Omzet Tesla daalt met 37,5 procent, winst keldert mee

Auteur: , 71 Reacties

In de categorie groeipijntjes voor autofabrikanten.

Tesla Model 3

Het is een merk dat de gemoederen bezig blijft houden: Tesla. Aan de ene kant zijn mensen zeer geïnteresseerd in de elektron-pioniers uit Amerika, aan de andere kant is het lastig te bevatten. Een bedrijf kan toch niet zo snel groeien zonder dat er iets goed fout, toch?

Nou, nee. Dat klopt. Dat veel van het succes van Tesla afhangt van de Model 3 is bekend. Op dit moment is de productie in Amerika eindelijk op volle gang. Dat duurde overigens wel even. Mede daardoor zijn de cijfers niet zo rooskleurig als alle hosanna-verhalen doen geloven. Tesla maakte vandaag de cijfers bekend van Q1 bekend en ze stemmen niet bepaald vrolijk.

Tesla Model 3

Er werd namelijk een verlies geboekt van 700 miljoen dollar. Tesla’s opperbaas en inspiratiebron voor vele Fansla’s, Elon Musk, gaf aan dat het bedrijf extra kapitaal moet zien te bemachtigen. Er is nog geen man overboord volgens Musk, want hij voorspelt dat er in Q3 gewoon winst gemaakt zal worden. Aangezien Musk nog optimistischer is dan Dr. Helmut Marko, nemen we die belofte met een korreltje natrium.

Tesla Model Y '19

De reden dat het nog niet top gaat komt door de langzame productiestart van de Tesla Model 3, maar ook de trage productiestart in China. Tevens is de opschaling van de productie in het algemeen een probleem. Zo was het de bedoeling dat er gaan het eind van het jaar 3.000 Tesla’s gebouwd gaan worden in China, maar dat wordt bijgesteld naar 1.000 exemplaren. Overigens werd in het laatste kwartaal van 2018 gewoon winst geboekt. Zie de daling meer als een fluctuatie dan een neergaande lijn. Zo staat de Model Y in de planning, alsmede een pickup en vrachtwagen. De winsten die Tesla boekt zullen daardoor direct weer geïnvesteerd worden zodat die modellen zo snel mogelijk op de markt kunnen komen.



71 reacties

Hier gaan we weer…
@simonmc: Graag even terug naar de feiten. Tesla heeft nooit netto winst gemaakt:

Tesla Net Profit Margin Historical Data
Date TTM Revenue TTM Net Income Net Margin
2018-12-31 $21.46B $-0.98B -4.55%
2018-09-30 $17.52B $-1.79B -10.22%
2018-06-30 $13.68B $-2.72B -19.89%
2018-03-31 $12.47B $-2.34B -18.76%
2017-12-31 $11.76B $-1.96B -16.67%
2017-09-30 $10.76B $-1.41B -13.07%
2017-06-30 $10.07B $-0.77B -7.60%
2017-03-31 $8.55B $-0.72B -8.45%
2016-12-31 $7.00B $-0.67B -9.63%
2016-09-30 $5.93B $-0.87B -14.72%
2016-06-30 $4.57B $-1.13B -24.63%
2016-03-31 $4.25B $-1.02B -23.89%
2015-12-31 $4.05B $-0.89B -21.95%
2015-09-30 $3.79B $-0.68B -17.84%
2015-06-30 $3.70B $-0.52B -14.07%
2015-03-31 $3.52B $-0.40B -11.34%
2014-12-31 $3.20B $-0.30B -9.22%
2014-09-30 $2.86B $-0.20B -7.11%
2014-06-30 $2.44B $-0.17B -6.81%
2014-03-31 $2.07B $-0.14B -6.52%
2013-12-31 $2.01B $-0.07B -3.68%
2013-09-30 $1.70B $-0.15B -8.69%
2013-06-30 $1.32B $-0.22B -16.70%
2013-03-31 $0.95B $-0.30B -31.32%
2012-12-31 $0.41B $-0.40B -96.13%
2012-09-30 $0.15B $-0.39B -265.75%
2012-06-30 $0.15B $-0.34B -222.08%
2012-03-31 $0.19B $-0.30B -159.46%
2011-12-31 $0.20B $-0.25B -124.51%
2011-09-30 $0.20B $-0.22B -111.44%
2011-06-30 $0.17B $-0.19B -111.49%
2011-03-31 $0.14B $-0.17B -120.83%
2010-12-31 $0.12B $-0.16B -133.62%
2010-09-30 $0.08B $-0.10B -130.00%
2010-06-30 $0.10B $-0.07B -77.89%
2010-03-31 $0.09B $-0.05B -48.94%
2009-12-31 $0.07B $-0.02B -21.92%

