• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1-team brengt British American Tobacco terug

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 februari 2019 om 13:03 – 32 Reacties

F1-team brengt British American Tobacco terug


Mag niet? Wat nou.

Twintig jaar geleden, in 1999, besloot tabaksfabrikant British American Tobacco de overblijfselen van Tyrrell over te kopen en samen met Jacques Villeneuve een nieuw Formule 1-team te starten: British American Racing, ofwel BAR. De sigarettenfabrikant had het geniale plan om twee van zijn merken onder de aandacht te brengen en gaf zijn beide auto’s hierom ieder een eigen livery. Het plan werd snel in de kiem gesmoord, maar BAR liet zich er niet door van de kaart brengen. Als antwoord op het verbod kwam BAR met bovenstaande livery op de proppen, waar beide kleurstelling aan elkaar waren geritst.

De onthulling van deze merkwaardige livery zou een van de meest opvallende “prestaties” in de carrière van BAR blijven. Immers, het team werd opgericht in de tijd dat Ferrari extreem dominant was. Een tweede plaats in het klassement van 2004 was het beste dat het team wist te presteren. Toen tabaksreclame in de Formule 1 in 2006 aan banden werd gelegd, moest de sigarettenfabrikant een stap terug zetten. Een jaar later was het bedrijf helemaal vertrokken.

Inmiddels is tabaksreclame helemaal verboden, maar toch zijn de sigarettenfabrikanten uit de Formule 1 niet weg te slaan. Ferrari behield altijd zijn banden met Phillip Morris en bracht het bedrijf vorig jaar met ‘Mission Winnow’ zelfs terug in de Formule 1. Het Formule 1-team van McLaren volgt nu het voorbeeld van de Italianen. Vandaag maakt het namelijk bekend dat het British American Tobacco voor meerdere jaren heeft aangetrokken als sponsor.

Hopen op een vergelijkbare 555/Lucky Strike livery hoeven we echter niet, want volgens McLaren gaat het om een “global partnership” waarbij de fabrikant zijn sigaretten niet zal adverteren. Logisch, want dat is immers verboden. In plaats daarvan zal British American Tobacco juist zijn “goede” producten sponsoren. Centraal staat “BAT’s transforming agenda, leveraging its portfolio of potentially reduced risk products, aiming to deliver the world’s tobacco and nicotine consumers a better tomorrow,” aldus het Formule 1-team uit Woking. Heerlijk vaag, allemaal.

McLaren zal zijn nieuwe livery deze week onthullen, dus we zijn benieuwd in welke vorm we de tabaksfabrikant terug zullen zien. Vanmiddag zijn Williams en Toro Rosso aan de beurt.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • F1 2022
    BREEK: Eerste foto's F1-auto 2022 zijn gelekt

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Racing, roken-in-auto

Vorig bericht: « Koop Elon Musk’s villa in Los Angeles, voor 4 miljoen
Volgend bericht: Ford: “nieuwe 7,3-liter V8 past ook in andere modellen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    11 februari 2019 om 13:11

    Toch ook wel bijzonder dat de meeste teams ook rondrijden met mierzoete fris- of energydrank die vol zitten met suikers. Wordt verder niets over gezegd terwijl dit ook puur slecht is.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 februari 2019 om 13:14

      @str8six: soms wordt daar voorzichtig al over gesproken, maar eerst is alcohol nog aan de beurt.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        11 februari 2019 om 13:18

        @jaapiyo: over 10-15 jaar is dat inderdaad ook allemaal verdwenen en roken helemaal voorbij, denk ik.

        Login om te reageren
      • str8six zegt

        11 februari 2019 om 13:24

        @jaapiyo: mwoah, sinds Heineken zich een paar jaar geleden heeft opgeworpen als een van de hoofdsponsors van het hele circus zie ik alcohol zo snel nog niet verdwijnen.

        Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      11 februari 2019 om 13:26

      @str8six: precies, zelfs een snuifje coke is gezonder dan een blik RedBull.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        11 februari 2019 om 16:58

        @appeltaartislekker: dat zeg je leuk, maar is daar wetenschappelijk bewijs voor? Klinkt mij als klinkklare onzin in de oren namelijk. Van een blikje Red Bull gaat hooguit je hartslag en bloeddruk een beetje omhoog door de suiker en cafeïne, maar bij coke zijn de bijwerkingen ff wat heftiger volgens mij.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          11 februari 2019 om 17:12

          @sirprize: van beide wordt de hartslag en bloeddruk verhoogd maar daar houdt de vergelijking inderdaad wel op. Een joint zou dus wel gewoon kunnen, dit zorgt voor een onspannen sfeer en verlaagt juist de bloeddruk. Al is het sowieso een kromme lijn die ze trekken: alcohol en tabak zijn beide eigenlijk harddrugs…

          Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 februari 2019 om 13:35

      @str8six: die discussie werd volgens mij vorig jaar nog gevoerd.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      11 februari 2019 om 14:01

      @str8six: idd, de fixatie op roken is nog enorm, terwijl ik bijna niemand meer zie roken.. Ondertussen staat er om 11u ’s ochtens al een rij in de McD drive in en hebben winkels een heel pad aan energydranken/assortiment

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      11 februari 2019 om 16:53

      @str8six: zolang je het niet over je longen doet valt het best mee…

      Login om te reageren
  2. eirmakk zegt

    11 februari 2019 om 13:15

    Vroeger kon je ook gewoon in de woonkamer roken en nu moet ik naar de tuin lopen om te roken. Wel jammer dit allemaal.

