And I think it’s gonna be a long long time…
Het was één van de leukste auto’s op Salon van Genève 2011, de MINI Rocketman Concept. Het gave aan dit concept was dat het weer een échte MINI was. Gewoon een briljant, klein stadsautootje in plaats van een koddige hatchback of crossover.
Aanvankelijk werd de concept heel erg goed ontvangen. In zulke situaties kijkt een fabrikant altijd naar de kansen voor de levensvatbaarheid. In principe zou er wel voldoende animo voor zijn, maar voor moederbedrijf BMW was er te weinig geld aan te verdienen. Ergo: De Rocketman ging weer in de ijskast. In 2014 leek de auto alsnog te komen, maar ook dat feest ging niet door.
Maar nu heeft MINI dan tóch groen licht gegeven voor de Rocketman. MINI gaat een ultra-kleine en compacte auto ontwikkelen op basis van de MINI Rocketman. Uiteraard is deze nieuwe auto geheel elektrisch. Samen met Great Wall Motors is er een joint venture opgericht: Spotlight Automotive. Op deze manier kan MINI de ontwikkelingskosten delen, laat een hooggeplaatste BMW official weten aan het Britse AutoCar.
Aanvankelijk was het de bedoeling de auto eerder op de markt te brengen. Dankzij een afgeketste deal met Peugeot om motoren en platforms te delen, heeft BMW de stekker uit het project getrokken. De nieuwe MINI Rocketman zal techniek gaan delen met de Ora 1 van Great Wall Motors. Qua afmetingen lijkt deze al sterk op de Rocketman. De Ora 1 is altijd elektrisch en verkrijgbaar met een 30,7 kWu of 33kWu accupakket waarmee een actieradius van 310 of 351 km tot de mogelijkheden behoort.
De auto zal niet alleen geleverd worden in China, maar ook in andere landen waaronder het Verenigd Koninkrijk en hopelijk ook Nederland. Het mag geen verrassing zijn dat de auto onder de nieuwe MINI Cooper SE/Electric gepositioneerd zal worden. De productieversie van de MINI Rocketman zal in 2022 het licht zien.
Hup, alles onder het kopieerapparaat, hoef je zelf zo weinig te doen.
@fanboy: En dat kan soms heel erg succesvol zijn. Kijk maar eens de documentaire “The Toys that made us” op Netflix over Transformers. Alle eerste Transformers zijn gewoon rebranded speelgoed poppetjes uit Japan, waar ze vervolgens een serie omheen bedacht hebben om het te marketen. Toen ze zelf gingen ontwerpen, ging het helemaal mis.
@hiostu: echt mis ging het toen ze die gruwelijk slechte bioscoop films er van gingen maken. Als kind graag de TV serie op zaterdagochtend via Sky gekeken maar de films hadden ze beter kunnen laten zitten.
@hiostu:
En Mickey Mouse was een muis ..
Een knappe echt kleine Mini zou natuurlijk wijs zijn. Zullen ze het gewicht ook weer laag kunnen krijgen?
@dutchdriftking: lees de tekst even elektrisch/accu’s
@jpoers: Hij zou nog wel licht kunnen rijden. Kijk naar de aankomende EV van Honda, dat wordt een fantastisch leuk sturend karretje.
Maarja, ondanks dat BMW erachter staat verwacht ik hier niet heel veel van gezien de basis. Het zal wel prima werken verder.
Die achterlichten zijn wel geinig. Gaat natuurlijk nooit op de productieversie terecht komen. Een keer door de wasstraat en je bent je verlichting kwijt. Maar wel leuk.
@pomoek: ik vind het dak ook wel leuk bedacht.
@pomoek: Hoe doen die wasstraten dat toch met spiegels?
@jochempie: haha, bij mij staan ze altijd achterstevoren als ik de wasstraat uit rij!
@pomoek: Maar ze liggen er niet af…
@jochempie: kwestie van goed onderhoud hè…
@pomoek: Dat zijn handige handvaten om hem in een net iets te klein parkeervak te tillen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wie koopt dit nog?
@ghost: Ik heb anders wel interesse in een klein, licht en vooral betaalbare EV met WLTP range van zo’n 280-300km.
@towi1989: ja, dat kan.
@towi1989: Hier nog zo irmand.
@ghost: mijn dame rijdt iedere dag 80 km met oplaadmogelijkheid op werk én thuis. Zowel zakelijk als privé is dit best een aantrekkelijk wagentje lijkt mij.
@ghost: als de prijs goed is heel veel. dit nieuws is boeiender dan de zoveelste hypercar of nieuw premium nichemodel.
@niex: Mwah ik denk even aan de Smart 1ste generatie..
Ik vind het gaaf. Heb zelf nog een mk1 mini en ben altijd weer verbaasd hoe klein dit autootje is ten opzichte van een moderne terwijl er toch 4 mensen (eventjes) in passen.
Een echte nieuwe mini zal nooit van mini kunnen komen. De oude was geboren uit noodzaak. Het moest een compact, praktisch en goedkoop karretje worden. Nu is mini het tegenovergestelde: duur, onpraktisch stuk design.
@lekbak: voor een deel heb je gelijk, maar een mini zoals de klassieker is nu niet meer te maken, als gevolg van regels en klant-eisen op het vlak van veiligheid, comfort, ruimte en luxe.
En de ‘nieuwere’ BMW Mini’s hebben – naast een boel andere zaken – nog wel altijd dat vermakelijke rijgedrag. Vind het nog altijd knap gelukt van bmw!
Ik kijk uit naar het nieuwe kleintje..
@ukbob: de Classic mini draait niet om design. Goedkoop en praktisch vervoer wat toevallig ook nog leuk is. Er zijn nu nog steeds zat slimme praktische autootjes, maar die zijn allemaal niet “leuk”. Het kan nog steeds, maar men kiest ervoor om het niet te doen.
Het zou leuk zijn als die snowboard drager van de concept het haalt, maar de kans is vrij klein.
Wel lachen, zo naar Snowworld rijden.
Rocketman? Eerbetoon aan Kim Jung Un? ?
@alper: Beetje sneu voor de Kim. Volgens mij past hij er zelf niet in. :-)
Ja! Gaaf! Vond dit ook zo’n leuke concept destijds. Leuk bakkie, accu’s erin en zoemen maar.
Zal Kim Jong Un ook blij mee zijn, little rocket man
Ik mag hopen dat ze er wel een mini interieur in maken en niet dit afzichtelijke concept gerommel? Voor de rest is t een geinig karretje.
Moet je twee keer kijken om zeker te weten dat t geen Aixam is die voorbij rijdt…
Aha, wordt dus een rebadge van een Chinees karretje.
Jaja, Duitsers en moderne technologie…
@esprit_de_flandre: ontworpen door BMW en gebouwd door Chinese partner. Een iPhone is ook niet Chinees hè.