Bron:
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-profit-margin
@rulefollower: ps, ik hoop dat mijn comment niet te lang is, anders graag even inkorten.
@rulefollower: Nee, hoor. Bedankt voor de toevoeging en bronvermelding! Erg interessant!
@rulefollower: Ze hebben in losse kwartalen wel winst gemaakt. TTM betekent Trailing Twelve Months. Dus dat is het resultaat over de afgelopen 12 maanden aan het einde van die periode. Dus elke keer kijkend over een heel jaar, eindigend op dit datum. Dus je laat in dat rijtje nooit een gesloten kwartaal of boekjaar zien.
@hiostu: Mee eens, maar ze hebben zoveel met voorraden/onderhanden werk lopen schuiven dat dat niet meer dan window dressing was.
@hiostu: dus geen winst gemaakt over de hele lijn. Als je met 100 euro begint in januari, er elke maand 10 euro afgaat tot juli, om dan in juli 20euro te krijgen, en vanaf dan weer elke maand 10euro kwijt te spelen, dan heb je in eind februari het jaar erop niets meer. Maar…. in tussentijd heb je wel 20euro winst gemaakt
@rulefollower: nog wat added value : Tijdens het laatste kwartaal van 2018 wist Tesla nog meer dan 63.000 exemplaren van Model 3 te leveren, terwijl het er afgelopen kwartaal amper 51.000 waren – een daling met twintig procent. De levering van de duurdere modellen, S en X, viel ook stevig terug: minus 56 procent.
@rulefollower: interessant tabelletje. Maar als je naar de revenue-debt ratio kijkt zijn ze van 28,6% in 2009 naar 4,6% in 2019. De revenue stijgt hard afgelopen kwartalen en met verdere schaalvoordelen en operationele efficiënties verwacht ik wel dat er winst gemaakt word. De merk waarde en technologische voorsprong gaat dit waarschijnlijk een van de meest succesvolle automobiel bouwers van de 21ste eeuw worden.
Hoe gaat het met Audi eigenlijk?
@monsieurleloure: goed
@mart144: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/audi-stevig-onderuit-in-eerste-kwartaal/


