
Eén op de tien laadsessies mislukt.
Actieradiusangst is niet meer nodig. EV’s hebben tegenwoordig een prima rijbereik en met de laadinfrastructuur zit het – in Nederland in ieder geval – wel snor. De angst voor te weinig kilometers maakt echter plaats voor een nieuwe kopzorg: de betrouwbaarheid van het laden.
Volgens de Charging Reliability Index (CRI) 2025 van technologiebedrijf EcoG gaat het opladen van EV’s wereldwijd weliswaar de goede kant op, maar blijft de praktijk nog altijd verre van foutloos.
EcoG testte tien wereldwijde EV-platforms van grote fabrikanten: BMW, Ford, Geely, Hyundai, Lucid, Mercedes, Saic, Stellantis, Tesla en Volkswagen. De platformen kregen scores op vier vlakken: laadinitialisatie, laadproces, foutherstel en gebruikerscommunicatie. Hoe goed de individuele platformen presteren, deelt EcoG niet.
Er is vooruitgang, maar niet genoeg
Uit de resultaten blijkt dat de stabiliteit van laadsessies verbetert, maar nog lang niet foutloos is. Eén op de tien laadsessies gaat nog steeds mis. Problemen met zwakke communicatiesignalen, die in 2023 nog zorgden voor vroegtijdige laadstops, kwamen nu nauwelijks meer voor. Toch is de score nog wisselend: geen enkel platform scoorde boven de 76% betrouwbaarheid in alle testcategorieën.
Een hardnekkig probleem blijft de autorisatie-time-out. Bij vier van de tien platforms wordt een laadsessie al na zestig seconden afgebroken, vaak nog voordat de bestuurder klaar is met het invoeren van betaalgegevens. Ook ontdekte EcoG een probleem voor de 12-volt accu.

Wanneer een laadpoging mislukt, kan de EV langdurig automatisch blijven proberen om de laadsessie te starten. Dit vraagt veel energie van de 12V-accu. ”Overmatig gebruik van de 12V-accu verkort niet alleen de levensduur, maar kan er ook toe leiden dat de auto volledig onbruikbaar wordt bij het laadstation”, zegt EcoG.
”Hoewel we duidelijke vooruitgang zien in de robuustheid van laadsessies, bestaan er nog steeds fundamentele tekortkomingen die verwarring en frustratie veroorzaken bij bestuurders en zelfs tot pech onderweg. Er is nog steeds aanzienlijke behoefte aan verbetering om een acceptabele gebruikerservaring en massale acceptatie van elektrische voertuigen mogelijk te maken”, aldus een woordvoerder van EcoG.
De onderzoekers hopen met de uitkomsten om automerken wakker te schudden en te wijzen op de verbeterpunten van hun EV-platformen. Want om vreselijk snel te kunnen opladen, moet opladen natuurlijk wel al kunnen zonder problemen.





Is ook zeer irritant. Iedere EV rijder maakt dit mee denk ik, ik ben niet eens een EV rijder maar heb het al een paar keer meegemaakt. Kom je bij een paal blijkt dat ie op een veel lager vermogen werkt. Of pas bij de 4e keer gaat ie echt opladen. Hopelijk zet de verbetering zich voort.
Een Tesla hebben is dan toch wel chill lijkt mij, op dat punt. Gaat bij superchargers vrijwel nooit mis.
Ik ben wel een enthousiast EV rijder maar moet inderdaad eerlijk bekennen dat het snelladen nog te vaak niet vlekkeloos verloopt. De communicatie met facturatie backend en de auto zijn allebei nogal houtje touwtje bedacht. Ook hebben de auto’s en laadpalen nog wel eens kuren en geen goede communicatie over wat de gebruiker moet doen om het probleem te verhelpen. Afgelopen vrijdag zei een snellader dat de stekker defect was maar er was niks mis met de stekker maar de auto had er gewoon geen zin in.
Niet iedere ev rijder. Ik niet bijvoorbeeld. Maar ice rijders weten het waarschijnlijk beter
Het gaat bij een Tesla zelfs zover, dat de auto je waarschuwt als je achteruit rijdt naar een defecte supercharger. Dan pak je een andere, inderdaad echt chill
nee, eigenlijk niet. Althans, zo ontzettend uitzonderlijk dat het het vermelden niet waard is. Die 1 op 10 herken ik zeker niet. Eerder 1 op de 500 a 1000 laadsessies oid gaat het eens mis. En dan is vaak een tweede poging al voldoende om het op te lossen. De afgelopen 3-4 jaar niet meer meegemaakt dat laden ook maar ergens een probleem was m.u.v. één station in Frankrijk, dat was één grote bende met zwaar verouderde palen die allen problemen gaven. Twee minuten verderop zat het volgende laadpunt.
Wereldwijd, dus o.a. ook de data van Amerika zit er in. Daar lees je toch heel veel verhalen over gebrekkige laadinfrastructuur.
Hier in Europa voorlopig goede ervaringen en weinig problemen. 12v problemen is dikwijls omdat de stekker niet goed insteekt en de auto blijft proberen. Wacht gewoon even tot het opladen effectief gestart is en zie dat hij zeker goed insteekt. En bij dc laders helpt het soms ook gewoon om even de stekler vast te houden tot de handshake voltooid is en de kabel vergrendeld.
De meeste problemen zitten bij de laadpalen heb ik het idee en niet zozeer bij de auto zelf
Het is de combinatie. Ik weet één paal hier in de buurt waar mijn vorige Volkswagen ID.3 aan één kant gewoon zelden kon opladen, met mijn huidige Kia EV3 geen enkel probleem.
Heb als tweede auto een EV, maar herken dit niet. Als er twee auto’s aan een paal hangen dan gaat het laden soms wat trager, maar het laden start altijd en stopt ook als ik dat wil..
Ligt het nu aan de palen, aan de auto’s of allebei? Je kunt fabrikanten oproepen, maar als het (ook) aan de laadinfra ligt is dat niet het hele verhaal.
Rijd al 5 jaar EV en nog nooit meegemaakt, ook niet in ‘t buitenland.
De 12v accu is sowieso onderbelicht bij veel EV’s. De meeste functies worden nog steefs gevoed door deze accu, maar bijladen gebeurt maar sporadisch. Even stilstaan met lampen en en mediatainment aan kan al een behoorlijke aanslag zijn.
Ik denk dat de cijfers hier in Nederland en omliggende landen stukken beter zijn. Er wordt in het onderzoek vooral gerept over problemen met autorisatie via app of creditcard. Dat probleem speelt niet als je gewoon een laadpas gebruikt zoals zo ongeveer elke EV rijder dat doet. Dit onderzoek lijkt de situatie uit de UK en VS mee te nemen. Daar is echt nog werk aan de winkel. In de VS is het laden voor niet-Tesla’s echt nog een uitdaging. De grootste partij (Electrify America) heeft de zaken zeer slecht voor elkaar. Vaak meer dan de helft van de stations buiten gebruik en wat overblijft geeft veel storing. Dat soort gedoe ben ik in Europa echt nog nooit tegengekomen. Het gaat echt nog maar zelden mis. En dan eigenlijk alleen op een of andere vage superoude laadpaal op een dorpsplein of camping in Italië. De meeste aanbieders hebben hun zaken nu prima voor elkaar. En voor snelladen hebben we in Europa grote aanbieders als Tesla, Ionity, Shell Recharge, Fastned, Aral / BP Pulse etc.. Daar gaat het vrijwel altijd meteen goed.
Nu heb ik vooral ervaring met een Model Y en ID3. Misschien dat de software bij sommige andere merken meer storingsgevoelig is.