• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Einde voor Chryslers HEMI V8 nabij, twinturbo V6 op komst’

Auteur: Dizono, gepost 20 augustus 2015 om 19:04 – 47 Reacties

Dodge Charger Hellcat


Het zijn geruchten, maar wel geruchten om een beetje verdrietig van te worden.

De Chrysler HEMI-motor is al onder ons sinds 1951 (met een flink gat tussen 1971 en 2003) en is pas aan zijn derde generatie bezig. De eerste HEMI-motor heette overigens nog geen HEMI, maar FirePower. Het blok dankt zijn naam aan zijn hemisferische (licht bollende) cilinderkop, waardoor de verbrandingskamer efficiënter zou zijn en daarmee het vermogen hoger. Een nadeel is dat twee kleppen per cilinder het maximum is en dat deze kleppen ook een stuk groter en zwaarder moeten zijn dan die van een conventioneel blok. Deze techniek bedacht Chrysler overigens oorspronkelijk voor vliegtuigmotoren aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

De derde generatie van de HEMI zag het licht in 2003, waardoor de legendarische naam na 32 jaar weer terugkeerde. Puur hemisferisch van vorm zijn de verbrandingskamers niet meer en ook heeft het blok voortaan twee bougies per cilinder. Gebleven zijn de twee kleppen per cilinder, al is de timing van die kleppen wel variabel. Op sommige versies van het blok was zelfs cilinderuitschakeling beschikbaar om de flinke dorst nog enigszins onder controle te houden.

Hemi

Hemi 6.2 Hellcat

De grootste huidige HEMI-motor is de 426, een beest met 7 liter slagvolume. Qua vermogen moet dit 598 pk-sterke blok echter zijn meerdere erkennen in de 6.2 Hellcat, die dankzij een dubbele supercharger van liefst 2.4 liter inhoud 717 pk produceert. Daarmee is het sterkste motor die ooit in een muscle car (Charger en Challenger) is geleverd, wat weer leidde tot lange wachttijden en een verdubbelde productie.

Volgens Motor Authority gaan er hardnekkige geruchten dat Fiat Chrysler Automobiles van plan zou zijn om de HEMI uit te laten sterven en rond het eind van dit decennium in de verschillende modellen te laten opvolgen door twin-turbo vier- of zescilinders. Zoiets als in de Giulia QV waarschijnlijk. Daarmee lijken er nu ook flinke scheuren in het bastion van de Amerikaanse autoindustrie te komen en het einde van de V8 weer een stukje dichterbij te komen.

Opdat wij nooit vergeten:

Hellcat

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Dodge Charger SRT Hellcat (717 pk) van Jan
    Mijn Auto: Dodge Charger SRT Hellcat (717 pk) van Jan
  • Dodge droombaan
    Droombaan beschikbaar bij Dodge; Chief Donut Maker
  • Het doek valt voor de brute Hellcat
    Het doek valt voor de brute Hellcat
  • Jonge Ricky Bobby
    Dodge gaat de snelst sprintende auto ooit maken

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, hellcat, hemi, V8

Vorig bericht: « Te koop in eigen land: Chevy-limo met waanzinnig interieur
Volgend bericht: Gallery: kijk hoe 144 exoten staan te verpieteren in Vietnam »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikkeloentje zegt

    20 augustus 2015 om 19:07

    Ik zal 2 kaarsjes branden vanavond, voor de gesneuvelde cilinders.

    -Never Forget-

    Login om te reageren
  2. jorden zegt

    20 augustus 2015 om 19:12

    Boeiend, alles met dat blok werd toch onverkoopbaar hier.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      20 augustus 2015 om 19:19

      @jorden: boeiend alsof de Amerikanen iets geven om de Nederlandse markt.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        20 augustus 2015 om 19:26

        @str8six: Nederland is belangrijker voor de Verenigde Staten dan je denkt. Sterker nog, zelfs in het Witte Huis wordt geen beslissing genomen voordat ze onze Haagse Pinokkio om advies hebben gevraagd…

        Echt waar!

