• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk kun je écht toeren maken met een 964 of 993

Auteur: willeme, gepost 5 oktober 2023 om 09:01 – 7 Reacties

toeren maken

Lekker, eindelijk kun je goede cilinderkoppen met 24 kleppen krijgen voor luchtgekoelde motoren om zo lekker toeren te maken.

Toen de Porsche 911 van de 996-generatie op de markt kwam, was de wereld te klein. Een 911 met een watergekoelde motor was natuurlijk blasfemie! Hoe durfden ze in Zuffenhausen dat te doen! Ook de koplampen konden niet op veel waardering redden. Je ziet het nu ook aan de prijzen van occasions: 993’s zijn vrij prijzig, 996’s erg betaalbaar.

Maar die 996 heeft wel een voordeel: de motor is voorzien van een vierkleps kop en twee bovenliggende nokkenassen. Hierdoor kun je met die 3.4-motoren (later 3.6) veel lekkerder doortrekken in de toeren. Het is niet iets dat vaak benoemd wordt, maar zet ze naast elkaar en je merkt het verschil. De 993 was natuurlijk een doorontwikkelde 964 en dat was weer een doorontwikkeling van het G-Model.

De 911 had gewoon twee kleppen per cilinder. Door de cilinderinhoud te vergroten en andere technieken (zoals Varioram) te gebruiken, kon Porsche het gebrek aan extra kleppen verbloemen.

Echt toeren maken met je 964 of 993

Maar er is nu een oplossing! Het Britse Swindon Powertrain heeft voor de de M64 motor een belangrijke modificatier. Swindon Powertrain kennen we vooral van de elektrische Caterham-prototype, elektrische Pagode’s en de elektrotechniek van de Jaguar CX-75. Maar ze doen ook plofmotoren, zoals de motor voor Hyundai i30 BTCC die tot wel 450 pk kan leveren. Maar ze hebben nu een cilinderkop ontwikkeld voor de 3.6 zescilinder boxers op de 964 en 993.

toeren maken
toeren maken

De nieuwe cilinderkop heeft twee bovenliggende nokkenassen die dus vier kleppen per cilinder bedienen. Dit heeft vele voordelen. Er kan meer schone schone lucht in (40%) en meer vuile lucht uit (zelfs 66%!). De kleppen zijn kleiner bij een 4V-kop, dus je hebt kleinere en lichtere veren nodig om ze te bedienen.

toeren maken

Volgens zijn makers zorgt de nieuwe kop ervoor dat je veel meer toeren kunt maken. Ook is de kop extra verstevigd, mocht je tuningplannen hebben. Zo kan de kop zo’n 12.000 toeren aan! Dan heb je wel een ander nokkenasprofiel nodig, maar ook daar hebben ze je bij Swindon Powertrains graag mee.

Enneh, wat kost dan?

Maar je kan dus alle kanten op. Je kunt de nieuwe kop ook gewoon kopen en verder niets doen een je M64-motor. Dat schijnt al een hele verbetering te zijn. Het is een plug-and-play onderdeel, want de pasvorm schijnt perfect te zijn. Je kan ook gewoon dezelfde olie gebruiken.

toeren maken
toeren maken
toeren maken

Qua gewicht valt het ook mee. Sterker nog, er is zelfs een beetje winst geboekt. Omdat ze gebruik gemaakt hebben van lichtgewicht materialen, is de nieuwe kop 3,5 kilogram lichter dan de standaard cilinderkop.

Is het dan echt allemaal perfect nieuws? Nou, bijna wel. Het enige nadeel is dat de nieuwe kop vrij prijzig is. Alle onderdelen bij elkaar kosten namelijk 30 mille in Britse ponden. Daar komt nog BTW overheen. En montagekosten. En daar weer BTW over. Is het dan gekkenwerk? Nee hoor, de 964 en 993 zijn erg populair, ook als restomod. Die kosten veelal toch al een godsvermogen, dus een beetje meer geld voor heel veel meer toeren zal dan geen probleem zijn.

Meer lezen? Dit zijn alle productieaantallen van de Porsche 964!

Ook interessant!

  • Theon 911
    Theon ITA001 is veel cooler dan zoveelste Singer
  • Paarse Porsche is prachtig
    400 pk Porsche 964 met 4.0 zescilinder is gewoon af
  • Porsche komt met iconische 911 Dakar!
    Offroad Porsche 911 heet Dakar!
  • Hoe je een Safari Porsche 911 echt gebruikt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 964, 993, Porsche, swindon-powertrain, tuning

Vorig bericht: « Caravan van het Jaar 2024 is perfect voor elektrische auto’s
Volgend bericht: Auto’s grijpen in bij rood kruis: jij bent overbodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    5 oktober 2023 om 09:44

    Dit is wel een hele gave mod. Kan deze kop ook drukvulling aan? Deze koppen op een 993 en er dan een compressor op zetten…

    Login om te reageren
    • antoonniels zegt

      5 oktober 2023 om 11:50

      Er staat dat de kop extra verstevigd is. Daarbij gebruikt de 993 Turbo ook het M64 blok dus ik neem aan dat het goed gaat. Wel apart dat ze het niet specifiek vermelden. Ook niet op hun site voor zover ik kan vinden.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      9 oktober 2023 om 09:10

      @dutchdriftking Aangezien hij nu 4 kleppen per cilinder heeft, gaat hoogst waarschijnlijk ook de compressieverhouding hoger gemaakt zijn. Op aanvraag zal zullen ze het mss best willen lager maken voor zo’n project.

      Login om te reageren
  2. ghini zegt

    5 oktober 2023 om 11:50

    Gaaf!

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    5 oktober 2023 om 12:30

    Schrijf anders eens een artikeltje over Thomas Nater en zijn bedrijf AP-CAR Design in Göttingen, die doen al jaren niks anders dan 964’s en 993’s 😉

    Login om te reageren
  4. flyerbunch zegt

    5 oktober 2023 om 20:15

    30k, maar wat zijn de specs qua vermogenswinst?

    Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    6 oktober 2023 om 09:30

    30 rooie voor 2 cilinderkoppen?????? de wereld is gek geworden…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North