
Flexibel autobezit gaat het winnen van eigen autobezit. Zelf een auto bezitten raakt rap uit de mode.
“You will own nothing and be happy”… Ja kom er maar in alle WEF bashers. Maar in de praktijk blijkt het allemaal steeds meer te kloppen. Want we hebben steeds minder in bezit. Het huis is van de bank, de laptop nog grotendeels van Klarna of de baas en de auto is steeds meer niet in eigen bezit.
Private lease, auto delen en abonnementen, het wordt steeds populairder. Een nieuwe auto is ook inmiddels onbetaalbaar geworden voor de gewone m/v/x en we moeten toch naar ons werk. Parkeren in de grote steden is ook onbetaalbaar, dus zo’n deelauto met vaste parkeerplek is ook meteen een prima oplossing.
Dikke groei flexibel autobezit
Flexibele vormen van autobezit zitten nogal in de lift. Dat woord autobezit is dan niet helemaal correct natuurlijk, maar een kniesoor die daar op let. Die groei gaat de komende jaren alleen maar toenemen. De komende vijf jaar met zeker 40 procent, zo blijkt uit een rapport van de Duitse strategieconsulent Roland Berger dat de krant van wakker Nederland heeft doorgespit.
De omzet uit flexibel autobezit groeit jaarlijks tot 2030 met acht procent becijfert het rapport. In de kernmarkten die zijn onderzocht (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het VK) gaat het om een groei van 67 miljard euro in 2025 naar 94 miljard euro in 2030.
Bijna tweederde is lease
In ons land is nu al bijna tweederde van de nieuwe auto’s (61 procent) voor zakelijk en privégebruik verkocht via een leaseconstructie. Nederland is als land een goed voorbeeld, omdat een nieuwe auto hier schofterig duur is door onder andere de BPM en omdat het hebben van een auto in de grote steden eigenlijk onbetaalbaar en onhandig is. Qua parkeervergunningen, milieuzones en beschikbare parkeerplekken dan.
Deelauto’s zijn in ons land al erg populair en het succes van bijvoorbeeld een abonnementsvorm zoals we bij de Lynk & Co 01 zagen, laten zien dat wij Nederlanders wel in zijn voor nieuwe vormen van flexibel autobezit.
Die laatste vorm, autoabonnementen, groeit van alle mogelijkheden het hardste. Het rapport van Roland Berger verwacht hier zelfs een groei van 25 procent per jaar. In het totaal is het aandeel op dit moment in de onderzochte landen nog minimaal, maar de komende vijf jaar schiet dat door naar acht procent is de verwachting.
Allemaal aan de EV
Een belangrijke factor in de groeiende flexibele automarkt is de elektrische auto. We MOETEN allemaal aan de EV. Allen zijn die stekkerbakken voor particulieren erg duur in aanschaf. Ook de onzekere restwaarde is een dingetje.
Als je via een flexibele constructie die elektrische auto toch voor je deur in de milieuzone van je progressieve stad kunt krijgen, ben je al die onzekerheden kwijt. Want met vaste maandlasten, onderhoud inclusief en zekerheid van de auto weer kwijt kunnen als je hem niet meer nodig hebt geeft rust.
Al die ingeleverde auto’s moeten dan wel weer ergens naar toe, want we willen natuurlijk wel allemaal een spiksplinternieuwe als we dan toch geld uitgeven aan een leaseconstructie, maar dat is dan het probleem van de aanbieders. Wat vinden jullie? Lekker aan het flexibele autobezit, of halen jullie voor een prikkie een afgedankte abonnementsauto op?
Fotocredit: Greenwheels.nl





Nog 1 jaar private lease en dan koop ik zelf weer een auto (occasion).
Verder is Nederland of een grote stad zoals Londen of Parijs de enige plek waar er wat lui rondlopen die zich wagen aan een deelflexdrekauto. In de rest van de wereld is dat onbruikbaar en onpraktisch.
Wat een waardeloos artikel. Alles wordt op één hoop gegooid, met een merkwaardige conclusie tot gevolg.
Ja, het klassieke autobezit — in de meest pure vorm van kopen en afschrijven — neemt af. Dat is niets nieuws. Steeds meer mensen kiezen voor alternatieve vormen: leasen, financieren, een auto van de zaak (wat strikt genomen ook geen bezit is), of een abonnementsmodel zoals Lynk & Co.
Maar laten we eerlijk blijven: het delen van een auto — zoals sommige opiniemakers blijven voorspellen — is nog steeds niet populair. De Nederlander wil gewoon een auto voor de deur, direct beschikbaar, zonder app-gedoe of afhankelijkheid van anderen.
Het artikel is waardeloos omdat jij wat anders om je heen ziet? Er is een onderzoek gedaan, die zien veranderingen in autobezit, Autoblog schrijft een artikel over het onderzoek. tja.
