F1-team brengt British American Tobacco terug

Auteur: , 32 Reacties

Mag niet? Wat nou.

F1-team brengt British American Tobacco terug

Twintig jaar geleden, in 1999, besloot tabaksfabrikant British American Tobacco de overblijfselen van Tyrrell over te kopen en samen met Jacques Villeneuve een nieuw Formule 1-team te starten: British American Racing, ofwel BAR. De sigarettenfabrikant had het geniale plan om twee van zijn merken onder de aandacht te brengen en gaf zijn beide auto’s hierom ieder een eigen livery. Het plan werd snel in de kiem gesmoord, maar BAR liet zich er niet door van de kaart brengen. Als antwoord op het verbod kwam BAR met bovenstaande livery op de proppen, waar beide kleurstelling aan elkaar waren geritst.

De onthulling van deze merkwaardige livery zou een van de meest opvallende “prestaties” in de carrière van BAR blijven. Immers, het team werd opgericht in de tijd dat Ferrari extreem dominant was. Een tweede plaats in het klassement van 2004 was het beste dat het team wist te presteren. Toen tabaksreclame in de Formule 1 in 2006 aan banden werd gelegd, moest de sigarettenfabrikant een stap terug zetten. Een jaar later was het bedrijf helemaal vertrokken.

Inmiddels is tabaksreclame helemaal verboden, maar toch zijn de sigarettenfabrikanten uit de Formule 1 niet weg te slaan. Ferrari behield altijd zijn banden met Phillip Morris en bracht het bedrijf vorig jaar met ‘Mission Winnow’ zelfs terug in de Formule 1. Het Formule 1-team van McLaren volgt nu het voorbeeld van de Italianen. Vandaag maakt het namelijk bekend dat het British American Tobacco voor meerdere jaren heeft aangetrokken als sponsor.

Hopen op een vergelijkbare 555/Lucky Strike livery hoeven we echter niet, want volgens McLaren gaat het om een “global partnership” waarbij de fabrikant zijn sigaretten niet zal adverteren. Logisch, want dat is immers verboden. In plaats daarvan zal British American Tobacco juist zijn “goede” producten sponsoren. Centraal staat “BAT’s transforming agenda, leveraging its portfolio of potentially reduced risk products, aiming to deliver the world’s tobacco and nicotine consumers a better tomorrow,” aldus het Formule 1-team uit Woking. Heerlijk vaag, allemaal.

McLaren zal zijn nieuwe livery deze week onthullen, dus we zijn benieuwd in welke vorm we de tabaksfabrikant terug zullen zien. Vanmiddag zijn Williams en Toro Rosso aan de beurt.



