
Komt het einde langzaam in zicht?
Een Tesla zonder geldproblemen, we kennen het eigenlijk niet. Topman Elon Musk stak laatst nog voor enkele miljarden aan eigen geld in de elektrische autofabrikant, deze week laat hij de werknemers in een interne e-mail weten dat er rigoureuze financiële veranderingen in het leven zijn geroepen om het bedrijf in leven te houden.
In de e-mail, die door persbureau Reuters is onderschept, legt Musk uit dat er binnen Tesla chronisch anders met geld om moet worden gegaan. Als Tesla blijft spenderen op eenzelfde manier als in het eerste kwartaal van dit jaar, dan zal het binnen tien maanden gedaan kunnen zijn met het bedrijf. Tesla boekte recentelijk een verlies van 700 miljoen dollar en probeert hierom als een bezetene het ‘break even’-punt te bereiken, zodat in ieder geval de kosten worden gedekt.
In een poging de kosten te drukken, zullen Elon Musk en Tesla’s nieuwe CFO, Zach Kirkhorn, eigenhandig de uitgaven van het bedrijf overzien. Laatstgenoemde zal volgens de e-mail letterlijk zijn handtekening zetten onder iedere pagina met cijfers daarop, Musk zelf zal iedere tiende pagina controleren.
Vanaf dit moment zullen alle kosten “in iedere zin van het woord” door de beide mannen worden gecheckt. Musk verduidelijkt in zijn bericht dat het gaat om onderdelen, salaris, reiskosten, huur, etc. De CEO ziet in dat de ingreep “hardcore” is, maar erkent dat het bedrijf geen keuze heeft als het een financieel stabiele toekomst wil hebben.
T zal vast wel loslopen. Anders trekt ie zelf de platinum visa wel weer.
@e34m5touring: valt vies tegen hoe veel hij dr in pompt. 10 miljoen tegen 2 miljard, waarvan t overgrote deel van ie 2 miljard weer is om oude verplichtingen af te lossen. PONZI :)
@dakarbemo: dit doet zo’n beetje elk redelijk groot bedrijf, laat staan de overheden
@e34m5touring: ik denk dat ie met Paypal betaalt
Er begint ook aardig wat binnen te komen met de Model 3, misschien de investeringen wat vertragen dan komt het vanzelf goed.
Er begint ook aardig wat binnen te komen met de Model 3, misschien de investeringen wat vertragen dan komt het vanzelf goed.
Elk bedrijf moet altijd zijn kosten goed in de gaten houden.
@kobus1967: Dat is niet genoeg… je moet blijven innoveren. De S en X zijn ondertussen bijna stokoud te noemen in het autolandschap. Niet alleen nieuwe modellen, maar een echte facelift op die modellen zou welkom zijn om nieuw geld aan te trekken. Er zijn al enkele S rijders die hun heil ergens anders zoeken want oud model etc…
@royaledeluxe: maar dat is dus het aparte.. omdat de s en x continue worden verbeterd, zowel fysiek (qua afwerking, batterij etc) maar ook OTA, liggen ze nog steeds mijlenver voor op.competitie qua innovativiteit. Een nieuw model S/X zou hooguit hetzelfde zijn in een iets ander jasje
@alassad: Concurrentie is nu bijna op het zelfde niveau. Nog hier en daar wat finetunen, en dan moet Tesla toch echt ook aan de bak. Wet van remmende voorsprong..
@vondick: Welk merk is bijna op hetzelfde niveau dan?
@royaledeluxe: ik zie nog niks wat maar in de buurt komt van de model S bij andere fabrikanten.
@royaledeluxe: de techniek en buitenkant is prima, het interieur moet meer in lijn komen met de Model 3. Uiteraard met HUD en misschien wel Argumented Reality vanuit de AP hardware.
@kobus1967: Model 3 is zwaar verliesgevend dus ja leuk komt wat binnen maarja ook wel handig als je wat marge maakt om R&D te dekken bijv. Ook vallen deliveries in China van Model 3 giga tegen, niet eens in top 10 EV’s in China. Ook partner Panasonic denkt Elon tis goed met jouw en stelt de afgesproken investeringen uit. Dr komt dus nu NOG een ontslagronde, dus nog meer duur senior personeel mag naar buiten, nog meer customer service word verminderd neen t gaat echt niet goed daarzo. Voor langere termijn moet je juist dat soort zaken op orde hebben, niet uitkleden.
