Zoveel betaalde je in 1994 voor deze 18 topsedans

Auteur: , 88 Reacties
BMW E34 '94

De tijden zijn veranderd, maar niet alles is beter geworden.

Afgelopen weekend bespraken we tweede generatie Opel Omega, een auto waarbij veel mensen dierbare herinnering konden ophalen, gezien het grote aantal gave reacties in de commments-sectie.

Daarom kijken we nogmaals terug op deze periode, zij het met een twist. De Opel Omega MV6 was de absolute topuitvoering van de Omega en koste 90.950 guldens, omgerekend komt dat uit op € 41.271. Je kon hem krijgen als benzine of diesel. Als uitgangspunt voor dit verhaal nemen we de benzine-uitvoering met automaat. De 3.0 V6 leverde 211 pk en zorgde ervoor dat je op de AutoBahn met gemak 230 km/u kon halen. Dat was in 1994 écht bijzonder rap. Zo’n MV6 was lekker compleet uitgerust, alhoewel je voor leer en een schuifdak diende bij te betalen. Geef je tegenwoordig dit geld uit bij de lokale Opel-dealer, dan kun je niet meer kiezen voor een Omega.

Opel Omega MV6 '94

De auto werd min-of-meer opgevolgd door de Opel Signum en ook die is er niet meer. Wil je een grote sedan, dan kom je uit op de Opel Insignia Grand Sport. De motor meet bijna exact de helft qua slagvolume: 1,5 liter! Dat is een melkpak! De motor levert ook aanzienlijk minder vermogen (165 pk), maar wel bijna hetzelfde koppel (250 Nm tegen 270Nm voor de Omega), zij het eerder in de toerenrange. De prestaties zijn bijna gelijk, met name de sprint. Op de langere stukken loopt de Omega wel weg dankzij de hogere topsnelheid. Het grootste verschil zit hem in de uitrusting. De Insignia Grand Sport is véél completer uitgerust. Met name op het gebied van veiligheid, infotainment en comfort staat de Insignia Exclusive op een véél hoger plan.

Opel Insgnia Gran Sport

Kortom, per saldo ga je er op papier niet heel veel op achteruit. Zeker niet als je besluit frontaal te botsen op een andere auto. Het verschil in actieve en passieve veiligheid is enorm. Maar je mist toch wel een paar fijne basis-ingredienten. Een dorstige maar soepele zescilinder motor en achterwielaandrijving in dit geval. Goed, dat is het verhaal bij Opel, maar hoe zit dat bij andere merken?

Om dit te onderzoeken gaan we het lijstje af van grote sedans uit het E-segment in 1994, het jaar dat de Omega uit kwam. Wat kostte zo’n comfortsloep toen en wat kreeg je ervoor terug? En vervolgens de (pijnlijke) vergelijking: wat krijg je nu voor dat geld bij hetzelfde merk?

Hyundai Sonata 3.0i GLS Aut. (Y3)
€ 24.255
Wilde je een grote zescilinder sedan met automaat, maar zo min mogelijk kwijt zijn? Dan moest je bij de Hyundai-dealer zijn. De grootste sedan, de Sonata, kon geleverd worden met een 2.0 viercilinder en een drieliter V6. Bijzonder krachtig was die laatste motor niet, zelfs niet voor die tijd: 146 pk aan vermogen en 230 Nm koppel zijn geen topwaarden. Maakte niet uit, dit was een budget-cruise-schip. 0-100 duurde 13 tellen en je kon er niet eens 200 km/u mee halen. Niet indrukwekkend, maar laten we eerlijk zijn, dat zijn de specs van een Hyundai i30 1.0 T-GDI Premium ook niet. Dat is wat je tegenwoordig krijgt voor dit geld (€ 25.996).

Hyundai Sonata V6 GLS (Y3) '94

Ford Scorpio Ghia 2.9i 24v
€ 34.710
De grootste concurrent van de Omega was natuurlijk de Ford Scorpio. Ook de Scorpio, de favoriete auto van Beatrix, had achterwielaandrijving. De duurste variant was de op een na goedkoopste in zijn klasse, zo blijkt. Voor 35 mille kreeg je de befaamde Cosworth zescilinder motor met 204 pk, een automaat en de luxe Ghia-uitdossing. Wil je tegenwoordig een luxe Ford voor dat geld, krijg je een Focus Vignale 1.5 EcoBoost (€ 34.365). Je bent dus gewoon twee segmenten gedegradeerd met hetzelfde budget.

