Tesla’s geweldige verkopen hebben nare gevolgen

Auteur: , 79 Reacties

Een grote afzet is lang niet alles.

Tesla's in de billen gebeten door geweldige verkopen

Een relatief nieuw merk als Tesla zal ongelooflijk trots zijn op zijn verkoopcijfers in bepaalde gebieden. Met name in Europa zijn er bepaalde afzetmarkten waar de elektrische auto’s als warme broodjes over de toonbank vliegen. Maar Tesla begint langzaam maar zeker te ondervinden dat je niets hebt aan kwantiteit als de kwaliteit er niet is om het te onderbouwen.

Uit een artikel van Bloomberg is namelijk gebleken dat het merk flinke problemen kent met het helpen van zijn klanten. Met name in Noorwegen, Tesla’s grootste afzetmarkt in Euroa, wordt het geteisterd door een behoorlijke groep ontevreden klanten. En zeker nu de Model 3 (rijtest) daar in grote getallen op de weg terechtkomt, lijkt het einde nog niet in zicht te zijn.

Tesla heeft in Noorwegen problemen met het verzorgen van service voor zijn klanten. Door de duizenden Model 3’s die er recentelijk zijn bijgekomen, zit het tot de nek in het werk en kan het lang niet iedereen goed of op tijd uit de brand helpen. En aangezien de auto’s kwalitatief niet van de hoogste plank komen, heeft de service-afdeling geen tijd de klanten direct van dienst te zijn. Ondanks dat Tesla naar verluidt druk bezig is met het openen van nieuwe centra en het werven van nieuw personeel, zal er niet snel een einde komen aan de problematiek. De Model 3 is daar momenteel een van de bestverkochte voertuigen.

Het moge duidelijk zijn dat de klanten minder tevreden zijn. Uit een tevredenheidsonderzoek is gebleken dat het merk op de 51ste plek staat. Dit terwijl dit vorig jaar nog de vierde positie was.



79 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
jankers
@gove: Waarom jankers?
Als ik de verhalen om me heen hoor, auto’s die nieuw afgeleverd worden met beschadigde bekleding, krassen op de velgen, stof onder de lak, zwarte vingervlekken op het plafond etcetera, daar zou ik zelfs bij een occasion (als deze de schades vooraf niet had) niet mee akkoord gaan, en dan krijg ik zelfs nog een bloemetje.

Bij een auto van deze prijs verwacht je in ieder geval een “schone” aflevering, dat een Tesla bij lange na de bouwkwaliteit van zelfs een Koreaan niet kan evenaren spreekt voor zich, daar heeft een merk simpelweg meer ervaring voor nodig, maar een auto zonder beschadigingen afleveren dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

Als een klant dan ook nog weggestuurd wordt met het verhaal, we hebben het te druk, bel later maar voor een afspraak, en dan zonder uitleg over wat dan ook (autopilot) de straat op wordt gestuurd, ik snap niet dat mensen de auto’s niet gewoon laten staan.

Ik ben een groot fan van de innovaties achter Tesla, maar ze moeten toch echt stappen gaan maken om echt te kunnen concurreren met grotere, oudere merken.
@qriss:

Leasers zijn nou niet bijster slimme lui ..
Maar dat ze te dom zijn om een paar vlekjes te verwijderen gaat er zelfs bij mij niet in ..
@lincoln: nee het probleem bij de consument neerleggen dat is lekker. Het moet gewoon schoon en met name goed zijn bij aflevering. Daar zijn fabrikant, importeur en eventueel dealer voor verantwoordelijkheid, laat dit Tesla allemaal zelf zijn
@lekkerlinksrijden:

“Een krasje in de velg van een huurauto” ..

Nuff said ..
@lekkerlinksrijden: waarom happen jullie allemaal, nog nooit van de internet troll gehoord?
@lincoln: Een paar vlekjes? Zwarte vingervlekken op witte dakbekleding, krassen op de velgen, stof onder de lak, dat zijn gewoon grove productiefouten en horen simpelweg niet thuis hier.

