Een lekker budget om te gaan shoppen voor een EV voor de caravan!
Soms zitten mensen met échte vragen. Ze leven een echt leven en doen echte dingen in hun vrije tijd. Waar wij altijd over auto’s praten, schrijven en denken, zijn er ook zat mensen met een leven, vakantie en kinderen. Zo ook met de aanvraag van vandaag van Michael.
Hij is een succesvol persoon, want een goede baan en hij heeft twee schitterende kinderen. Oh, en een leuke vrouw zegt ‘ie er snel bij (hopelijk leest ze nu niet mee, anders moet ie op de bank slapen.
Op dit moment heeft Michael twee auto’s en ze willen naar één. Ze hebben een Renault Zoe uit 2016 voor de dagelijkse ritjes en een Opel Insignia voor de caravan. Het liefst hebben ze een volledig elektrische auto daar voor terug. Eentje waar ze door de week met een schoon geweten kunnen forenzen en boodschappen doen, maar waarmee ze ook op vakantie kunnen. Ze hebben een caravan die 1400 kilogram weegt. Wat blijft er dan nog over?
De wensen en eisen voor een EV voor de caravan kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Renault Zoe en Opel Insignia |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Zo’n 45.000 |
Jaarkilometrage: | 20.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Elektrische |
Reden aanschaf andere auto: | Ik zoek een snellere en sportievere auto |
Gezinssamenstelling: | Twee kinderen |
Voorkeursmerken / modellen: | Mercedes EQS SUV of die Rivian (maar niet in budget :-)) |
No-go modellen: | Iets dat minder dan 1.400 kg mag trekken |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Elektroprijs: 0,65 per kWh (schatting)
- Brandstofprijs: United Consumers, € 1,02 per liter LPG
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoonster Utrecht, 24 jaar, 5 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Tesla Model Y Long Range Dual Motor Auto Pilot
€ 44.999
2023
12.5000 km
Wat is het?
De gouden standaard. Als we een elektrische auto moeten aanraden, komt de Tesla Model 3 altijd bovendrijven. Maar ja, mensen willen hoog zitten en zich voorbereiden op geopolitieke ontwikkelingen in deze wereld en dus een crossover (die ze SUV noemen). De Model Y is een van de populairste auto’s van dit moment. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dat is op zich ook niet gek als je kijkt wat je krijgt voor je geld. Op Marktplaats zijn er ook voldoende te vinden.
Hoe rijdt het?
Als een Tesla! Als het gaat om prestaties, is dit best een bizar auto hoor. Dit is namelijk een heel erg rappe sprinter. Het is extra bijzonder, als je in het achterhoofd houdt dat dit niet eens de snelste variant is, de Performance, die kun je ook krijgen in het budget, maar vanwege een kleinere range kiezen we voor de versie. Dat gezegd hebbende, er is verder niet echt iets dat je betrekt bij het rijden. Het voelt allemaal vrij klinisch en generiek aan, wat het natuurlijk ook is. Maar met deze EV kun je een caravan makkelijk trekken en het is een prima auto om met zijn vieren in te vertoeven.
Kosten Tesla Model Y
- Verbruik: 19,48 kWh (5,13)
- Brandstofkosten: € 212
- Gewicht: 1.964 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 0*
- Verzekering: € 130
- Totale kosten per maand:
Onderhoudsprognose
Het is een Tesla, dus je gaat onderhoud nodig hebben! Was getekend, alle sceptische benzinedrinkers. Tesla’s zijn in de basis heel erg betrouwbaar, net zoals veel andere EV’s. Het grootste issue zijn de draagarmen. Het is een zware auto die veel vraagt van de ophangingen (zoals alle EV’s). Ook de remmen even checken, niet voor overmatige slijtage maar het tegenovergestelde. Omdat je zoveel op de motor kunt afremmen, gebruik je de echte remmerij te weinig.
Afschrijvingsprognose
Tesla’s zijn erg gewild op dit moment. Het issue is alleen dat er in rap tempo (heel veel) meer bijkomen. Geert Wilders zou spreken van een Tsunami van Tesla’s voor gelukszoekers. Houdt er rekening mee dat er een heleboel Tesla’s (de Model 3) uit de lease lopen en de flexibele prijsstelling van Tesla ervoor kan zorgen dat het ineens heel erg hard gaat. Aan de andere kant, voor het geld is er bijna niets beters op EV-gebied, dus er zal altijd wel interesse zijn.
