• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Episch: dit is de meest extreme Porsche Carrera GT

Auteur: machielvdd, gepost 30 december 2020 om 15:05 – 14 Reacties

De one-off Porsche Carrera GT-R is weer opgedoken!

De Porsche Carrera GT kan de geschiedenisboeken in als een van de meest memorabele auto’s van de jaren ’00. Met een V10 en een geheel eigen design was het een compleet andere auto dan de 911. Hoewel de Carrera GT niet dezelfde rijke historie heeft als de 911, is het nu al een icoon.

Gezien de klassieker-in-wording-status en de oplage van slechts 1.270 stuks, zijn bijna alle exemplaren standaard. De Carrera GTZ van Zagato en de Gemballa Mirage GT zijn zo’n beetje de enige uitzonderingen. Toch is er nog een Carrera GT die allesbehalve standaard is: de Carrera GT-R.

Porsche heeft zelf nooit een raceversie van de Carrera GT gebouwd, hoewel de auto wel voortvloeide uit een Le Mans-prototype. Een Belgische eigenaar nam het heft echter in eigen handen. Hij klopte daarvoor aan bij een bedrijf genaamd GPR Racing, die zijn auto transformeerde naar een circuitmonster. Aldus werd de Carrera GT-R geboren.

  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R
  • Porsche Carrera GT-R

Bij GPR Racing hebben ze hun taak uiterst serieus genomen. De Carrera GT is daarom onder meer voorzien van een motormanagementsysteem van Motec, nieuwe wishbones, een nieuwe koppeling en een remsysteem van AP Racing. Het vermogen nam toe van 612 pk naar 650 pk. Qua uiterlijk is de Carrera GT-R onder meer te herkennen aan de grotere spoiler en de magnesium BBS-velgen. Vanbinnen is het ook duidelijk dat dit geen normale Carrera GT is. Het interieur is volledig gestript en voorzien van één enkele kuipstoel en een rolkooi.

Vanwege problemen met de WEC-regelgeving zijn de raceplannen van de Belgische eigenaar helaas nooit werkelijkheid geworden. Er is daarom nog steeds maar zo’n 2.000 km mee gereden, wat natuurlijk doodzonde is. In 2015 werd de auto verkocht op een Bonhams-veiling in Knokke. Het winnende bod kwam toen uit op €644.000.

Nu duikt de auto opnieuw op, maar wel in een iets andere gedaante. De Carrera GT-R is namelijk voorzien van een nieuwe livery, geïnspireerd op de Mobil 1-livery die Porsche eind jaren ’90 voor Le Mans gebruikte. Om dezelfde reden hebben de velgen nu een gouden kleurtje gekregen.

Deze unieke Carrera GT wordt momenteel te koop aangeboden bij Mechatronik in Duitsland. Zij vragen €849.000 voor deze auto. Deze prijs is een stuk hoger dan het bedrag waarvoor de auto in 2015 geveild is, maar standaard Carrera GT’s met een lage kilometerstand zitten momenteel ook op dat niveau.

Als je het over de Carrera GT hebt wil je hem natuurlijk horen ook. Gelukkig is er videomateriaal beschikbaar van deze Carrera GT-R. We sluiten daarom af met deze korte maar krachtige video:

Foto’s: Keno Zache/Mechatronik

Ook interessant!

  • Gespot: een knalrode Carrera GT op geel kenteken
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Hoeveel heb jij over voor deze gecrashte Carrera GT?
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

carrera-gt, occasion, Porsche, Video

Vorig bericht: « Video – Knotsgekke achtervolging in het Wilde Westen
Volgend bericht: Video – jij stuurt een Ferrari F40 over de autobahn! »

Lees Interacties

Reacties

  1. jajeroenja zegt

    30 december 2020 om 15:27

    Sound 🥰.

    Of… Music!

    Do re mi fa sol la ti do!

    Login om te reageren
  2. reactief zegt

    30 december 2020 om 16:15

    Dat geluid! Doet me denken aan de begintijden van Youtube voor mij, met de filmpjes van VRalexander’s Carrera GT.

    OT: Heel vet gedaan. Maar toch liever eentje met een normaal interieur.

    Login om te reageren
  3. Donstil zegt

    30 december 2020 om 16:16

    Niet dat ik even 850.000,- voor een auto heb liggen maar het verbaasd mij toch altijd wel dat de Carrera GT nog steeds niet echt hard stijgt. Zeker als je lees/ziet hoe geweldig die wagen gevonden wordt (door mensen die hem niet kunnen betalen?)

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      30 december 2020 om 18:37

      Er zijn er te veel van. In vergelijking met een Enzo zijn er 3 keer zo veel van gemaakt. Heb ook niet het idee dat hij is geaccepteerd door Porsche-fans. Die lijken eerder geïnteresseerd in de zoveelste variant van de 911.

      Login om te reageren
      • srbb zegt

        31 december 2020 om 11:15

        Weet je dat zeker, 3 keer zoveel van gemaakt als een Enzo ;) Er zijn misschien wel evenveel Enzo’s gemaakt als F40’s, maar dat gaat Ferrari je niet vertellen.

        Login om te reageren
  4. flex01 zegt

    30 december 2020 om 16:18

    Ultieme trackday speeltje

    Login om te reageren
  5. ceesjan zegt

    30 december 2020 om 17:15

    Beste @autoblog,

    Ik lees graag jullie artikelen/blogs maar nu begin ik mij te ergeren aan de reclames van Seat. Eigenlijk niet aan de reclame maar aan het feit dat ik er niet normaal overheen kan scrollen zonder dat de advertentie geopend wordt. Ik heb dit in het verleden nooit gehad met de app dus snappen doe ik het niet. Hebben jullie enig idee?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 december 2020 om 18:25

      @ceesjan: geen problemen mee op de app. Ligt denk ik aan jouw telefoon.

      Login om te reageren
      • ceesjan zegt

        30 december 2020 om 18:26

        Zou ook nog kunnen inderdaad. Het is in ieder geval irritant.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        30 december 2020 om 20:33

        @benja01: ik heb het ook, weliswaar alleen met de app.

        Login om te reageren
  6. ericd zegt

    30 december 2020 om 17:40

    Valt dan nog mee met de prijs. Er zijn genoeg 911’s die meer moeten beuren. Die Mobil stickers kunnen me gestolen worden. Had dan de Gulf versie genomen à la de 917 van Steve McQueen.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      30 december 2020 om 20:35

      @ericd: als je een beetje de historie achter de CGT kent snap je waarom juist deze livery is gekozen. Enige waarover je had kunnen zeuren was dan wellicht het nummertje 25 ipv 26, want 26 was de winnende wagen, maar ach who cares..

      Login om te reageren
  7. michaelb zegt

    30 december 2020 om 18:38

    Voor alle Taycan/tesla/elektromobielen fanboys: dit is een goed voorbeeld wat er nou bedoeld wordt met rijbeleving.

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    30 december 2020 om 20:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North