Dus jij gaat je nieuwe iPhone ook eerst vrolijk zonder mekkeren vrijmaken van oude vingervlekken en stof voordat je hem gebruikt?
Of nadat je de schilder laat komen, alle tape nog van de muren trekken, want achja, de verf zit er toch op en daarvoor heb je betaald?
@qriss:

Sociale huurwoning volk zit idd vol pretenties .. en zijn niet echt handig ..
@lincoln: Aii, de meeste van je reacties zijn geestig. Maar nu zit je ernaast.
@lincoln: Om leaserijders niet bijster slim te noemen is natuurlijk best wel dom.
Ik ben het wel met je eens dat dit doorgaans geen mensen zijn die zelf wel even wat kleine issue’s met hun auto kunnen oplossen. Van die “mannen” die voor een zachte band de leasemaatschappij of ANWB bellen.
@evdw:

Laatste qualitiycontrol ligt bij de dealer en het poetsbedrijf die em moet opleveren ..

Al schijten ze em op de tesla fabriek helemaal vol ..

Gaat bij elk merk zo ..
Heeft Tesla ansich nix mee te maken ..
@lincoln: De dealer en degene die hem poetst is ook Tesla he. En als je 100 auto’s per dag moet doen ipv 10 met hetzelfde aantal mensen dan heeft dat natuurlijk impact.
@evdw:

Nope .. dat zijn externe toko’s ..
@evdw: waarom zou ik zelf de band verwisselen als iemand anders dat voor mij kan doen? Het ligt er maar net aan waar ik ben en waar ik heen moet.
@evdw: die ‘mannen’ willen gewoon waar voor hun geld.. waarom zelf dingen oplossen als je al betaald om anderen die ‘problemen’ voor je op te laten lossen?
@evdw: “Van die “mannen” die voor een zachte band de leasemaatschappij of ANWB bellen.”

Uhhhmm, daar betaal je dus voor, ontzorging. Ervoor betalen, maar er geen gebruik van maken, is pas dom.
Maar goed, zelf een band vervangen is meestal sneller dan wachten op hulp…
@lincoln: “leasers zijn nou niet bijster slimme lui” hier moet ik je even corrigeren hoor. Als je in loondienst bent en je mag een leaseauto in deze prijsklasse uitzoeken heb je het goed voor elkaar en neem ik aan dat er ergens in dat koppie wat goed zit. Het gros van de kopers zal wel ZZP zijn en om zo’n bedrag bij elkaar te sprokkelen of te kunnen financieren moet je ook wel wat kunnen. Jij vindt het blijkbaar raar dat mensen niet akkoord gaan met vlekken of schade in/op een auto van €70k+
@wildewesten:

Alleen hele slimme mensen gaan naar de dealer om een vlekje in het interieur van andermans voertuig te laten verwijderen ..

Ja ja .. dan zit het wel goed in je koppie ..
@lincoln: Nee, ‘echt’ slimme mensen geven 70K uit aan een wit interieur met zwarte vegen ….
@lincoln: Dat rondhangen op Autoblog doet je verstand geen goed, de diversiteit van leaserijders is net zo groot als de mensen die brood kopen
@qriss: als dit het probleem is waar Tesla mee in het slijk getrokken moet worden, is de mensheid hun tijd verstreken. K.t als er een vlekje zit. Maar wanneer dit een groter probleem is als echt stranden met een auto, moet je stoppen. Weg wezen. Verstop je in je hol. Ga nergens meer heen. Kijk niet verder dan jouw slaapkamer.
Mensen zijn zwijnen..
@gove: Jonguh, weet je wel waar je het over hebt? Je praat met meel en Saharazand in de mond.Ga jezelf eens inlezen voordat je onzin uitkraamt. Tesla heeft grote kwaliteitsproblemen, van niet gespoten plaatdelen in de motorkap, loszittend interieurwerk tot compleet falende elektronische systemen.

Ze zijn te snel gegroeid en kunnen niet aan de vraag voldoen waardoor haastwerk en ‘shortcuts’ gebruikt worden die de kwaliteit niet ten goede komen. Hoezeer ik ook bewondering heb voor Tesla en de guts van Elon Musk, deze mestberg moeten ze asap oplossen anders gaat het merk ten onder zoals velen voor hun ….
@autodrome: alweer, ze zouden toch ten onder zijn zodra de Duitsers electrisch gingen
@autodrome: “niet gespoten plaatdelen in de motorkap” hoor je wel wat je zegt? Wie maakt dat uit? Als ik bij mijn BMW de deur open doe zie ik ook een half ongespoten voorscherm. Is gewoon een keuze door de fabrikant (en besparing). Niks mis mee.
Beetje zoals veel bedrijven op den duur, en met name in tijden van enorme groei, zich het hoofd stoten…ze nemen wel mensen aan en alles maar die worden doorgaans niet dusdanig goed ingewerkt dat het 1op1 is wat de vertrouwde medewerkers al doen.

