Meer bizarre wendingen in F1-land.
Alsof het silly season voor de coureurs al niet interessant genoeg is, rommelt het ook op het gebied van de motoren. Het grootste deel van de aandacht gaat uit naar de combinatie McLaren-Honda. De tot de verbeelding sprekende combinatie kende veel succes in de late jaren ’80 en vroege jaren ’90, maar na het seizoen van 1992 pakte Honda zijn biezen. Zo’n drie jaar geleden hertrouwden de twee partijen, maar hertrouwen werkt zelden goed. Daar zijn McLaren en Honda inmiddels ook achter gekomen.
McLaren flirtte openlijk met Mercedes en daarna zelfs Ferrari (onder het alter ego Alfa Romeo). Maar daar waar McLaren voorlopig nog geen nieuwe vlam heeft weten te strikken, ging Honda in de tussentijd doodleuk in zee met het Zwitserse Sauber-team.
Dankzij een chronisch gebrek aan geld is dat team momenteel een muurbloempje, maar met een lichte makeover staat er in Hinwil wel een basis met potentie. In het verleden wist het team met wat hulp van BMW in ieder geval één race te winnen met Kubica achter het stuur. Terwijl McLaren bovendien continu Honda de oren van de kop zeurt, zaten ze in Zwitserland wel te wachten op de Japanse gigant.
Maar Autobild claimt bronnen bij McLaren gesproken te hebben die beweren dat het hele Sauber-Honda gebeuren nu toch níet doorgaat. De vraag die daarbij opdoemt is of McLaren iets te maken heeft met het vroegtijdige einde van de Japans-Zwitserse romance. Eerder toonde het Britse team zich ondanks de problematische relatie jaloers toen Honda aangaf wel in te zijn om een ander team motor-liefde te geven. Honda gaf destijds McLaren haar zin, maar liet er tegelijkertijd geen misverstand over bestaan dat het uiteindelijk wel de bedoeling was meer teams motoren te leveren. Dat is immers ook in de geest van het huidige motorenreglement.
De reden die nu opgegeven wordt voor de split tussen Sauber en Honda is het vertrek van Monisha Kaltenborn bij het team. Deze vrouw geniet bij Nederlandse racefans niet de beste reputatie dankzij Giedo-gate, maar in Japan waren ze kennelijk wel van haar gecharmeerd. Het is een hard gelag voor Sauber dat het dit jaar moet doen met een oud Italiaans paard in de staart. Of het team nu nog wat ordentelijks kan regelen voor volgend jaar valt te bezien.
mashell zegt
Heel interessant allemaal maar ik vraag me vooral af waarom Jaapiyo voor Emmentaler kiest en niet voor Rösti?
banaan7 zegt
@mashell: Of Matterhorn.
Sauber life Matters.
jaapiyo zegt
@mashell: variatie van spijs doet eten: https://www.autoblog.nl/nieuws/rosti-botsing-eist-een-zwik-normale-autos-99344
banaan7 zegt
Kan Mclaren niet zelf proberen een motor te ontwikkelen? Of zijn ze daar te klein voor en hebben ze niet genoeg geld? Of toch een gebrek aan kennis?
moondustfocus zegt
@banaan7: Is ook mijn eerste gedachte, de straatauto’s doen het ook goed qua performance en dat zijn toch echt eigen motoren
rhellema zegt
@moondustfocus: volgens mij zijn ze gewoon van Yamaha
bassx zegt
@moondustfocus: In de straatauto’s ligt in geen enkele McLaren een echte McLaren motor. De F1 had een BMW motor, alle McLaren modellen daarna een Ricardo motor. De Ricardo motor (M838T) is gebaseerd op een Nissan racemotor en wordt gebouwd door Ricardo.
rhellema zegt
@bassx: inderdaad…dat was het…de Nissan motor…dacht even heel snel aan Yamaha maar ik zat in ieder geval in dezelfde contreien te denken.
Loek zegt
@bassx: gek dat Ricardo geen achternaam heeft, zo word je nooit bekend…
ttr6 zegt
@bassx: interessant. Kun je deze leek (en vele anderen) wat meer hier over vertellen. Ik was altijd al verbaasd en nieuwsgierig wie die motoren nu bouwt want dat McLaren ze niet ff zelf ontwikkelt was mij wel duidelijk. Kost gruwelijk veel geld.
bassx zegt
@ttr6: Het verhaal van de motor in de McLaren kan eigenlijk niet gezegd worden zonder de historie van Nissan erbij te betrekken. Zonder Tom Walkinshaw Racing (TWR), zonder de loopholes in de GT1 klasse en zonder de Jaguar XJR modellen was de R390 GT1 er nooit geweest, althans niet met de motor die we in ’97 en ’98 zien en zoals de auto eruit ziet.