Ford Scorpio 2.9i Ghia '94

Toyota Camry 3.0 GXi V6 (XV10)
€ 35.894
De Toyota Camry was en is een regelrechte verkoophit in de verenigde staten. Jarenlang staat de Camry al in de bovenste regionen van de personenauto-verkopen aldaar. In Nederland was er ook een periode dat je de Camry veel voorbij zag komen. De Camry kon je krijgen met een 2.2 viercilinder en een handbak, maar voor het ware luxe-gevoel moest je de V6 in GXi uitvoering hebben. Dan had je de fijnste Toyota die je kon krijgen in die tijd. Tegenwoordig krijg je voor dat geld een Avensis Wagon met 1.8 motor en automaat (€ 35.710).

Toyota Camry GXi (XV10) '94

Lancia Thema 3.0 V6 LS Aut.
€ 43.313
Mocht de Alfa Romeo 164 iets te sportief zijn, kon je kiezen voor de Lancia Thema. In basis zijn beide auto’s gelijk, ondanks de compleet andere styling. De Lancia lijkt meer op de Saab 9000 (wat overigens ook geen toeval is). De Busso-V6 is in de Thema een twaalfklepper, dus met slechts 175 pk. Dat is niet zo erg, want stiekem lopen deze motoren erg fraai en klinken ze net zo hemels. Zuipen doen ze wel. Als de fabriek al zegt dat 1 op 9 niet haalbaar is…Een top-Lancia bij de dealer kan tegenwoordig helemaal niet meer. Lancia verkoopt alleen nog de Ypsilon. In Italië.

Lancia Thema LS V6 '94

Audi A6 2.8 quattro Aut. (C4)
€ 43.694
De eerste Audi A6 was in feite niets meer dan een strakgetrokken Audi 100. Dat wil niet zeggen dat het niet een fraaie auto was, integendeel. De lijnen zijn nog altijd zeer elegant te noemen, zeker in het donkerblauw of donkergroen is het een plaatje van een auto. Je moet alleen niet naar de frontoverhang kijken. Op technisch gebied deed Audi, ondanks de bekende slogan, nog niet echt mee. De 174 pk sterke V6 was soepel, maar ook dorstig en niet echt krachtig. De prijs lijkt heel redelijk, maar we moeten erbij zeggen dat de A6 standaard erg kaal was. Een kale Audi is overigens nog altijd mogelijk; voor hetzelfde bedrag als deze A6 kun je tegenwoordig een A4 2.0 TFSI met 190 pk krijgen zonder opties (€ 43.410).

Audi A6 2.8 E Quattro (C4) '94

Rover 827 Si Aut. (R17)
€ 45.333
De Rover 800 kan gezien worden als de opvolger van de Rover SD1: een lompgrote Britse hatchback (sedan) met karakter. Groot verschil was de aandrijving, de SD1 had deze op de achterwielen, terwijl de nieuwe 800 voorwielaandrijving had. Dat had te maken met het feit dat het in feite een Honda Legend was met een andere body. Honda en Rover werkten destijds veel samen. Honda kon wel een vastere voet in Europa gebruiken, terwijl Rover moderne dingen kon introduceren zoals betrouwbaarheid. Een nieuwe auto bij Rover kopen wordt lastig, tenzij je uitwijkt naar modellen met ‘Land’ in de naam.

Rover 827 (R17) '94

Volvo 960 3.0i 24v Prestige-Line
€ 45.765
‘Volvo’s zijn nog steeds Volvo’s’ hoorde ik laatst iemand zeggen (oké, hij werkt bij Volvo). Maar met het verscheiden van de V70 heeft Volvo geen no-nonsense stationwagon meer in het gamma. Erger nog, er is geen ouwe lullen sedan meer. De Volvo 960 was een briljante Volvo, want waar de nieuwe S90 hip, gaaf, strak en cool is, was de oude 960 gewoon nog een rijdende dinosaurus. Grote fauteuils, een romige zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een trage automaat. Dat is alles wat je nodig hebt om ware luxe te ervaren. Prijstechnisch was een behoorlijk luxe uitgeruste Prestige-Line best een goede aanbieding. Want zeg nou zelf, wil je liever zo’n onverwoestbare 960, of een XC40 T4 Momentum á € 45.895?