@dakarbemo: Hmm ik vind dit een bijzonder verhaal, Waar haal je dit vandaan? Marge was in begin zo-zo , maar nu méér dan gezond met > 20%.
https://www.extremetech.com/extreme/273804-model-3-has-highest-profit-margin-of-any-electric-vehicle
https://electrek.co/2018/10/24/tesla-model-3-best-selling-revenue-gross-margin/
@olivier420: Boekhoudkundig geneuzel, Tesla hanteert eigen manier van cijfers presenteren die afwijken van de standaardmethodiek. “Musk’s financial creativity extends to financial reporting, as Tesla prefers to focus on non-GAAP methods rather than GAAP standards. In a February 2016 communication to shareholders, the company focused on a novel financial measure known as core operational cash flow, a pro forma methodology that adds cash from leasing company sales to cash from operations. ” “In an Aug. 2018 note, UBS said that the Model 3 would remain unprofitable, even with the Long Range battery pack. UBS says it’ll be losing $5,900 per car.”
@dakarbemo: Oke man. Enige vorm van boekhoudkundige creativiteit doen de brave jongens van BMW, VAG, FCA Capital of Daimler natuurlijk nooit..
Vind dit soort geblaat altijd een beetje storend..
Vergeet je niet je aluminium hoedje op te houden dit weekend?
@olivier420: negeer ff dat de andere wel in een standaard rapporteren, mogelijk buiten de PR om . Jij ben dus exact waarom ik Tesla-gelovigen haat, als je kritisch bent moet je alu hoedje opzetten en geloof je in marsmannetjes op aarde… zwak argument zeer zwak argument, wil je evangelische korting krijgen bij Elon?
@dakarbemo: Nou nou haten gaat wat ver, toch?
Het zal mij een worst wezen wat Tesla/Elon doet, vind het een vreemde snuiter en heb zelf géén tesla. Wel proefritje gehad!
Je gebrabbel raakt kant noch wal en is puur populistisch lekker op zo’n forum. Beetje categorie comments op dumpert mbt asielzoekers.. Daar stoor ik me aan en ik weerleg het met wat argumenten.
Joe
@dakarbemo: lees je quote nu pas eigenlijk. Non-gaap vs gaap hoeft niet te betekenen dat er gelijk iets mis is met de financiële resultaten / dat er wordt gesjoemeld. Het helpt wel (een beetje) natuurlijk ;-).
Bovendien, leuk die bank notes, maar die veranderen ook met de wind. Augustus 2018 ligt alweer een tijdje achter ons en als je dat artikel van mij leest zie je dat er sindsdien ook een toename is van de marge.
Dusja.. niet zo blaten. Geniet van het weer!
@dakarbemo: we hebben deze week op de beurs ook genoteerd dat een ander Techbedrijf zonder winstgevende resultaten zijn prijs niet haalde! Investeerders willen na een aanloopperiode winst zien, lees dividenden! Als je na 10 jaar nog steeds crisismanagement moet toepassen is er structureel iets mis.
Sorry, maar dit is van iedereen die er over schrijft overtrokken en nutteloze berichtgeving. Moderne bedrijven met toegang tot kapitaal kiezen er vaak voor om groei boven winst te verkiezen. Dan is er natuurlijk een ‘runway’, hoe lang je nog door kunt. Iedereen begrijpt dat je die op een bepaalde lengte moet houden, dus nu een wekker zetten over tien maanden is onzin. Persoonlijk geen Tesla-believer, maar ik zie dit veel te vaak.
@nout: Dus omdat bizar gedrag hip is is t goed beleid? Net als Uber is dit gewoon een spelletje van pump the stock and dump. Geen langere termijn visie of stevig bouwen aan weerbare organisatie nee pump pump pump dan een forse exit en de rest met de zooi achter laten.
@dakarbemo: Als je de missie van Tesla kent slaat dat nergens op. Bovendien, waarom zou Musk er zo veel tijd in stoppen als je prima 10 miljard aan vermogen heeft opgebouwd – wat enorm kan gaan stijgen – met SpaceX?
@crepito: beschuldig Musk er niet van realistisch gedrag, weinig wat deze meneer doet heeft te maken met reel gedrag. van bizarre tweets en beweringen tot stompzinnig PR bedrijven zoals die Solar tiles en tunnel bouwen…Tesla is echt veel beter af met Musk op een afgelegen eiland waar ie met zijn inner circle van zijn cult wat brainstormt en voor de rest zich bezig houd met welk volgende cocktail te drinken.
