70 redenen waarom deze Cupra R de moeite waard is

Auteur: , 41 Reacties

Nee, hij is niet 70 euro goedkoper.

SEAT Leon ST CUPRA R '19

Het is een beetje de ideale budget power estate: de SEAT Leon ST CUPRA. De auto voldoet aan de eisen van de vrouw: veel bagageruimte, neerklapbare achterbank, vijf zitplaatsen, isofix bevestiging en leverbaar in diverse grijstinten. Tegelijkertijd heeft de auto precies de hardware die de enthousiaste ‘Ring-ridder blij maakt: een mechanisch sperdifferentieel, de motor uit de Golf R en een zeer capabel onderstel.

De Leon ST CUPRA had aanvankelijk 280 pk en voorwielaandrijving, tegenwoordig is de motor ietsjes sterker en is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Van de Leon ST heeft SEAT nu ook een CUPRA R-uitvoering gemaakt. Het recept is net als bij de SEAT Leon CUPRA R. Het is geen gamechanger, maar gewoon een fraaie uitvoering.

SEAT Leon ST CUPRA R '19

De Leon ST Cupra R krijgt standaard vierwielaandrijving mee. De auto’s vooralsnog niet aangekondigd voor de Nederlandse markt. Daar moeten we vandaag ook niet naar kijken, want in het Verenigd Koninkrijk is er een hele leuke optie verkrijgbaar.

SEAT Leon ST Cupra R '19

Voor slechts 500 pond is het mogelijk om het ABT Sportsline Powerpack te bestellen. Dankzij aangepaste software levert het blok ineens 70 pk méér. Standaard heeft de Leon ST CUPRA R precies 300 pk. Voor degene die geen zin heeft om te rekenen: het resultaat is dus 370 pk. De topsnelheid blijft 250 km/u (want begrensd), maar van 0-100 km/u is gedaan in slechts 4,5 seconden!

SEAT Leon ST CUPRA R '19

Je kan de SEAT Leon ST CUPRA R herkennen aan de bronskleurige details, grote Brembo remmen achter de 19″ bronskleurige velgen en de twee dubbele uitlaatpijpen. In het Verenigd Koninkrijk worden er 150 van gebouwd. De vermogensupgrade van ABT is goedgekeurd door SEAT, waardoor de garantie behouden blijft. Of de ABT-upgrade ook in Nederland beschikbaar wordt, is niet bekend.

Met dank aan @onehp voor de tip!



41 reacties

370pk, 4×4. Wat een bommetje! Ik heb alleen helemaal niets met het merk SEAT (of CUPRA in dit geval), maar leuk is het wel! Waarom heet deze eigenlijk wel SEAT CUPRA, is het “merk” CUPRA alweer weg?
@subaru555: Het is inderdaad een beetje tegenstrijdig. De nieuwe snelle Leon wordt de CUPRA Leon, bij de huidige Leon blijft het nog een SEAT.
Ja ja, ABT en Seats tunen. Die hebben met de vorige Leon Cupra 310 ook hun beloftes niet bepaald waargemaakt.
@danmar: het lukt ze alleen maar wanneer het blok in een VW of Audi ligt…
@danmar: Klopt. Die scheen niet alle beloofde 310 pk’s te leveren. Naar het schijnt is de upgrade van deze EA888 motor een stuk beter voor elkaar. Wellicht dat ze daardoor de samenwerking toch weer nieuw leven inblazen.
Cupra met een chipje nou nou
@thomasthomas: ik ben benieuwd wat jij rijd, want 370pk is best veel voor een Leon gezins-station..
@kennone: Als we alleen maar een mening mogen hebben mits we zelf een snelle auto rijden, dan houdt het vrij snel op hè. @thomasthomas mag toch best wat meer verwachten dan alleen een software aanpassing?
@suzikubelona: dan wordt ’t een iets duurdere upgrade. Bijvoorveeld bij JD; met een sportievere uitlaat kan ’t tot een 410 pk (geen JD-reclame hoor 😉)
@hotze: en zonder garantie…
Zelf doe ik het ‘omgekeerd’. Betere hardware voor vrijer ademen en lagere temperaturen, en maar een klein beetje software met minder koppel dan een stage 1 (peak boost +10% slechts). Loopt heel vrij naar het rood en veel betere gasrespons, en zal het langste heel blijven van alle opties (loopt doorgaans koeler dan oem)…
@Onehp: zou voor de full-throttle gaan 🤪
@suzikubelona: tuurlijk mag dat, maar het klonk zo als of 370pk niets is met zijn “nou nou”
@kennone: 370 pk in een Alto is wel sneller! 😉😆
@suzikubelona: day zou pas bruut zijn! En dan heel flauw als reactie ja volgas, nou nou..🤣
Dus de 70 redenen zijn een optiepakketje?

