De prijs is, zoals te verwachten, stratosferisch hoog.
Een van de meest nutteloze auto’s uit deze tijd is toch wel de Mercedes-Benz G63 AMG 6×6. Je kan er eigenlijk niet zo veel mee. Het ding is veel te groot, doch verrassend krap van binnen. Ondanks het enorme gewicht, kun je nauwelijks bagage meenemen. Als klap op de vuurpijl is het ook nog eens de langzaamste AMG ooit gebouwd.
Toch is het het ultieme statussymbool in veel kringen. Ook heeft de auto gezorgd voor enorm veel publiciteit voor Mercedes. Er zijn er maar iets meer dan 100 exemplaren platen van gebouwd, maar de exposure is veel groter dan dat aantal doet vermoeden. Een beetje hetzelfde als met een Pagani Zonda, ook daar zijn er maar een paar van vervaardigd, maar je ziet ze op de socials elke dag wel voorbij komen. Zelfs in GTA V kun je de auto rijden, alleen heet ‘ie daar Benefactor Dubsta 6×6.
Mocht je er een in het echt wensen, is er goed nieuws. Er staat er eentje te koop in Nederland! Net als de SL70 en SL73 combo staat de auto bij Leitner in Alkmaar. De auto is uiteraard voorzien van een Designo-lak, in dit geval Mysticwhite II metallic. Normaliter is wit een kleur die niet zo fraai staat op auto’s (het is immers vaak de standaard lak), maar in dit geval kan de 6×6 het goed hebben.
De witte tint vloekt wel een beetje het interieur. De zittingen zijn wederom wit, maar lijken meer een soort ‘eischaal’-wit of ‘gebroken’ wit te zijn. Eromheen zit zwart leder met, heel sportief, rode stiksels. Uiteraard is de G63 AMG voorzien van alle mogelijke opties, waaronder twee separate stoelen achterin, waardoor je deze G63 eigenlijk moet zien als een hyper-terreinwaardige limousine.
Onder de kap treffen we een oude bekende aan, namelijk de M157-motor. Dit is een 5.5 liter grote V8 met twee turbo’s, goed voor 544 pk. Dat klinkt als heel erg veel, net als het koppel van 760 Nm. Maar de G63 6×6 is loeizwaar, dus heb je alsnog bijna acht seconden nodig om de 100. te halen. Een voordeel van dit exemplaar is dat er nog niet zo lang geleden een beurtje ie uitgevoerd, dus die motor is zo goed als nieuw. Er is immers slechts 10.000 kilometer mee gereden. Mochten die 544 pk niet voldoende zijn, Brabus maakt er graag 700 pk van, tegen betaling uiteraard.
Dan rest nu alleen nog de prijs van deze G63 AMG 6×6. Welnu, de auto is schreeuwend duur. De auto moet namelijk 849.500 euro kosten. Het is een BTW auto, dus je kan ‘m op de zaak zetten. De advertentie kun je hier bekijken.
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pickups!
Zo gek is die prijs niet vind ik. Dit is zo’n beetje de middenmoot prijs van een G63 6×6
Mocht ik overigens die 30 miljoen winnen, dan wil ik deze hebben. Gewoon omdat het zo’n heerlijke middelvinger is naar alle gezeur en geneuzel van hedendaagse politiek!
@ghost: Je weet dat je met alle BPM, MRB, BTW, accijnzen en dergelijke die je ervoor betaalt, geen middelvinger opsteekt naar de hedendaagse politiek, maar ze juist helpt? ?
@willeme: dat vroeg ik me dus net af… Op de zaak dus geen btw en bpm en grijs kenteken dus mrb valt mee? Of zit ik er compleet naast?
@matter: bijtelling vergeet je.
@mercedesbenze350cdi: bijtelling is optioneel. Ik gebruik hem alleen voor m’n “zakelijke” ritjes. ?
@matter: maar moet de achterbank er dan niet uit en moet er geen tussenschot in zitten om in aanmerking te komen? Is toch een beetje zonde van de auto.
@bmwe46m3balling: nee dat hoeft bij een reguliere pick up ook niet. Gaat om de laadruimte achterin de pickup.
@matter: niet helemaal, als een pick-up met dubbelcabine een laadbak heeft die korter is dan een bepaalde minimum lengte (formeel: laadruimte: minimaal 150 cm lang en tenminste 2/3 lengte van de totale lengte, berekend zonder extra zitruimte), dan moet die extra zitrij weer worden verwijderd én dienen de achterste zijruiten ook te worden geblindeerd.
Met die bovenstaande formule hoef je geen wiskundige te zijn om ook zonder de exacte getallen te kunnen concluderen dat deze laadbak kleiner is dan vereist, om die tweede zitrij te handhaven.
@RRRobert: bij een Avalanche staat de achterbank wat meer rechtop om voldoende laadruimte te creëren.
Zit er dus wel ‘gewoon’ in.