@dakarbemo: ik snap @nout wel. Er bestaat een postorderbedrijfje dat er meer dan tien jaar over heeft gedaan om winstgevend te worden. Toch is dit nu één van de bedrijven die de meeste beurswaarde hebben en ook een bizar marktaandeel hebben verworven – en de aandeelhouders nu een leuk rendement op hun investeringen geven. De naam: Amazon.com.
@rrrobert: Alleen Amazon was nieuw businessmodel, Tesla njet. Tesla is same ol shit alleen dan bedacht door “nerds”.
@dakarbemo: Tesla’s business model vind ik ook aardig vernieuwend: 1) auto’s die na afname nog kunnen worden uitgebreid qua opties en software 2) niet alleen de auto’s leveren maar ook de energie (supercharging network) 3) eigen verzekering leveren (in de wetenschap dat de auto’s op termijn toch geen schade meer zullen rijden) 4) inzet Tesla’s als autonome taxi’s. 5) ook hele andere producten leveren als Powerwalls en zonnecellen dakpannen.
@dakarbemo: gozerwijfie..
Volgens mij moet er echt iemand ingrijpen voor jou. Je loopt zóveel onzin te verkondigen, niet te doen dit. Dit is gewoon blaten om het blaten met blijkbaar tesla als doel voor ogen.
Hoezo heeft tesla een oud business model? Om maar wat te noemen.. zeer snelle (als in, er is een issue, we fixen het) over the air updates terwijl je ligt te ronken in je nest, daadwerkelijke performance updates ook over the air (long range nu 5sec), een volledig online omgeving om je auto te bestellen (US) zonder tussenkomst van dealerships..
Dan heb ik het nog niet eens over de techniek zelf..
Ik bezit overigens zelf geen tesla… voordat je me wegzet als fanboy :-). Gewoon eentje van die drie Duitsers..
@olivier420: @fastshifter was me voor. Nouja wat hij zegt dus..!
@olivier420: Geen fanboy, als je dat al 2 comments moet verkondigen dan mag je zelf een conclusie trekken. Daarnaast zijn al je comments op dit artikel zo zuur geschreven dat je of een fanboy bent die niet tegen (al dan niet foutieve) kritiek kan, of gewoon een azijnzeiker, pak gewoon een pilsje en maak je niet zo druk
@barendbotje: Ja ik val nog wel eens in herhaling – klaagt mijn vriendin ook over..
@dakarbemo: Amazon’s businessmodel is niet heel veel anders dan alle ‘Wehkamps’ die onze wereld al voor vele decennia in het kopen op afstand hebben voorzien. Zij waren echter een van de eersten die het medium ‘internet’ als belangrijkste mainport zagen, i.p.v. de aloude papieren catalogus.
@RRRobert: Als Amazon een postorderbedrijf is dan is Google een zoekmachine, maakt Microsoft een besturingssysteem voor thuis en is Apple een telefoonfabrikant.
Over 5 jaar kan je ook Tesla aan dit rijtje toevoegen als autofabrikant.
@rrrobert: Absoluut, en ik ben zeer tevreden van hun prestaties.maar Tesla is een automerk en that’s it. Amazon is begonnen met Cd’s en boeken en kijk eens nu….
@dwfc: een automerk dat bijna volledige verticaal geïntrigeerd is, tot aan de brandstofproductie aan toe..
@RRRobert: precies waar ik aan dacht! Grootste bedrijf ter wereld te worden door rücksichtlohs tien twintig jaar alles op groei te zetten. Keer het eens om, zie daar maar eens mee te concurreren als established bedrijf waarvan wordt verwacht dat het goede winsten schrijft..
@dakarbemo: Ik kan het niet beter verwoorden.
bijkomend komt er nu competitie op de markt. Hij heeft 8 jaar geen tegenstand gehad in de speeltuin van EV wagens…
@dakarbemo: ik denk dat je in de war bent met de crypto market. Woorden schieten te kort om te beschrijven hoe naïef je visie is.
Musk investeerde 10 miljoen bij de emissie van 2 miljard +. Dat is net even wat anders ;-)
@jeebee: Uiteindelijk 25 miljoen maar inderdaad. Zeker geen 2 miljard van eigen geld.
Stekkerauto’s hebben geen toekomst, dus dit nieuws verbaast me niet.
@baklava: bovendien hebben die stekker auto’s van Tesla een slechter afgewerkt interieur dan mijn Alfa 147.
Je zou toch hopen dat ze, zeker met de model 3, in wat stabieler vaarwater zouden komen.