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          20 augustus 2015 om 19:50

          @moveyourmind: ???

          Login om te reageren
          • marikoelolo zegt

            21 augustus 2015 om 01:28

            @str8six: Hij was ook nog eens serieus ??

            Login om te reageren
        • c-ad zegt

          20 augustus 2015 om 21:01

          @moveyourmind: Je neus is al flink gegroeid of niet :)

          Login om te reageren
      • jorden zegt

        20 augustus 2015 om 21:45

        @str8six: laat ik nou toevallig wel woonachtend in NL zijn!!

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          20 augustus 2015 om 22:54

          @jorden: laat die Amerikanen nou juist auto’s maken voor Amerikanen en niet voor Jorden.

          Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    20 augustus 2015 om 19:13

    Rip V8 HEMI. We zullen je geluid nooit vergeten ?

    Login om te reageren
    • pudi zegt

      20 augustus 2015 om 19:34

      @jobberns: oh nee dat zeker niet! Onstabiele troep!

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        21 augustus 2015 om 00:27

        @pudi: rij op dit moment met m’n 3e Hemi, altijd op gas en werkelijk nooit een probleem met die Hemi’s.

        Stabiel zijn ze dus zeker wel!

        Login om te reageren
      • carfreakjim zegt

        21 augustus 2015 om 08:40

        @pudi: Vertel is hoe je daarbij komt?

        Login om te reageren
  4. royke79 zegt

    20 augustus 2015 om 19:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. str8six zegt

    20 augustus 2015 om 19:19

    Gelukkig hebben we Chevy nog.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    20 augustus 2015 om 19:20

    Als zelfs de Amerikanen overstag gaan dan is het einde van de V8 inderdaad dichtbij.

    Login om te reageren
  7. super zegt

    20 augustus 2015 om 19:21

    Wat een waanzinnige nadelen kleven aan een lichtere motor met meer vermogen en koppel in een sportwagen; je kunt er zelfs harder mee de bocht door, wat voor een idioot bedenkt zoiets?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      20 augustus 2015 om 19:44

      @super: Er kleven zeker nadelen aan een lichtere motor. Deze zijn voor een auto die bedoeld is voor dagelijks niet relevant, maar voor een sportwagen tellen deze nadelen zeker mee. Je wil in een dergelijke auto juist een supersnelle gasrespons: iets wat die kleinere turbomotor je in mindere mate kan bieden. Een sportwagen draait niet om de cijfertjes (behalve bij Nissan en Mclaren). Je wil ook dat die auto emoties bij je oproept. Een echte petrolhead kan genieten van een mooi geluid. Ook dit is minder bij een kleinere turbomotor (uitzonderingen daargelaten). En om bij het oproepen van emotie te blijven: een turbomotor kun je nooit zo lekker doorjagen in de toeren als een N/A blok. En als je ooit al eens in een sportwagen hebt gereden, weet je dat dat heel erg leuk is.

      Voor de rest wint de kleinere turbomotor het op alle vlakken van de grote boze ouderwetse atmosferische motor.

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        21 augustus 2015 om 01:06

        @berlinetta: Een groot atmosferisch blok zal ook een stuk langer mee gaan dan een opgefokte kleine turbomotor, al helemaal met die Amerikaanse sloepen waar je ook een hoop gewicht mee trekt.

        Login om te reageren
        • super zegt

          21 augustus 2015 om 13:31

          @jrsmoke:
          ja, want een sportauto, sorry, ik bedoel emotieauto natuurlijk, is het belangrijkste idd hoe lang het blok meegaat, vandaar dat in de koningsklasse van de autosport (autoemotie) de blokken vaak decennia meegaan.

          Login om te reageren
          • jrsmoke zegt

            21 augustus 2015 om 13:53

            @super: De Hemi’s worden niet alleen in de SRT modellen gelepeld, deze worden ook toegepast in de Ram pick-ups. Daar is duurzaamheid wel van belang, niet alleen om te knallen op de rechte stukken, ook om je boot te trekken etc.

