Zitten daar nog verrassingen tussen?
Ieder jaar onthult Euro NCAP een aantal auto’s die zich in zijn crashtests het best hebben gehouden. Meestal kan het instituut de balans aardig opmaken door het grote aantal auto’s dat het dat jaar heeft getest, maar dit jaar valt dat redelijk tegen. Waar het in Brussel gebaseerde ‘European New Car Assessment Programme‘ vorig jaar nog 70 verschillende bolides aan de tand kon voelen, kwamen er dit jaar nog geen 25 modellen langs. Desondanks heeft de consumentenadviseur drie auto’s kunnen verkiezen.
Euro NCAP kijkt in drie verschillende klassen naar de beste, meest veilige auto’s die er zijn gemaakt. In 2018 zijn de standaarden van het instituut nog verder verhoogd, want tegenwoordig legt Euro NCAP veel meer focus op de veiligheid van voetgangers en fietsers dan in het verleden. Mede hierdoor zijn auto’s die enkele jaren geleden nog goed scoorden keihard door de mand gevallen. Daarnaast is het vandaag de dag ook zeer belangrijk om te controleren of de automatische hulpsystemen voldoende veiligheid bieden voor de inzittenden, maar ook voor andere verkeersdeelnemers.
Alle aandachtspunten in acht genomen, zijn uiteindelijk drie auto’s als winnaar in hun klasse naar het oppervlak komen drijven. In de categorie ‘kleine gezinsauto’ heeft de Mercedes A-Klasse het beste gescoord. In de categorie ‘grote gezinsauto’ is het, niet geheel verrassend, de Lexus ES die de meeste punten heeft weten te verzamelen. Tevens is de ES de meest veilige hybride of elektrische auto. Wel zijn we enigszins verrast door de winnaar in de categorie ‘grote off-roaders’. Hier is het namelijk de Hyundai NEXO – u weet wel, die waterstofauto – die er met de winst vandoor gaat. Klik op de namen van de auto’s om de video van Euro NCAP te bekijken. Bekijk HIER de volledig video van Euro NCAP.
karhengst zegt
Is er ook onthuld welke modellen er voor de inzittenden het best uitkomen? Dus voor de aftrek van eventuele tekortschietende voetganger- of fietserveiligheid?
goodolddays zegt
@karhengst: eerlijkwaar, als ik al naar veiligheid zou kijken kan een eventuele fietser aan het kortste eind trekken. Koop die auto niet voor een aanrijding met een voetganger…
mopar zegt
@goodolddays: Zo is het, voetgangersveiligheid is natuurlijk best belangrijk maar ik zou me toch meer zorgen maken over hoe veilig ik en mijn gezin zitten in een bepaalde auto.
mashell zegt
@mopar: samengevat ikke, ikke en de rest..
Serieus als ik zie hoe al die wannabee Max Verstappen’s hun wagen door het verkeer bewegen dan is duidelijk dat het met de veiligheid van de omgeving nog wel wat beter kan en die van de inzittenden wel wat minder mag. Een bloedneus voor de bestuurder van een auto is bij een aanrijding met een fietser of voetganger niet teveel gevraagd.
mopar zegt
@mashell: Yep, ikke ikke ikke en ik schaam me er totaal niet voor. Als ik moet kiezen tussen voetgangersveiligheid of mijn kinderen veilig in de auto dan zal ik altijd dat laatste kiezen.
luckyluck zegt
@mopar: totdat jouw kinderen de voetgangers zijn zeker…
mopar zegt
@luckyluck: Precies maar ik loop al meer dan 30 jaar op deze aardkloot rond zonder in contact te zijn gekomen met de voorkant van een auto, mijn ouders ook en niemand die ik ken is ooit aangereden. Als je je kinderen gewoon goed bijbrengt uit hun doppen te kijken voordat ze oversteken (niet zomaar vanuit een rij geparkeerde auto’s de weg oprennen) heb je al het meeste van het risico weggenomen, dat hebben mijn ouders namelijk ook bij mij gedaan en dat doe ik ook met mijn kinderen.
