• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

70 redenen waarom deze Cupra R de moeite waard is

Auteur: willeme, gepost 17 maart 2019 om 19:56 – 41 Reacties

SEAT Leon ST CUPRA R


Nee, hij is niet 70 euro goedkoper.

Het is een beetje de ideale budget power estate: de SEAT Leon ST CUPRA. De auto voldoet aan de eisen van de vrouw: veel bagageruimte, neerklapbare achterbank, vijf zitplaatsen, isofix bevestiging en leverbaar in diverse grijstinten. Tegelijkertijd heeft de auto precies de hardware die de enthousiaste ‘Ring-ridder blij maakt: een mechanisch sperdifferentieel, de motor uit de Golf R en een zeer capabel onderstel.

De Leon ST CUPRA had aanvankelijk 280 pk en voorwielaandrijving, tegenwoordig is de motor ietsjes sterker en is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Van de Leon ST heeft SEAT nu ook een CUPRA R-uitvoering gemaakt. Het recept is net als bij de SEAT Leon CUPRA R. Het is geen gamechanger, maar gewoon een fraaie uitvoering.

SEAT Leon ST CUPRA R '19

De Leon ST Cupra R krijgt standaard vierwielaandrijving mee. De auto’s vooralsnog niet aangekondigd voor de Nederlandse markt. Daar moeten we vandaag ook niet naar kijken, want in het Verenigd Koninkrijk is er een hele leuke optie verkrijgbaar.

SEAT Leon ST Cupra R '19

Voor slechts 500 pond is het mogelijk om het ABT Sportsline Powerpack te bestellen. Dankzij aangepaste software levert het blok ineens 70 pk méér. Standaard heeft de Leon ST CUPRA R precies 300 pk. Voor degene die geen zin heeft om te rekenen: het resultaat is dus 370 pk. De topsnelheid blijft 250 km/u (want begrensd), maar van 0-100 km/u is gedaan in slechts 4,5 seconden!

SEAT Leon ST CUPRA R '19

Je kan de SEAT Leon ST CUPRA R herkennen aan de bronskleurige details, grote Brembo remmen achter de 19″ bronskleurige velgen en de twee dubbele uitlaatpijpen. In het Verenigd Koninkrijk worden er 150 van gebouwd. De vermogensupgrade van ABT is goedgekeurd door SEAT, waardoor de garantie behouden blijft. Of de ABT-upgrade ook in Nederland beschikbaar wordt, is niet bekend.

Met dank aan @onehp voor de tip!

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Cupra Leon VZ
    Cupra Leon VZ Cup is geslaagd topmodel
  • ABT Cupra Leon Sportstourer
    ABT Cupra Leon Sportstourer is 370 pk sterke familiestation
  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, cupra-r, leon, leon-st, Seat, station

Vorig bericht: « Breng deze Beier terug voor lunchgeld
Volgend bericht: Dodge maakt de Hellcat nog wat gaver »

Lees Interacties

Reacties

  1. subaru555 zegt

    17 maart 2019 om 20:01

    370pk, 4×4. Wat een bommetje! Ik heb alleen helemaal niets met het merk SEAT (of CUPRA in dit geval), maar leuk is het wel! Waarom heet deze eigenlijk wel SEAT CUPRA, is het “merk” CUPRA alweer weg?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      17 maart 2019 om 20:24

      @subaru555: Het is inderdaad een beetje tegenstrijdig. De nieuwe snelle Leon wordt de CUPRA Leon, bij de huidige Leon blijft het nog een SEAT.

      Login om te reageren
  2. danmar zegt

    17 maart 2019 om 20:05

    Ja ja, ABT en Seats tunen. Die hebben met de vorige Leon Cupra 310 ook hun beloftes niet bepaald waargemaakt.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      17 maart 2019 om 20:07

      @danmar: het lukt ze alleen maar wanneer het blok in een VW of Audi ligt…

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      17 maart 2019 om 20:22

      @danmar: Klopt. Die scheen niet alle beloofde 310 pk’s te leveren. Naar het schijnt is de upgrade van deze EA888 motor een stuk beter voor elkaar. Wellicht dat ze daardoor de samenwerking toch weer nieuw leven inblazen.