Nissan blies ergens in de jaren 90 weer leven in Nissan Motorsport (Nismo). Het wilde meedoen aan de endurance race in de GT1 klasse. Maar meedoen aan LeMans is wat anders dan een Super GT klasse bijvoorbeeld, je vraagt dan een bedrijf als TWR om je te helpen. Het helpen werd eigenlijk dat de kopstukken in het R390 GT1 project eigenlijk allemaal medewerkers van TWR waren die met goedkeuring van Nismo hun werk uitvoerde. Nismo droeg de Skyline GT-R LM voor en was een goede raceauto maar doormiddel van loopholes in het GT1 klassement wisten ze tegelijkertijd dat ze kansloos zouden zijn.
Nu moeten we even een paar jaar terug naar daar de periode dat TWR succesvol was in het endurance kampioenschap en met de XJR-9 het kampioenschap als ook Le Mans wist te winnen. Dit raceteam dat uitkwam onder de naam Jaguar bouwde aan het eind van hun samenwerking een auto voor op de straat, ondanks dat het een enorme flop werd snap je waarom de R390 GT1 en Jaguar XJR-15 zoveel op elkaar lijken. TWR moest een auto voor op de straat ontwerpen samen met Nismo, de lead engineer was dezelfde persoon die ook de XJR-15 ontwikkelde, en dat was een “race car for on the road”.
Het chassis zou dan ook sterk op de XJR-15 gaan lijken maar de motor was nog niet duidelijk. De racemotor in de skyline was als eerste de bedoeling maar TWR gaf aan dat de motor verouderd en niet geschikt is voor racen. Daarnaast zou het zwaartepunt niet tegen goede komen van de auto. Uiteindelijk wordt er gekozen voor de motor uit de R89C raceauto, een van de eerste VRH motoren van Nissan, VRH35Z om precies te zijn. Deze wordt onder handen genomen door TWR en zo ontstaat de VRH35L.
In het eerste jaar is de auto best succesvol alleen tijdens de Le Mans eet de motor versnellingsbakken als ontbijt. Misschien de motor te sterk (teveel koppel) of te slappe versnellingsbak. Ondanks dat het van pole start weet het niet Le Mans te winnen. Het tweede seizoen voor Nissan en laatste GT1 seizoen is Porsche gewoon te oppermachtig. We kunnen wel stellen dat zonder de loopholes in het GT1 klassement en zonder TWR (de ontwerpers van de XJR-15 sportwagen) er geen VRH35L was gekomen in het R390 GT1 project van Nisan.
Ricardo krijgt zo’n tien jaar later de vraag of ze motoren kunnen bouwen voor McLaren. Op zoek naar bestaande designs en daarop doorontwikkelen is immers goedkoper dan helemaal zelf je research & development moeten doen van nul. Hoe het precies zit is onduidelijk maar het meest waarschijnlijke is dat TWR de licenties van de R390 GT1 in handen heeft of op z’n minst de VRH35L designs van de motor. TWR verkoopt de licentie aan Ricardo zodat Ricardo deze designs mag gebruiken. Over dit laatste zijn er verschillende verhalen maar het moge duidelijk zijn dat TWR er niet armer van is geworden.
Als je kijkt naar een Carrera GT of een F50 die er prat op gaan dat er een F1 motor in het midden ligt zijn de motoren dusdanig verbouwd dat het bij lange na niet meer een 1:1 kopie is. Het is vaak een terug getunede motor die vele langere slag krijgt en meer cilinderinhoud waardoor de motor veel meer koppel krijgt en maximaal vermogen ook bij een veel lager toerental aanwezig is dan de race variant. Vaak is het doel dan ook om de motor niet alleen betrouwbaarder en comfortabeler te maken maar ook goedkoper.
Nu zou je verwachten dat Ricardo ditzelfde trucje zou gaan toepassen. Cilinderinhoud verhogen met minstens 1.200cc en de slag verlengen. Ricardo doet precies het omgekeerde en vergroot de boring, verkleint de slag en vergroot de cilinderinhoud met 300cc. Het resultaat is dat niet alleen het maximale vermogen toeneemt, maar ook nog eens 1.000rpm hoger ligt. En dat terwijl het maximaal koppel gelijk is gebleven en ook op hetzelfde toerental. Zoals bij de P1 en 675LT spreken we hier echt van een verbetering van de GT1 motor in plaats van een terug getunede motor, en dat is op z’n zachts gezegd best knap.
bassx zegt
@banaan7: McLaren is een chassis/koets bouwer. Zowel in F1 als voor op de straat heeft McLaren nooit zelf een motor hoeven bouwen. Om nu een F1 motor er bij naast te ontwikkelen heeft McLaren niet het geld nog de capaciteit om dit zomaar ineens op te zetten. En ik denk dat dat ook niet de wensen zijn van het team, net als Williams bijvoorbeeld. Hebben WK titels op hun naam staan maar zullen zelf nooit een motor bouwen.