Fisker Ocean Extreme
€ 44.000
Wat is het?
Een GLOEDNIEUWE auto! Geen jong gebruikte waar de eerste eigenaar al windjes in heeft gelaten, maar een compleet nieuwe! Op dit moment bevindt Fisker zich in zwaar weer, maar dat doet niets af aan het feit dat de Ocean een puike auto is. De Ocean is een strak gelijnde crossover waarbij de nadruk op ‘het EV-zijn’ iet minder aanwezig is dan bij een Tesla. Het is ‘gewoon’ een auto. In het interieur zijn er wel een paar kleine afwerkingsmissers (zoals bij veel nieuwe fabrikanten het geval is), maar de stoelen zijn daarentegen best puik te noemen. Het aantal exemplaren is wel beperkt, uiteraard.
Hoe rijdt het?
In vergelijking met een Model Y valt het hogere niveau van raffinement op. Het is gevoelsmatig stiller en rustiger. Het is echter wel een grote zware lobbes en dat merk je heus wel. Met een caravan erachter is het eigenlijk best prettig om een zware auto te hebben. Het is geen wonder der dynamiek, maar zie het een beetje als de elektrische Discovery Sport die Land Rover eigenlijk zou moeten bouwen. Oh, de Ocean is in Extreme-spec écht heel erg snel. Bijna te snel eigenlijk, met deze EV, ook met een caravan erachter, kun je het de GTI-brigade echt heel erg lastig maken.
Kosten Fisker Ocean
- Verbruik: 29,03 kWh (1 op 3,44)
- Brandstofkosten: € 316
- Gewicht: 2.434 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 0*
- Verzekering: € 120
- Totale kosten per maand
Onderhoudsprognose
Dit is het grote vraagteken, natuurlijk. Want wil je een auto kopen waarvan het bestaan van het merk niet zeker is? Met Saab was dat geen probleem, maar dat merk bouwde al jarenlang auto’s. Het zou maar zou kunnen dat als het fout afloopt met Fisker, een andere partij de onderdelen en onderhoud voor de bestaande auto’s gaat regelen. Aan de andere kant: hoeveel heb je nu daadwerkelijk nodig aan onderhoud van de dealer met een nieuwe auto? Zeker met een EV valt dat natuurlijk heel erg mee. Aan de andere kant zijn er wel de nodige software-updates die ze bij de Kwik Fit niet zo snel uitvoeren.
Afschrijvingsprognose
Dit is een vrij onzekere factor. Maar ja, zoals een wijs man ooit zei: “als je de auto niet verkoopt, heb je ook geen afschrijving”. Het is gewoon zaak om er zo lang mogelijk mee door te rijden, dan de afschrijving is op het begin altijd het meest hevig, daarna vlakt het af. Overigens is de Fisker Karma op het moment nog steeds geen absoluut koopje te noemen, dus ergens hebben mensen meer gevoel bij een Fisker dan een Chinese EV.
Audi e-tron 55 quattro Advance Edition Plus 95 kWh
€ 45.900
Wat is het?
Een rijdende tegenstrijdigheid. Audi poneert met ‘voorsprong door techniek’, maar de e-tron liep altijd een beetje achter de feiten aan in vergelijking met Tesla. Maar zo moet je niet naar de e-tron kijken. Het is namelijk de ultieme elektrische auto voor mensen die niet van elektrische auto’s houden en dat bedoelen we positief. Het is gewoon een grote crossover met een hoop ruimte en in dit geval heerlijk wat luxe. Het interieur is verreweg het meest hoogwaardig in vergelijking met de andere auto’s uit dit lijstje.
Hoe rijdt het?
Het is een van de beter rijdende Audi’s. De e-tron is in basis achterwielaangedreven en de gewichtsverdeling is veel beter dan alle MLB-auto’s. Ondanks dat er geen benzine-variant van de e-tron is, is de e-tron wel degelijk een auto die gebaseerd is op een ICE-platform. Dat brengt helaas een erg hoog gewicht met zich mee. Tijdens accelereren merk je daar helemaal niets van en met het sturen ook nog niet echt. Maar als je gaat remmen voel je dat je met écht een hoop gewicht onderweg bent. Dat gewicht is ergens best wel lekker als je een caravan achter deze EV hangt, want met de e-tron heb je bijna niet door dat er wat achter hangt.
