Elektrische auto heeft dramatische range in de kou

Auteur: , 66 Reacties
Tesla Model S in de sneeuw

Met je stopcontact-mobiel op wintersport lijkt nog niet zo'n goed idee. De elektrische auto heeft bij vorst een sterk verminderde range.

Dat accu’s de winterse temperaturen niet zo tof vinden wisten we natuurlijk al lang. Maar dat het een sterke invloed had op de actieradius van elektrische auto’s is nog niet vaak duidelijk naar voren gekomen. Natuurlijk kunnen we dat op onze sloffen aanvoelen, maar automerken draaien daar liever een beetje omheen. De opgegeven range van de gemiddelde EV is namelijk al niet om over naar huis te schrijven, laat staan in de winter.

AutoBild (01/2014) reisde met de Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Model S af naar de Alpen. De Renault Zoe, die volgens de boekjes 195 km zou moeten kunnen halen, liet het in de kou al na 59 kilometer afweten. De Mitsubishi i-MiEV (150 km) en BMW i3 (160 km) waren niet veel beter, na 61 kilometer was het uit met de pret. De Nissan Leaf (199 km) wist het 69 kilometer vol te houden. Voor de Tesla Model S (500 km) duurde het wat langer, maar ook hier snoepte de kou flink aan de range. Na 207 km stond de grote zakensedan zonder stroom langs de kant van de weg.

Er moet wel opgemerkt worden dat er in de bergen is gereden met temperaturen onder het vriespunt, maar dat doet niks af aan het feit dat de elektrobak in de winter eigenlijk geen optie is. Naast dat de accu capaciteit verliest, speelt ook het probleem dat de kachel bij een elektrische auto niet met motorwarmte kan werken, omdat die er bijna niet is. Het aanzetten van de heater slinkt dus veel stroom. Realiseer je daarbij dat de tijd die het duurt om de auto op te laden in de winter hetzelfde blijft en je komt tot een eenvoudige conclusie. Er is gewoonweg nog heel veel werk aan de winkel voordat een EV + skibox op een enigszins praktische wijze naar de Alpen kan afreizen. Tot die tijd is een huurauto misschien de beste optie voor de stroomrijder, tenzij je een range extender hebt natuurlijk.



66 reacties

Ik heb vorige week tijdens mijn wintersportvakantie twee van deze Tesla’s gezien, iets dat ik ook zeker niet verwacht had!
@lenny98: Als het NL kentekens waren, dan kunnen het goed twee personen van TeslaMotorsClub.com zijn geweest.

Zij hebben Nederland Oostenrijk gereden met het netwerk van SuperChargers in Duitsland en Oostenrijk.

Lekker genoten van de ski-vakantie en weer naar huis.

Maar leuke aan deze test is, OOK je diesel/benzine is dramatisch qua verbruik in de winter. Dikke olie, hoge rolweerstand, bergen, allemaal niet al te goed voor je verbuik.

De 1:20 van je Prius haal je ook écht niet in de Alpen, dat gaat snel naar de 1:12.

Ja, een EV vereist een andere rijstijl, maar zo dramatisch als het hier wordt weg gezet is écht niet nodig.

Als je de EV in de nacht aan een simpel stopcontact laat staan is de accu warm en kan je ook de auto pre-heaten met stroom uit het stopcontact ipv de accu. Stap je in een warme en ontdooide auto en lever je weinig aan bereik in.

Maar ach, als we maar kunnen zeiken op EV’s, toch?
@widodh: verschil is dat wanneer je oliestoker eenmaal warm is (15minuten afhank. V. Temp.) nog aardig bij je zomerverbruik in de buurt komt..

Wij doen zomers zo’n 950km (dan gaat lampje branden)
In de winter 900km


Seat altea xl 1.6 tdi 7-DSG
@lamborgfan: ……900km in de bergen? Of 900km in NL….
@baasbas: 900km in NL.

In een winterrit naar italië met 4 volwassenen + bepakking hebben we 1x in duitsland getankt ergens tussen de 750 – 800 km (heenreis was 1200 km)

In de bergen moest de bak zo af en toe 2 soms 3 trapjes terugschakelen. Gem. Snelheid is zon 130 km/h op de snelweg.

