
Adrian van Hooydonk leest jullie reacties en doet er wat mee.
Het moet een ingewikkelde baan zijn om nieuwe MINI’s, BMW’s én Rolls-Royces te tekenen. Zijn er drie merken die nog meer van elkaar kunnen verschillen? De Nederlander Adrian van Hooydonk houdt het toch al jaren knap vol als hoofdontwerper van de BMW Groep. Van Hooydonk schuift aan in De Nationale Autoshow van BNR om er samen met Meindert Schut en onze eigen @Wouter te praten over zijn werk.
Wij zagen de iX3 in vol ornaat afgelopen week pas, maar voor Van Hooydonk is het ontwerpproces allang achter de rug. ”De iX3 is voor ons ongeveer twee jaar geleden afgesloten. We zijn er ongeveer vier jaar geleden mee begonnen”, zegt hij. Momenteel werkt hij aan de BMW’s van het jaar 2030 en daarna.

Nu al een auto tekenen die in 2030 nog relevant moet zijn, dat is een lastige opgave. Dit noemt de BMW-ontwerper zelfs ”het moeilijkste aan onze job”. Hij vervolgt: ”De tijden waarin we leven zijn vrij beweeglijk. De technologie ontwikkelt zich enorm snel en toch moeten wij zulke beslissingen voor de lange termijn maken. Het beste wat we dan kunnen doen bij BMW, zeggen wij altijd, is meteen ver springen, dus iets te brengen wat meteen erg ver gaat in techniek en design.”
Kritiek op BMW-ontwerpen
Niet iedereen is even blij met de grote sprongen die BMW maakt. Hoe reageer je daar als bedenker van de ontwerpen op? ”Ik hoor ook wel kritiek of discussie. In de verkoopcijfers zien we dat niet”, zegt Van Hooydonk om hierna uit te leggen waar dat volgens hem aan ligt.

”Een merk als BMW heeft geen gewone klanten. Een merk van BMW heeft fans. Die kennen jullie ook, denk ik, voor een groot deel. Die schrijven ook graag naar jullie en die vinden natuurlijk dat wat ze rijden ook heel goed en dat willen we natuurlijk ook. Op het moment dat je daar dus verandering aan gaat brengen dan is dat altijd even wennen en dat horen we of lezen we dan ook. Na verloop van tijd wordt het minder, dat merk je dan. En in de verkoopcijfers merken wij dat het de hele tijd naar boven gegaan is. Dus eigenlijk geloven we wel dat je moet blijven ontwikkelen als een merk. Ook al heb je een hele rijke historie, net als BMW.”
Ook de Neue Klasse-designtaal kon op veel kritiek rekenen. Hier was Van Hooydonk zich ook wel van bewust doordat de lijnen zo anders zijn dan we gewend zijn. Hij zegt: ”Ik heb ook wel eens gezegd dat we met die designtaal eigenlijk misschien wel één generatie overslaan en dat is best wel een risico zeg maar en dat moet voorbereid worden. Dat hebben we dus gedaan door intussen vijf conceptcars, waar we steeds een deel van waar we ook mee bezig waren, hebben getoond. Daar hebben we dan ook reacties op gekregen en natuurlijk leer je daarvan. Ik geloof inderdaad dat we alles wat we geleerd en gehoord hebben uiteindelijk ook hebben omgezet in het eindproduct, in de iX3.”
Zo stelt de BMW-ontwerper zijn eigen iX3 samen
@Wouter vraagt Van Hooydonk ook naar zijn persoonlijke voorkeuren. Hoe zou hij zijn eigen Neue Klasse iX3 samenstellen? Van Hooydonk reageert: ”Nou, het toeval wil dat ik dat net heb gedaan. En ik heb hem in grijs-metallic genomen met een soort terracottakleurig interieur. Dat vind ik zelf wel mooi. Ik houd van dat soort kleuren. Ik houd ook van bruin in het interieur.” Hieronder zie je hoe de BMW van de hoofdontwerper er ongeveer uit gaat zien.