@matter:
21% BTW wat vermeld staat op de aankoopfactuur kan teruggevorderd worden van de Belastingdienst mits de factuur gericht is aan een BTW-plichtige rechtspersoon (let op, hierna geldt de bijtelling-regeling, in dit geval 21% vermoed ik). Deze bijtellingsregeling kun je makkelijk (en legaal) omzeilen door een “Verklaring Geen gebruik Prive-kilometers zakelijke voertuig” in te leveren bij een kantoor van de Belastingdienst bij u in de buurt (let op, de Belastingdienst behoudt het recht om naar een sluitende kilometer-administratie te vragen)
De rest-BPM daarentegen kan niet teruggevorderd worden, tenzij het voertuig herkeurd wordt om vooralsnog te kunnen vallen onder de TAXI-regeling (blauwe platen)
@willeme: laat ik het verder toelichten, ik was kort door de bocht, en ja, je “helpt” ze idd, maar wat ik bedoel ik, dat ik dolgraag hierin zou rondrijden om de middelvinger te geven aan iedereen die loopt te zeuren over milieu, en de manier waarop de automobilist daarin een sleutelrol zou vervullen (wat in mijn optiek niet zo is).
Rijdend door de grote steden, heerlijk die G63-motor onnodig revven bij het zien van die klimaatactivistjes van Extinction Debielion, het is allemaal niet nodig natuurlijk maar dat is alle ellende die dat volk voortbrengt ook niet. Ik geloof er niet in dat wij als mensheid de natuur kunnen redden.
@ghost: De aarde redt zich wel, die heeft tijd zat en herstelt uiteindelijk wel. De mensheid zal het dan niet redden, of in ieder geval een groot deel niet…
@ghost: Een auto kopen om mensen die begaan zijn met het milieu te pesten. Moeite doen om een G63 6×6 door de stad te loodsen. Daar is toch geen lol aan?
Dan zou ik lever met een 911 GT3 TP of 812 Superfast naar Italië knallen, eigenlijk. Doe ik mezelf een groter plezier mee ;-)
@willeme: wat ik zeg, is allemaal niet nodig maar ik heb gewoon een grafhekel aan die zeurpieten..
@ghost: Perfecte auto voor Amsterdam dus.
@ghost: ik geloof er wel in dat wij als mensheid de natuur naar de knoppen kunnen helpen.
Of we de natuur kunnen redden…. geen idee. We kunnen het op z’n minst eens gaan proberen.
@willeme: of je verhuist met je 30 miljoen een jaartje naar Dubai en voert hem dan belastingvrij in. Ze zijn daar ook nog eens goedkoper.
@ghost: en gelijk heb je. Win ik de loterij staat ie bij mij ?
@ghost: ik moet die €30 mil delen, maar alsnog genoeg voor deze… En toch sla ik ‘m over…
@rednasnamsob: ik ook, door 2 (halve loten)
Zou hij aan de regels voor grijs kenteken kunnen voldoen?
Die kan de Tabbert wel aan
@lompey: Daar trek je de tabbert volledig mee uit elkaar.
Misschien heb ik deze 6×6 dan vorige week achterop een trailer gezien op de A1. Ding is gigantisch groot!
En dan maximum 90 tuffen omdat meer dan 3,5ton dus nog een vrachtwagen rijbewijs nodig ook voor velen ?
@tortuga: Ach, het verschil tussen 90 en 100 is niet zo groot… Denk ook dat je bij 90 op de klok misschien al vergaat van het wind- en bandengeluid. En met zo’n ‘halve bak’ C1-rijbewijs ben je er al, dus volledig vrachtwagenrijbewijs hoeft niet eens. Nu nog even een klein miljoen bij elkaar schrapen.
@vaakbenjetebang: Ja maar ben een Belg en hier is 120 nog toegelaten en om met regenweer in het lijntje moeten blijven en niet inhaal zones achter die andere 82 tuffers blijven hangen zie ik niet zo snel zitten. Maar C rijbewijs heb ik gelukkig al en nu nog juiste land vinden waar deze niet gelimiteerd hoeft tezijn
@tortuga: Alleen nog een land vinden? Dus het kleine miljoen heb je al klaarstaan? Goed bezig!
Als ik zelf een 6×6 zou willen, dan kocht ik wel een oude Magirus-Deutz, zo’n 256M26 AK. Ouderwetse torpedo, luchtgekoelde V8 diesel… Ideale basis voor een off-grid camper. Jammer genoeg geen plek om een vrachtwagen te stallen, laat staan er aan te werken.
@vaakbenjetebang: was het maar waar!
@tortuga: zijn volgens mij uitzonderingen voor. Er was er al eerder eentje op NL-kenteken gezet en dat was geen Vrachtwagen.
Kenteken was: 2-XKZ-45
Inmiddels geëxporteerd maar toch, geen vrachtwagenkenteken.
@ghost: ja dat kan wel zoals een mobilhome van plus 3,5ton maar die mogen dan weer max 100 in Belgie. Het is het gewicht dat bepaald of hij harder dan 90/100 mag als ik het mij goed herriner
@ghost: Volgens mij is het dan alleen maar zo dat het qua inrichting geen vracht-, bestelwagen dan wel een autobus is, en dan komt er geen ‘B’ of ‘V’ op de kentekenplaat. Het is dan een reguliere personenwagen (of camper), maar de auto weegt dan nog altijd wat hij weegt (3950kg op kenteken in dit geval) en dan zal er toch echt een C1-rijbewijs nodig zijn. Er zijn genoeg forse campers, om maar eens wat te noemen, die een ‘regulier’ kenteken hebben maar waar je met een B-rijbewijs niet veel gaat kunnen uitrichten (HZ-005-P bijvoorbeeld).