Naar mijn mening, lang niet slecht voor 105 pk 250 nm en minstens 1500kg
Een verwarmde garage doet wonderen! Kost wel wat maar je hebt er ook veel profijt van.
@T16: Wil dat een beetje effect hebben mag je de garage aardig opstoken, eenmaal buiten is de accu zo weer afgekoeld. Gelukkig kost een heteluchtkanon op petroleum de kop niet, en als je die in de kofferbak meeneemt kan je de accu’s onderweg ook nog af en toe opwarmen.
@moveyourmind: Heb wel ns begrepen dat Lithium gebaseerde accu’s prima tegen de kou kunnen en zelfs beter gaan presteren wanneer het koeler is dan warmer (ook onder 0 C). Evenwel wordt de batterij beetje opgewarmd ivm het opladen, maar de afgifte is juist beter en capaciteit neemt iets toe.

Verder geen verrassende uitkomst:
“ik neem m’n 1:18-op-papier diesel mee naar de alpen en goh, hij rijdt hier in de praktijk 1:8”
“ik neem m’n 500-range-op-papier electrocar mee naar de alpen en goh, hij rijdt hier maar 207 KM”
“ik isoleer m’n huis goed zodat t altijd warm blijft en goh, als ik de deur open laat staan koelt t toch af”
@moveyourmind: misschien kun je dat petroliumkanon opvoeren en achterop de auto bouwen zodat je wat lekkere echte ouderwetse stuwkracht krijgt. Dan wordt het ten minste een beetje een echte auto. Stomme accu rommel.
@lefty: Jij hebt best wel goede ideeën! Ik sta trouwens niet helemaal negatief tegenover elektrische auto’s, alleen is de techniek nog verre van volmaakt. Daarnaast is de winning van grondstoffen en in de toekomst de verwerking van afgeschreven accu’s lijkt mij best wel een issue.
Waterstof waterstof waterstof.. Wanneer snappen de fabrikanten het nou?
@lambo4all: de autofabrikanten snappen het natuurlijk vele malen beter dan jij en daarom is er nog steeds geen waterstofauto in productie en werkelijk te koop…
@kroon: vergeet niet dat autofabrikanten een haastige oplossing door de strot wordt geduwd door de europese wetgeving. Het enige probleem met waterstof is het inefficient produceren, maar dat is één oplosbaar probleem. In plaats van de talloze problemen waar we de met batterij autotjes nogsteeds tegenaan lopen.
@lambo4all: idd dat is de toekomst.
@lambo4all: zolang het produceren van Waterstof zo ongelooflijk inefficiënt blijft (het kost gigantisch veel energie om waterstof te maken) zal het niks worden met waterstof op grote schaal. Olie uit bijv algen is vele malen goedkoper en eenvoudiger te produceren, dat is -voor alsnog- het betere (lees meer levensvatbare) alternatief.
@406_v6: en vergeet niet al die inefficiënte energieomzettingen voordat waterstof voor een vorm van aandrijving kan zorgen. Daar valt helaas weinig te halen, want deze zijn theoretisch al uitermate slecht. Vergeet waterstof als energiedrager (een energiebron is het niet!), denk eerder aan ontwikkelingen zoals grafeen.
@erwh: met grote zonnepanelenparken maakt bijvoorbeeld die inefficiënte manier van waterstofproductie niet uit. Hiervoor kunnen de grote piekstromen gebruikt worden die anders toch maar nutteloos wegvloeien. Om een goedwerkende elektriciteitsvoorziening te creëren moet de minimale voorzienbare stroom gelijk zijn aan de maximale vraag, hierdoor is er heel veel overschot wat gemakkelijk kan gebruikt worden om waterstof te produceren. Zoek maar eens op wat Duitsland nu van plan is met het Desertec-plan.. Hieruit blijkt dat Duitsland wederom superieur gaat zijn…
@declaessens: dat maakt dus juist wel uit, waarom al die energieomzettingen in plaats van de elektrische energie direct en veel efficiënter te gebruiken? Bijvoorbeeld door bij piekstroom verwisselbare accu’s op te laden en diezelfde accu’s een beetje te ontladen bij dalstroom. Vele malen efficiënter gebruik van de energie en ook geen lange wachttijden meer tot er weer gereden kan worden met een EV.
@erwh: De productie van accu’s ed zijn nogal vervuilend + het laden duurt nog altijd relatief lang tov conventionele brandstoffen.

Met de nieuwe technologieën op gebied van waterstofopslag zijn er mooie vooruitzichten in het verschiet. Methoden zoals nano-glasbolletjes zouden zo’n 1500km aan range voorzien.. En bovendien kunnen bijvoorbeeld een waterstofmotor ook in een hybrideconfiguratie kunnen fungeren icm met elektromotoren, het beste van de twee werelden zou ik zo zeggen!