Het meest opvallende ontwerponderdeel van de nieuwe elektrische X3 is natuurlijk de grille. Waarom heeft Van Hooydonk voor zulke retro-nieren gekozen terwijl de rest van de auto op en top modern is? ”Waarom niet? We hebben gezocht naar een nieuwe uitdrukking van BMW-typische elementen en we wilden in onze vormentaal iets heel cleans doen, opgeruimd en zo”, begint hij.
Daarnaast spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Van Hooydonk zegt: ”Natuurlijk hadden we ook een hele hoop nieuwe sensoren die we in moesten bouwen. Die zijn allemaal ingewerkt in dat front-end. Je ziet ze niet, maar die hebben natuurlijk wel bepaalde ruimte nodig. Zo zijn we eigenlijk tot deze oplossing gekomen. Het herinnert waarschijnlijk aan auto’s die je kent. De BMW 2002 bijvoorbeeld of de eerste Neue Klasse, de BMW 1800.”
Het nieuwe BMW-gezicht?
De voorkant was volgens de tekenaar het lastigste onderdeel om te ontwerpen. Dat komt door de nieuwe technologieën en sensoren, maar ook door de verlichting en dat het geheel ook nog eens door de crashtests moet komen. Zoveel werk in een nieuw front, dan zullen we dat wel vaker gaan zien op BMW’s, toch?

De ontwerper: ”Ja, maar het gaat niet allemaal hetzelfde worden. We gaan ook binnen het merk weer variëren. We gaan ervoor zorgen dat je elke nieuwe auto als BMW kunt herkennen, maar ook als wat het is. Het is net als in een familie waar er wel dingen zijn die iedereen gemeen heeft, maar toch heeft elk familielid zijn eigen karakter. Dat willen wij in ons programma ook doen. Ik vind dat een mooie analogie.”
Van Hooydonk over de volgende 3 Serie
De rebelse pubers van BMW M zullen bijvoorbeeld ”expressiever” en ”nog emotioneler” zijn. Daarnaast weten we ook al van de aanstaande elektrische 3 Serie dat zijn voorkant in geen velden of wegen lijkt op de iX3. Ook op de nieuwe i3 gaat de BMW-hoofdontwerper nog even in.
Hij zegt: ”We hebben natuurlijk het design ook daarvan afgerond. Ik kijk er erg naar uit om ook die auto jullie te kunnen tonen. Dat duurt niet meer al te lang en er worden natuurlijk prototypes getest. Misschien zie je ze hier in München wel op de weg. Ik denk dat het een echt goede 3 Serie wordt. Een echt sportieve sedan.” And on that bombshell…





