• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford: “nieuwe 7,3-liter V8 past ook in andere modellen”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 februari 2019 om 14:06 – 54 Reacties


Kijk, dat is een feest.

Ford trok vorige week de doeken van zijn nieuwe Heavy Duty pick-up en samen met die reeks blies het leven in een machtige V8. De nieuwe atmosferische 7,3-liter achtcilinder die in de F-Serie geplaatst kan worden is volgens de Amerikaanse autofabrikant de krachtigste V8 op benzine in zijn klasse. Dit is een behoorlijke claim op zich, maar Ford heeft sindsdien ook laten weten dat het blok in andere auto’s past.

Het is voor Amerikaanse begrippen hartstikke logisch dat een dergelijk blok in een pick-up thuishoort, maar de betere tuner weet ook wel raad met een krachtbron van dit formaat. Hoewel Ford vooralsnog in typisch eigen stijl de prestatiecijfers bij de borst houdt, mag het duidelijk zijn dat de achtcilinder veel krachtiger is dan de uitgaande 6,2-liter V8. Deze motor produceerde ‘slechts’ 385 pk.

Ondanks het feit dat de prestatiecijfers vooralsnog niet op tafel liggen, kunnen fans van het merk zich alvast opwarmen met het idee dat de nieuwe achtcilinder ook in andere modellen dan de Super Duty past. Volgens Ford is er in de F-150 en zelfs de Mustang voldoende ruimte voor het 7,3-liter blok. Dit is met name goed nieuws voor eigenaren van de F-150 die meer vermogen willen, want dit model levert Ford tegenwoordig niet meer met een V8. De krachtigste versie, de Raptor, heeft een EcoBoost V6-motor. Daarnaast is het natuurlijk ook bizar dat een dergelijke motor in de Mustang geplaatst kan worden.

Jammer genoeg is het niet enkel rozengeur en maneschijn. Dit heeft te maken met het materiaal waarvan de achtcilinder is gemaakt: ijzer. In de F-150 zal een engine swap nog wel enigszins goede resultaten hebben, maar wie de motor in de Mustang besluit te leggen, mag zich opmaken voor een oneindige stroom aan onderstuur. Desalniettemin verwacht Ford dat men zijn nieuwe V8 nog dit jaar in de Mustang zal plaatsen. Op SEMA zullen we de eerste exemplaren moeten zien. We zijn benieuwd. (Bron: Motor Authority)

Ook interessant!

  • Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
    Minder vermogen voor Ford Mustang 5.0 V8
  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
    Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

f-150, Ford, motor, mustang, pickup, V8

Vorig bericht: « F1-team brengt British American Tobacco terug
Volgend bericht: Hier is de gloednieuwe Alpina B7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. pel96 zegt

    11 februari 2019 om 14:13

    7,3 liter… Hier ben je al helemaal de man als je een 2.0 onder de kap hebt. Ik weet ondertussen niet meer wie er nou gestoord zijn wij of die Amerikanen

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      11 februari 2019 om 14:45

      @pel96: wij! 7.3 is in alle opzichten beter. Ik durf nu al te zeggen 100% betrouwbaarder, qua verbruik zal het wat meer lusten maar ik gok dat dit serieus niet overdreven veel is. Dus dat neem je als man maar voor lief.

      Login om te reageren
      • c4seum zegt

        11 februari 2019 om 15:12

        @kennone: ik erken dat verbuikscijfers de laatste jaren sterk verbeterd zijn, maar zo’n amerikaanse klasbak lust echt wel een gigantische klap meer vocht dan wat wij hier ooit kunnen bewerkstelligen als we elke dag alle kilometers vol gas rijden. Het zijn en blijven “uit dik hout zaagt men planken” motoren.

        Login om te reageren
        • RazorHead zegt

          11 februari 2019 om 15:51

          @c4seum: Mijn 2018 VW Tiguan 1.5 TSI 4-motion: 9.2 liter/100km. Mijn 2014 GMC Sierra 1500 5.3 V8: 13.6 liter/100km. Die GMC is wel een 400kg zwaarder, minder aero, heeft pak meer pk (150vs 335). Dat meerverbruik valt dus wel heus mee.

          Login om te reageren
          • bluster zegt

            11 februari 2019 om 17:08

            @RazorHead: ik begrijp je punt. Toch neemt dit niet weg dat het 48% meer is… “Mijn loon is vorig jaar met 48% gestegen, dat verschil viel heus mee”

            Login om te reageren
      • mnmg71 zegt

        11 februari 2019 om 18:02

        @kennone: ik heb toevallig een auto met een 6.3 liter. Kan jouw claim niet echt onderschrijven…

        Login om te reageren
        • baseone zegt

          11 februari 2019 om 20:34

          @mnmg71: 6.2….? Of….

          Login om te reageren
          • mnmg71 zegt

            11 februari 2019 om 20:38

            @baseone: hahaha, nee 6.3

            Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 februari 2019 om 17:18

      @pel96:

      Hunnie zijn gestoord natuurlijk ..