Ik weet niet hoeveel ze nog investeren. De model Y is wel belangrijk, en is gebaseerd op de 3 dus zullen geen gigantische kosten aan zitten. Productie hebben ze nu aardig op orde.
De nieuwe Roadster is niet eens zo belangrijk denk ik. Die gigantische pickup van hun, twijfell ik aan (als het nou eentje ter grootte van f150 was dan wel). Vrachtwagen lijkt me ook goed om mee door te gaan, maar die is ook al bijna af.
@fanboy: Productie opzetten voor Model Y en giga3 in China zullen flink kosten meebrengen. Bovendien hebben ze Maxwell gekocht voor 200mln, dat bedrijf integreren zal ook niet goedkoop zijn.
Laat maar omvallen, niet omdat ik EV-fans hun Tesla niet gun maar puur omdat ik Elon Musk een enge, rare vent vind.
@ghost:
Fijne vent ben jij, er werken ook nog duizenden anderen mensen.
@harrie: die kunnen al hun kennis kosteloos overdragen aan bedrijven als GM, Ford, VAG, etc.
Of we zetten Elon gewoon af, neem maar iemand aan die niet van die gekke dingen roept en wel positieve omzet kan draaien.
@harrie: Maak je daar geen zorgen over, Tesla zal worden opgekocht door een andere US fabrikant.
@ghost: typisch, dus omdat iets jou niet aanstaat mag de rest, zoals werknemers, ook de klere krijgen? ??
Jij staat mij ook niet aan nu, dus moet jij nu ook failliet? Of zit dat ineens anders??
@m-tfsi: ach ws weet je niet waar je over praat en ergens wil ik best geloven dat je een punt hebt maar probleem met Musk is, niemand durft er tegen in, die mensen die daar werken zijn al langere niet echt zeker van hun baan, sommige/velen stappen al over naar andere werkgevers. Hoor je niet mega veel over alleen als een topman ineens naar Dyson of Apple gaat, komt dat naar buiten.
Ik denk eerder te snel beoordeelde reactie van jouw kant, maar goed, ik zal je mijn gedachtegang uitleggen. Als Tesla failliet gaat, komt er 100% zeker een doorstart, degene die zich moet verantwoorden is Musk en de overige directieleden. Gezien faillissement zal Musk door de aandeelhouders gedwongen worden terug te treden, de rest behoudt gewoon zijn baan en er komt iemand die wel positieve omzet gaat maken die de aandeelhouders willen zien.
@ghost: Je statement gaat wat ver, maar dat Musk een vreemde vogel is, is wel duidelijk ja.. echt absurd hoe erg die mensen binnen tesla fan van m zijn. Ook dat Tesla draadje op Reddit, man man.
Tijdens een proefrit na al 4x de naam Elon zei mijn vriendin droog tegen de sales jongen: bent u verliefd op Elon?
De EV is nog lang niet marktrijp. Die kan zonder subsidie op geen enkele manier concurreren met de brandstofauto. Logisch dat het dan niet wil. Bij elke geproduceerde auto legt Tesla geld bij. De prijs zal echter nog verder omlaag moeten.
@dreetje: Dat laatste is een feit, maar lees eens even hier op groen 7, de prijs van de batterij is zodanig gedaald dat de bereikbaarheid door volumeproductie voor Jan Modaal weldra een feit is. Weldra een VW ID voor 30 k.
@dwfc: Dat is in de tweede helft vsn 2020, dus nog ruim een jaar. De vanafprijs is ca. €40.000. Dus zelfs dan nog láng niet concurrerend. Als particulier moet je voorlopig al helemaal niet aan de EV beginnen, want ze zullen hard afschrijven (bron: Renault dealer).
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3
@dreetje: Tesla legt geen geld bij per auto, ze investeren teveel in productielijnen en China wat teveel geld kost.
@dreetje: Andersom redenerend: Als de kosten, die we maken om de CO2 uit de atmosfeer te krijgen die zijn geproduceerd door ice auto’s, worden doorberekend aan de automobilisten is het rijden in een ice auto onbetaalbaar.
Het echte probleem van Tesla is de opkomende concurrentie.Je moet de Auto Express van deze week maar eens lezen. Hun journalisten hebben de gelegenheid gekregen om met de Taycan te rijden. Hun bevindingen zijn fantastisch.Op alle vlakken beter dan de Tesla 100. Er zijn 10.000 inschrijvingen. Van de lanceringsversie van de VW ID is 30 % geboekt. Wel dat is omzet die Tesla niet meer zal kunnen inboeken. In de EU is Tesla een eindigend verhaal in huidige vormgeving. Een Europeaan kiest voor dit geld Duits.