Ook gevraagd wat hij van de nieuwe elektrische GLC vindt?
Niet direct wat hij van de GLC vindt, maar wel of ‘ie een rondje heeft gemaakt op de IAA en of hij is verrast door wat andere merken hebben meegebracht. De reactie van Van Hooydonk: ”Nee, eerlijk gezegd nee. Want wij zijn natuurlijk altijd gevraagd ook aan de toekomst te werken.”
Het huidige BMW-design is verre van mooi te noemen, met een grille die steeds meer doet denken aan hazentanden. Voor veel liefhebbers van de klassieke, subtielere uitstraling van het merk is dit een flinke tegenvaller.
Adrian van Hooydonk verdedigt zijn keuzes door te wijzen op innovatie, veiligheidseisen en nieuwe technologieën die invloed hebben op het ontwerp. Daarbij geeft hij zelf toe dat de Neue Klasse-stilering een generatie overslaat, wat een risico met zich meebrengt.
Toch blijft het gevoel overheersen dat de typische BMW-identiteit onder druk staat. De grille lijkt vooral gekozen voor herkenbaarheid, maar gaat ten koste van de esthetiek. BMW mag dan wel luisteren naar kritiek en open zijn over de keuzes, dat verandert weinig aan het feit dat dit ontwerp voor velen simpelweg niet mooi is. Misschien went het met de tijd, maar de vraag is of wennen genoeg is als de eerste indruk zo negatief uitpakt.
“de typische BMW-identiteit” is natuurlijk ook maar een moment opname vanuit jouw perspectief.
mag van geluk spreken dat zulke zaken aan verandering onderhevig zijn, het is organisch.
Daarom bestaat “de typische BMW-identiteit” van jou ook helemaal niet.
Een discussie voeren obv dit is dan ook totaal kansloos.
Ik zou zeggen “kijk eens naar de Bangle 7 serie”. Destijds verguisd, sterker nog, volgens velen zou het einde van BMW ingeluid zijn met die auto. En kijk nu eens hoe er naar gekeken wordt. Ik heb nog nooit van een andere auto zoveel “hij is erg mooi opgedroogd” gehoord als over die auto. En zo is het al jaren met BMW. Ieder nieuw model wordt direct de grond in getrapt om jaren later te zeggen “toch wel een mooie auto”.
Wat ik me wel afvraag in hoeverre jouw kennis betreffende het ontwerpen van auto’s rijkt om de beweringen van van Hooydonk in twijfel te trekken aangaande innovatie, veiligheidseisen en nieuwe technieken.
BMW is een onderneming en wil dus (meer) winst maken, dat lukt goed gezien de cijfers, dat sommigen het design niet mooi vinden lijkt weinig invloed te hebben op de cijfers..
Ik vind die nieuwe iX3 ontzettend goed gelukt en ben blij dat elementen daarvan terugkomen op andere modellen.. De X1 en X5 kunnen het goed hebben en worden er dan ook een stuk moderner van qua looks..
Als het over auto ontwerp gaat dan wordt er altijd gezemeld over het front want dat is hoegenaamd het gezicht van de auto. Maar bij de iX3 is het front een verbetering tov van de XM, iX, 7 en 5 serie maar zijn de flanken saai en is de achterkant lelijk.
als je in termen als saai en lelijk gaat spreken zijn dingen als productontwerp, stijl, smaak en klasse niet echt iets voor jou.
sorry man.
Maar als je als je in termen als je product ontwerp, stijl, smaak en klasse gaat spreken bij een vrij saaie iX3 dan is de marketing wel iets voor jou!
Ik vermoed dat maar één van ons beiden vijf jaar voor een Italiaans design bureau in de autoindustrie gewerkt heeft…
De nieren van de iX3 zullen vast breder worden. Zoals bijvoorbeeld ooit bij de 5-serie E34 voor en na de facelift. Dat lijkt mij al een hele verbetering, maar ik vind de iX3 nu al best mooi.
Ik vraag mij af wat BMW doet met gewicht, accucapaciteit, range en prijs(daling) voor de toekomst. Als de lichte elektrische middenklasser mogelijk wordt, zeg 1200 kg, hoe zou die auto er dan uit gaan zien? Verdwijnt die ‘buik’ weer onder de auto’s? Wordt wisselen van accupakketten standaard? Als het geld niet meer of veel minder naar de techniek gaat, welke luxe wordt dan weer belangrijker?
Een Concept 2040 ‘What if’ (als een kleine, goedkope accu met veel capaciteit werkelijk is) zou ik een interessant prototype vinden.
Ik heb het al eerder gezegd: BMW toont bij elke generatiewissel lef. Van Hooijdonk drukt het uit als “het overslaan van een generatie”.
Dit onderscheidt BMW in mijn ogen van de andere Duitsers.
Als het op grote grilles aankomt had BMW een achterstand op Mercedes en Audi, die hebben ze snel ingelopen, ze daarbij doorgeschoten en doen nu weer normaal.
Ja, maar om te stellen dat het merk gereden wordt door ‘fans’ gaat me te ver. Dan moet hij eens in de commute naar Amsterdam rijden en een blik werpen in al die troosteloze ix1/ix3 gebakjes met bijtellingsschrapers erin. En laten dat nou net de modellen zijn met minder controversieel design en min of meer de volumemodelletjes vormen. Wat een marketinggelul.
Je moet wel een beetje fan zijn om ook in lease een bak meer geld uit te geven dan een standaard VAG of stellantis gedrocht , dus daar heeft ie wel een punt, echte fans rijden natuurlijk in een M versie..
Ach hij kan lullen wat hij wilt. Smaak is zo ontzettend persoonlijk dus je kunt het nooit echt goed doen. Uiteindelijk bepalen de verkoopcijfers of iets een succes is en dat lijkt bij BMW prima in orde.
Ik zelf vind deze ix3 één van de lelijkste auto’s van de laatste tien jaar. De nieuwe GLC is wat mij betreft beter geslaagd met de nieuwe grill. Al die ledjes is wat over the top maar het is overduidelijk een leuke knipoog naar de iconische grill uit de jaren ‘60.
Geef die man alsjeblieft een nieuwe pen, eentje waarmee hij wél mooie auto’s gaat tekenen. Wat een horrordesigns heeft deze man gemaakt zeg.
Ben wel echt bmw-fan om de rijkwaliteiten maar ze zien er echt niet uit de laatste 5jaar