      Want wij benne hoger opgeleiden kennis economie wetenschappers ..

      Nederland .. fuck Yeah ..

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        11 februari 2019 om 17:30

        @lincoln: idd

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 februari 2019 om 20:04

      @pel96: de Vietnamesen! Vraag maar aan elke Amerikaan of aan @Lincoln..

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    11 februari 2019 om 14:14

    Kan iemand met verstand ervan, naar aanleiding van het plaatje, zeggen of dit eigenlijk een budget blok is (om te maken)? Of dat de focus juist ligt op Joe Sixpack in Alabama die dit ding kan onderhouden?
    Want het lijkt me toch dat ook Ford prima een, zeg, 4 liter V8 turbo kan maken dat 3 keer zuiniger is bij normaal gebruik, zonder dat het per se duur moet zijn om m te maken…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      11 februari 2019 om 14:20

      @gregorius:
      Durability en Easy maintenance waren hier duidelijk de belangrijkste uitgangspunten. Vandaar een gietijzer blok en geen ‘complexe’ dubbele bovenliggende nokkenassen e.d. Zou me niets verbazen als de PKs per liter de 60 nauwelijks overstijgen.

      Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      11 februari 2019 om 14:48

      @gregorius: Waarom zou die zuiniger zijn? Een ecoboost is ook niet zuiniger dan de coyote v8.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 februari 2019 om 14:53

      @gregorius: Turbo’s maken een motor niet zuiniger. De v6 ecoboost neemt meer dan de 5.0 v8 bij gelijke lading. Is al door verschillende partijen getest. Deze 7.3 is waarschijnlijk ook zuiniger dan de kleinere (6.0 dacht ik) uitgaande motor, met name als er een zware last achter hangt.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        11 februari 2019 om 15:03

        @lekbak: ik geloof je gelijk.
        Ik dacht 1+1= 2: dmv turbo’s toevoegen aan kleine blokjes kan met betere verbruikscijfers laten zien + tijdens dit soort tests wordt er (natuurlijk) rustig gereden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          11 februari 2019 om 15:20

          @gregorius: Een van de tests was met een hele zware trailer een berg op met maximaal toegestane snelheid (of volgas mocht dat niet lukken). Gelijke gewichten, en de atmosferische v8 is zuiniger. Praktijk tests dus, niet de verplichte test van de autoriteiten.

          Login om te reageren
    • kennone zegt

      12 februari 2019 om 00:27

      @gregorius: dat wil je toch niet. 4.0 turbo?

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    11 februari 2019 om 14:17

    Ik wil graag een Ford Fiesta 7.3 Ecoboost

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      11 februari 2019 om 14:26

      @fanboy: mag niet.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        11 februari 2019 om 14:34

        @theblazerunner: :(

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        12 februari 2019 om 00:27

        @theblazerunner: een fristi dan?

        Login om te reageren
        • victornator95 zegt

          12 februari 2019 om 08:43

          @kennone: is alleen maar voor grotere jongetjes

          Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 februari 2019 om 14:39

      @fanboy: die stuurt als een OOOO?

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      11 februari 2019 om 15:13

      @fanboy: ik denk dat de 1.0 3-cilinder in een van de cilinders van die V8 past

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 februari 2019 om 15:24

        @gulli: Die gebruiken ze als startmotor.

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          11 februari 2019 om 15:29

          @berlinetta: heb een keer een E30 met een ‘straalmotor’ erin gezien. Bleek om een startmotor van een Mig te gaan, ging nog best als de brandweer op alleen de startmotor ?

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            11 februari 2019 om 18:37

            @gulli: Zo’n APU’tje levert idd best nog wat vermogen, anders krijg je de hydrauliek, de elektrische systemen en de motor zelf niet op gang natuurlijk.

            Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    11 februari 2019 om 14:25

    Nieuwe Big Block Mustang? Yes please!

    Login om te reageren
  5. gove zegt

    11 februari 2019 om 14:29

    tegenwoordig moet je toch de 100 pk per liter grens kunnen halen lijkt me….niet gek dan

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      11 februari 2019 om 21:20

      @gove: er zijn weinig atmosferische motoren die dat halen.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        12 februari 2019 om 08:05

        @boomhauwer:
        porsche
        lambo
        ferrari
        audi
        nissan
        honda

        Login om te reageren
  6. sudbina zegt

    11 februari 2019 om 14:30

    Leuk om eens achterin een Smart te bouwen.

    Alleen weegt t wel wat zeg, als je bedenkt dat t oude Powerstroke blok al ver boven de 400kg zat..

    Login om te reageren
  7. rulefollower zegt

    11 februari 2019 om 14:30

    Ik ga maar gelijk een extra warmtepomp aanschaffen.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 februari 2019 om 14:40

      @rulefollower: je bedoelt een ponton om je woning op te plaatsen?

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        11 februari 2019 om 14:44

        @tjorque: Dat zit in de planning, na mijn dijkverzwaringsproject.