      Login om te reageren
  3. thomasthomas zegt

    17 maart 2019 om 20:10

    Cupra met een chipje nou nou

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      17 maart 2019 om 20:23

      @thomasthomas: ik ben benieuwd wat jij rijd, want 370pk is best veel voor een Leon gezins-station..

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        17 maart 2019 om 20:32

        @kennone: Als we alleen maar een mening mogen hebben mits we zelf een snelle auto rijden, dan houdt het vrij snel op hè. @thomasthomas mag toch best wat meer verwachten dan alleen een software aanpassing?

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          18 maart 2019 om 00:02

          @suzikubelona: dan wordt ’t een iets duurdere upgrade. Bijvoorveeld bij JD; met een sportievere uitlaat kan ’t tot een 410 pk (geen JD-reclame hoor ?)

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            18 maart 2019 om 02:41

            @hotze: en zonder garantie…
            Zelf doe ik het ‘omgekeerd’. Betere hardware voor vrijer ademen en lagere temperaturen, en maar een klein beetje software met minder koppel dan een stage 1 (peak boost +10% slechts). Loopt heel vrij naar het rood en veel betere gasrespons, en zal het langste heel blijven van alle opties (loopt doorgaans koeler dan oem)…

            Login om te reageren
            • hotze zegt

              19 maart 2019 om 18:34

              @Onehp: zou voor de full-throttle gaan ?

              Login om te reageren
        • kennone zegt

          18 maart 2019 om 09:06

          @suzikubelona: tuurlijk mag dat, maar het klonk zo als of 370pk niets is met zijn “nou nou”

          Login om te reageren
          • suzikubelona zegt

            18 maart 2019 om 09:09

            @kennone: 370 pk in een Alto is wel sneller! ??

            Login om te reageren
            • kennone zegt

              18 maart 2019 om 10:05

              @suzikubelona: day zou pas bruut zijn! En dan heel flauw als reactie ja volgas, nou nou..?

              Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        17 maart 2019 om 21:35

        @kennone: Suzuki Alto hoezo

        Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          17 maart 2019 om 22:44

          @thomasthomas: https://www.autoblog.nl/nieuws/suzuki-alto-works-i-e-turbo-hot-hatch-in-zakformaat-91252 ?

          Login om te reageren
        • kennone zegt

          18 maart 2019 om 09:07

          @thomasthomas: nou nou?

          Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    17 maart 2019 om 20:25

    Dus de 70 redenen zijn een optiepakketje?

    Beetje zwakke advertorial…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      17 maart 2019 om 23:32

      @esprit_de_flandre: maak jij even een lijstje van alle andere fabrikanten die jou een ‘optiepakketje’ aanbieden van 70 extra pk voor 500£ mét behouden garantie. Ik vermoed dat die lijst érg kort wordt, en daarmee is dit artikel wel degelijk nieuwswaardig… En een oerslechte advertorial, want niet beschikbaar voor de lezers hier, tenzij ze in het VK wonen, that is…

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        18 maart 2019 om 09:43

        @onehp: Als dit dezelfde garantie is die VW groep nu al gegeven heeft aan hun TSFI klanten dan is er nog steeds geen garantie. Vraag me trouwens af of het mislukken van ABT niet meer te maken heeft met het voorkomen van kanibalisme op het VW/Audi domein. Immers, als een Seat een betere deal is, waarom zou je dan voor meer geld een even slechte VW of Audi kopen?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          18 maart 2019 om 10:25

          @schuimbekje3: Dit betreft een auto die verkocht wordt in Groot-Brittannië. Daar was de importeur veel coulanter met de TFSI-perikelen. Je laatste vraagstelling is raar. ABT is volgens mij niet mislukt. Was laatst bij de fabriek, best indrukwekkend wat daar allemaal gemaakt wordt. Of je een VW, Audi of SEAT moet kopen is afhankelijk van je smaak. Als je in een SEAT zit, zie je dat het geld op was. Dat is bij VW en zeker bij Audi veel beter voor elkaar. En zo zijn er nog wel wat redenen ;-)

          Login om te reageren
  5. cortinaracing zegt

    17 maart 2019 om 20:27

    Heel gaaf dit ding, wordt alleen wel een beetje duur voor een Seat zo

    Login om te reageren
  6. Allroundnoise zegt

    17 maart 2019 om 20:39

    En toch wil je het niet hebben….