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      11 februari 2019 om 13:19

      @eirmakk: tja, dan doe je in eigen huis toch iets verkeerd. Hopelijk krijg je van de vrouw wel iets terug voor deze gehoorzaamheid.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        11 februari 2019 om 13:26

        @hamerhaai: een schop onder z’n hol wss

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      11 februari 2019 om 13:50

      @eirmakk: heel soms als ik kneiterlam ben rook ik nog wel eens. Volgende dag zo’n spijt van. Kan me niet meer voorstellen om elke dag te paffen. Toen ik nog rookte liep ik halve marathons. Nu niet meer. Dus roken is gezond!

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      11 februari 2019 om 15:24

      @eirmakk: kinderen in huis zeker?

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      11 februari 2019 om 16:54

      @eirmakk: kan je meteen de vuilnis wegbrengen.

      Login om te reageren
  3. skinnybmw zegt

    11 februari 2019 om 13:17

    2de in 2004, helemaal vergeten hoe goed ze toen waren. Het laatste goede jaar van Honda. Stonden zelfs voor Renault en Williams BMW.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 februari 2019 om 13:38

      @skinnybmw: Ze werden uiteindelijk nog beter. Wereldkampioen in 2009, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        11 februari 2019 om 13:39

        @pomoek: zonder Honda, dat dan weer wel.

        Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        11 februari 2019 om 13:58

        @pomoek: Zo zie ik het niet…en het ging mij inderdaad om Honda? Andere mensen, ander team ook.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 februari 2019 om 13:27

    Aha, dus ze wensen hun coureurs good lucky! Zullen we over 30 jaar net zo over Redbull denken?

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    11 februari 2019 om 13:41

    Laatst maar eens gekeken op de site van missionwinnow. Helemaal vol marketing geleuter. Over hoe ze de wereld beter gaan maken. Maar geen sigaret of shag te bekennen.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    11 februari 2019 om 13:52

    Mission Winnow, Huski Chocolate, FuturoCoin, Rich Energy, Soccercoin, MyWorld, British American Tobacco en dan komt daar waarschijnlijk ROKiT Phones nog bij. Ik denk dat we inmiddels wel kunnen spreken van het jaar van de dubieuze sponsoren.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      11 februari 2019 om 14:40

      @edge: Mission Winnow wordt nu in Australië onderzocht, omdat het logo teveel op Marlboro zou lijken. Ik heb er nooit zo naar gekeken, maar als je kijkt naar de foto bovenaan het artikel op GPUpdate dan snap ik het wel. Wie weet wat daar nog voor de seizoensstart aan zal veranderen.
      Link naar artikel: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/369894/australie-onderzoekt-logo-ferrari-sponsor-philip-morris/

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      11 februari 2019 om 16:14

      @edge:
      De dagen van Prince Malik Ado Ibrahim, Andrea Sassetti, Jean Pierre van Rossem en Akira Akagi zijn wedergekeerd.

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    11 februari 2019 om 14:06

    Er zat laatst (misschien wel een jaar terug) zo’n gozer bij Pauw; hij was open dat hij voor de peukenlobby was; al rookte hij zelf niet. Echter, zijn goede leven werd dus betaald door de peukenmakers. Ook al deed die man het vrij aardig op tv; ik zou niet in zijn plaats gaan zitten. Als advocaat zou ik een moordenaar/verkrachter verdedigen; ja. Als doktor zou ik een massa schutter proberen te redden; ja. Maar ik zou er niet voor kiezen om te lobby-en voor een peukenfabrikant (of andere echt slechte dingen).
    Ben je medewerker bij Ferrari-racing en nu dus McLaren-racing dan wordt je salaris straks gedeeltelijk betaalt door de peukenmakers. En die werknemers hebben dus geen keuze. Ik zou me genaaid voelen…
    (Ps; mijn CEO zegt bijvoorbeeld dat hij nooit een staatsbedrijf uit Saudi Arabie (en dergelijke) als klant zou nemen. Dat soort dingen vind ik toch mooi om te horen).

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      11 februari 2019 om 17:14

      @gregorius: tot hij de cijfers ziet… onder aan de streep gaat het voor het management toch meestal over het aantal nullen op de rekening…

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      11 februari 2019 om 18:18

      @gregorius: Sorry hoor, maar wat is dit voor een politiek-correct geleuter. Je gaat toch niet werken voor Ferrari of McLaren?

      Weet je wel wat die auto’s uitstoten?! (de toekomst van onze kindertjes!)

      (ofwel, waar trek je de grens)

      Login om te reageren
  8. risl zegt

    11 februari 2019 om 14:10

    Volgens mij kochten ze alleen de licentie van Tyrrell en was het verder wel een nieuw team.

    Login om te reageren
  9. niekie1999 zegt

    11 februari 2019 om 14:20

    Klinkt behoorlijk winnowig als je t mij vraagt.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    11 februari 2019 om 14:45

    Hoezo verboden? Max heeft vorig seizoen na de aanvaring met Ocon toch ook een sigaar gekregen?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 februari 2019 om 20:05

      @cossiekiller: to the top you go!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North