Beetje zwakke advertorial…
@esprit_de_flandre: maak jij even een lijstje van alle andere fabrikanten die jou een ‘optiepakketje’ aanbieden van 70 extra pk voor 500£ mét behouden garantie. Ik vermoed dat die lijst érg kort wordt, en daarmee is dit artikel wel degelijk nieuwswaardig… En een oerslechte advertorial, want niet beschikbaar voor de lezers hier, tenzij ze in het VK wonen, that is…
@onehp: Als dit dezelfde garantie is die VW groep nu al gegeven heeft aan hun TSFI klanten dan is er nog steeds geen garantie. Vraag me trouwens af of het mislukken van ABT niet meer te maken heeft met het voorkomen van kanibalisme op het VW/Audi domein. Immers, als een Seat een betere deal is, waarom zou je dan voor meer geld een even slechte VW of Audi kopen?
@schuimbekje3: Dit betreft een auto die verkocht wordt in Groot-Brittannië. Daar was de importeur veel coulanter met de TFSI-perikelen. Je laatste vraagstelling is raar. ABT is volgens mij niet mislukt. Was laatst bij de fabriek, best indrukwekkend wat daar allemaal gemaakt wordt. Of je een VW, Audi of SEAT moet kopen is afhankelijk van je smaak. Als je in een SEAT zit, zie je dat het geld op was. Dat is bij VW en zeker bij Audi veel beter voor elkaar. En zo zijn er nog wel wat redenen ;-)
Heel gaaf dit ding, wordt alleen wel een beetje duur voor een Seat zo
En toch wil je het niet hebben….
@allroundnoise: Fout, ik wil ‘m wel. Alleen wel in een ander kleurtje
@rike: true dat koper/mat vind echt niks!
@rike: en met een handroersel.
Erg leuk speelgoed! De Cupra is een mogelijke opvolger van mijn huidige Leon FR. maar 70pk voor 500 pond is ook een vrij nette prijs, zeker omdat de garantie intact blijft wat niet altijd het geval is van aftermarket tuning.
Jammer dat deze auto in Nederland zo duur is. In Duitsland is het écht een budget aanbieding.
@dutchdriftking: Alle auto’s zijn in Nederland idioot duur dankzij die mafketels in Den Haag
Vind het interieur wel dik met die dikke sportstoelen maar de buitenkant vind ik minder geslaagd.
Waarom zou je geen golf R kopen of een 2de hands RS6?
@autospotterkerkrade: Omdat je die allebei maar korte tijd in bezit hebt want dan zijn ze gejat of gestript
@rike: 😆😆😆
@autospotterkerkrade: man wat is dit altijd een doodgooier. Omdat het tweedehands auto’s zijn die voor geen meter te vergelijken zijn met nieuw.
@720s: En waarom zou een tweedehands auto niet te vergelijken zijn met een nieuwe auto? De geur?
Het beste nieuws is mijns inziens dat de vooras de spullen van de 5d Cupra R en dus ook de GTI Clubsport S krijgt, met o.a. 2 graden neg camber en een scherper en minder onderstuurd stuurgedrag.

Verder maakt de ABT optie hem even snel, helft van de prijs (ruwweg), zelfde ruimte (koffer iets groter) en 300kg lichter dan een RS4.
@onehp: hier kan je lezen welk verschil de onderstelverbeteringen maken:
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/seat-leon-cupra-r/
@onehp: bij het lezen van dit artikel hoopte ik al op reactie(s) van jou over jouw Leon. Vermakelijk, ga zo door!
@autospotterkerkrade: deze is een trapje scherper dan een Golf R, en het is geen Golf. Dat kan een nadeel of een voordeel zijn.

Een 2e handse RS6 is leuk als je houdt van een (heel) dikke motor en weinig kilometers doet. Als dagelijkse auto die kilometers maakt is een Seat uitaard veel en veel goedkoper in gebruik. En als je houdt van lichte auto’s, kies je ook de Seat, die weegt namelijk schoon 620(!)kg minder dan een C6 RS6 Avant (echt gewogen door o.a. Duitse magazines)…
@onehp: … en mijn manuele fwd met lichte wielen is zelfs ~740kg lichter, bagage even ruim en met ~380 gezonde pk’s ongeveer dezelfde pk/gewicht verhouding…
Mooie station en voor 500 pond een mooie aanbieding om zo 70pk te winnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).