Een aanrijding tussen 2 auto’s is een stuk realistischer en zeker in Duitsland waar ik vaak ben op de autobahn potentieel een stuk dodelijker dus vind ik het belangrijker dat de auto zijn inzittenden goed kan beschermen.
karhengst zegt
@mashell: Als ik zie hoe die wannabe Dumoulins zich door het verkeer bewegen denk ik dat vooral dáár de grote winst te halen valt.
goodvibrations zegt
@goodolddays: totdat je kind aangereden wordt.. Dan hoop je dat de auto voetganger veilig is/was.. Iedereen kan een fout maken of geconfronteerd met de fout van een ander.. Dus doe mij maar een noodstop en voetganger airbag etc..
stfu zegt
@karhengst: in Amerika in ieder geval de Model 3. Laagste kans op letsel van alle auto’s ooit gebouwd. Ben benieuwd naar de EU tests.
Design_Driven zegt
Eigenlijk helemaal niet zo verrassend dat een elektrische of waterstof auto wint als voetgangersveiligheid zo belangrijk is. Grootste probleem van een auto voetgangersveiling maken is het motorblok en alle toebehoren. Bij een elektrische/waterstof wagen ben je veel vrijer op de componenten gunstiger te plaatsten.
desjonnies zegt
@sketcher:
Inderdaad, vooral het geluid wat een elektrisch voertuig maakt prikkelt de zintuigen van iedere voetganger, toch ?
Design_Driven zegt
@desjonnies: Daar wordt bij NCAP niet op getest en dus niet meegenomen in de resultaten.
desjonnies zegt
@sketcher:
Wat dus gewoon bezopen is omdat je gehoor een zintuig is wat je in het verkeer gebruikt.
Behalve voor mensen die witte oordopjes dragen als ze fietsen, dat zijn bovenmenselijke individuen die hun geluk laten afhangen van de barmhartigheid van andere verkeersdeelnemers.
funkiejopie93 zegt
@desjonnies: Óf, je kijkt goed om je heen voor het oversteken?
gove zegt
snap niet dat er zoveel gefocused wordt op de fiesters en wandelaars veiligheid, een auto koop je toch om jezelf/ gezin veilig te vervoeren, en niet voor de buitenwereld
henkhekje zegt
@gove: inderdaad, de fietser en voetgangers zijn de zwakke verkeersdeelnemers en worden al genoeg beschermd.. ik zeg maak vooral onvriendelijke auto’s voor deze deelnemers, misschien gaan ze dan eens wat beter uit hun doppen kijken. :-)
Neem bijvoorbeeld een vrachtwagen, geen enkel normaal denkend mens gaat in de dode hoek fietsen van een vrachtwagen..
desjonnies zegt
@henkhekje:
Fietsen en normaal denkend mens in één zin zijn een contradictio in terminis.
Zit er een pizza bak achterop komt de term suicide tevoorschijn.
jpoers zegt
@henkhekje: spijtig genoeg helaas vaker dan je denkt. In Middelburg een paar jaar geleden een vrouw op leeftijd helaas van dichtbij meegemaakt…
krisp zegt
@gove: Dat is een tamelijk egoïstische instelling. Hoewel ik eerlijk gezegd ook niet primair kijk naar de veiligheid van de buitenwereld als ik mijn volgende auto kies, ben ik wel blij dat Euro NCAP dat wel doet. Zo worden fabrikanten aangemoedigd om er wel iets aan te doen.
Design_Driven zegt
@gove: Daarom rij ik ook een oude Land Rover, ik heb een hekel aan alle andere mensen.
.
Maar even serieus, een auto is een potentieel moordwapen dus als hij schoner en veiliger is voor de mensen er omheen is dat toch mooi meegenomen dan wel ook super belangrijk.
johnwaters zegt
Volgens Euro NCAP is de vieze waterstof en voorwielaangedreven NEXO een grote Off-roader. Daar gaat de geloofwaardigheid van Euro NCAP! Ik had dan eerder een Landcruiser in gedachten als type “grote off-roader”.
krissie zegt
op euroncap.com is per automodel te zien hoe deze scoort, gerangschikt op eigen veiligheid, veiligheid van kinderen in deze auto, veiligheid van voetgangers, en veiligheidsvoorzieningen. daar kun je dus filteren op wat voor jezelf belangrijk is.
henk_he zegt
Geen enkele Volvo als winnaar? De Zweden zullen slecht slapen (Nee, niet de Chinezen nee. De Zweden)
appeltaartislekker zegt
Hoeveel Euro NCAP sterren zou een Leopard tank 3 hebben? Of wordt zo’n tank afgestraft wegens gebrek aan lijn assistentie. ..