        Login om te reageren
        • c4seum zegt

          11 februari 2019 om 15:16

          @rulefollower: ik vrees dat je daar geen subsidie voor zal krijgen. Bovendien is een ponton om te blijven drijven een beetje mosterd na de maaltijd als je je dijk al verzwaard hebt ;)

          Login om te reageren
        • tjorque zegt

          11 februari 2019 om 16:23

          @rulefollower: maak de dijk dan niet te zwaar, anders zakt hij weg in de grond!

          Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    11 februari 2019 om 14:44

    Misschien je Mustang wat rake geven zodat het onderstuur wat meevalt.

    Neemt niet weg dat het bijzonder genoemd mag worden dat ze geld hebben gestoken in zo’n blok. Maar goed, leuk voor de crate-engine divisie.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    11 februari 2019 om 14:48

    Nu maar wachten op de eerste die hem probeert in de GT te zetten. Met supercharger. En ik wil niet horen dat dat niet gaat.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      11 februari 2019 om 14:55

      @cossiekiller: tuurlijk gaat dat. Het gaat als de brandweer, met een supercharger. IJzeren blok, daar kun je dus aardig wat licht in pompen. Of met twee turbo’s, ook leuk. Duizend pk is niet ver weg.

      Login om te reageren
  10. autospotterkerkrade zegt

    11 februari 2019 om 15:13

    Als ze het blok in de mustang lepelen zullen ze het wel uit aluminium maken

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    11 februari 2019 om 15:25

    Compressor er op en goan!

    Login om te reageren
  12. robert110 zegt

    11 februari 2019 om 15:34

    Waar halen jullie toch vandaan dat de F-150 niet meer met V8 leverbaar is? De vorige keer riepen jullie dat ook al (wat na mijn opmerking toen keurig aangepast was). Gisteren is er zelfs nog een stuk geschreven over de V8 in de Ford F-150.

    Ford doet nog steeds de 5.0 V8 in de F-150. Niet dat dat blok nog echt lang mee kan, het is een vrij ouderwets blok (wel een goede), dus vervanging ervan zal wel niet lang op zich laten wachten, een 7.3 is een mooie opvolger.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      11 februari 2019 om 15:51

      @robert110: lol eens, verbaasde ik me ook over. Heerlijk ding, die 5.0

      Login om te reageren
  13. wahltiroler zegt

    11 februari 2019 om 15:37

    Ford : “nieuwe 7,3-liter V8 past ook in andere modellen”
    Wahltirole r: Ook in een Ka?

    Login om te reageren
  14. basr32 zegt

    11 februari 2019 om 17:45

    En wij moeten hier allemaal aan de downsized tandenborstelmotortjes, ondertussen maakt Ford even rustig een gruwelijk dikke V8. Kan niet wachten om naar Amerika te gaan.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      11 februari 2019 om 19:33

      @basr32: je moet helemaal niks hoor… je mag gewoon naar de Ford dealer gaan en een Mustang 5.0 kopen. Of je het kunt betalen is een tweede. Maar goed, zo zijn er weer dingen in Amerika die onbetaalbaar zijn en hier -zo goed als- gratis. Probeer eens te relativeren Bas, niet alles is zwart/wit.

      Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    11 februari 2019 om 18:35

    “ammer genoeg is het niet enkel rozengeur en maneschijn. Dit heeft te maken met het materiaal waarvan de achtcilinder is gemaakt: ijzer. In de F-150 zal een engine swap nog wel enigszins goede resultaten hebben, maar wie de motor in de Mustang besluit te leggen, mag zich opmaken voor een oneindige stroom aan onderstuur. ”

    Is dat pertinent wel zo? Bv de Renault Clio RS van vorige generatie ( die met de 2.0 liter atmosferische motor ), heeft ook een gietijzer blok, en is de bochtenkoning in zijn categorie.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      11 februari 2019 om 19:37

      @SimonMc: het kreng weegt 420kg volgens Wikipedia, als ik me niet vergis weegt de huidige 5.0 een goede 200kg. Wellicht heb ik de verkeerde specs gepakt, maar dit is wat ik zo snel kon vinden.

      Login om te reageren
  16. mgmgb zegt

    11 februari 2019 om 20:55

    Fenomenaal, anno 2019 nog op de proppen komen met een gigantisch blok met stoterstangen om de kleppen aan te drijven. Het slaat nergens op, het is totaal achterhaald en toch is het geweldig.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      12 februari 2019 om 00:30

      @mgmgb: waarom zou je afwijken van een techniek die al perfect is toch??

      Login om te reageren
  17. kjeld zegt

    12 februari 2019 om 07:11

    Ik heb mij laten vertellen dat de tuners juist ijzer willen. Dat aluminium ploft uit elkaar. En op de drag strip heb je geen bochten en is gewicht voorin tijdens launch best gewenst.

    Login om te reageren
  18. Alfarobert zegt

    12 februari 2019 om 09:41

    Wat zou zo’n 7,3ltr.hier wel niet gaan kosten? BPM bedrag in Guinnis book of records? Meer BPM dan de nieuwprijs van de auto?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North