Kosten Audi e-tron
- Verbruik: 26,39 kWh per 100 km (1 op 3,79)
- Brandstofkosten: € 289
- Gewicht: 2.455 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 0*
- Verzekering:
- Totale kosten per maand
Onderhoudsprognose
De Audi e-tron was Audi’s eerste elektrische auto op grote schaal en dat ging gepaard met enkele kinderziektes. Die zullen nu allemaal wel eruit zijn, overigens. Het is echter wel een Audi, dus je hebt te maken met Audi prijzen.
Afschrijvingsprognose
Gevoelsmatig moet je nog héél even wachten en dan zullen deze auto’s ineens heel erg goedkoop worden. De techniek ontwikkelt zich in rap tempo en wat in 2020 zeer acceptabel was is in 2025 ineens verouderd. Ook in dit geval verwachten we op toch wel een grote hoeveelheid e-trons op de occasionmarkt als die uit de 60 maanden-periode lopen.
YOLO: Dodge Ram 1500 V8 Crew Cab
€ 44.950
2018
120.000 km
Wat is het?
Deze auto is aanzienlijk duurzamer dan dat je denkt! Elektrisch rijden is voor veel toepassingen geschikt, maar als je veel zware dingen gaat trekken, gaat er niets boven een Dodge RAM. Een RAM 1500 rijdt eigenlijk altijd 1 op 7, het maakt niet uit wat je er verder mee doet. Dus met vier personen, volle bagage en een een caravan zal het er niet veel van afwijken. We doen soms wel een beetje lacherig over deze auto’s, maar sinds de milleniumwisseling is de stijging in kwaliteit opmerkelijk. Het zijn bijna fijne auto’s om tijd in te vertoeven.
Hoe rijdt het?
In principe rijdt het niet denderend. Het stuitert alle kanten op, het maakt kabaal en écht snel is het niet. Een RAM moet je aan het werk zetten en dat rijdt het gewoon fijner. Die motor is zo verfijnd als een anekdote van Gerard Joling, maar gaat net als Joling heel erg lang mee. Die Hemi-’s zijn met het juiste onderhoud bijzonder sterk. Qua prestaties is het op zich niet verkeerd, maar dat staat niet in relatie tot het verbruik. De RAM kan beter een caravan hebben dan een EV, je hebt bakken koppel, een ladderchassis en een hoog eigen gewicht.
Kosten Dodge RAM
- Verbruik: 1 op 5,65
- Brandstofkosten: € 301
- Gewicht: 2.445 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 201
- Verzekering:
- Totale kosten per maand:
Onderhoudsprognose
Zoals gezegd, het juiste onderhoud is belangrijk. Zeker als je op LPG-conversie rijdt en dat doen de meeste RAMs. Om in de Joling analogie over te zetten: die zet je ook liever op een Riesling met ijsblokjes van de Dirkje III dan de Bernardus uit de kelder van Dries Roelvink. Het giet er niet zo hard in en levert hetzelfde effect op: veel kabaal. Het zijn allemaal grote en zware onderdelen, het is eigenlijk in technisch opzicht een halve vrachtwagen natuurlijk. Dus de prijzen kunnen soms navenant hoog zijn. Aan de andere kant zijn er zat specialisten die zich ermee bezighouden.
Afschrijvingsprognose
Hier zit je safe: want iedereen wil tegenwoordig een RAM. Na dit stukje schrijven wil ondergetekende eigenlijk ook een RAM en jij wil ook waarschijnlijk RAM. Hoogstwaarschijnlijk heeft @nicolasr net een RAM gekocht. De prijzen zijn bijzonder pittig te noemen, zeker met de originele nieuwprijs in het thuisland in het achterhoofd. Voor een exemplaar met twee ton op de klok betaal je vrolijk 33 mille exclusief de BTW!