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      17 maart 2019 om 20:50

      @allroundnoise: Fout, ik wil ‘m wel. Alleen wel in een ander kleurtje

      Login om te reageren
      • Allroundnoise zegt

        17 maart 2019 om 21:13

        @rike: true dat koper/mat vind echt niks!

        Login om te reageren
      • hotze zegt

        17 maart 2019 om 23:58

        @rike: en met een handroersel.

        Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    17 maart 2019 om 20:50

    Erg leuk speelgoed! De Cupra is een mogelijke opvolger van mijn huidige Leon FR. maar 70pk voor 500 pond is ook een vrij nette prijs, zeker omdat de garantie intact blijft wat niet altijd het geval is van aftermarket tuning.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2019 om 21:24

    Jammer dat deze auto in Nederland zo duur is. In Duitsland is het écht een budget aanbieding.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      17 maart 2019 om 23:57

      @dutchdriftking: Alle auto’s zijn in Nederland idioot duur dankzij die mafketels in Den Haag

      Login om te reageren
  9. ghost zegt

    17 maart 2019 om 22:18

    Vind het interieur wel dik met die dikke sportstoelen maar de buitenkant vind ik minder geslaagd.

    Login om te reageren
  10. autospotterkerkrade zegt

    17 maart 2019 om 22:21

    Waarom zou je geen golf R kopen of een 2de hands RS6?

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      17 maart 2019 om 23:56

      @autospotterkerkrade: Omdat je die allebei maar korte tijd in bezit hebt want dan zijn ze gejat of gestript

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        18 maart 2019 om 00:03

        @rike: ???

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 maart 2019 om 10:20

      @autospotterkerkrade: man wat is dit altijd een doodgooier. Omdat het tweedehands auto’s zijn die voor geen meter te vergelijken zijn met nieuw.

      Login om te reageren
      • miata93 zegt

        18 maart 2019 om 18:37

        @720s: En waarom zou een tweedehands auto niet te vergelijken zijn met een nieuwe auto? De geur?

        Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    17 maart 2019 om 23:00

    Het beste nieuws is mijns inziens dat de vooras de spullen van de 5d Cupra R en dus ook de GTI Clubsport S krijgt, met o.a. 2 graden neg camber en een scherper en minder onderstuurd stuurgedrag.

    Verder maakt de ABT optie hem even snel, helft van de prijs (ruwweg), zelfde ruimte (koffer iets groter) en 300kg lichter dan een RS4.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      17 maart 2019 om 23:17

      @onehp: hier kan je lezen welk verschil de onderstelverbeteringen maken:
      https://www.auto-motor-und-sport.de/test/seat-leon-cupra-r/

      Login om te reageren
    • neeszz zegt

      18 maart 2019 om 09:33

      @onehp: bij het lezen van dit artikel hoopte ik al op reactie(s) van jou over jouw Leon. Vermakelijk, ga zo door!

      Login om te reageren
  12. Onehp zegt

    17 maart 2019 om 23:16

    @autospotterkerkrade: deze is een trapje scherper dan een Golf R, en het is geen Golf. Dat kan een nadeel of een voordeel zijn.

    Een 2e handse RS6 is leuk als je houdt van een (heel) dikke motor en weinig kilometers doet. Als dagelijkse auto die kilometers maakt is een Seat uitaard veel en veel goedkoper in gebruik. En als je houdt van lichte auto’s, kies je ook de Seat, die weegt namelijk schoon 620(!)kg minder dan een C6 RS6 Avant (echt gewogen door o.a. Duitse magazines)…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 maart 2019 om 02:53

      @onehp: … en mijn manuele fwd met lichte wielen is zelfs ~740kg lichter, bagage even ruim en met ~380 gezonde pk’s ongeveer dezelfde pk/gewicht verhouding…

      Login om te reageren
  13. emping zegt

    18 maart 2019 om 03:05

    Mooie station en voor 500 pond een mooie aanbieding om zo 70pk te winnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North