Natuurlijk staat dit nog altijd grotendeels in z’n kinderschoenen maar binnen dit en 5 jaar denk ik toch wel dat er een degelijk waterstofnet gaat uitgebouwd worden en de eerste waterstofwagens op de markt zullen komen. Zowel BMW als Toyota zijn hier volop mee bezig in hun R&D-afdeling.. Als petrolhead zie ik toch liever in de toekomst een dikke waterstofmotor dan een elektromotor in men wagen liggen… :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

en toch zou ik best zo’n model S in mijn bezit willen hebben.
In Noorwegen, waar het behoorlijk koud kan worden, zijn veel Tesla’s verkocht. Ik ben benieuwd hoe de Tesla’s zich daar houden.
@joekel: daar verkopen ze de Model S met thermisch ondergoed rond de accu.
@Carreza:
dubbel glas?
Dan kan de thermostaat een graadje lager.
Niet zo gek dat de Duitsers graag iets bedenken waarin de Tesla Model S minder goed presteert dan hun eigen op ouderwetse techniek gebaseerde modellen.
De Tesla S is een grote concurrent voor de dure Duitse merken.
Voor de vorm hebben ze er ook hun eigen BMW i3 bij gedaan zodat niemand zal twijfelen aan de oprechtheid van deze test.

Feit is dat een batterij onder koude omstandigheden minder presteert dan onder hogere temperaturen (ook weer niet te hoog), daarom hebben bijvoorbeeld Plug-ins als de V60 een compleet systeem om de batterijen op temperatuur te houden met o.a. een standkachel op Diesel.
De Duitsers hadden geen grote test hoeven doen, het is geen nieuws dat batterijen het minder goed doen bij koud weer.
Tesla en andere vooruitstrevende fabrikanten van volledige EV’s zullen ook hier een oplossing voor bedenken.

De Noren hebben er blijkbaar geen moeite mee, want kochten massaal Tesla S. En de Noren hebben ook een moeite met de Model S in de sneeuw:
http://transportevolved.com/2013/12/27/winter-driving-in-norway-in-a-tesla-model-s-no-problem/
@kroon: Bij Tesla word de batterij warm gehouden, ook tijdens de nachten of laden ivm de levensduur van de accu
Pfftt, in de bergen te koud en bij ons in de fik. Het is ook altijd wat met die elektrische gebakjes.
@Carreza: Hier in Winterswijk kun je inderdaad niet meer normaal over straat, er staat altijd wel een brandweerwagen in de weg die een Model S aan het blussen is.
Open deur. Een accu van een reguliere auto presteert immers in de winter ook minder. Idem voor de accu in je telefoon, etc.
Dit soort anti-testen vertrouw ik nooit. Reden ze met koude auto met de verwarming vol aan de berg op? En als je een electrische auto heb kan je meestal voor de vakantie een gewone bij de dealer krijgen ( soms voor kleine vergoeding). Gewoon weer een anti artikel van Autobild.
@autogek123: waarom dan het hele jaar voor gek rijden in je debiele elektromobiel en met de vakantie in een echte auto rijden?
@lefty: Jouw mening dus, die ” Debiele Auto”. En het is een van de betere oplossingen om de wereld CO2 uitstoot naar beneden te krijgen. Iedereen gewoon een kleine auto of electrische auto en als je hem nodig heb een grotere lenen/huren. 90% van de autoritten heeft men nieteens een 2de stoel nodig in de auto, want zit men er alleen in.
Gelukkig zijn de meeste EV’s gemaakt voor de stad en niet om mee de bergen in te rijden. Baal je van een beperkte actieradius, dan ben je niet de doelgroep… Je gaat een 911 toch ook niet testen met een caravan erachter…
@utr1984: Gelukkig haalt die wél meer dan 207km op 1 tank
@skiihiigh: Dan trap je je gaspedaal niet ver genoeg in.
@utr1984: het gaat hier ook over de temperatuur he. Vorige winter haalden we hier wel een tijd lang temperaturen van -10. Toen waren het nog winters!
Accu’s met meer range en snel op te laden > Elektrische auto succes
@jasperjvr: als jij dat regelt -> voor jou een Nobelprijs
Tering kroon, spijkers, laag water
@gearhead: dat we daar niet aan gedacht hebben!
Het aanzetten van de heater slinkt dus veel stroom -> wat een kromme zin is me dat, slaat echt nergens op. Als de stroom slinkt, dan vermindert die. En die vermeerdert juist…
Ik rij het hele jaar door ’t liefst in een ruime stationwagon, met honderek en skibox.

