• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Xiaomi kaapt BMW-talent, wil Europa veroveren met goedkope EV’s

Auteur: RubenPriest, gepost 25 maart 2025 om 10:53 – 10 Reacties

Xiaomi haalt talent bij BMW vandaan om Europa te veroveren

If you can’t beat them, join them. Voormalige BMW-mensen gaan bij Xiaomi aan de slag.

Pas nou maar op. Onderschat ze niet. Wat grappig begon als een telefoonmerk die opeens auto’s ging maken is nu serieus geworden. Xiaomi kennen we nu nog vooral als Chinese techgigant, maar ze zijn van plan om Europa te veroveren. Hoe? Door Europees toptalent binnen te halen, met onder andere een contract voor een voormalige BMW-topman.

Volgens Reuters heeft Xiaomi meerdere kopstukken binnen de auto-industrie weten te strikken. De meest in het oog springende naam is Rudolf Dittrich, een man met 15 jaar BMW-ervaring en ook nog een verleden bij de Formule 1-teams van Williams en Sauber. Hij wordt de baas van Xiaomi’s Europese R&D-centrum. Zijn taak: Europeanen warm laten lopen voor een Xiaomi elektrische auto.

Xiaomi in Europa

Dittrich is niet de enige die kiest voor het Chinese geld. Dusan Sarac, die eerder bij BMW en Rolls-Royce werkte, heeft ook gekozen voor The Dark Side. Jannis Hellwig is nog zo’n ex-BMW’er die zich nu bij Xiaomi voegt. Ook hij mag zich gaan bemoeien met het ontwikkelen van elektrische auto’s bij het merk.

Ben jij Europees en heb je een CV binnen de top van de auto-industrie, dan hebben ze je graag bij Xiaomi. Het Chinese automerk zoekt momenteel nog een senior automotive designer, een senior exterior designer en een stel ingenieurs. Wees niet gevreesd, je hoeft niet naar China te verhuizen.

Xiaomi wil Europa veroveren en dat gaan ze doen in het hol van de leeuw. Het merk vestigt zich namelijk in München, Duitsland. De exacte locatie van het Europese R&D-centrum is nog niet bekend, maar het staat vast dat het merk tegen de schenen van de Duitse auto-industrie komt schoppen.

Groot worden met goedkope EV’s

Voorlopig blijven Xiaomi auto’s nog even exclusief voor de Chinese markt. In China verkoopt het merk als een malle en hun doelstelling is 350.000 verkochte auto’s in 2025. De echte klapper moet de YU7 worden.

Deze elektrische SUV is goedkoper dan een nieuwe Tesla Model Y. Xiaomi is groot geworden met goedkope smartphones. Als ze die strategie gaan toepassen op elektrische auto’s in Europa kan het zomaar een succes gaan worden.

Ook interessant!

  • Mercedes verkoopt véél minder EV's dan BMW
  • BMW verkoopt minder auto's, maar méér EV's
  • BMW haalt Tesla in qua EV verkopen
  • BMW verslaat concurrentie dankzij EV's en M-modellen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, xiaomi

Vorig bericht: « Binnenkijken in Noordwijkse villa vol speelgoed
Volgend bericht: Het digitale rijbewijs en nieuwe regels voor beginners »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    25 maart 2025 om 12:04

    Als ze de volledige assemblage ook in Europa plaatsen en onze arbeiders en bedienden een job gunnen, is dit positief.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 maart 2025 om 12:33

      Bedienden? Zou het niet gunstiger zijn de engineering hier te doen en de productie in China? In plaats van assemblage hier en engineering daar?

      Login om te reageren
  2. rogier_hentenaar zegt

    25 maart 2025 om 12:27

    Laat ze maar komen! Xiaomi maakt met de SU7 model al de mooiste EV in China.

    Login om te reageren
  3. Fritskee zegt

    25 maart 2025 om 12:30

    Wanneer zijn deze beschikbaar in Europa?

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    25 maart 2025 om 13:18

    Als de auto’s net zo worden als de destijds hun telefoons, dan mogen de Amerikaanse, Koreaanse en Europese concurrentie zich best wel een beetje zorgen gaan maken. Zoals een enkele CEO zich al realiseerde…

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      25 maart 2025 om 18:13

      Xiaomi is ook echt het enige Chinese merk dat ik koop en heel tevreden over ben. Dat gaat dan over huishoudtoestellen. Een auto is nog wat anders, maar idd dit is best een degelijk merk. Denk dat de stap voor een chinese wagen nog te groot is, maar stiekem wil ik deze wel.
      Dit is potentieel een merk om in de gaten te houden.

      Login om te reageren
  5. 991TurboS zegt

    25 maart 2025 om 14:16

    Wordt dat een elektrische Purosangue met McLaren koplampen?

    Login om te reageren
  6. JVvV0174 zegt

    25 maart 2025 om 17:31

    Dat is het zelfde merk waarvan de side fender van de su7 los zat en de ceo zei dat het een aerodynamische functie was, yeah right.

    Login om te reageren
  7. driver79 zegt

    25 maart 2025 om 20:17

    China heeft al decennia automotive kennismigranten uit het westen. Die auto’s zijn niet vanzelf zo goed geworden.

    Login om te reageren
  8. evert01 zegt

    25 maart 2025 om 22:04

    Typisch Xiaomi. Ze hebben nu al de benaming van Tesla overgenomen. YU7 voor de model Y en SU7 voor de snelle auto (model s).
    Verder kunnen we nu allemaal heel stoer gaan, zeggen dat we geen Chinese meuk willen, maar als deze auto komt met superveel pk’s en een mooi interieur met allemaal interessante xiaomi gimmicks voor een spotprijs dan is de verleiding heel groot voor veel mensen denk ik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North