Elektrische auto’s zijn gruwel voor sleepdiensten

Auteur: , 49 Reacties

Een nieuwe aandrijving zorgt voor nieuwe kinderziektes.

Ampera-e

Elektrische auto’s mogen dan rijp voor de toekomst zijn: het blijven auto’s. Als jij van achter wordt aangereden door een Opel Corsa, dan heb je nog steeds dikke schade, soms zelfs zo erg dat je afgesleept moet worden. Door het toenemende aantal elektrische auto’s op ’s lands wegen komt het sleeppersoneel steeds vaker in aanraking met het elektrospul. Dat is niet altijd even makkelijk.

Tegen AD zegt Eef Spaan van Wolves Mobiliteit dat het bergen van elektrische auto’s veel extra tijd in beslag neemt. De elektromotoren kunnen er slecht tegen als de wielen draaien terwijl de motor niet aan staat. Ook kunnen de meeste elektrische auto’s niet van de handrem af als de motor uit is. Momenteel is de enige oplossing het optillen van de auto en extra wielen er zelf onder zetten, maar dat kost veel meer tijd dan bergers zouden willen. Immers, des te eerder de auto geborgen is, des te eerder de ontstane file zich oplost.

Bovendien blijkt de range van elektrische auto’s nog steeds vrij optimistisch berekend. Het hoeft niet eens schade te zijn: bergers moeten ook vaak uitrukken voor gestrande elektrische auto’s, waar de bestuurder net even zich verrekende in de actieradius. Met de huidige kou moet de auto veel harder werken en staat vaak de kachel vol aan: ook dat kost bereik. Tijdig opladen en actieradius in de gaten houden blijft het advies. Doe het voor jezelf, maar ook voor de bergers.

Image-credit: Nederlandse Opel Ampera-e, gespot door @dubcars.



49 reacties

Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn een soort transport modus te installeren op die auto’s zodat alle wielen vrij kunnen bewegen.
@vingers: Blijkbaar moet je het afdwingen met wetgeving. Moet je gewoon in zn vrij kunnen zetten.
Elektromotor zonder belasting loopt gewoon vrij.
@vingers: dat heeft een Tesla ook.
@vingers: En onder het slepen regenereren, kan je na het slepen mooi wegrijden!
@vingers: Dat maakt het criminelen ook makkelijker om een auto te ontvreemden.
Terug naar het jaar 1880
“Bovendien blijkt de range van elektrische auto’s nog steeds vrij optimistisch berekend. Het hoeft niet eens schade te zijn: bergers moeten ook vaak uitrukken voor gestrande elektrische auto’s, waar de bestuurder net even zich verrekende in de actieradius. Met de huidige kou moet de auto veel harder werken en staat vaak de kachel vol aan: ook dat kost bereik. Tijdig opladen en actieradius in de gaten houden blijft het advies. Doe het voor jezelf, maar ook voor de bergers.


Kosten verhalen op de bestuurder, dan is het zo over. Of je kijkt op een metertje wat aangeeft hoe vol je tank is, of op een metertje wat aangeeft hoe vol je accu is, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. En als je altijd tot op het laatst wacht met tanken/laden weet je dat het je gewoon een keer gaat overkomen dat je leeg komt te staan.
@jack_abarth: makkelijk gezegd dan gedaan, de oplaadpunten zijn ook niet bepaald in de buurt
@blo3to3t: een eigenaar of bestuurder van een elektrische auto heeft echt wel een oplaadpunt bij huis en als ik zie hoe vaak je die dingen onderweg tegen komt… Bovendien hebben vrijwel al die auto’s GPS locatiebepaling aan boord en (hulp)systemen die je kunnen vertellen waar het dichtstbijzijnde oplaadpunt te vinden is…

Nee, ik ben het roerend eens met @jack_abarth, als een elektrisch voertuig stil valt met lege accu’s is dat negen van de tien keer overschatting of laksheid van de bestuurder. Dan is een factuur voor de gemaakte afsleepkosten niet meer dan een redelijke compensatie. Al was het alleen maar omdat ook de hoogte van jouw en mijn verzekeringspremie door dit soort (vermijdbare) kosten mede wordt bepaald.