Oké
@monsieurleloure: Dit verhaal gaat over verkochte eenheden. Ik geloof niet dat ze in Ingolstadt al 700 miljoen D-Mark afgeboekt hebben over Q1. (of 700 Miljoen USD of 700 Miljoen Euro’s)
@monsieurleloure: Wereldwijd beter dan met tesla, VW group maakt nog winst “op jaarbasis ” Tijdens het laatste kwartaal van 2018 wist Tesla nog meer dan 63.000 exemplaren van Model 3 te leveren, terwijl het er afgelopen kwartaal amper 51.000 waren – een daling met twintig procent. De levering van de duurdere modellen, S en X, viel ook stevig terug: minus 56 procent.
@dwfc: Benieuwd hoe het er over 10 jaar uit ziet. Tesla investeert nogal.
@monsieurleloure: Dat doet Tesla dus niet.
@basjaski: Het is goed.
Kwartaal staren, leuk voor de nieuws outlets. Omzet wel fors hoger dan q1 2018, geen onbelangrijk detail in dit verhaal.
@bmohnee: als kwartaal staren nietszeggend is, dan is een jaar terug kijken met alle ontwikkelingen die sindsdien plaatsgevonden hebben al helemaal niet interessant. Momenteel speelt de Model 3 een veel grotere rol, dat was een jaar geleden toch echt anders waardoor beide situaties vergelijken me niet echt representatief lijkt. De trend bepalen uit opeenvolgende kwartalen (liever nog maanden) is dan nuttiger om het welzijn van de organisatie te bepalen. Ik kan er uiteraard naast zitten. ;-)
@racerx: winst maken is in zekere zin een keuze, Tesla is nog niet op 10pr van het ideaal en potentieel wat ze hebben – waarom zou je dan al stabiele business gaan draaien? Het is niet zo dat ze geanticipeerd hebben op mega winsten en nu achter de oren krabben waarom dit uit bleef – dit is een resultaat die past bij de manier van groeien en bedrijfsvoering. Kan je wat van vinden, maar wil je hard groeien en je momentum proberen te verzilveren, dan moet je risico nemen, verlies pakken, experimenteren en bij financieren. Er is bijna geen groot hedendaags tech bedrijf dat zo snel kan groeien enkel en alleen uit eigen omzet.
@bmohnee: vergeet niet dat bedrijven die geen winst maken disruptief zijn, in de slechte zin van het woord… persoonlijk heb ik er een hekel aan.
@bitd: uiteindelijk gaan ze wel een keer winst maken. Nadeel is wel dat ze de markt dusdanig kunnen verstoren doordat ze langdurig verlies (kunnen) maken. Echter met de grote gevestigde bedrijven moet je dit bijna wel doen, wil je als nieuwe speler de status quo doorbreken. Een nieuwe autospeler die langzaam opbouwt en elke keer winst maakt zal maar erg langzaam groeien en de kans dat ze dan worden overgenomen door een van de grote spelers is erg groot.
@hiostu: nee, zo werkt het niet. Ze gaan niet zomaar geld verdienen. Een investering staat los van geld verdienen, business model van Tesla is megalomaan en niet gedreven door vraag en aanbod voor een product.
@bitd: Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Dit soort bedrijven moeten een keer geld gaan verdienen anders gaan ze uiteindelijk ook gewoon kapot. Je kunt niet tot in der einde der tijden als bedrijf verlies blijven maken. Investeerders willen een keer geld gaan zien. Als ze de potentie blijven zien dan kunnen investeerders dat best een tijdje volhouden om er geld in te blijven steken zonder return te krijgen, zoals bv bij Amazon die 12 jaar (als ik het goed herinner) verlies draaiden. Maar daarna zijn ze wel goede winst gaan maken en nu plukken de investeerders daar de vruchten van. Amazon handeerde hetzelfde business model wat nu ook Tesla heeft. Het is helemaal niet megalomaan, het is gebasseerd op zo snel mogelijk groeien.
@hiostu: Amazon heeft altijd een positieve EBITDA gedraaid, is totaal anders en persoonlijk word ik moe van het verhaal dat een ander bedrijf het gered heeft en dat het daardoor wel goed zou komen.
Draait maar om 1 ding bij veel bedrijven, misschien trouwens niet Tesla, en dat is een IPOtje doen en cashen, veel cashen.
@bitd: ik zeg ook nergens dat het maar goed moet komen met Tesla. Ze hebben echt nog wel een aardige uitdaging en de kans is nog steeds aanwezig dat ze ergens een keer failliet gaan. Tegenwoordig draait het toch bij veel van de Venture Capitalists om zo’n groot mogelijk klapper te maken. High Risks, High Rewards.
@bmohnee: Vind t heel veel zeggend dat Panasonic geen brood ziet in verdere investeringen voor Tesla for the time being… was Muskie niet zo blij mee geloof ik.
@bmohnee: beste, de aandeelhouders blijven niet in deze verhalen geloven, en dan komt er geen geld meer ik het bakje om door te groeien. Tesla is al 10 jaar bezig en nu ook geen start-up meer hé
@bmohnee: Logisch verhaal, dank, maar juist de 3 was volgens mij als moneymaker ingeschaald om eens een keer géén geld op te hoeven halen… Vind het enerzijds wel jammer, ondanks dat ik de 3 nog steeds een lelijk ding vind is de tech wel mooi.
@bmohnee: Natuurlijk, want omzet is belangrijker dan winst. U bent zeker manager?
Het zijn zware tijden voor Fansla’s. Cijfers die tegenvallen, auto’s die afbranden, Autopilots die niet goed functioneren en toenemende klachten over de kwaliteit van de Tesla 3.
@chrisvonmeer: business as usual dus.
@chrisvonmeer: what’s new??
@chrisvonmeer: Fansla’s… wat een ontzettend treurige en vergezochte term. Zie hem helaas steeds meer voorbijkomen
@balboni: dat komt omdat jij een Fansla bent.
@chrisvonmeer: ik discrimineer niet, ik ben een liefhebber van veel automerken. Maar ik ben wel een taalpurist, dat zal er iets mee te maken hebben.
@balboni: Nee, nu niet zo flauw gaan doen. Dat is het leuke aan Autoblog, je kan precies zien waar iemand op reageert. Als ongeveer 80% van je laatste 30 reacties Tesla gerelateerd is, mag je best het koosnaampje Fansla dragen.
@chrisvonmeer: en als 80% van je reacties het woord “fansla” bevatten dan ben je gewoon een jaloers ventje en ben je gewoon druk aan het zoeken naar argumenten waarom jou mening de waarheid is. Misschien is de flat earth theorie ook wat voor je.

