• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische motorfiets met handbak is een dingetje

Auteur: willeme, gepost 23 april 2020 om 11:19 – 20 Reacties

elektrische motorfiets met handbak

Maar natuurlijk, een elektrische motorfiets met ‘handbak’ is wat wij altijd al wilden hebben.

Elektrische aandrijving is niet alleen bij auto’s iets wat we telkens vaker voorbij zien komen. Ook elektrische motorfietsen zijn geen bijzonderheid meer. Nu zijn motorfietsen meer dan auto’s gericht op recreatief gebruik door puristen en genieters. Daarom zie je ze nog niet zoveel als elektrische auto’s.

Ook is gewicht een belangrijkere factor op een motorfiets. Dus logisch dat de motorfietsfabrikanten zich nog niet volledig storten op elektrische aandrijving. Dat wil niet zeggen dat merken er totaal niet mee bezig zijn.

Project Endeavor

Zo is Kawasaki bezig met ‘Project Endeavor’. Het meest bijzondere aan deze sportieve motorfiets is de aandrijflijn. Die is in dit geval helemaal elektrisch bij de Kawasaki Project Endeavor. Nu moeten wij onszelf even corrigeren, dat is het op één na meest bijzondere aspect van deze superbike.

Transmissie

Het meest opmerkelijke is namelijk de transmissie. In veel gevallen heeft een elektromotor aan één versnelling voldoende. Dat komt omdat de elektromotor een ander karakter heeft dan de verbrandingsmotor. Het maximale koppel staat immers bij 0 toeren tot je beschikking. Vandaar dat accelereren met een EV zo leuk is.

Bijzonder

Een motorfiets met handbak (ja we weten dat je schakelt met je voet, maar we noemen het lekker toch een handbak) én elektrische motor is dus best bijzonder. We kennen wel een paar auto’s met meerdere versnellingen: de Porsche Taycan heeft twee overbrengingen en er was ook een elektrische Skoda met een handbak. Maar een elektrische motorfiets met een voetgeschakelde transmissie? Dat is vrij bijzonder.

Vier overbrengingen

Deze Kawasaki Endeavor heeft er dus eentje. Het is een handbak met vier overbrengingen. De belangrijkste reden is topsnelheid. Naarmate het toerental bij een elektromotor toeneemt, zakt het vermogen en koppel. Vandaar de relatief beperkte acceleratie op hogere snelheden van EV’s.

Prototype

Door middel van de versnellingen zou de Endeavor het voordeel van een bizarre acceleratie en een hoge topsnelheid moeten hebben, zoals het een ware Kawasaki betaamt. Wat de productieplannen zijn, is nog niet bekend. Het is nu nog een prototype. De naam Endeavor is slechts een werktitel, de officiële naam moet nog bekend gemaakt worden.

Ook interessant!

  • Kawasaki Z900 50th Anniversary
    Kawasaki viert jubileum met rood!
  • Komt jouw motorfiets nog op tijd voor de zomer?
  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst
  • BMW CE 04: onze 5 likes en 5 dislikes

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, kawasaki, motoren, transmissie

Vorig bericht: « Yaris Cross is extra stoere en praktische Yaris
Volgend bericht: Hyundai Prophecy Concept gaat in productie als nieuwe Ioniq »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    23 april 2020 om 11:34

    Een versnellingsbak op een elektrische motorfiets is toch niet bijzonder, laat dat kopje maar weg.
    De Brammo Empulse R had dit in 2014 al.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    23 april 2020 om 12:17

    Mocht dit daadwerkelijk zo zijn, waarom heeft de Porsche Taycan dan niet 4 versnellingen om zo de 300 km/h te halen? Het is toch niet voor niets een Porsche? Ik vermoed een addertje onder het gras….. Er is tenslotte ook een reden waarom schepen maar een enkele versnelling hebben….

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      23 april 2020 om 12:34

      Ik denk dat je met een ev gewoon niet continu op vol vermogen wilt rijden. Een auto is wel wat anders als een boot. Een straaljager heeft ook geen versnellingen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 april 2020 om 12:37

        @towi1989: het vermogen verandert niet als je een andere versnelling kiest, enkel het aantal toeren en de interne weerstand.

        Login om te reageren
        • autowilly zegt

          23 april 2020 om 12:43

          Maar de lagere interne weerstand heeft toch ook als effect dat er minder vermogen nodig is om deze te overbruggen en dus de hogere snelheid vast te houden?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 april 2020 om 14:11

            @autowilly: tuurlijk, minder weerstand = minder vermogen nodig. Echter een elektrische motor heeft nauwelijks weerstand, een beetje vergelijkbaar met een maglev trein.

