F1-teams eren Niki Lauda tijdens de GP van Monaco

Auteur: , 27 Reacties

Hij verdient het.

Niki Lauda

Ik denk dat ik voor elke petrolhead ter wereld spreek als ik zeg dat het overlijdensbericht van Niki Lauda nogal hard aankwam. De 70-jarige Oostenrijker behoort tot de top van de coureurs die ooit in de F1 verschenen. Het is nu makkelijk om te zeggen dat het knap is hoe hij aan de dood ontsnapte en alsnog bleef racen: het zit hem erin dat hij zowel voor en na het ongeluk enorm goed kan racen. Want racen en GP’s winnen, je kan het, of je kan het niet. Lauda kon het, definitely.

Het verschrikkelijke ongeval waarbij de F1-bolide van Lauda in een vuurbal veranderde, leek de Oostenrijker in zijn F1-carrière niet te stoppen. Na het ongeval stapte hij gewoon weer in zijn F1-bolide (toen reed hij bij Ferrari) en bleef racen. Hij leek te gaan stoppen, totdat hij bij McLaren terechtkon in 1982 en hij ging gewoon weer verder: hij zette zelfs in 1984 weer een wereldtitel op zijn naam! De laatste overwinning was zelfs in Zandvoort, legendarisch. Daarna was het wel echt basta en kwam Lauda bij Ferrari terecht als consultant. Die rol nam hij aan tot en met het heden, maar dan in de laatste jaren voor Mercedes. Kortom: Lauda’s leven heeft voor altijd bestaan uit Formule 1, doorzettingsvermogen, maar toch ook geplaagd worden door de bijna dodelijke verwondingen. Hij heeft de strijd, na verschillende schijnbewegingen, in de nacht van 20 mei alsnog verloren. De autowereld rouwt.

Om Niki te eren zijn er deze week verschillende teams die iets doen met hun auto’s. De speciale aanpassingen zullen te zien zijn tijdens de GP van Monaco.

Scuderia Ferrari
Een renstal waar Lauda daadwerkelijk heeft geracet en meerdere van zijn successen heeft behaald. Daarom is het logisch dat zij de Oostenrijker eren. Dat doen ze met een speciale sticker op de zijkant van de Ferrari SF90.

Bovendien krijgt Sebastian Vettel een nieuwe helm aangemeten. Jens Munser Design heeft Lauda’s naam verwerkt in de helm, samen met op de achterkant een strook met klassieke afbeeldingen. Een mooie en toch subtiele manier om Lauda te eren.

Mercedes-AMG Petronas
Op de voorvleugel van de Mercedes W10 prijkt de handtekening van Lauda, samen met de tekst ‘Danke Niki’. En bedankt inderdaad.

View this post on Instagram

Danke Niki. 🙏

A post shared by Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) on

Aston Martin Red Bull en Scuderia Toro Rosso
Zowel Red Bull als Toro Rosso zijn eigenlijk te jong om directe relevantie te hebben met Niki Lauda. Maar goed, de teams zijn allebei Oostenrijks, net zoals Lauda. Dus zetten de teams een sticker op de auto met een Oostenrijkse vlag en ook ‘Danke Niki’. Het is de boodschap wat telt, toch?

Haas F1
Haas heeft in principe niks te maken met Lauda of Oostenrijk, maar goed, ook hier is het in ieder geval goed dat het team eraan denkt. Samen met de naam van Lauda achterop de auto, zet het team er ook het geboorte- en sterftejaar van de Oostenrijker bij: 1949-2019.

View this post on Instagram

Remembering Niki 🙏

A post shared by Haas F1 Team (@haasf1team) on

McLaren
McLaren is het andere team waar Lauda een WK-titel op zijn naam mocht zetten. Zij zetten Lauda’s naam in een krans met ook zijn data erbij. Die krijgt een mooie plek op de luchtinlaat van de F1-bolide van McLaren.

View this post on Instagram

#RIPNiki ♥️

A post shared by McLaren (@mclaren) on

Om nogmaals te bewijzen dat de dood van Lauda ons allemaal raakt. Om wederom voor iedereen te spreken: rust zacht.