Enige wat ik niet snap is hoe je product kwalitatief minder kan zijn bij grotere vraag, met een grotendeels geautomatiseerde productielijn zou dit gewoon dezelfde standaard moeten hebben, of laten we nu ineens de touwtjes een beetje vieren? Klanten wachten doorgaans toch al best een tijdje dus waarom niet ietsjes langer als dat de kwaliteit ten goede komt of nemen ze bij Tesla de chevy Corvette als maatstaf voor het afwerkingsniveau?!
@ghost: kwaliteit zou in principe niet afhankelijk moeten zijn van kwantiteit inderdaad, gezien er een proces voor is.
Echter, er zal wel niet genoeg tijd of mensen zijn om de auto’s na te lopen of even de achterklep netjes af te stellen bijv.

Hoe dan ook, dit zijn problemen die te verwachten waren als je zo hard groeit.
Eerst waren ze er niet, toen verkochten ze wat Model S-en, en nu zijn ze het best verkopende automerk in het land (Noorwegen)
@fanboy: artikel is niet helemaal correct, de Model S was reeds in 2014(!) de meest verkochte auto in Noorwegen, het is dan dat deze steeds meer leeftijdsprobleempjes beginnen te krijgen en de eigenaars weer op de stoep van de dealer staat, tezelfdertijd dat er veel Model 3 geleverd moeten worden…
@ghost: de kwaliteit en consistentie hiervan is bij de Model 3 is aanzienlijk beter dan de S en X, maar ja het helpt niet als een je boot vult met Model 3’s met de verkeerde koplampen..
@flutterby: Boot vol M3’s met verkeerde koplampen? Heb je meer info?
@volvov70: is op meerdere forums langsgekomen, maar niet door de media opgepakt (geen komkommertijd). Wel gedurfd om hier naar de Model 3 te referen als M3!
@ghost: Kwaliteit wordt ook niet slechter van meer produceren. De kwaliteit was in de basis gewoon slecht. Dat is een algemeen bekend/ berucht punt van Tesla.
@ghost: ik verwacht dat dit hoofdzakelijk komt doordat de standaard voor een ‘premium’ product in de eu een heel stuk hoger ligt dan in de US.
@towi1989: ik heb een Model S en kan dit beamen. Lasnaden en dergelijke zijn minder mooi afgewerkt dan in de Mondeo die ik hiervoor reed. Je kunt voor dit soort dingen terug gaan en dan helpt Tesla je ermee. Ik erger me er niet aan en geniet van al het andere dat de auto biedt. Wat ik echt heel veel beter vindt is de service die je krijgt als je belt. Ze kijken op afstand even in de logging van je auto en de volgende dag krijg je een update die het probleem verhelpt. Bij Ford moest ik voor alles naar de dealer en hadden ze net niet genoeg verstand van software gestuurde zaken. Voor en nadelen dus.
@ghost: Ik maak nergens op uit dat de daadwerkelijke kwaliteit heel slecht is. Maar meer ieder probleempje die je hebt wordt niet opgelost of over veel te lange tijd omdat er geen goede ondersteunende service centra zijn. Als er ergens iets loszit van je nieuwe auto verwacht je dat dat meteen wordt opgelost en dat je niet een half jaar moet wachten. Het is niet ongewoon dat nieuwe auto’s in hun eerste jaren nog wat dingetjes tegenkomen. Maar wel dat het niet wordt opgelost.
@ghost: Het blijft een Amerikaanse start up. Waar de grote merken als Cadillac en Ford nu eindelijk auto’s op Europees niveau zijn gaan bouwen heeft tesla nog een lange weg te gaan.

Het is vrij duidelijk dat ze vrijwel al hun R&D in de aandrijflijn en systemen hebben gestoken. Dat heeft ook gewerkt aanzien Tesla’s nog steeds de best rijdende en meest geraffineerde onderstellen hebben van elke elektrische auto. Daar heb je alleen weinig aan als het iedere keer dat het regent een halve liter water door je raamrubbers heen komt

Hopelijk doen ze er wel snel wat aan want die gigantische voorsprong die ze hadden begint zo langzaamaan te verdwijnen.
@ghost: Is niet zo lastig lijkt me toch? Als je dezelfde aantal foutjes hebt per aantal geproduceerde auto en dat aantal gaat fors omhoog maar je mensen om dit te fixen blijft achter dan heb je een groter kwaliteitsprobleem dan voorheen.
@ghost: Probleem is dat veel van deze dingen als sinds het begin spelen en niet pas sinds dit jaar.
De bouw kwaliteit is niet top, het hele distributie gebeuren van onderdelen is zeer slecht (Musk wil alles opnieuw uitvinden).
En de lak is zeer slecht.
“How it is made” heeft een uitzending in een Porsche fabriek en ook een uitzending in een Corvette fabriek. “It all looks pretty good” hoor je een Amerikaanse fabrieksarbeider zeggen in korte broek en hip hop op de achtergrond.