Als je dichter bij het vuur staat dan zie je continue dat het negatieve nieuws over Tesla meestal ontstaat door gebrek aan kennis, financieel belang of op emotie in plaats van statistieken.
@chrisvonmeer: er zijn meer fanslas dan teslas, helaas voor nonkel Musk …
@dwfc: hierin wil je toch corrigeren, absoluut andersom.
@chrisvonmeer: Fansla’s sporen niet, maar mijn Model 3 blijft de beste auto ooit gemaakt.

Overigens vallen de cijfers best mee als je meeneemt dat ze sinds dit kwartaal een auto opeens 4 weken later pas kunnen uitleveren. Dit betekent éénmalig vier weken géén inkomsten! Met 12.000 voertuigen in transit á la gemiddeld €50.000 heb je het over een uitgestelde inkomsten van 600 miljoen wat dit kwartaal gebouwd is en volgend kwartaal verkocht wordt.
@flutterby: ow en beste auto is een mening en afgestemd op mijn gebruik. Dit geld zeker niet voor iedereen, gelukkig maar. Het grootste nadeel van de Model 3 is dat ik ze overal zie…
@flutterby: jij ziet ze overal? Je weet hoeveel er totaal in NL geleverd zijn toch? Ben je nu niet een beetje aan het liegen Fansla?
@chrisvonmeer: Natuurlijk alleen overal waar ik kom. Waar jou grot zit weet ik niet..
@flutterby: zeker! Je hebt goed geluisterd naar het verhaaltje van ome Elon. Hou je er alleen wel rekening mee dat de volledige waarheid niet kan (en zal) gecommuniceerd worden als het toch (deels) ergens anders aan ligt i.v.m. wegrennende investeerders? Of geloof je echt dat het enkel door 1 boot komt?
@chrisvonmeer: de vraag is ook afgenomen, dat zie je altijd als het fiscaal beleid verminderd. En nee ik heb het niet over ons landje, maar de tax rebate in de VS.
@chrisvonmeer: They love it :-)
Nu instappen dus! In de koers dan, niet in de auto.
@jochempie: het is inderdaad geen slechte timing om nu in te stappen. (Mits je gelooft dat ze de cijfers op de rit gaan krijgen)
@chrisvonmeer: Je ziet bij dit soort koersdalingen bij dit soort formaat bedrijven vrijwel altijd een soort herstel in de korte termijn van een paar dagen.
Overigens was dit al voorspeld door analisten. Het succesvolle kwartaal van vorig jaar was voor een fors deel gebaseerd op uitleveren van voorraad die reeds opgebouwd was. Daardoor waren de cijfers van het laatste kwartaal aanzienlijk beter dan verwacht. Allemaal gedaan om investeerders aan te trekken. Nu ze weer uit productie moeten leveren valt het weer terug.
@chrisvonmeer: het zal aan mij liggen, maar de signalen zijn nogal tegenstrijdig. Eerst viel de omzet tegen vanwege productieproblemen, er kon dus niet (genoeg) geproduceerd worden. En een kwartaal later kunnen ze ineens groeien als kool omdat ze voorraad hebben kunnen opbouwen? Wanneer dan…?
@potver7: het is niet zo ingewikkeld. Als je weet dat je 3e kwartaal sowieso gaat tegenvallen kan er ervoor kiezen om een deel niet uit te leveren en in Q4 uit te leveren om dat kwartaal juist te laten vliegen. Met name interessant voor bedrijven die afhankelijk zijn van het aanwenden van nieuwe investeerders. Dat is wat de analisten ook voorspelden.