Conclusie EV voor caravan:
En welke EV moet je kiezen voor je caravan? Dat is een goede vraag, want eigenlijk weten we het nog steeds niet. De Audi is de ideale auto eigenlijk, een grote luxe auto waarbij je ook echt het gevoel hebt die 45 mille goed besteed te hebben. Alleen merk je dat de ontwikkeling qua techniek niet stil heeft gestaan. Puur onder de streep is de Tesla de meest verstandige keuze. Als EV is het nog altijd een superieure auto, maar nergens heb je het idee jezelf getrakteerd te hebben. De Fisker is een beetje buitenbeentje. Tegen de nieuwprijs is het een lastige case, maar voor 44 mille (en dan gaat er nog drie mille SEPP af!) is het een puike deal.
*houd er rekening mee dat vanaf 2025 WEL motorrijtuigenbelasting betaald dient te worden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
Johanneke zegt
E-tron rij ik wel eens in, en dat rijdt heel lekker, maar ook onzuinig, en er is al een hoop aan versleuteld. Sinds 31 december 2019 in bezit van mijn broer, nieuwe lichtunit achter, nieuwe motor, en nog wat dingen heeft ie al gehad.
En, dit zal per model wel verschillen, maar het is een Duitse auto. En die kunnen karig zijn niet normaal. 1e keer dat ik er in reed kon ik de achteruitrij camera niet vinden. Bleek dat ie dat niet had. Hoe kan mijn 13 jaar oude nissan dat standaard hebben, en een zieke dikke e tron niet. Ongekend toch.
Je moet eigenlijk de model Y nemen, maar die is ook het saaist.
Flutterbear zegt
Met een caravan doet alleen accu capaciteit er toe, het verbruik is irrelevant omdat de caravan de volledige luchtstroom verstoort.
Juist daarom zou ik Tesla daar niet voor aanraden. Met de caravan bij de supercharger betekent ook afkoppelen terwijl je bij Ioinity misschien meer geluk hebt dat die er achter kan blijven, scheelt toch weer 5 min.
Johanneke zegt
Je rijdt meer zonder dan met caravan eh.
Flutterbear zegt
Verschil in verbruik is verwaarloosbaar op 20.000 km. Met 1 op 4 is dat 3400 euro, daar moet je geen auto van 45k op aanschaffen. Is dat echt zo erg als het 10% meer is?
pramm zegt
Je kan met die Tesla ook prima bij Ionity laden. Daarnaast komen er steeds meer tesla locaties met 1 of 2 laders voor een auto met aanhanger.
Juist met een caravan is verbruik essentieel. Een inefficiënte aandrijflijn wordt er niet beter op met een caravan er achter.
Rij zelf regelmatig met een tweepaards trailer met ruim 1500kg aan gewicht. Het verbruik schiet zeker dan omhoog tot rond de 300 wh/km, dus 250km range is wat er over blijft.
Bij een etron zal dat echt nog substantieel minder zijn.
Flutterbear zegt
Efficiencie van de aandrijflijn is verwaarloosbaar op overkomen van de luchtweerstand van een caravan.
bunnylebowski zegt
@flutterbear je kan een tesla toch gewoon ook aan een ionity hangen..
rwdftw zegt
Ik zou het persoonlijk niet doen. Niet alleen kakt je range dramatisch in met een full size hut aan de haak (overweeg een vouwhut) maar er is een adder onder het gras. Heel veel laadstations zijn niet bedacht op een EV met een aanhanger of caravan aan de haak. Dat wil zeggen dat je in iedere geval bij iedere supercharger je caravan los moet koppelen, ergens neer moet zetten en dan je auto laden. Om hem daarna weer aan te koppelen.
Dat ritueel herhaalt zich iedere 200 km tot je op je bestemming bent.
TheMaster zegt
Nou, voor op vakantie kan je natuurlijk ook gewoon langs de snelweg naar een Fastned of Ionity. Dan hoef je waarschijnlijk niet af te koppelen. Of je zoekt welke Superchargers wel/niet ideaal zijn om hier langs te gaan.
Dus met caravan is dit inderdaad nog een lastig verhaal.
Als je veel met de caravan gaat, neem dan wel de long rang ivm grotere accu en met 250kw laden.
mashell zegt
Bij Ionity en Fastned moet je waarschijnlijk ook afkoppelen. En zeker bij Fastned moet je er rekening mee houden dat je daar niet eens de gelegenheid voor hebt.