Volvo 960 Prestige-Line '94

Mazda Xedos 9 2.5i V6 4WS (TA)
€ 46.603
Mazda was waanzinnig ambitieus rond deze periode. Bijna elke niche werd gevuld. Bekende voorbeelden zijn de Cosmo, MX-5, RX-7, MX-3, 121 ‘bolhoed’, 323F en ga zo nog maar even door. De Xedos 9 (de grote broer van de Xedos 6) hoort ook in dat rijtje thuis. Het was de visie van Mazda op een luxe sedan. Helemaal een succes werd het niet. Waar luxemerken als Infiniti, Lexus en Acura wél (min of meer) van de grond kwamen, lukte het Xedos niet voldoende om zich te onderscheiden van de reguliere Mazda’s. Dit ondanks een potente V6 en vierwielbesturing. Voor 46 mille kreeg je een topuitrusting en een bak ruimte. Dat is iets goedkoper dan dat de allerduurste Mazda 6 2.5 GT-M op dit moment kost (€ 47.300).

Mazda Xedos 9 2.5 V6 4WS '94

Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 24v Aut. (164)
€ 47.406
Een van de meest temperamentvolle sedans uit zijn tijd. De Busso V6 kon verkregen worden in diverse gradaties. Er was een 2.0 V6 T.B. voor de Italiaanse markt, een 3.0 V6 12v en zelfs een heuse vierentwintigklepper. Wilde je de ‘Super’ met automaat, dan had je 207 pk tot je beschikking. Voor de sportieve Alfisti was er een nog snellere ‘Q’ met 227 pk, in 1994! Met 207 pk was het overigens geenszins behelpen: 235 km/u was gewoon mogelijk. Tegenwoordig krijg je voor 47 mille een Alfa Giulia Super 2.0T (€ 42.170) met een paar fijne opties.

Alfa Romeo 164 3.0 V6 24v Super Aut. '94

Mitsubishi Sigma 3.0 V6 DOHC 4WS (E-F17A)
€ 47.148
Mitsubishi was ooit een waanzinnig grote speler op de automarkt, in tegenstelling tot tegenwoordig. Het aantal Outlanders PHEV verstoort echt het beeld van hoe ver Mitsubishi is gezonken qua aantallen. In 1994 leek er nog geen vuiltje aan de lucht te zijn. Het merk had met de Sigma een heel capabele grote sedan in de aanbieding. Je kon de Sigma ook krijgen met enkel besturing op de voorwielen en een iets minder riante uitrusting, dat scheelde je 11 mille. Maar wilde je de volle bragging-rights, dan ging je voor de versie met 4WS-badge. Kostte je wel dik 47 mille. Daar heb je nu een Outlander PHEV Instyle voor (€ 45.500).

Mitsubishi Sigma V6 '94

Citroen XM V6 Exclusive
€ 48.577
In 1994 bouwde Citroën nog gewoon echt Citroëns. Oké, de Saxo en ZX hadden niet zoveel te maken met het echte Citroen, maar de XM was een raszuivere topberline in de Franse zin des woords. De XM was een grote liftback met hydraulische vering en was wars van sportiviteit. Het woord dynamisch kwam alleen voor bij de onderhoudsintervallen, waarschijnlijk. De Citroën XM was nog zo’n ouderwets luchttapijt waarbij je een primatourtje innam voordat je op pad ging. Ook hier droeg een krachtige V6 vooral bij aan een soepele loop, want bijzonder snel was de auto niet. Wel was de Exclusive afgeladen met uitrusting, dus je kreeg waar voor bijna 49 mille. Daar heb je nu een instap Citroen Jumper Combi voor (€ 47.436).