Overigens, in sommige landen krijg je een boete als je stil valt langs de weg omdat je geen brandstof meer in de tank hebt zitten. Zouden ze hier ook moeten doen.
@rrrobert: Volgens mij is dat in Nederland ook strafbaar. Krijg je een boete voor…
@henrie: In Duitsland is dat zeker het geval. In Nederland niet zover ik weet. Ja, het is me wel eens overkomen. Benzinekraan op vrijdag op reserve gezet, niet meer getankt en dat was ik op maandag weer vergeten. Werd er op de snelweg wel weer aan herinnerd gelukkig… Dan maar een ‘stukje’ lopen tot er een afslag of een tankstation is. Maar lopen mag natuurlijk niet, dus komt er een sleper die je verplicht wegsleept. Een rekening heb ik daar vreemd genoeg niet van gehad. Een boete ook niet.
@baardmijt: Benzinekraan op reserve… wat rij je, een T-Ford?
@frederik: Hahaha! Nee, dit was met de motor. Die in dit geval ook verre van modern is, maar niet uit het T-Ford tijdperk stamt.
@baardmijt: slepen op de snelweg neemt rijkswaterstaat voor de rekening. Heeft te maken met de gevarensetting.
@blo3to3t:

Des te meer moet je er rekening mee houden, maar dat is iets wat men al wist alvorens ze een EV kochten.
@blo3to3t: Onzin, Nederland telt bijna 37.000 publieke laadpunten. Met een beetje logisch nadenken en plannen is het rijden met een EV geen enkel probleem.
@simonferrari: jij hebt ervaring met electrisch rijden? In mijn praktijk is dat namelijk niet zo eenvoudig als de theorie voorschrijft. Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd rekening moet houden met je bereik i.c.m. de omstandigheden.
@vantagev8: Ik durf te zeggen dat ik enige ervaring heb op het gebied van elektrisch rijden en laadstations. De dekking in Nederland neemt enorm toe waardoor de kans op stilstaan enorm afneemt. Elektrisch rijden vergt simpelweg een andere gedachtengang dan reguliere diesels en benzine auto’s. Men dient zich bewust te zijn van de beperkte actieradius en ritten enigszins te plannen. Tegenwoordig zijn er tientallen applicaties beschikbaar die openbare laadstations tonen (en de beschikbaarheid daarvan) met de mogelijkheid om deze te reserveren. Veelal toont de navigatie in de auto dit ook. Ik kan mij daarom eigenlijk niet voorstellen dat je alsnog stil komt te staan met een EV.

Wat ik wel wil opmerken is dat veel auto fabrikanten nogal ‘positief’ omgaan met het bereik. Nu is dit in feite niet anders bij auto’s met een verbrandingsmotor maar door de beperkte range wel vervelender. Ik pleit er dan ook voor dat fabrikanten rekening gaan houden met weersomstandigheden, rijstijl, files etc. en een realistische weergave van het bereik tonen.
@simonferrari: kijk je noemt nu gelijk alle nadelen op die er nog zijn. En precies wat ik bedoel met mijn laatste zin.

Daarnaast mag er wel eens wat meer aandacht komen voor minder simpel aan te wijzen oorzaken van vervuiling. Auto’s dragen 14% bij en dat getal neemt steeds sterker af(we zijn goed bezig?) . Veeteelt, bouw, transport nemen het grootste deel voor hun rekening. Nu is de veeteelt in Nederland overigens redelijk efficiënt maar de vervuiling is een wereldwijd probleem. Ik denk dat het effectiever is om andere landen de helpende hand toe te steken naast het afdwingen van maatregelen. Daarbij ook kijkende naar andere minstens zo urgente zaken zoals ontbossing, de staat van oceanen etc. Maar goed, ik dwaal af… Hier ons best blijven doen blijft belangrijk. En zie mijn eerste alinea, mocht je alweer vergeten zijn waarom het ging :-)
@vantagev8: In dat geval zijn we het met elkaar eens ;-)

Wat betreft je tweede punt: volkomen mee eens. Voornamelijk de vleesindustrie is nog altijd zeer vervuilend. Maar ach, wellicht volgt na de auto’s deze markt. Afijn, een goed weekend!
@simonferrari: thanks ;-)
@simonferrari: jij ook!
@jack_abarth: wie betaalt het slepen anders?
@tjorque:

Mensen met “pechhulp” in de verzekering…
@jack_abarth: gewoon brandstof/energie tekort niet laten dekken door de polis zou helpen in dat geval…
@jack_abarth: sinds wanneer is slepen gratis?
@jack_abarth: of boete, zoals ze dat in Duitsland op de autobahn doen.
@jack_abarth: Grappig hoe graag sommigen willen dat er gestraft wordt. Terwijl toch overduidelijk is dat de techniek nog niet rijp is. De actieradius is te kort en onbetrouwbaar. Dáár moet wat aan gedaan worden.
Als het je vak is om auto’s te bergen. Lijkt het mij niet meer dan logisch, om te investeren in nieuwe technieken en je aan te passen aan de weggebruiker. Of klagen ze ook nog steeds, dat ze geen wortels voor het paard meer kwijt kunnen.
@airditude: haha, ja dat is wel een hele goeie.
@airditude: juist! Klagen = actie
@airditude: doen ze ook. Zie artikel in het AD.
@amghans: In datzelfde artikel beweert ene Martin Vis van Delta Berging en Transport dat de gemiddelde middenklasser de helft weegt van een elektrische auto: “Elektrische auto’s zijn veel zwaarder door de accu’s. Zeker zo’n 1800 kilo. Een regulier Golfje weegt misschien 900. Ook dat betekent extra werk.”