We moeten accepteren dat de EV de dood van de caravan gaat betekenen en vind ik alweer een voordeel van de EV.
wza1979 zegt
Note: Fisker is geen nieuwe fabrikant. Nieuw model dat wel.
Er komen zoveel ev’s op de markt dat zorgt voor rare prijzen
mashell zegt
Dit Fisker is een ander bedrijf dan dat van de Karma, zelfde oprichter maar ander bedrijf.
TheMaster zegt
Het enige negatieve puntje van Tesla (remmen worden niet gebruikt) is echt onzin, hier hoef je niet op te letten. Zodra jij de “hold” stand gebruikt, worden de remmen gewoon gebruikt om de auto stil te houden. Zo blijven de remklauwen gewoon functioneren. Ook heeft elke Model Y ‘Brake disc wiping’, wat inhoud dat als het regent of koud weer is, dat er zeer minimaal af en toe geremt wordt door de auto, zodat schijven en blokken goed/schoon blijven. Merk je allemaal niet, gebeurt allemaal automatisch.
Dus, 1x draagarmen per 100.000km. En ruitenwisservloeistof, interieurfilter, ruitenwissers en banden wanneer je zelf wilt. Verder heb je waarschijnlijk de eerste 200.000km eigenlijk geen kosten.
William zegt
Ook een Tesla heeft een traditionele 12V accu en airco die onderhouden of vervangen moeten worden. En de bandenslijtage is bij een EV gemiddeld groter.
bunnylebowski zegt
@themaster de nieuwe draagarmen die onder garantie zijn gemonteerd gaan volgens mij wel gewoon normaal mee toch?
@william ik had dacht ik 70,000 km gedaan met semi sportieve rijstijl en een performance. Best netjes
Allison Burgers zegt
Brandstofkosten. :’)
De EV6 en IONIQ 5 zijn ook prima geschikt. Mogen 1600 kilo trekken en zijn nog steeds up to date. Laden ook lekker snel weer bij, en dat wil je met een caravan.
jpoers zegt
Precies die. Laadsnelheid is zeer belangrijk. Ik zou niks uit de volkswagen groep aanraden die hebben een bagger laadcurve.
Ev rijden ook met caravan is een mindset elke 2 en half uur even relaxen, even laden, plasje wat drinken, benen strekken en relax door. Alle rust aan boord. Geen hoog gejank van een te kleine brandstofmotor die het eigenlijk niet aan kan, of die te licht is dus de caravan erachter danst.
THSD zegt
@willeme
Bij de tesla denk ik een tikfoutje met een 0 teveel 😉 (12.500 ipv 12.5000)
DeWitteCondor zegt
Als je een dief van je eigen portemonnee wil zijn moet je nu met je eigen centen een EV kopen. Die dingen kelderen nog harder in waarde dan de roebel. Koop voor de helft van het geld een puike diesel en rij die lekker op. Meer comfort met de caravan trekken en je kan redelijk zuinig rijden. Er is werkelijk geen reden te bedenken waarom je dit zou willen.
Flutterbear zegt
MRB? Klinkt voor geen meter en lang niet zo soepel als een elektromotor. Waarschijnlijk ook veel minder vermogen of acceleratie.
DeWitteCondor zegt
De aanvrager wil een EV voor sportief rijden. Dan ga je dus al behoorlijk de mist in. In de casus die de aanvrager geeft is geen enkel rationeel argument voor een EV te vinden. Caravantrekker = diesel. Ook anno 2024. Diesel en EV hebben beide 0 ‘beleving’ dus die kaart hoef je niet te spelen.
Flutterbear zegt
Mijn 16 jarige 5 cilinder toont echter dat benzine ook geen probleem is met 1500 kg aan de haak. Verder zal de ervaren caravanrijder dat vermogen het minst van je zorgen is bij een instabiele combinatie (alles achter een Renault).
pignon zegt
Een diesel rijdt fantastisch. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar voor je aan de economische selectie toekomt moet je de voorwaarden kennen. En deze familie wil nu eenmaal met de EV en caravan op vakantie. Dus vallen de Yolo en jouw keuzes af. Simpel as that.