Ja, deze keer doen we communisme wel goed, echt waar. En het paradijs wacht voor allen. Heerlijk hoe mensen in deze kolder blijven meegaan.
Gek genoeg is dit geen vorm van communisme, maar van een uit de klauw gelopen kapitalisme. De automarkt loopt achter qua elektrificatie. Oorzaak? De aandeelhouderstructuur van de fabrikanten, die opbrengst op korte termijn promoot (en niet investeringen op lange termijn). Met die prijs in gedachten zien aanbieders met kapitaal een nieuw gat in de markt: ‘mobiliteit’ (lees: auto) als een service. Waardoor je mensen nog harder aan je bindt, want ze mogen elke maand een bedrag overschrijven zonder ook echt iets te bezitten. Wie met het geld gaat lopen? De aandeelhouders van de servicebedrijven. Niets communisme, dus.
Laat JappyJoe dit artikel eens herschrijven. Dan ben ik benieuwd wat er van dit artikel inhoudelijk over blijft.
Zeg, laat mij d’r effe buiten, ja !
• gramstorig kijken doet •
ik wilde nog wel deel-oto schrijven…
Had dat dan gedaan !!!1elf!!!
deel-oto
Te laat . . . 😬
Nederlanders gaan steeds meer financiële verplichtingen aan. Abonnementje hier, abonnementje daar, stapels streaming diensten, private lease auto en maar klagen dat het allemaal steeds duurder wordt en er zo weinig geld overblijft.
Behalve als een private lease constructie financieel dermate interessant is dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Mijn vrouw rijdt een used private lease Clio voor €239 per maand. Ik heb echt een paar keer zitten rekenen maar uiteindelijk kostte het ca. €10 per maand meer dan een auto aanschaffen (ouder, meer km’s, minder luxe, geen vervangend vervoer) en m’n geld zit niet vast. Volgend jaar loopt dat contract af en ben nu al aan het rondkijken voor een nieuwe private lease. Soms is het gewoon de beste keuze.
Abonnementen of lease is toch echt heel wat anders dan die rijdende bronnen van onhygiënische situaties wat een deel auto genoemd wordt.
Van alle argumenten die ik had verwacht, is ‘onhygiënisch’ wel het laatste :-D
Niks bezit meer. Maar. Ik doe niet mee. Ik blijf maar meer geld uitgeven voor mijn bezit.
Tijd voor een slecht verhaal. Het mooiste is toch wel het argument dat een auto 23 uur per dag stil staat of iets dergelijks bij niet-bezitters. Er was een hippe straat waar 4 woningen de 4 auto’s hadden weggedaan voor een deel-EV met de straat, want hip en delen en geld besparen en EV, helemaal leuk.
Totdat je allemaal op zaterdagochtend naar de AH wil, naar een DHL punt moet met je 8 retourpakketjes, je nog 80 liter potgrond bij de Gamma wil halen en je 30 kilometer verderop wil mountainbiken, en er dan achterkomt dat 4 huizen graag allemaal in de ochtend de auto nodig hebben, rond hetzelfde uurtje..
Tja, als dat je mobiliteitspatroon heeft, is één enkele deelauto gewoon een slechte oplossing. Ik gebruik zelf af en toe een deelauto, omdat de MX-5 nogal beperkt is qua laadruimte. Dus die ene keer per jaar dat ik naar de lokale houthandel moet om op maat gezaagde multiplex te halen: deelbestelauto. Heel makkelijk via de app. Maar dat kan alleen omdat het abo toevallig een deel is van een voorlopige afspraak tussen m’n (volledig groene) energiecoöperatie en het deelautoplatform. Anders zou ik het ook niet doen, dan wordt het te duur. Ik moet eerlijk zeggen dat een deelauto wél op m’n radar staat, voor als m’n MX-5 (ND daily met 200.000 km) end of life is. Want zo heel veel leuks en lichts zie ik momenteel niet op de markt. Als je in een stad woont met goed OV en veilige fietspaden is zo’n deelauto niet helemaal onlogisch. Dan moet ik vermoedelijk wel een elektrische bakfiets of longtailbike in huis halen voor de courante trips, anders is het lastig om een weekje voorraad in te slaan bij de lokale super. Zal alvast gezonder zijn dan al dat gerij met mijn zakjapanner ;-)
Klinkt nogal als behelpen. Ik zie er de attractie niet van. Nog los van het feit, dat je voor het geld van zo’n elektrieke bakfiets ook een prima gebruikt otootje hebt, wat je een veel ruimere actieradius geeft. Enfin, eenieder moet het invullen zoals het hem/haar/het goeddunkt. Maar de logica van dit soort zelfkastijding ontgaat me.