Volgens mij heeft meneer Vis al enige tijd geen bijscholing meer gehad. 900 kg voor een Golf… ja 25 jaar geleden misschien. Tegenwoordig weegt een Polo/Fiesta/Corsa al 1.100 kg. Als het geen 1.200 kg is…
@airditude: ik zie de gele hesjes al komen…
@airditude: Er is een oplossing voor, namelijk de zelfde aanpak als bij vierwielaangedreven auto’s: de wielen op een dolly zetten. Maar dit kost extra tijd en dat zorgt voor onder andere voor meer verkeershinder iets waar wij last van hebben. Het is juist daarom belangrijk om dit probleem aan het publiek duidelijk te maken. De bergingssector ontwikkeld wel door, en ik ben er van overtuigd dat ook de auto industrie aan een oplossing wil werken. Maar als het publiek niet weet waarom bergingen nu steeds langer duren dan zorgt dat voor onbegrip richting de bergers iets waar die groep al veel last van heeft.
@airditude: precies dat!
Nieuwe techniek vraagt om een beetje aanpassingsvermogen. Of we nou willen of niet, er gaan steeds meer auto’s komen met een of andere elektro aandrijving, zij het puur of als ondersteunend aan een ice. Als bergers die dingen nu niet ban hun plek krijgen wordt het in de (zeer nabije) toekomst alleen maar lastiger voor ze…

Naast de bergers zou het natuurlijk wel zo fijn zijn als autofabrikanten ook over dit geval meedenken en een eenvoudige optie maken om de aandrijving in neutraal te krijgen.
Elektrische auto’s zijn gruwel. Langer had deze tekst niet hoeven zijn
Enige wat ik lees is: Blabla….gat in de markt….blabla…bedenk een praktische oplossing voor het probleem…..blabla…..ik ben rijk….blabla
@rick-dos: binnenkort Rik-dos enterprises?
@tjorque: Rick-très, is hij er eentje opgehoogd :p
Tja, als je 120 jaar geleden op paardenblog zat dan zou je vast ook wel dergelijke berichten over de automobiel hebben gelezen.
@dutchdriftking: voorlopig is de electrische auto alleen maar een stap achteruit. Da’s het verschil. Korte actieradius, geen caravan kunnen trekken, ’s winters nog eerder leeg, geen reservetankje of onderweg tanken en een lange laadtijd. En nu blijkt dat ze zelfs niet weg te slepen zijn of, zoals in een.ander artikel stond, dat het wegslepen een gevaarlijke vonkenregen opleverde. Er is nog veel werk nodig om onze dieselauto te doen vergeten.
Wat een raar verhaal. Een Tesla heeft gewoon een tow mode waarin je hem kan zetten. Dan kan je hem gewoon slepen.

Ik denk dat elke EV deze wel heeft, maar dat het probleem hem zit bij de bestuurders en bergers die deze gewoon niet weten te vinden.

Puur gebrek aan kennis, want de techniek is hier niet de schuldige is mijn sterke vermoeden.

Een elektromotor kan je gewoon vrij laten draaien, al kan het soms verstandig zijn dit niet te lang te doen ivm de statische elektriciteit die zich kan opbouwen in het voertuig.
@widodh: ik denk eerder dat dit een gevalletje betweterigheid van jou kant is als het zo simpel zou zijn.
@dreetje: Nee hoor. Mijn Model S is een keer afgesleept ivm een lekke band en daar snapte de berger er helemaal niets van. Gelukkig kende ik de tow mode.
Ach vroeger kwamen de bergers al gestrande auto’s brengen. Ja we hebben de accupolen al tegen elkaar gehouden om te resetten, maar hij doet t nog steeds niet
Een elektrische auto heeft toch 2 stroomcircuits? Als de batterij voor rijden leeg is, is toch de reguliere accu toch niet per definitie ook leeg? De 12V is nodig om de elektrische handrem vrij te geven, stuurslot te ontgrendelen, alarmlichten aan te zetten en de juiste selectorpositie in te schakelen .

Als de 12V leeg is kan er nog e.e.a. handmatig ontgrendeld worden waarmee de wagen opgetakeld kan worden op een platte kar. Of je bent een goede berger die met een booster op pad gaat en zet er even purrie op om de dingen goed te kunnen zetten voor een sleep op de lepels.

Voor de Zoe, de Leaf, Tesla en de Ioniq zijn allen sleepmodi mogelijk en daarmee hebben we wel het gros van de EV’s in Nederland.

Storm > Glas water
Hoe werkt dat eigenlijk met auto’s die zo’n beveiliging hebben dat ze na de crash doorrollen? Daar staat toch ook gewoon de rem erop neem ik aan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).