27 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Het gebaar van Vettel en Haas vind ik erg mooi. Het mooiste zou het zijn als het gehele Mercedes team met een rood petje had gelopen. ( misschien komt dat nog )
Ze rijden ook met zwarte rouwbanden
@ronaldddvos: zonder gekheid een man die de complete F1 veranderde. Een voorbeeld. RIP
@ronaldddvos: verlies van lauda is tragisch; maar met deze kunnen we er toch met alle respect om lachen.. :)
Mercedes heeft nog een mooi eerbetoon op de wagen zitten, 1 van de kleine sterren op de motorkap is rood gemaakt voor de rest van het seizoen. Foto staat op de instagram van mercedes f1
@rice09: Daarnaast heeft Mercedes ook een kenmerkend rood Lauda-petje bij zijn hoofdtelefoon in de vitrine gelegd en hebben ze zijn naam en handtekening toegevoegd aan de garagewand waar normaal alleen de overwinningen genoemd worden.
Volgens mij heeft Gunter Steiner van Haas een aantal jaren nauw met Lauda samengewerkt bij Ferrari
@jaribombarie: Bij Jaguar dacht ik gisteren op te vangen in het commentaar tijdens de fp.
@koen23: Klopt, Jaguar F1 heeft Steiner zijn baan grotendeels te danken aan Lauda.
“De enige renstal in dit lijstje waar Lauda daadwerkelijk heeft geracet,”

Lauda heeft ook bij Mclaren gereden, sterker nog hij heeft er 1 van zijn 3 wk titels gewonnen. Mclaren heeft ook een eerbetoon sticker op de wagen zitten, misschien even toevoegen aan het bericht?
@Rice09: Bij Jaguar volgens mij
@dieselkameel: en uit Jaguar is Red Bull ontstaan. Lauda heeft ooit geprobeerd een ronde in een Jaguar te rijden maar was weinig succesvol. Hij deed dat n.a.v. zijn uitspraak dat een moderne F1 zelfs
door een aap bestuurd kon worden.
@dieselkameel: quote van de officiele f1 site:

“Lauda made his F1 comeback with McLaren, claiming one more title in 1984”
@rice09: check, staat erbij ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gefelicieerd ..
Mooie gebaren. Benieuwd of Mclaren er nog iets speciaals aan doet. Je zou het wel verwachten.
@dutchdriftking: een keer echt goed punten pakken zou al heel wat zijn.
Filmtip, Lauda vs Hunt in Rush!

https://www.imdb.com/title/tt1979320/
Wat een verschrikkelijk slecht geschreven artikel. Het lijkt wel een stukje uit de schoolkrant. Ik snap dat het niks kan en mag kosten maar dit kan toch wel beter? Lees het eens kritisch na…
Mooi dat er aandacht aan wordt besteed, maar het stukje is inderdaad een beetje wobbly, sorry.

Allereerst is Lauda niet continu doorgegaan met racen. Hij is in 1979 gestopt bij Brabham, en is toen zijn luchtvaartmaatschappij. In 1982 lokte McLaren hem uit zijn pensioen. Iets wat die derde wereldtitel alleen maar extra cachet geeft.
Daarnaast, toen hij eind 1985 definitief stopte keerde hij pas begin jaren 90 terug bij Ferrari als consultant. In 2001 werd hij teambaas bij Jaguar (wat later Red Bull werd) en stelde daar Gunther Steiner (Haas) aan als rechterhand (Management Director). Daarnaast was Dr Helmuth Marko een goede vriend van Lauda. Tot Lauda’s ziekenhuisopname ontbijtten zij nog steeds samen op het paddock. Dit inzake connecties met deze teams.

Wat kleurrijke details waren geweest, was het feit dat hij een van de weinigen was, die een weerwoord hadden aan Enzo Ferrari.
Dat hij, samen met Mauro Forghieri en Luca di Montezemolo, voor het het eerste Ferrari-succes zorgden sinds de jaren 60. Misschien was Ferrari anders wel uit de F1 verdwenen.
Dat hij 6 weken na zijn ongeluk alweer in de auto zat en 4e werd in Monza. Toen hij uit de auto stapte en zijn balaclava afdeed, sijpelde er bloed uit zijn nog niet herstelde verwondingen.
Dat hij de enige overwinnaar was in de befaamde Wing-Car van Brabham-Alfa Romeo.
En tenslotte dat zijn titel in 1984 er 1 was met het kleinste verschil op de nummer2 (teamgenoot Alain Prost), namelijk 0,5 punt.

Just sayin’. Fijne dag allemaal!
@schiedam79: overigens is Vettel’s nieuwe hemdesign niet alleen een naam, maar een complete recreatie van Lauda’s helm. Wanneer je Vettel’s strepen en de afbeeldingen weghaalt.
@schiedam79: lekker man!

On-topic; de stickers doen mij niet zo veel tbh! Maar die helm van Vettel is wel gaaf!
@ghost: ja toch? :-D
Niet om de schrijver voor paal te zetten, maar het verhaal had leuker gekund.
Voor wat betreft Seb’s helm: helemaal met je eens!
Mooie gebaren voor een icoon uit de F1!
Er werken mensen bij RBR die al langer in dienst zijn bij het team dan het de naam Red Bull Racing draagt. Deze mensen hebben dan ook gewerkt onder leiding van Niki toen hij team principal was voor Jaguar F1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).