Gulli zegt
@banaan7: Bij Ferrari is het toch zo dat als het goed gaat in de F1, ze slecht gaan met de straatautos en andersom? Misschien kiest McLaren momenteel voor geld verdienen met straatautos ?
Edge zegt
De roze sportkrant uit het land van pizza, pasta en handgebaren meldt ondertussen dat McLaren bij, schrik niet, Ferrari heeft aangeklopt voor motoren. Er zou nog geen antwoord vanuit Maranello gekomen zijn, maar we weten wel dat Arrivabene en Boullier afgelopen weekend een lang onderhoud hadden. Het zou kunnen dat ze enkel wat restauranttips uitwisselden, maar het is natuurlijk aannemelijk dat het iets met dit bericht te maken heeft.
McLaren zou liever met Mercedes in zee gaan, maar het schijnt dat Toto Wolff en Niki Lauda daar niet zo happig op zijn.
Ik zou er dan ook niet raar van opkijken als Honda zich aan het eind van het seizoen volledig terugtrekt uit de F1. Hoe het dan met Sauber verder moet weet ik niet. Mercedes wellicht? Ze hebben de productiecapaciteit (ze zouden Manor immers ook erbij doen als die de winter hadden overleefd) en ze hebben historische banden.
Edge zegt
@edge: Overigens zou dat voor Marchionne natuurlijk de uitgelezen kans zijn om Alfa Romeo terug de F1 in te krijgen. Hij heeft al meerdere malen laten doorschemeren dat hij dat graag wil, en een Renault-TAG Heuer achtige opzet zou dan niet eens zo’n gek idee zijn.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vincegail zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
VeniVidiVici zegt
Haha ik denk dat Sauber daar allerminst rouwig om hoeft te zijn! Over Sauber en Bmw gesproken… ik zou het geweldig vinden als Bmw weer mee gaat doen in het mooie F1 motorsport segment! :-)
amersfoorter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Nu Sauber-Honda van de baan is, kan je weer aan Sauber-Alfa denken. Sauber is toch het dichts bijzijnde team voor Ferrari (tenzij ze STR willen kopen). Sauber zou vast graag wat meer producten en funding van Ferrari willen hebben (beetje a la Haas).
Maar goed, als McLaren nu aanklopt. Die zullen zeker meer geld kunnen betalen aan Ferrari. Echter, ze hebben ook het budget om het in sommige jaren Ferrari moeilijk te kunnen maken. Kan me niet voorstellen dat Sergio het leuk vind als Ferrari straks een titel mist om een McLaren-Alfa de boordnodige punten heeft afgepakt.
PS. Hinwil ligt in kanton Zurich. De aanhef moet dus ‘Geschnetzeltes’ zijn. (Zurich Geschnetzeltes is het bekendste eten uit Zurich: stukjes kalfsvlees in een champignon roomsaus, met rosti ernaast.
moondustfocus zegt
McLaren moet gewoon lekker een eigen F1 motor ontwikkelen, die draaien al zolang mee in de sport en bij de straatauto’s timmeren ze ook aardig aan de weg.
bassx zegt
@moondustfocus: Maar ligt ook geen eigen motor in
mrrallycross zegt
Honda en sauber..
Bijna net zo slecht als McLaren honda..
Gelukkig gaat Honda sauber niet door..
rob5nismo zegt
Faillissement sauber is de kop over 3maanden
amersfoorter zegt
Ik denk ook Honda de boel aan de wilgen hangt. Tenzij ze in een keer het lek boven hebben maar dat lijkt me niet. Qua racepace kun je dan nog beter bij McLaren zitten dan bij Sauber. We zullen zien
bassx zegt
Honda mag niet een expliciet contract aangaan met McLaren nadat het zoveel jaar levert in de sport. Het aanbieden van een motor aan Sauber was dan ook een logische keuze. Wel vreemd is dat Honda nu zelf het aanbod intrekt en vraag me af welke gevolgen dit nog kan hebben. Reglement zit vrij lastig in elkaar want als Sauber geen motor kan krijgen van andere partijen zal de FIA bepalen wie verplicht wordt een krachtbron te leveren máár ook het bedrag waarvoor de krachtbron geleverd gaat worden. Ik denk dat je dat als motorleverancier niet wil.
Het team Sauber heeft dit seizoen bewust om een “oud italiaans paard” gevraagd om kosten te drukken en niet de duurdere krachtbron te gebruiken die Haas ook heeft. Wanneer Sauber in de onderhandelingen hier niet uit kan komen ben ik heel benieuwd met welke oplossing de FIA zal komen. Het kan best heel gunstig uitpakken voor Sauber als de FIA het team tegemoet wil komen.
Nerekop zegt
Euhm dit is een gerucht en geen feit. Graag ook zo hanteren AB. Een paar aanhalingstekens in de titel doen veel goeds….