
Zo simpel kan het zijn.
In de professionele schaatswereld zijn de meeste sporters gespecialiseerd in één discipline. Ze kunnen heel goed korte afstanden afleggen of juist de krachten sparen om in een zo kort mogelijk tijd, een paar kilometer of Elfstedentocht te rijden. Maar er zijn ook allrounders: schaatsers die zowel op de korte als op de lange afstanden meedoen. Als de Lucid Air een schaatser zou zijn, dan zou hij zo’n allrounder als Patrick Roest zijn.
De Air is een elektrische sedan die bekend staat om zijn ongekende actieradius. In de gunstigste omstandigheden (goed weer, niet te veel lange rechte stukken, de juiste uitvoering en aero-wielen) komt de Air 960 kilometer ver zonder op te laden (of zelfs nog verder!). Met de lange afstanden zit het dus wel goed, maar ook in de sprint doet de Air mee met de grote jongens.
Sneller dan een Model S Plaid
De snelste Air is de Sapphire. Drie elektromotoren zorgen voor 1.251 pk en zo’n 1.900 Nm aan koppel. Daarmee zit deze topsedan in 2,0 seconden op de 100 km/u volgens de fabrieksopgave. Dat is nipt trager dan de snelste Model S die in 1,9 seconden naar de 100 sprint. Lucid verdedigde al eens dat de Air sneller is dan de Model S, maar nu gaat de Air nog een stukje sneller.





Dankzij één aanpassing duikt de Air wel onder de sprinttijd van zijn Amerikaanse rivaal. Met één aanpassing bedoel ik eigenlijk vier veranderingen, namelijk de banden. Lucid biedt als extra optie een setje Pirelli P Zero Trofeo RS Elect LM1-banden aan in plaats van de standaard Michelin Pilot Sport 4S LM1’s. Het EV-merk vraagt er $ 8.250 extra plus montagekosten voor. Omgerekend is dat ongeveer € 7.000. Een hoop geld, maar op een auto van € 255.000 valt het dan wel weer mee.
Door te wisselen van Frans naar Italiaans rubber gaat de Air Sapphire een stukje sneller naar de 100. De 0-100-tijd van twee seconden slinkt naar 1,881 seconden. Dat is niet alleen sneller dan de concurrent van Elon Musk, maar ook vlugger dan de Xiaomi SU7 Ultra. De Porsche Taycan Turbo GT was met zijn 2,3 seconden al slomer.
De snelste EV ter wereld?
Voor de snelste elektrische auto op deze aardkloot moet Lucid nog wat meer sprintsnelheid vinden. Rimac blijft alleenheerser op dat gebied dankzij de Nevera R. Maar goed; daar pas je dan weer niet met je gezin in én kun je geen 700 kilometer mee aan een stuk rijden.
Via MotorTrend





En als je diezelfde banden dan op de Tesla zet is die waarschijnlijk weer 1/10 sneller.
Je moet de Duitsers (o.a. Porsche maar ook BMW) niet zo snel afschrijven. Ze geloven in underpromise en overdeliver, in tegenstelling tot enkele yankees (vooral Musk).
De Porsche taycan gt is bv. sneller dan een model s plaid. Motortrend heeft de taycan gt getest en had maar 1,89 seconden nodig (60 mph). De geteste model s plaid productieversie had 2,24 seconden nodig. Beide met rollout om dezelfde definitie te hanteren
https://www.motortrend.com/reviews/2025-porsche-taycan-turbo-gt-weissach-first-test-review-0-60-mph-record
Niet dat het zo veel uitmaakt, het is zowiezo belachelijk snel.
De McMurtry Spéirling is sneller (naar de 100 in 1.5sec) dan de Rimac. En is inmiddels te koop.
Met het risico op een dubbele post maar hij komt niet door. Duitsers zijn dikwijks heel conservatief qua acceleratietijden.
De Porsche taycan gt is bv. sneller dan een model s plaid en lucid air saphire bij de testen door motortrend en was hun snelste geteste auto ooit. Motortrend heeft de taycan gt getest en had maar 1,89 seconden nodig (60 mph). De geteste model s plaid productieversie had 2,24 seconden nodig, de lucid air saphire productieversie 2,2 seconden. Allemaal met rollout om dezelfde definitie te hanteren
https://www.motortrend.com/reviews/2025-porsche-taycan-turbo-gt-weissach-first-test-review-0-60-mph-record
Niet dat het zo veel uitmaakt, het is zowiezo belachelijk snel.
Uit genoeg sprinttestje bleek dat zowel deze Lucid als de Taycan Turbo GT sneller zijn dan de Plaid.
Porsche is gewoon conservatiever met hun cijfers.
Dus naast 100.000 euro die de auto extra kost tov de plaid moet je nog 7k extra neerleggen voor een setje rubber?! Verschil is dat Tesla zich al 10 jaar bewijst met prijs kwaliteit verhouding.. en dat Lucid net om de hoek komt kijken.. Daarbij is het echt een klasse voor de happy few waarbij Tesla 99% produceert voor Jan Modaal..
Duitsers zijn dikwijks heel conservatief qua acceleratietijden.
De Porsche taycan gt weissach is bv. sneller dan een model s plaid en lucid air saphire bij de testen door motortrend en was hun snelste geteste auto ooit. Motortrend heeft de taycan gt weissach getest en had maar 1,89 seconden nodig (60 mph). De geteste model s plaid productieversie had 2,24 seconden nodig, de lucid air saphire productieversie 2,2 seconden. Allemaal met rollout om dezelfde definitie te hanteren.
Bij dit soort acceleratie tijden is voor het stoplicht de reactietijd van de bestuurder belangrijker dan de autoacceleratie. Hoor je nooit iemand over omdat te versnellen.
Het artikel boeit me niet zo, maar dat logo met die beer vind ik dus echt heel gaaf.