@dwfc: behalve dan dat de Taycan veeeeel duurder gaat worden en ik nog maar moet zien dat de ID eenzelfde range als de M3 heeft voor hetzelfde geld.
En dan heeft Tesla nog altijd Autopilot.
Ondergetekende Europeaan kiest voorlopig wel voor Tesla en ik ben vast niet de enige.
Bol je nu Tesla ?
@richh: Dat is niet geheel waar. Mijn collega in Hamburg heeft een pré contract getekend voor een Taycan. Vanafprijs zal in Duitsland volgens de dealer rond de €75.000,- komen te liggen. (Bron: Porsche Hamburg)
@dwfc: ehm, volgens mij hebben ze niet zelf mogen rijden. Ten 2e heeft de auto een vanafprijs die 50.000 euro hoger ligt als een model S, met een middelmatige range van 415 km. Ik begrijp dat de afwerking en bouwkwaliteit van een hoog niveau zijn, maar dat maakt het nog lang geen Tesla killer. Tenslotte zijn er 10.000 orders geboekt, Tesla produceert 80.000 auto’s per kwartaal.
@pomoek: en het imago betaal je ook bij … btw ze hebben zelf gereden onder toezicht … dat is wat ik lees in de print editie. Deze uitgevers staan nog een stapje hoger aangeschreven dan deze blog …
@dwfc: ok, dat staat inderdaad niet op internet.
Ik zie Toyota de boel overnemen in de toekomst
700 miljoen verlies, dat is bijna 10.000 euro per geproduceerde auto. Het lijkt me sterk dat je dit alleen kan oplossen door kosten te reduceren, je zal toch iets aan de prijzen van je auto’s moeten doen, productie moeten opvoeren en de kwaliteit moeten verbeteren. Anders houdt het inderdaad een keer op.
@pomoek: denk dat er een vacature open staat, crisismanager gezocht .
@pomoek: Je reinste onzin. De automobilist betaalt per kg CO2 een veelvoud van wat de industrie gaat betalen. En die kosten zijn al belachelijk hoog, want in feite hoeft Nederland zijn dijken echt niet te verhogen voor 0,27 mm zeespiegelstijging per jaar.
https://www.ad.nl/buitenland/ijskap-antarctica-groeit-maar-juich-niet-te-vroeg~ae7ceaf5/
Stel een dieselauto rijdt 25.000 km/jaar. Uitstoot: 115 g/km = 2,875 ton CO2 per jaar.
Hiervoor wordt 33% accijns per liter berekend = 0,4455 cent per liter (à €1,35). De auto verbruikt 1:20, dus in totaal wordt 25.000/20 * €0,4455 = €556 voor 2,875 ton CO2 geheven. Dat is €556 / 2,875 = €193 per ton CO2.
En dan tel ik de absurd hoge MRB (10x zo hoog als in Duitsland) en BPM (die allang omlaag zou gaan) niet eens mee. Want dan kom je misschien wel op €500 per ton CO2.
Voor de industrie is het plan opgevat om in 2020 €18 per ton CO2 te gaan heffen.
Je moet de links-populistische onzin niet geloven maar naar de feiten kijken.
@dreetje: accijns is een vast bedrag per liter, bijna 50ct. In jouw voorbeeld is dat dus 625 euro per ton co2. Ik stel niet dat alle CO2 uitstoot van auto’s afkomstig is. Ik zeg ook niet dat alleen automobilisten moeten betalen voor het verminderen van CO2 in de atmosfeer. Het is ook zeker niet zo dat de overheid die 625 euro gebruikt om klimaatverandering tegen te gaan. Die gaan gewoon naar de algemene middelen. Ik ben alleen van mening dat als de kosten van het terugdringen van klimaatverandering veroorzaakt door autorijden verhaald zouden worden op de automobilist dit het autorijden veel duurder zou maken.
Ik zal er niet wakker om liggen mocht het failliet gaan.
Zucht…
Journalistiek is toch niet meer wat het was.
Om alles even terug in context te zetten; het geld is binnen 10 maanden op, als Tesla morgen geen inkomen meer zou hebben. Deze zin werd gewoon gebruikt om aan te tonen wat de 2 miljard van Fiat/Chrysler voor Tesla betekend.
Aandelen bijdrukken?