In de Porsche fabriek (vul maar in).
@911targa: eet men braadworst met hoem pa pa op de achtergrond?
@breakingpoint: Sieht gut aus! Jetzt Wochenende, saufen!
@911targa: Sorry, daar ben ik te lui voor, vertel het me!
@pomoek: “Es sieht alles ziemlich gut aus” denk ik.
Die Duitser zal natuurlijk niet in het Engels lullen.
@kreukelzone: 😂😂
@911targa:

“Das ist Schön”! Mit der Deutsche slagen op de achtergrond??
@911targa: daar is arbeid dan ook een stukje goedkoper.. Bij Porsche wordt er veel meer geautomatiseerd/door machines gedaan want daarmee wordt geld bespaard, in Amerika is arbeid ‘het nog waard’
@911targa:

LOL ..
Een acteur die een reclame folder ging oplezen ..
Hoe dom kan je zijn ..
@lincoln: mr. dr. ir. Lincoln: je denkt zeker ook dat de maanlanding in een studio plaatsvond en de aarde niet rond is (anders zouden ze er immers afvallen).
@911targa:

Zo dom dus ..
@911targa: tausendjahrige Reich?
@boomhauwer: je voldoet aan de wet van Godwin:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin

Godwin zelf vond dat smakeloos.
@911targa: …. gehen wir jetzt los mit ganz großen schritten!
@911targa: laat mij maar in de gezellige Corvettefabriek werken ipv van zo’n steriele Porsche fabriek
@monsieurleloure: oké, mss ken jij de uitzendingen. Ben het totaal met je eens! Staan die Porshah medewerkers in standaard overalls en witte handschoenen terwijl ze bij de Corvette broek op gympies, korte broek en bierpens werken. Goed, de medewerkers Porsche krijgen een bonus, waar ze dus echt heel veel recht op hebben!
Tja, op zich niet heel raar. Hopelijk kunnen ze het probleem snel aan de voorkant oplossen. Service aan de achterkant is fijn, maar in de basis een goed product leveren werkt een stuk beter.
Groeistuipen, is niet gek en ik neem aan dat ze hard werken aan capaciteitsverbetering.
Tesla heeft het Apple syndroom. Een trouwe schare fans die niet te beroerd is veel te veel geld neer te leggen voor de geboden kwaliteit. Als dat clubje uiteindelijk doorheeft dat ze bij de poot genomen zijn en de service te wensen over laat (dat heeft Apple dan nog wel redelijk voor elkaar) is het snel gebeurd. Een luchtbel die op knappen staat, in ieder geval als de investeerders niet nog meer geld erin gaan pompen.
@terazino: Met de uitzondering dat het met de bouwkwaliteit van Apple producten wel altijd snor zit. Zijn zowat de best gebouwde consumer electronics die je kan kopen. Als hun OS nou maar net zo robuust was als hun afwerking.
@mopar: inderdaad en de vergelijking met Apple gaat verder ook scheef op resultaat en grootte. Apple’s market cap is meer dan 1 triljoen en van Tesla ‘slechts’ 33 miljard. Dat is een factor 30 kleiner.
@mopar: klopt dat zijn de onderdelen die ze bij Samsung vandaan halen
@nautique206: Ja want de behuizing en de assemblage van iPhones vinden plaats in Korea zeker. Samsung is een tech gigant maar speelde tot voorkort qua design tenminste aardig leentjebuur bij Apple. Is ook niet erg, als je inspiratie moet opdoen dan maar meteen bij een van de beste.
@mopar: Samsung verdiende meer aan de iPhone X dan aan de Galaxy 8
@nautique206: dat heeft niets met bouwkwaliteit en ontwerp te maken.
@mopar: Applespul wordt dan ook in China gefabriceerd.
@frank2b: Maakt weinig uit waar ze gebouwd worden. Is gewoon een stukje quality control wat er mist bij tesla. BMW en Mercedes produceren ook auto’s in China en die worden echt niet allemaal door duitsertjes in elkaar gezet. Bij tesla is er gewoon duidelijk minder aandacht voor kwaliteitscontrole dan bij andere merken.
@terazino: Er zit alleen een foutje in je vergelijking. Apple is bepaald geen zeepbel en een succesvol bedrijf geworden.
Vroeger vond ik het overigens ook duur en onzinnig, maar ik heb een ultrabook die echt een stuk slechter werkt dan de macbook van mijn vriendin, terwijl die van mij duurder is. Als de totaaloplossing goed werkt, dan is het mensen het waard.
Bij Tesla’s is de afwerking een stuk lager, maar dat doet ook niet af en het totaalplaatje dat gewoon werkt. Namelijk een soepele snelle auto die ook nog eens goedkoop rijdt.
@fanboy: Dat Apple een zeepbel is heb ik ook niet gezegd, :-). Apple heeft meer toekomst dan Tesla, dat is 100% zeker naar mijn idee. Het enige waarop ik ze vergelijk is dat beide overpriced producten maakt. De failrate van Apple producten (zowel mobile als pc en laptop) is vele, vele malen hoger dan Windows en Android spullen. Het oppakken van service gerelateerde zaken heeft Apple natuurlijk ook veel beter voor elkaar dan Tesla.
@terazino: Apple heeft meer toekomst en jij bent koning statistieken met failrates?

