
Andere merken mogen meeprofiteren.
Een Fransman, een Chinees en een Arabier richten samen een bedrijf op. Dit is niet het begin van een mop die je op de grond laat rollen van het lachen. Het is de basis voor Horse Technologies: een compleet nieuw motorbedrijf waar Renault, Geely en Aramco geld in steken in de hoop om er innovatieve motoren (en een leuke winst) uit te halen.
Het is nog wat te vroeg om te evalueren, maar de eerste producten van Horse geven de burger moed. Kijk maar naar de aandrijflijn die LPG, benzine en elektriciteit gebruikt. Minder dan een week later ontvangen we alweer een persbericht over een nieuw product: de Horse C15.
Van EV naar EREV
De C15 van Horse is een 1,5-liter viercilindertje dat speciaal gemaakt is voor elektrische auto’s. Hè? Het motorblok dient als generator voor de accu. Het enige dat de motor doet, is stroom opwekken zodat de batterij tijdens het rijden gevoed kan worden en je dus minder vaak hoeft te stoppen voor een laadpauze. Deze aandrijfconcept noemen we Extended Range Electric Vehicle, of EREV.



Waarom hebben we het dan over een koffertje in de kop boven dit artikel? Nou, zo noemt Horse de motor. Het motorbedrijf heeft het over een ”ultra compacte range extender” die de vorm en afmetingen heeft van een koffer. De viercilinder meet 50 cm x 55 cm x 27,5 cm. In die koffer zit de motor, uitlaat, omvormer en koelunit verwerkt. Omdat de C15 zo klein is, kun je hem gemakkelijk in de frunk verwerken, maar ook in de kofferbak.
Horse heeft op dit moment twee versies van de C15. Eentje is bedoeld voor B- en C-segment auto’s en produceert maximaal 95 pk. De ander produceert 163 pk en is bedoeld voor grotere auto’s en lichte bedrijfswagens. De benzinemotor lust ook ethanol, methanol flex fuels en synthetische brandstoffen. Het blok kan nog even mee, want hij voldoet nu al aan de Euro 7-normen.
B2B
Het idee is niet dat je straks met je Tesla bij Horse aanklopt en zelf een generator in je EV schroeft. Andere automerken moeten de motor gaan inkopen om hun EV’s om te toveren tot EREV’s zonder er zelf veel onderzoek naar te hoeven doen. Deze C15 is onderdeel van de X-Range-familie: een reeks oplossingen die EV-platformen met hulp van verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen moet verbeteren. Je mag dus nog wat meer van dit soort innovatieve benzinemotoren voor EV’s verwachten.
Volgens de baas van Horse raken EV’s met een hulpmotor ook steeds meer in trek. Overigens hebben Renault en Volvo zelf nog geen EREV’s. Mazda en Leapmotor bijvoorbeeld wel.





Zou wel grappig zijn als je je EV met een crappy range voor de autovakantie kan uitrusten met zo’n koffertje
Lekker bij de aangifte belastingdienst elk jaar je accijns terugvragen. Kunnen die systemen uit het jaar kruik ook echt aan….
Horse is het bedrijf wat een nieuwe motor voor Caterham aan het ontwikkelen is.
https://www.evo.co.uk/caterham/7/208110/caterham-horse-prototype-2025-review-new-turbo-engine-keeps-the-seven-alive
Zou de langverwachte elektrische Caterham hier iets mee te maken hebben?
EREV faalde bij de BMW i3 (die hoge smalle) en bij de Mazda MX30 waarom denkt Renault en Geely dat er iemand op zit te wachten?
Een goed uitgebalanceerd ontwerp zou prima kunnen werken. Onder de streep zou een EREV minder gecompliceerd moeten werken als een PHEV.
De BMW i3 werd op zich nog goed verkocht, maar faalde omdat de klanten feitelijk tot testpiloten voor BMW werden ‘gepromoveerd’; dit model kende behoorlijk wat kinderziektes. Dat de Mazda MX-30 met z’n range extender faalde was vooral vanwege het feit dat bruikbaarheid van de kleine accu i.c.m. het hoge brandstofverbruik van de (Wankel) brandstofmotor enorm teleurstelde. De laatstgenoemde was qua trillingen en geluidsproductie tijdens het rijden ook nogal hinderlijk ‘aanwezig’.
Heb een tijdje een i3 REX gereden. Ik vond het geweldig.
Helaas werd ie door de Nederlandse regelgeving te duur om zakelijk te rijden.
Iets met ‘tijd’ en ‘rijp’ misschien?
De motor van zo’n EREV zou gebruikt kunnen worden om de grote schommelingen in range te compenseren bv in de winter. Dat zou het comfort van een EV verhogen.
De warmte van motor kan de batterij warm houden en tegelijk voor verwarming zorgen. Het verhoogt het totaal rendement. Dat zou pas de synergie die fabrikanten zogezegd zoeken.
Maar nee, waarschijnlijk zal het weer gebruikt worden om nog een sec sneller op te trekken en om de range zinloos naar +1000km te adverteren..
Je kunt zo’n motor natuurlijk als een soort stationaire motor volledig optimaliseren op verbruik, uitstoot en performance. Het teveel of tekort voor de verplaatsing van de auto komt uit of in de accu. Best beloftevol als daarmee grote zware accu’s achterwege kunnen blijven.
Je kunt dan met een kleinere accu dat scheelt weer grondstoffen en gewicht maar het gewicht van dit koffertje komt er weer bij en er staat niet bij wat deze weegt. Een kleine accu volstaat voor het grootste deel van de dagen dus dit klinkt wel als veelbelovend ondanks dat het in het verleden niet succesvol was
Nu is er voor de EV nog een tariefkortung (afbouwend tot 2030( voor de wegenbelasting.
Met dit koffertje vervalt deze korting?