            Login om te reageren
      • super zegt

        21 augustus 2015 om 13:30

        @berlinetta:
        “Een sportwagen draait niet om de cijfertjes (behalve bij Nissan en Mclaren). Je wil ook dat die auto emoties bij je oproept.”

        hahahahahaha, ok, bij een “sport”wagen gaat het dus om “emotie”, juist, heeft iemand teveel naar het gezwam van jeremy klaxon geluisterd. Kunnen ze trouwens ms wel iets duidelijk over zijn met al die segment aanduidingen en badges enzo. Ik stel dan voor om bij de SS (supersport) badge te vervangen door SE (super emotie).

        Login om te reageren
      • GOD zegt

        21 augustus 2015 om 19:43

        Heel leuk praat groepje hebben jullie hier maar moet jullie ff onderbreken voor een belangerijke mededeling. Er worden helemaal geen turbo’s gebruikt maar superchargers. Kort samengevat aandrijving via riem, geen lag en NA geluid.

        Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      20 augustus 2015 om 19:50

      @super: het zijn een muscle cars, dat zijn nooit sportwagens geweest.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      20 augustus 2015 om 20:39

      @super:
      De Viper kan wel de bocht om met een 8.4l V10.
      Soms moet een auto gewoon leuk zijn.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 augustus 2015 om 05:58

      @super: een moderne V8 hoeft helemaal niet veel zwaarder te zijn dan een twinturbo v6. Die turbo’s en koelers hakken er vaak best in wat gewicht betreft.

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    20 augustus 2015 om 19:27

    Tja, een 7 liter V8 slaat natuurlijk ook nergens op. Kan me ook niet voorstellen dat het beter rijdt dan een V6.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      20 augustus 2015 om 20:12

      @stfu: there is no substitute for cubic inches.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        20 augustus 2015 om 22:56

        @spidermann: amen

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      20 augustus 2015 om 20:23

      @stfu: “There is no replacement for displacement”

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      21 augustus 2015 om 08:41

      @stfu: horsepower sells cars, torque wins races.

      Login om te reageren
  9. erwh zegt

    20 augustus 2015 om 19:50

    HEMI is lang achterhaalde techniek, dus zo erg is het allemaal niet.

    Dat het V8 blok misschien wordt vervangen door een V6 is dan wel weer jammer, want de V6 blijft technisch (en dan bedoel ik de dynamica) een noodoplossing voor auto’s met te weinig ruimte onder de kap.

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    20 augustus 2015 om 20:12

    Dat HEMI ze bij de overname zeker niet verteld, hè Marchionne?

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    20 augustus 2015 om 20:33

    RIP Hemi V8…

    Des te meer reden voor mij om ooit gewoon een onvervalste Amerikaan met een enorme V8 te kiezen.

    Login om te reageren
  12. O plaat zegt

    20 augustus 2015 om 20:38

    Wil je een goede investering voor een klassieker die geld zal waard zijn binnen 40 jaar. Een 300C met de 6.1 Hemi.

    Login om te reageren
  13. Rob zegt

    20 augustus 2015 om 20:45

    Iedereen denkt altijd aan gigantische motorblokken als ze HEMI horen. Niet geheel onterecht natuurlijk, maar ik wil graag de 2,5 liter V8 HEMI even noemen. Niet van Chrysler, maar van Daimler. Zat in de Daimler 250 (Jaguar Mark 2) en de SP250.

    De SP250 is een niet zo mooie sportwagen. Wel één van de eerste Britse sportwagens met V8. In ieder geval eerder dan de Sunbeam Tiger. De SP250 was serieus snel toentertijd. Niet heel populair. Denk mede door de styling. Niet heel erg fraai te noemen….
    http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/11/Daimler-250-sp-bl.jpg

    Het is eigenlijk zonde dat Daimler/Jaguar niet veel meer van dat blok gebruik hebben gemaakt. Want hij was krachtig, compact en licht. En dan dat geluid:
    https://www.youtube.com/watch?v=y7WonizEnfE

    Best klinkende V8 ooit!