Apple is momenteel is momenteel het grootste bedrijf ter wereld. 2x zo groot als Alibaba en 100 miljard meer dan Amazon. Bijna 1 triljoen US$. Je mag kritisch zijn maar de realiteit logenstraft je gedachtengang alleen een beetje.

Tesla is op geen enkele manier met Apple te vergelijken. Wat jij overpriced noemt is puur op basis van het technische product. Productwaarde is groter dan alleen de fysieke componenten.

Mag ook volgens die redenering aannemen dat je ook altijd de meest betrouwbare auto, electronica en degelijke, merkloze kleding koopt en je de boodschappen bij de Aldi doet? Toch allemaal hetzelfde. Lekker functioneel allemaal.

@fanboy: ach zo kan je ook zeggen dat de eerste modellen van Apple totaal geen technologische hoogstandjes waren. Ze integeren goed, maar komen maar weinig met nieuwe techniek. Design over vorm.

Tesla wordt daarentegen gerund door een echte techneut. De techniek moet hoogwaardig zijn en de afwerking komt later wel. Nieuwe snufjes zijn gaaf, maar de puntjes op de i zetten is niet sexy. Ik zie het overal in de IT. Opleveren, over de schutting en een nieuwe project.
Dit was toch te verwachten. De kwaliteit was altijd al beneden peil maar de early adaptors accepteerden dit. Nu gaan de “gewone” leaserijders met de auto’s rijden en die verwachten wel een goed product. Geen half afgebouwde, beschadigde auto..
Uit het artikel: “En aangezien de auto’s kwalitatief niet van de hoogste plank komen, heeft de service-afdeling geen tijd de klanten direct van dienst te zijn.”

Dus? De serviceafdeling heeft geen tijd voor de klant omdat een kameel ook twee bulten heeft? Trouwens, de kwaliteit is van de bovenste plank, of de serviceafdeling komt uit de kast, of de klant blaast de hoogste noot. Maar dan alleen bij hoge nood, uiteraard.

Zo kijken we de aap uit de boom, dus.
Kwaliteit model 3 is best wel ok.

Maar bij aflevering had ik de volgende punten.

Krasje in de lak (opgelost)
Rubber hing los (opgelost)
Auto was vies (zelf gedaan)

Verder is het geen Bmw maar prima auto
@kroezeder: Prima auto, maar als je in vergelijking de prijs van een BMW M4 ziet (€55k.), dan verwacht je toch wel meer dan “prima”.
@jpjdemaat: 55 k m4 waar haal ik die ? Ben wel benieuwd kom niet onder de 100k met wat opties
@kroezeder: Sorry ij bedoelde de M2.
Ontevreden? Dan komt de angry Daffy Duck look wel van pas.
1 van de 1ste bedrijven die om gaat vallen bij aanvang van de nieuwe crisis..
Wat zijn de overeenkomsten met Tesla en Feyenoord?
@mwti: Geen woorden maar daden? Ze komen van Zuid? Ze spelen allebei niet in de Champions League?

Ze zoeken geen troost bij Troost? Uhm…ik weet het niet.
@stephane8200: allebei gelieft en allebei niet de top.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).