32 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Toch ook wel bijzonder dat de meeste teams ook rondrijden met mierzoete fris- of energydrank die vol zitten met suikers. Wordt verder niets over gezegd terwijl dit ook puur slecht is.
@str8six: soms wordt daar voorzichtig al over gesproken, maar eerst is alcohol nog aan de beurt.
@jaapiyo: over 10-15 jaar is dat inderdaad ook allemaal verdwenen en roken helemaal voorbij, denk ik.
@jaapiyo: mwoah, sinds Heineken zich een paar jaar geleden heeft opgeworpen als een van de hoofdsponsors van het hele circus zie ik alcohol zo snel nog niet verdwijnen.
@str8six: precies, zelfs een snuifje coke is gezonder dan een blik RedBull.
@appeltaartislekker: dat zeg je leuk, maar is daar wetenschappelijk bewijs voor? Klinkt mij als klinkklare onzin in de oren namelijk. Van een blikje Red Bull gaat hooguit je hartslag en bloeddruk een beetje omhoog door de suiker en cafeïne, maar bij coke zijn de bijwerkingen ff wat heftiger volgens mij.
@sirprize: van beide wordt de hartslag en bloeddruk verhoogd maar daar houdt de vergelijking inderdaad wel op. Een joint zou dus wel gewoon kunnen, dit zorgt voor een onspannen sfeer en verlaagt juist de bloeddruk. Al is het sowieso een kromme lijn die ze trekken: alcohol en tabak zijn beide eigenlijk harddrugs…
@str8six: die discussie werd volgens mij vorig jaar nog gevoerd.
@str8six: idd, de fixatie op roken is nog enorm, terwijl ik bijna niemand meer zie roken.. Ondertussen staat er om 11u ’s ochtens al een rij in de McD drive in en hebben winkels een heel pad aan energydranken/assortiment
@str8six: zolang je het niet over je longen doet valt het best mee…
Vroeger kon je ook gewoon in de woonkamer roken en nu moet ik naar de tuin lopen om te roken. Wel jammer dit allemaal.
@eirmakk: tja, dan doe je in eigen huis toch iets verkeerd. Hopelijk krijg je van de vrouw wel iets terug voor deze gehoorzaamheid.
@hamerhaai: een schop onder z’n hol wss
@eirmakk: heel soms als ik kneiterlam ben rook ik nog wel eens. Volgende dag zo’n spijt van. Kan me niet meer voorstellen om elke dag te paffen. Toen ik nog rookte liep ik halve marathons. Nu niet meer. Dus roken is gezond!
@eirmakk: kinderen in huis zeker?
@eirmakk: kan je meteen de vuilnis wegbrengen.
2de in 2004, helemaal vergeten hoe goed ze toen waren. Het laatste goede jaar van Honda. Stonden zelfs voor Renault en Williams BMW.
@skinnybmw: Ze werden uiteindelijk nog beter. Wereldkampioen in 2009, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.
@pomoek: zonder Honda, dat dan weer wel.
@pomoek: Zo zie ik het niet…en het ging mij inderdaad om Honda😉 Andere mensen, ander team ook.
Aha, dus ze wensen hun coureurs good lucky! Zullen we over 30 jaar net zo over Redbull denken?
Laatst maar eens gekeken op de site van missionwinnow. Helemaal vol marketing geleuter. Over hoe ze de wereld beter gaan maken. Maar geen sigaret of shag te bekennen.
Mission Winnow, Huski Chocolate, FuturoCoin, Rich Energy, Soccercoin, MyWorld, British American Tobacco en dan komt daar waarschijnlijk ROKiT Phones nog bij. Ik denk dat we inmiddels wel kunnen spreken van het jaar van de dubieuze sponsoren.
@edge: Mission Winnow wordt nu in Australië onderzocht, omdat het logo teveel op Marlboro zou lijken. Ik heb er nooit zo naar gekeken, maar als je kijkt naar de foto bovenaan het artikel op GPUpdate dan snap ik het wel. Wie weet wat daar nog voor de seizoensstart aan zal veranderen.
Link naar artikel: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/369894/australie-onderzoekt-logo-ferrari-sponsor-philip-morris/
@edge:
De dagen van Prince Malik Ado Ibrahim, Andrea Sassetti, Jean Pierre van Rossem en Akira Akagi zijn wedergekeerd.
Er zat laatst (misschien wel een jaar terug) zo’n gozer bij Pauw; hij was open dat hij voor de peukenlobby was; al rookte hij zelf niet. Echter, zijn goede leven werd dus betaald door de peukenmakers. Ook al deed die man het vrij aardig op tv; ik zou niet in zijn plaats gaan zitten. Als advocaat zou ik een moordenaar/verkrachter verdedigen; ja. Als doktor zou ik een massa schutter proberen te redden; ja. Maar ik zou er niet voor kiezen om te lobby-en voor een peukenfabrikant (of andere echt slechte dingen).
Ben je medewerker bij Ferrari-racing en nu dus McLaren-racing dan wordt je salaris straks gedeeltelijk betaalt door de peukenmakers. En die werknemers hebben dus geen keuze. Ik zou me genaaid voelen…
(Ps; mijn CEO zegt bijvoorbeeld dat hij nooit een staatsbedrijf uit Saudi Arabie (en dergelijke) als klant zou nemen. Dat soort dingen vind ik toch mooi om te horen).
@gregorius: tot hij de cijfers ziet… onder aan de streep gaat het voor het management toch meestal over het aantal nullen op de rekening…
@gregorius: Sorry hoor, maar wat is dit voor een politiek-correct geleuter. Je gaat toch niet werken voor Ferrari of McLaren?

Weet je wel wat die auto’s uitstoten?! (de toekomst van onze kindertjes!)

(ofwel, waar trek je de grens)
Volgens mij kochten ze alleen de licentie van Tyrrell en was het verder wel een nieuw team.
Klinkt behoorlijk winnowig als je t mij vraagt.
Hoezo verboden? Max heeft vorig seizoen na de aanvaring met Ocon toch ook een sigaar gekregen?
@cossiekiller: to the top you go!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).