• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW heeft conservatieve plannen voor elektrische Neue Klasse

Auteur: jaapiyo, gepost 6 juli 2025 om 15:51 – 10 Reacties

BMW iX3

Sommigen beweren zelfs dat BMW te weinig ambitie toont om de Neue Klasse in groten getale aan de man (m/v/i) te brengen.

BMW bestaat al ruim honderd jaar en dus lijkt het alsof het bedrijf er altijd zal zijn. Maar zo simpel is het eigenlijk helemaal niet. Niet eens alleen omdat ze kunstenaars als Adrian van Hooydonk en Domagoj Dukec het design laten doen. Als relatief kleine onafhankelijke fabrikant, kan BMW zich geen grote misstappen veroorloven. Een of twee generaties van slecht aanslaande auto’s en het is voorbij voor de Münchenaren.

Daarmee is dit een lastige tijd voor de Beierse Motorenfabriek. Hoe moeten ze de wende maken naar elektrische mobiliteit? Moeten ze dat überhaupt wel doen en hoe onderscheid je jezelf daarna nog? De benodigde investeringen kosten miljarden en die kunnen maar een keer uitgegeven worden.

Tot op heden heeft BMW het handig gedaan, zo lijkt. Hoewel het met de i3 een van de eerste fabrikanten was die met een vanaf de grond af als EV gebouwde auto kwam, is de afgelopen jaren een ander pad bewandeld. Namelijk een van platforms die zowel geschikt zijn voor verbrandingsmotoren als elektrische aandrijflijnen. De verkoopcijfers lijken BMW te steunen in deze beslissing. Ze zijn in ieder geval succesvoller dan Mercedes met de EQ range. Hoewel, of misschien wel omdat, Mercedes wél voor losstaande elektrische modellen koos.

Een mogelijk nadeel van de strategie van BMW was dat ze een achterstand zouden ontwikkelen op het gebied van volledig elektrische platforms. Maar dat nadeel lijkt eerder een voordeel te worden. Met terugwerkende kracht kunnen we namelijk eigenlijk zeggen dat de eerste generatie EV’s van Mercedes en VAG niet goed genoeg waren qua range/opladen/verfijning. Een Taycan van voor de facelift gaat weliswaar als de brandweer. Maar de actieradius was niet best. Een EQS heeft wel een goede actieradius. Maar die benodigt daarvoor helaas een gigantische accu en de styling van een vormeloze blob.

Nu BMW met haar nieuwe Neue Klasse komt, lijkt de techniek wel klaar voor productie. BMW belooft snel laden via 800V architectuur en een flink verbeterde energiedichtheid van de accu. Daardoor valt de afweging tussen een loodzware accu en voldoende actieradius een stuk voordeliger uit. Voor nu lijkt de planning van BMW en CEO Oliver Zipse dus spot on te zijn.

Toch is BMW overduidelijk niet van plan om alleen maar Neue Klasses te maken in de nabije toekomst. Duitse media berichten dat de elektrische motorenfabriek in Oostenrijk de komende jaren voldoende krachtbronen voor 600.000 elektrische BMW’s per jaar gaat maken. De BMW Groep verkoopt jaarlijks zo’n 2,4 miljoen auto’s. Dus dit zou dan 25 procent van de verkochte auto’s betreffen.

Dit is in lijn met wat Oliver Zipse al jaren predikt. Namelijk dat de komende jaren ingezet moet worden op een productmix met daarin elektrische auto’s, maar ook auto’s met verbrandingsmotor en wellicht auto’s op waterstof. BMW werkt samen met Toyota nog altijd aan die waterstoftechnologie, als een van de weinige ‘grote’ fabrikanten. Sommige journalisten menen echter dat BMW nu te weinig ambitie toont om de Neue Klasse massaal aan de man te brengen. Waarvan akte. Koop dan?

Ook interessant!

  • Video: BMW Neue Klasse in Amsterdam?
  • BMW Neue Klasse krijgt enorme AI-bemoeienis?
    BMW Neue Klasse krijgt enorme AI-bemoeienis?
  • Eerste BMW Neue Klasse rolt al van de band
    Eerste BMW Neue Klasse rolt al van de band
  • Dit is hem: de elektrische BMW 3-Serie van de Neue Klasse!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, ix3

Vorig bericht: « Audi fanb0i zit hélemaal stuk, zegt wat wij allen denken en gaat viraal
Volgend bericht: Politieman die snelheidsduivels keihard aanpakt scheurend gesnapt in Lambo »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    6 juli 2025 om 16:44

    Zeer verstandig. Verandering gaat niet van de een op andere dag.
    Zie de dotcom bubble. Torenhoge waarderingen die pas 10-15 jaar later waar gemaakt werden. Zo zal het ook met EV gaan. Het is duidelijk dat de meerderheid van de auto’s EV zal zijn in de toekomst.

    Login om te reageren
    • Barry zegt

      6 juli 2025 om 19:53

      Door het gebrek aan ambitie in de wereld bij het stoppen met fossiele brandstoffen denk ik dat hebben van een eigen auto sowieso weer iets wordt voor de happy few. En dan maakt BMW een goede kans om erbij te horen als een van de laatste autofabrikanten.

      Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    6 juli 2025 om 18:02

    Zou het een idee zijn om meer met andere merken samen te werken ipv zelf steeds het wiel uit te vinden?
    Europa moet het, om zich sterk te maken in de wereld, waarom BMW nou op een eilandje blijft zitten is mij een raadsel.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      6 juli 2025 om 19:59

      Als VAG interne projecten bedoeld voor meerdere eigen merken al niet voor elkaar kan krijgen, wat moeten die anderen dan daarbij?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2025 om 10:25

      Meer samenwerking is meer eenheidsworst en minder innovatie door gebrek aan concurrentie. We zitten met EV’s nog in de pioniers fase daar helpt juist concurrentie enorm.
      Maar verbrandingsmotoren zijn al jaren uitwisselbaar en die markt zou je inderdaad verder kunnen consolideren om bijvoorbeeld Euro 7 motoren voor B segment wagens mogelijk te maken, van Yaris tot Polo en van 208 tot Mini allemaal dezelfde motor.

      Login om te reageren
  3. perry_snijders zegt

    6 juli 2025 om 18:45

    @jaapiyo Dukec is weggepromoveerd naar Rolls-Royce.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      6 juli 2025 om 19:19

      Dat is waar ook.
      Great news!!1!

      Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    6 juli 2025 om 20:08

    De 3-serie wordt een verkoopknaller als ik het
    -wat conservatieve- design zie. Mits voldoende ruimte in de achterbak en geen rare irritaties, dan streeft die de (nu al populaire) CLA voorbij.

    Login om te reageren
  5. teske zegt

    6 juli 2025 om 20:13

    Alweer een Panzerkruizer uit Beieren. Wanneer leren die nu eens dat een groot zwaar blok nooit een efficiënte EV kan worden. Nog een lange weg te gaan.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      6 juli 2025 om 23:18

      Dat komt wel los, de bmw ev’s deden het al erg goed qua efficientie (maar nog niet op Tesla niveau) met hun niet dedicated platformen.

      Langs de andere kant kan deze een pieklaadsnelheid van 400 kw halen volgens de reviewers en BMW zelf, snelheden waarbij bv. vergelijkbare Tesla’s helemaal verbleken en waardoor je echt in no time weer een volle batterij hebt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North