Waarom? Omdat ik één keer per jaar op vakantie ga, en ook nog eens een buurman heb met een hond; stel je voor dat ik dat beest een keer moet meenemen.

/sarcarm.

Als autofiel heb ik de luxe om meerdere auto’s bezitten, waarbij de functionaliteit verschillend is. Meestal heb ik aan één stoel voldoende, maar soms is een 5 deurs gezinsbak gewoon nodig.

Een range van 59 kilometer is nog steeds ruim voldoende voor mij woon-werk verkeer ( ongeveer 40 km per dag ), en als ik ‘de weg op ga’ voor een klant, dan is de range van die Tesla model S óók nog ruim voldoende, vermits ik bij de klant even kan/mag bijladen. Voor een gesprek van een half uur stap ik niet in de auto.
Ergo: Ja, elektrisch is niet zaligmakend, maar kom op: Hou er, voor de incidentele lange afstand, gewoon een auto naast. Huur desnoods gewoon lekker een station voor op vakantie.
@stamp: “… mits ik bij de klant even mag/kan bijladen”. Als ik de klant was keek ik toch raar op van zo’n verzoek. Alsof de klant even een litertje of wat diesel wil afstaan anders kan de vertegenwoordiger niet verder. Stroom is niet gratis. Daar wordt veel te gemakkelijk over gedacht.
Elke vrouw weet dat batterijen zo op zijn…
@rob68:
Mijn vrouw heeft geen behoefte aan baterijen.
Ik kan het heel goed zelf!!
@Hubert: en als we dat haar nou eens vragen? ;-)
Tss tot dat de oliesjeiken er geld mee verdienen, zullen er geen grote verbeteringen in komen.
Tuurlijk is er al genoeg kennis.
Wss drukken de oliesjeiken alles de kop in.
Hahahaha!
Electrokar: een ramp voor het milieu! Denk eens aan productie, onderhoud en sloop. En je gaat er echt niet voor een weekeind mee op wintersport! Op de brandstapel met die geitenharenwollensokkenbelastingvrijrijders hokken! Met pek en veren!
Op Youtube vind je meerdere filmpjes van een zekere Bjorn.
Hij rijdt Noorwegen toch vrolijk 370km op 1 acculading met z’n Tesla, bij temperaturen ver onder het vriespunt en sneeuwstormen waarvoor in België of Nederland het rampenplan zou worden afgekondigd.

Moet je misschien niet met 160km/h en kacheltje op 25°C rijden?
@Wouter_The_Great: Bjorn, de held met zijn S! Ik moet Noorwegen nog eens bezoeken met mijn S :)
@Wouter_The_Great: Heb ik ook gezien, die kerel rijdt dan ook naar de omstandigheden. geen 25° in de cabine en normale snelheden.
@Wouter_The_Great: Ja, in het zelfde filmpje houden zijn parkeer sensoren, navi, en 3g ontvangst ermee op, kan hij zijn ‘tankdop’ niet openmaken omdat het vriest en laad de Tesla minder snel dan beloofd op(450km/h ipv 600km/h).
In de Siberische koude hebben diesels nog minder rijbereik, ze starten dan uberhaupt niet.
Met een strijkijzer moet je strijken en NIET proberen te rijden!
Dit onderzoek klopt wel maar het is wel wat aangedikt denk ik. De Opel Ampera presteert in de winter ook minder goed, scheelt zo’n 10 km. Gewone auto’s ook, in welke tijd van het jaar presteren de meeste accu’s het slechtste? Juustem.
Pf, Zo’n Tesla model S wil ik nog steeds. 200 km is nog altijd meer dan genoeg voor mijn dagelijks woon-werk verkeer.
Dat hele Tesla is toch kansloos?? Lekker op wintersport met min 15, hoe vaak moet je dan stoppen? In je skipak zonder verwarming in de auto zitten, navi uit, lampjes uit, zeker geen skibox op dak, geen winterbanden (zijn ook extra onzuinig), en het liefst alleen in de auto, dan moet het lukken!!! Succes Tesla!!
@nilloc: Ik vind het absoluut niet kansloos, niet iedereen gaat trouwens op wintersport..
Voor de meeste mensen is de actieradius namelijk meer dan voldoende, en die enkele keer dat je verder moet kun je meestal wel een auto huren.
@nilloc: Ik heb mijn Model S sinds september en ben echt super tevreden mee. Heb er nog een benzineauto naast gehouden voor de zekerheid maar die ga ik verkopen want die gebruik ik echt nooit meer. Heb nooit de bedoeling gehad om met de model S op wintersport te gaan en zie ook de logica niet om het hele jaar te behelpen met een verbrandingsmotor omdat je een paar keer per jaar gaat skiën. Bovendien staan de mensen in de rij om een weekje te mogen wisselen. Maak nou eerst een keer een proefrit in een Tesla en zeg dan dat het kansloos is.
@nilloc: Dat hele Tesla is zo kansloos dat hun auto’s als broodjes over de toonbank gaan. Ik heb in 3 maanden al 15000km gereden. Een paar keer Zwitserland -> Holland. Noord Duitsland was ik ook al (regio Hamburg). Alles via Superchargers. Snel laden en weer door rijden.