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    20 augustus 2015 om 20:50

    Die HEMI gaat misschien uit de huidige line up maar die kun je straks gewoon als crate motor bestellen. Dus een handige klusser heeft straks gewoon een V8 onder de kap.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 augustus 2015 om 21:06

      @E34M5Touring:

      Inderdaad.
      Naar mijn weten is de 426 HEMI ook een crate engine, dus de toon is al gezet.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        20 augustus 2015 om 21:16

        @carmasterr: Je kunt bijna alle motoren als crate engine krijgen bij Dodge. En dat gaat ook echt niet stoppen. Misschien hier gezien als ouwe techniek maar in Amerika een enorme schare fans. Die laten ze echt niet zitten. Zo’n groot deel van de historie van het merk ook.

        Login om te reageren
        • 5cilinder zegt

          21 augustus 2015 om 08:02

          @E34M5Touring: Roadkill!!!

          Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    20 augustus 2015 om 21:11

    Jammer maar helaas. Al vermoed ik dat er naast de eco uitvoering ook nog een V8 leverbaar blijft. Het is tenslotte wel Amerika.

    Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      21 augustus 2015 om 00:31

      @dutchdriftking: Er zit standaard een ‘eco’ stand op de Hellcat, 392 en 5,7 liter uitvoeringen, maar dat is net zo effectief als een ‘sport’ stand in een hyundai i10.

      Login om te reageren
  16. gtwillem zegt

    20 augustus 2015 om 22:16

    Zat eraan te komen, maar het zal wel niet zo’n vaart lopen. Benzine is in de States nog belachelijk goedkoop.

    Ik denk dat Chrysler/Jeep/Dodge de basis ‘Hemi’s’ gaat vervangen door zescilinders die net zo sterk zullen zijn, maar aanmerkelijk zuiniger. Maar de toppers zullen nog wel even een V8 hebben. De Yanks zijn nogal behoudend en willen de V8’s niet zomaar de rug toe keren. En er zit nog wel wat potentie in de V8, kijk maar naar de 4 liters van Audi en Mercedes. Leveren 450-600pk met redelijke verbruikscijfers.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      21 augustus 2015 om 10:24

      @gtwillem: Stond er enkele weken geleden in een niet nader genoemd automagazine een artikel over de verkoopcijfers van de drie pickup’s.
      Daarin stond dat voor het eerst in jaren de verkoopcijfers van de F-150 (met V6 momenteel ) erop achteruit gingen t.o.v. de anderen ( met V8 ).
      Blijft nog altijd een conservatief land…

      Login om te reageren
  17. philipf zegt

    20 augustus 2015 om 23:51

    Oh noes :(

    Login om te reageren
  18. Sir_Vmax zegt

    21 augustus 2015 om 00:27

    De geruchten gaan al een tijdje. We moeten maar genieten van al het goeds dat we gekregen hebben uit Detroit!

    Login om te reageren
  19. turbobrick zegt

    21 augustus 2015 om 18:12

    Ach, als het doorgaat dan zorgen de turbo’s ervoor dat het leed snel verzacht is …
    Wij weten het inmiddels al jaren want met het verdwijnen van de 12 cilinders en de V10’s bij de AMG’s, RS’en en de M series was half Nederland te klein.
    Nu een paar jaar later heeft niemand het er meer over want de Kleinere motoren (in deze gevallen 8 cilinders met turbo’s) presteren beter, zuipen minder en werden in sommige gevallen nog goedkoper ook nog !
    Een verstokte freak wil nog weleens zeiken over sound maar de mensen die daadwerkelijk centen hebben voor zoiets hebben kopen massaal de downsized versie en missen niets.

    Hetzelfde kan met gemak voor een downsized V6 met turbo hulp en moderne electronica.
    Uiteindelijk gaat het om performance en moderne turbo techniek heeft ons genoeg laten zien wat dat betreft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North