On topic: ik zou graag zo’n Fisker kiezen. Gave bak. Maar denk toch dat ik het niet aandurf en de Tesla zou nemen. Want dat is gewoon een steengoede auto in z’n categorie
DeWitteCondor zegt
Dat ben ik dus niet met je eens. Het beste advies zou zijn dat ze in een verkeerde richting zoeken. Helemaal met dit aanstaande kabinet. EV en caravan zijn sowieso suboptimaal, en dan ga je ook nog 45k van je eigen centen stukslaan op zo’n afschrijvingsknaller. Een EV moet je alleen nog doen als je een fatsoenlijke en niet al te lang lopende lease kan afsluiten.
minimoke1984 zegt
Ik mis best wat suggesties in dit rijtje; eqc, ix3, ev6, enz. Maar ook de tesla model X(100) LR plus lijkt mij een goeie optie. Met Caravan kom je dan nog een 250-300km.. dus minder laden, wel iets langer want grotere accu en laad iets minder snel..Maar ok er zijn dus meer opties. Uiteraard is op dit moment een hybride(diesel) Mercedes ..300d/..350d serie misschien wel de beste keuze en ook met 20k km waarschijnlijk t gunstigst. Want met een caravan erachteraan rijdt je nog steeds 1:11-12
ronnys zegt
Een MB E350 CDI met caravan 1 op 13?
Echt niet, ik haal zonder caravan gemiddeld 1 op 13. Wel met redelijk stads verkeer.
Met de Fendt (1400kg) rond de 1 op 8..
JelmerS zegt
Neem eens een kijkje bij de Volvo EX30, Smart#1 of #3 en de Zeekr X. Allemaal technisch 1 pot nat, wel nieuw en trekgewicht dat voldoende is. Niet te royaal doen met opties/uitvoering en je pakt nog SEPP subsidie mee.
Johanneke zegt
Is niet eens een verkeerde keuze als je je identificeert als Oeigoeren castrerende communistenpijper.
Allison Burgers zegt
EX30 zie je nu veel rijden omdat men dat ding blind besteld heeft. Veel testen komt hij maar matig uit. Inefficiënt, slechte software, gebouwd op een budget en krap. Onderstel schijnt wel goed te zijn.
spec zegt
Ioniq5, nobrainer. Laadt met 800v en is voorgeregistreerd bij diverse dealers met 0km te koop onder 44K.
ttr6 zegt
Ik begrijp de gehanteerde kw prijzen niet helemaal voor dit, zoals altijd zeer gewaardeerd , adviesstukje. Je gaat ervan uit dat 100% snel wordt geladen terwijl dat natuurlijk nooit het geval is. De maandelijkse stroomkosten kun je dus gerust door >2 delen.
twijn zegt
Huur een huisje of een caravan. Hoef je al die zooi niet achter je aan te zuilen.
Volvo_440_turbo zegt
Dat zou ik ook denken, gewoon al met een aanhangwagen achter de auto vind ik al wat stress hebben, laat staan met een caravan en dan nog op reis en dan nog met een EV… gewoon te veel rode vlaggen voor mij.
Een vakantie moet stressloos beginnen, niet plannen wanneer ik moet laden, waar ik kan laden, hoe ver ik raak…
Als je toch perse dagelijks elektrisch wil rijden en met de caravan op reis zou ik voor de vakantie eventueel een diesel huren, gewoon meer genieten van je reis. Een auto huren is toch ook niet onoverkomelijk duur? Je hebt ook deelautoplatforms waar je ergens een 40 cent per kilometer betaalt. Degage.be in België is er zo eentje en ja je mag er mee met de caravan mee op reis.
Flutterbear zegt
Je neemt juist de caravan mee omdat je gesteld bent op je eigen spulletjes. Een andere auto daarvoor huren staat daar haaks op. Huur dan gewoon op locatie is en je rijdt probleemloos met je EV door Europa. Plannen kan, maar hoeft echt niet.
Als je bij een tegenslag gaat stressen zou ik kamperen inderdaad afraden. Dan kan je beter klagen bij de hotelbalie.