            Login om te reageren
        • keesvantiggelaar zegt

          23 april 2020 om 13:09

          @flutterby
          Leuk geprobeerd. Dit is de formule:
          PK = Koppel (Nm) x toerental (rpm)
          Dus als het toerental naar beneden gaat met opschakelen dan gaat ook het vermogen naar beneden (als het koppel gelijk blijft natuurlijk).

          Login om te reageren
          • towi1989 zegt

            23 april 2020 om 13:28

            Vermogen is dan wel koppel x toerental, maar is voor en na een overbrenging gelijk (minus wat vrijwingsverliezen). De koppelkromme is een max, maar kan ook alles onder die lijn zijn. Als je vmax begrensd is dan zul je nooit je pmax gebruiken (mits vlakke weg etc), dat is alleen nodig voor een snellere acceleratie.

            Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 april 2020 om 14:07

            @keesvantiggelaar: Je hebt helemaal gelijk, maar als het vermogen lager wordt ga je langzamer rijden. Bij contante snelheid is het vermogen gelijk, ongeacht de versnelling.

            Echter een brandstofmotor heeft niet genoeg bereik om fatsoenlijk weg te rijden vanaf stilstand én 200 km/u te rijden. Een elektromotor wél en een Koenigsegg trouwens ook doordat die op laag toeren zoveel vermogen kan leveren als de banken aan kunnen.

            Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          23 april 2020 om 13:20

          Het vermogen benodigd om 250 te rijden is veel lager dan 300.

          Login om te reageren
    • nielsnl1 zegt

      23 april 2020 om 14:59

      @dutchdriftking: schepen zijn ook eigenlijk maar gemaakt voor 1 snelheid, de kruissnelheid. Zelfde als de hieronder aangehaalde straaljager. Andere snelheden kunnen dan prima, maar op die ene snelheid werkt alles zo efficiënt mogelijk. Zo heeft alles, van een lagertje tot een elektromotor een optimale snelheid, met versnellingen kun je vaker die optimale snelheid halen :)

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      24 april 2020 om 01:27

      Zal wel met de hoeveelheid koppel te maken hebben dat een versnellingsbak zou moeten verwerken en de invloed van vorm van de schroeven op de voortbeweging door het water..

      Login om te reageren
  3. techniekmeneer zegt

    23 april 2020 om 12:48

    Een elektrische motorfiets… Dan sla je de plank wel volledig mis.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 april 2020 om 14:12

      @techniekmeneer: ideaal voor woon-werkverkeer.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      23 april 2020 om 15:38

      Kan je dat eens uitleggen? Heb op een KTM freeride gereden en heb in tijden niet zo veel lol gehad.

      Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    23 april 2020 om 13:20

    Elektrisch of hybride autorijden vind ik helemaal perfect.

    Elektrisch motorrijden voor een lichte enduro off-roader zie ik ook helemaal zitten.
    De Harley livewire sprak me na de review op maxxmoto ook heel erg aan.

    Maar zolang ik maar één motorfiets heb moet dat er eentje met gecontroleerde explosies zijn in het vooronder…

    Eenversnellingsbak lijkt me voor mijn kunnen en gebruik wel totaal overbodig in het geval van een elektrische motor

    Login om te reageren
  5. racerx zegt

    23 april 2020 om 13:41

    Ik heb er opzich geen problemen mee om uiteindelijk het geluid in te leveren op de motor, motorrijden heeft zoveel meer leuke aspecten, maar het schakelen zou ik niet willen missen. Mooie ontwikkeling dit!

    Login om te reageren
  6. rrvliet zegt

    23 april 2020 om 13:59

    Heb elektrisch gereden op de beurs. Vond het nog veel vetter dan een normale motor. Hij doet precies wat je wilt zonder dat je hem moet ‘managen’, je kan echt alles met dat ding doen. Ik ging er wel veel te hard van rijden maar vond het zo tof! Doe mij maar zonder versnellingen.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      23 april 2020 om 17:03

      Ik heb mij altijd afgevraagd waarom huidige ev’s geen versnellingsbak hebben, als er op snelwegen een overdrive ingeschakeld zou kunnen worden moet de elektromotor minder toeren maken voor de zelfde snelheid, zou dit de range dan nuet ten goede konen of mis ik iets ?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 april 2020 om 19:17

        @bpc: een elektromotor heeft minder interne verliezen dan een versnellingsbak. Daarnaast is het extra complexiteit die eigenlijk alleen voor snelheden boven de 200 km/u echt de moeite waard is, vandaar dat de Taycan deze wel heeft (Autobahn).

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North