Weet je wat kansloos is? Zeggen dat iets kansloos is terwijl je geen idee hebt waar je over praat…
Volgens mij heb je iets van een Nissan Leaf of Renault Zoe/Fluence in je kop met, inderdaad, 60000x opladen tijdens zo’n lange trip. Maar een Model S is hele andere koek.
Ik rijd sinds enkele weken een Tesla S 85+ maar de beloofde 502 km actieradius met volle accu’s heb ik nog nooit gehaald. Bij lange afstanden en aanhouden van de wettelijke snelheden kom op een gemiddelde actieradius van 270 tot 300 km met volle accu’s. Als je af en toe gas geeft en korte stukjes rijdt dan is 200 km de max! Dus houdt daar rekening mee als je deze auto wil aanschaffen! Ik heb al heel wat keren met geknepen billen de thuisrit aangevangen niet wetende of ik ’s nachts wel thuis zou komen!

Voor de rest een heerlijke snelle luxe auto, maar met de actieradius wordt je echt ZWAAR BELAZERD door Tesla.
@richard1862: Ik snap je probleem maar het hangt vooral samen met je snelheid. Zelf kom ik ook niet veel verder dan 300 kilometer maar ik rij graag lekker door en meer heb ik ook niet nodig. Als je rustig rijdt is 500 kilometer zeker haalbaar, alleen veel minder leuk.
@richard1862: nou ik heb ook een 85er en ik haal met normaal 120 / 130 rijden (dus niet verkrampt langzaam etc.) gewoon die 400km “typical range” hoor.

Die 500km die jij noemt is de “marketing” range maar die slaat zoals gewoonlijk nergens op. Het is ook niet wat Tesla aktief promoot. Ze hebben het over 256 miles / 400km realistische range en dat klopt heel aardig. In de winter is het rond 10 a 15% minder vanwege de kou.

Samengevat: wat jij in hemelsnaam uitvreet in je Tesla weet ik niet maar je moet als een dolle rijden om zo weinig range te hebben als jij claimt. Het is absoluut *niet* normaal en zeker niet representatief voor de normale Model S bestuurder.

Als jij verwacht dat je die 400km (vergeet die 500 marketing km’s) haalt met een loden voet dan heb je het gewoon niet begrepen. Elke auto “zuipt” met dergelijk rijgedrag.
Die 400km is dan ook nog de “max range charge” wat niet gebruikelijk is om te doen. Normaal laad je de “daily charge” en die staat gelijk aan 360km in de zomer en zo’n 350km in de winter.

Als ik met normaal vlot rijden, notabene in het fokking Alpenland waar ik woon (hoge bergen je weet) wél de opgegeven range haal dan tsja, zegt dat meer over jou. Neem me niet kwalijk.

Ik vind het eerlijk gezegd tamelijk schofterig om je eigen “falen” zo in de schoenen van de fabrikant te schuiven door met grote letters te schrijven dat Tesla je “zwaar belazert”.
(werk je misschien voor de Washington Post or Rupert Murdoch…)
Als ik me niet vergis gaat het opladen van een koude accu ook langzamer dan een warme accu. Als dat klopt, is er een aanpassing in het artikel nodig.
Hulpmotortje om de accu op te laden en om rustig te kunen blijven rijden en je komt een heel eind. En het is warmer.
Dit weekend met een i3 een review geschoten en eigenaar heeft idd last van te korte range… heeft wel update van software gekregen, maar deze geeft geen extra range, slechts specifieker de range zelf. Video: https://vimeo.com/86838621.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).