Login om te reageren
        • mastemaker zegt

          9 februari 2019 om 20:17

          @room850: exact dat! Bij Toyota is het ook verplicht opnieuw te kalibreren bij de dealer in verband met werking van veiligheidssystemen en aansprakelijkheid! (Mocht de auto dat hebben, voor de wijsneusjes alhier)

          Login om te reageren
          • kminne zegt

            10 februari 2019 om 08:52

            @mastemaker: welnee, @techniekmeneer heeft gewoon gelijk. Die camerasystemen corrigeren zichzelf voor eventuele verschillen die zouden ontstaan omdat de ruit een fractie anders in de sponning ligt. Als mijn schoonmoeder rechts achterin mijn auto gaat zitten staat mijn camera zo ongeveer op de maan gericht en dan doen alle systemen het ook gewoon nog steeds. In de meeste gevallen is het echt gewoon geldklopperij.

            Login om te reageren
            • room850 zegt

              10 februari 2019 om 14:30

              @kminne: klopt deels wat je zegt. Er zit een marge in. Maar het gaat hier om het nulpunt. En niet om evt corrigerende factoren.

              Login om te reageren
  9. Goed_Koopman zegt

    9 februari 2019 om 17:06

    Gewoon een mooi lederen beschermhoesje voor je voorruit op Aliexpress bestellen, nooit meer krasjes.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      9 februari 2019 om 18:50

      @goed_koopman: het rijdt alleen zo verdomd lastig…

      Login om te reageren
  10. toniominestrone zegt

    9 februari 2019 om 17:34

    Dat is de rede waarom ik lekker in mijn basic youngtimer blijf rond rijden, al die zogn. Drive assistant hulpmiddelen zijn voorbehouden aan de generatie welke dubbel clutchen associëren met ” heel Holland bakt”.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      9 februari 2019 om 17:54

      @toniominestrone: dus.. 1300 euro voor een voorruit vervangen is veel, maar 20k leeglopen op een aftanse youngtimer is ok? Klinkt logisch inderdaad. https://www.autojunk.nl/2019/02/m3-e30-restauratie#comment-3905698

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        9 februari 2019 om 18:43

        @donjunior: En hem met 35k winst doorverkopen?

        Login om te reageren
  11. ghost zegt

    9 februari 2019 om 18:03

    Carglass was destijds met mn oude leasetopper in een uurtje tijd klaar en dat voor de deur..

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      9 februari 2019 om 18:50

      @ghost: en hoe was de kwaliteit?

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        9 februari 2019 om 19:45

        @sirprize: Waarschijnlijk beter dan bij de merkdealer, ik heb al heel wat ruiten laten vervangen bij Carglass, met volle tevredenheid.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 februari 2019 om 19:52

        @sirprize: mijn ervaring is dat de mobiele service bij Carglass van een stuk hoger niveau is dan in hun vestigingen.

        Login om te reageren
  12. m_rick zegt

    9 februari 2019 om 18:36

    Lane assist heb ik altijd uit staan dus dat mis ik niet…
    Na het vervangen en van mijn voorruit ben ik ook twee keer terug geweest om de regensensor goed afgesteld te krijgen. Dan kom je er achter hoe gevoelig die afstelling komt… eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht omdat een regensensor toch wel een tijdje bekend is in de markt….

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      9 februari 2019 om 19:06

      @marsm104: tjeetje, wat moet je nou met een regensensor? Je ziet toch zelf wel of het regent, zet je n’m op de interval…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 februari 2019 om 19:49

        @hotze: en dan sneller, toch weer langzamer, hmm regen zit er tussenin, regen stopt, nee nou regent het weer, interval sneller, interval langzamer…
        Of met een regensensor, het regent, klik regensensor aan en verder niks meer.

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          9 februari 2019 om 20:00

          @mashell: dat kan i.d.d. knap vervelend zijn. Ben niet weg van allerlei sensoren/automaten, dat zal ’t zijn. Cruise control erg handig, maar daar houd ’t voor mij op ?

          Login om te reageren
          • ronnys zegt

            9 februari 2019 om 21:49

            @hotze: liever andersom, regensensor vind ik nog wel handig, meestal. De cruisecontrol gebruik ik af en toe, maar kan ook zonder problemen de snelheid zelf constant houden. Dus die kan ik zonder problemen missen.

            Login om te reageren
            • hotze zegt

              10 februari 2019 om 21:57

              @ronnys: snelheid constant houden is bij mij niet het probleem, een lamme poot wel ?

              Login om te reageren
  13. jeebee zegt

    10 februari 2019 om 11:06

    Mijn sensoren voor lane assist en adaptive cruise control zitten doorgaans zo’n 60 centimeter achter de voorruit. Die vervangen zijn aanmerkelijk duurder. Daarom zou ik bij een Leasemaatschappij doorgaans aandringen op het vervangen van het goedkoopste; zijnde de ruit.

    Login om te reageren
  14. skinnybmw zegt

    10 februari 2019 om 11:54

    Met HUD is je ruit ook een stuk duurder, begreep ik? Een standaard ruit refelcteert je HUD niet.

    Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    10 februari 2019 om 13:14

    Bij de Stelvio ook ruit moeten laten vervangen, en idd ook alle sensormeuk moesten ze opnieuw calibreren. Was met een paar 100 niet klaar inderdaad.

    Login om te reageren
  16. Brigadier Broekhoest zegt

    10 februari 2019 om 13:40

    Stijle klif??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North