Volvo_440_turbo zegt
Ik kampeer al sinds mijn 3 jaar, zowat overal geslapen waar je geen gedacht van hebt, maar altijd raakten we op onze bestemming, te voet, met de fiets of met de diesel. Met een EV en zeker niet met een caravan is dit niet altijd gegarandeerd, ik zie hier vaak rond Brussel op de ring wel een EV aan de kant staan, vermoedelijk leeg. Laatst stopte ik aan het tankstation waar een drietal gestrande EV’s stonden omdat de laadpalen het plots niet deden.
We hebben een EV op de zaak gehad , maar wegens een gebrek aan laadpalen hier in de buurt en onderweg het ding weer moeten verkopen, hij rijdt nu ergens in Nederland rond.
Neen, dank je zeg ik dus…
pitapita zegt
Yup, maar ja, in de caravan kun je ook mooi extra aardappels meenemen. En hagelslag.
GJZ zegt
EV en caravan van 1300KG, dan sta je elke 150 a 200KM stil om te laden, niet echt praktisch, zou een Lynck en CO 01 kopen
pramm zegt
Nee hoor, je haalt prima 250 km, zonder al teveel moeite. De Lynk&co haalt met een caravan of trailer ook krap 300 km, zeker wanneer de accu op een gegeven moment leeg is.
scrmeagle zegt
Ik zou helemaal geen sleurhut willen.
lincoln zegt
In dit geval is een Megane3 1,5dci met 2,5 ton op de klok ineens het ultieme milieuriddersvoertuig ..
Flutterbear zegt
Renault maakt waardeloze trekauto’s. Let maar eens op onderweg.. de helft hangt achter veel te laag.
goodvibrations zegt
Tjah.. Rij BEV maar in sommige gevallen (veel autobahn, wintersport en nu dus caravan) begrijp ik zelfs niet dat je dit zou willen.
Voor alles in Nederland en af en toe een aanhanger is een EV perfect. Maar waarom jezelf zo beperken als je graag met een caravan op vakantie gaat? (Ik vlieg liever.. en ja.. Klopt.. weg co2 besparing…).
In dit geval zou ik eerder de nieuwe plug-in skoda superb nemen.. 133km elektrische range, dus vrijwel alles kan elekrisch in NL.. Zeker als je af en toe bereid bent om snel te laden.. En met de caravan kun je in een ruk naar je bestemming toe.. Ik wist het wel… Zeker als er straks toch ook wegenbelasting komt op EVs. Stiekem zijn/blijven die ice auto’s onverslaanbaar.. Maar helaas wel enigzins vies (er).
alfamail2018 zegt
🤔
alfamail2018 zegt
Ford heeft binnenkort een suv Ev die veel kan trekken 45K, DE EXPLORER?
William zegt
Voor een “schoon geweten” was het goedkoper geweest om een paar keer naar de psychiater te gaan in plaats van 45.000 euro uit te geven aan een EV :-)
meganized zegt
AB raadt een Tesla aan. Er zijn zeker enkele redactieleden op vakantie (met de caravan)? ;)
michaelras zegt
geloof niet dat Nico een caravan heeft. OF op vakantie is
Jurgen zegt
Dat is in mijn ogen dan het toppunt van behelpen, een EV met een sleurhut, beide niet mijn ding, dan ga je voor je ontspanning op vakantie, moet je om de 200 km een half uur laden, en dan vervolgens in die caravan gaan overnachten, ik ga graag met de auto (dus geen EV) maar slapen doe ik liever in een hotel of vakantiehuis.
Flutterbear zegt
Voor sommige begint de vakantie bij aankomst, bij de ander bij vertrek.
tjorque zegt
Ik zie veel reacties over de range.
Maar met 200 a 250km kan je van uit NL ook al best op een mooie plek terecht komen om je sleurhut neer te zetten.
Als je 250km per dag rijdt heb je best nog veel tijd om de plek waar je aanbeland bent te verkennen te voet of met de fiets of gewoon van uit je luie relax zeteltje en de rest van de dag traag te laden.
Op zich zou ik dat geen drama vinden, als ik genoeg tijd had om gewoon rustig 4 weken verlof te nemen en Europa door te cruisen.
Alleen die sleurhut, ik weet niet of dat echt iets voor mij is. (Want nog nooit geprobeerd)