@chrisvonmeer: Als dit al voorspeld was door analysten, was de koersdaling mogelijk dus nog extremer geweest. Best even schrikken.
@jochempie: Shorten is de term bij tesla
Dat is dan al het tweede grote bedrijf die zo enorm veel verlies draait in dit kwartaal maar ze zijn nog geen koploper. Samsung (ik weet het, geen echte autofabrikant maar wel tech waar ik Tesla ook onder zie) heeft een Year on Year verlies van 60%. Het zijn zware tijden.
@rhellema: Samsung maakt ook auto’s hoor. En schepen, tv’s, telefoon, geld en nog een heleboel meer.
@potver7: daarom zeg ik ook “geen echte”. Hun corebusiness is geen auto’s bouwen wat dat van Tesla wel is natuurlijk.
@rhellema: maar maakt dan nog altijd €4,9 miljard winst.
@dickie: 60% minder winst dan Q1 2018
@Dickie: wat voor een bedrijf van dit formaat dus belachelijk weinig is.
@rhellema: dat is altijd nog meer dan 10% van de omzet, er zijn heel heel erg veel bedrijven die dat niet halen ja bedrijven als Shell,Apple maar bedrijven als Daimler, BMW, VAG halen dit bij lange na niet.
Misschien moeten ze de prijzen weer eens verhogen 😊
maar maar maar Ome Elon had beloofd dat dr vanaf Q3 2018 nooit meer verliezen geleden zouden worden…. nee Winst maken op Teslatjes zeker zonder staatssteunsubsidies aint gonna happen… net als die miljoen zelfrijdende Tesla taxi’s overigens…
Pracht bedrijf! Eventuele winsten direct weer investeren. Kapitalisme in optima forma. Welk bedrijf doet dit nog? Rest vd industrie denkt alleen aan de aandeelhouder.
@tttijn: Je zult toch een keer moeten gaan bewijzen dat er iets overblijft, anders haken investeerders op een gegeven moment natuurlijk af.
@vingers: Ja, maar niet in je meest potente venster voor groei natuurlijk. Dan moet je herinvesteren. Elke investeerder snapt toch dat Tesla op wereldschaal nog een startup is, met een gigantisch groeipotentieel. Ze hebben inderdaad nog geen miljoen auto’s verkocht. Dat kleine niche cabriootje uit Japan doet het tot nu toe beter.
@tttijn: Cynisch !
Tesla doet toch al jaren mee in de kelderklasse? Niks nieuws onder de zon?
Er zijn best wat goede verklaringen voor de omzetterugval.
– Een 100% geleverde Tesla wordt meegeteld in de cijfers, zodra je omschakelt van US leveringen (korte supply chain) naar Eu leveringen (lange supply chain) ben je een tijdje aan het produceren voor voertuigen die ‘in transit’ zijn. Volgende kwartaal tellen die in transit auto’s weer mee en heb je die ‘lag’ niet. Daarnaast liep het leveringennetwerk in de EU wat minder soepel als gehoopt
– De S/X productielijnen liepen op halve kracht ivm ombouw naar geupgrade versie. Hierdoor was het goedkoopste en populairste model, de 75D niet beschikbaar -> vraag én productie terugval in Q1
Kosten en investeringen lopen gewoon door en daardoor maak je als kapitaal intensief bedrijf al snel verlies.
Zoals ik zei, het voordeel van hypes is dat ze sneller verdwijnen als dat ze komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).