@vaakbenjetebang: ik vind dit eigenlijk wel een autoblog waardig artikel waard! +3,5tonners die wij willen!
Voor alle geïnteresseerden, zorg dat je rijbewijs C(1) hebt voor je ‘m koopt. Zonder dat kun je ‘m alleen op je eigen erf rond rijden.
@406_v6: zie hierboven ??
@406_v6: Voordeel daarvan is dat er dus geen BPM op zit.
@yippiekaye: Die vlieger gaat alleen maar op als je dat ding als ondernemer aanschaft en ‘m dan als bedrijfsauto laat registreren; vraag is alleen of ie zo -in deze staat- voldoet aan de eisen voor een bedrijfsauto. Zodra je op geel kenteken komt, dan ben je de sjaak met de BPM.
Ik vind 10000km best netjes, dan is er in ieder geval mee gereden ipv verhandelen of stilstaan.
Heb je echt geen hol aan hier in Nederland. Leuk voor een woestijn of ergens op een tundra, maar in Nederland, eh nee.
@baklava: heb je er überhaupt ergens echt wat aan? Opvallen op de boulevard tussen de Veyrons en Chirons is het enige wat de wagen echt goed kan.
@baklava: perfect juist voor hier. Met al die***drempels
Er zit niet eens een jacuzzi in de achterbak. Sorry, maar dan haak ik echt af ;)
Ik wist niet dat er maar 100 van gemaakt zijn. Deze zomer stonden er 3 exemplaren (waarvan 2 brabussen) in Cannes, omringd door 2 Chirons, een 918 en een P1.
Ohja, leuke anekdote, ik parkeerde de 2cv bij deze hele meuk en toen ik een uurtje later terugkwam hing er een papiertje onder de ruitenwisser: “tres interessé pour l’acheter” ?
@fanatic: en heeft iemand hem ook gekocht?
@ghost: gelukkig niet, ik had de eend een weekje gehuurd om de cote d’azur af te rijden. Ik heb hier ook een eend maar die ga ik niet naar daar rijden. Ben niet gek.
@fanatic: Huurauto verkopen, eigen risico betalen aan de verhuurder… gouden handel!
Alle gekheid op een stokje: tussen al die exoten heb je met iets als een 2CV of een Renaultje 4 meer bekijks. En waarschijnlijk meer sympathie van de mensen, voor wat het waard is.
@fanatic: Die zagen er een stuk beter uit dan deze he, die gasten reden af en toe een klein stukje maar een restaurant 100 meter verderop en dan weer terug naar de Vallet parking, why not ???
Als ik de 30 miljoen win koop ik hem en breng ik hem gelijk naar Brabus! Natuurlijk volgen de foto’s nog dan?
Wat een hok, en dan dat interieur…voor 8 ton verwacht ik wel wat beters.
Poahhh,
Dat benne een moj ding! Wol mien John Deere der wol op inruil’n. Met dit ding ploeg je met drie bunder per uur deur ut Malieveld alsof ut niks benne.
Voor de liefhebbers, morgen heeft Leitner een open dag. Ongetwijfeld staat deze tank midden in z’n showroom.
Die gaat naar Brunei. Of Albanië.
@frank2b: of in de fik!
@frank2b: Albanië?. Ja, misschien over 25 jaar. Rusland of UAE gok ik.
Staat er in Nederland 1 op kenteken? Of heeft er überhaupt 1 op kenteken gestaan in NL?
Mooi alternatief voor plofkraken. Je bindt het vast aan een geldautomaat, trekt de hele geldautomaat uit de muur, gooit het in de achterbak en je doet het nog in stijl ook. Dus plofkrakertjes hier op het blog sla je slag!
Je hebt er niks aan, maar hij maakt erg hebberig.
Zit er isofix in?
Willem, autojournalist,historicus en nu ook al handelaar !
Als ik hem kon betalen zou ik hem dezelfde dag in de fik steken en op YouTube knallen. Met een beetje mazzel heb ik dat geld dan binnen de kortste keren terugverdiend en zijn we van zo’n monstrueus misbaksel af, dit is toch een belediging voor alles dat met autorijden en de goede smaak te maken heeft?
Die grijze die op Nederlands kenteken stond was van ASV uit Veghel, heeft in Zwolle toen mee gedaan met de Blauwvingerrally 2014.
Toen reed de directeur van Wensink mee met die auto en die zei toen dat de auto terug gekeurd was naar personenwagen en dus geen vrachtwagen was en dit klopt volgens mij ook wel omdat er anders ook een ander kenteken opgezeten zou hebben.
Kun je een as omhoog trekken? Zoals bij vrachtwagens; spaart banden :))
Nederland wordt zieker en zieker met al die K*T belasting.