Citroen XM V6 Exclusive '94

BMW 525i Executive Aut. (E34)
€ 48.713
De favoriete auto van @Jaapiyo. Er gaat geen dag voorbij of we bespreken even kort de E34 5 Serie, frontoverhang, eredivisie-voetbal en old school Hip Hop. De 525i was alles wat je van een BMW kon verwachten. Dus met achterwielaandrijving en een atmosferische zes-in-lijn. In de 525i was deze motor goed voor 192 pk, wat destijds best veel vermogen was voor 2.5 liter slagvolume. BMW is overigens consequenter dan we soms suggereren. Voor 48 mille koop je een 320i High Executive (€ 47.774) die qua afmetingen, uitrusting en prestaties behoorlijk dicht in de buurt komt.

BMW 525i (E34) '94

Peugeot 605 SV 3.0
€ 48.942
Vroeger was er zelfs keuze, als je een grote Franse sloep voor de de deur wilde hebben. Natuurlijk moest je zo’n afschrijvingswonder niet nieuw kopen, maar als je dat toch deed kon je bij Peugeot terecht voor de 605 in bijzonder luxe SV-uitvoering. Er was een snellere ‘SV24‘, maar deze kon je alleen krijgen met handbak. SV 3.0 had net als de Citroen XM en Renault Safrane 170 pk. Op zich ook wel logisch, want de motor was identiek. Voor 49 mille kreeg je alle mogelijk luxe die destijds mogelijk was bij Peugeot. Tegenwoordig heb je daar een superluxe 5008 Blue Lease GT-Line HDI voor (€49.990). Ook leuk, maar in geen enkel opzicht te omschrijven als ‘de ultieme Franse limousine’.

Peugeot 605 SV 3.0 '94

Lexus GS300 (S140)
€ 56.042
De eerste Lexus was natuurlijk de LS400. Omdat één model in een showroom er niet uitziet, lanceerde Lexus direct na de LS400 de ES250, een Camry met luxe aankleding. Maar de eerste échte ‘kleine’ Lexus, was de GS300. Althans, in Europa en Amerika. In Japan kende men Lexus toen nog niet en ging de auto door het leven als Toyota Aristo. De Lexus GS300 had een 2JZ-zes in lijn onder de lap met 212 pk, een waar kunststukje. Niet alleen qua prestaties en gecultiveerde loop, maar ook qua betrouwbaarheid. Die kwaliteit had zijn nadelen, want goedkoop was een GS300 niet. Met 56 mille zat de auto op Mercedes-niveau. Voor dat geld koop je tegenwoordig een veel tragere IS300h Luxury Line (€ 54.355).

Lexus GS300 (S14) '94

Mercedes-Benz E320 Aut. (W124)
€ 56.332
Tegenwoordig kijken we terug naar de W124 als een van de beste generaties van de E-klasse ooit. De W124 kon alles. Het was de beste taxi, het was een reuzendoder, het was een ambulance. Wat het vooral was, was een onverwoestbare auto. Die kwaliteit had absoluut zijn prijs, want de E320 met automaat was zeer duur. De E320 staat in dit overzicht tussen de duurste auto’s. Een groot verschil is dat al die andere modellen zeer luxe zijn, terwijl deze E-Klasse nog helemaal standaard is. Mercedes is wel vrij consistent met zijn prijzen, want voor bijna hetzelfde geld (€ 56.875) heb je een nieuwe E200 die qua specs heel aardig overeen komt.

Mercedes-Benz E320 (W124) '94

Saab 9000 ‘CD’ Griffin 3.0i V6
€ 56.700
Ondanks de Italiaanse invloeden bij de Saab 9000, komt de V6 motor niet bij Alfa Romeo vandaan. Het was een atmosferische zescilinder met 210 pk. Inderdaad, dezelfde motor als in de Opel Omega. De Griffin was voorzien van alle luxe en de sedan zag er statig en tijdloos uit. Deze auto was natuurlijk een vloek in de kerk voor de Saab-liefhebber, maar die kon altijd nog gaan voor de 9000 CSE met 2.3 Turbo. Tegenwoordig regelt Saab het dealernetwerk samen met Rover en Lancia.

Saab 9000 Griffin '94

Honda Legend 3.2i V6 Aut. (KA7)
€ 59.854
De Honda Legend is eigenlijk altijd een soort ‘tafellaken en servet’-auto geweest. Zo werd de auto in Europa meer gepositioneerd als BMW 7 Serie tegenhanger, terwijl het in de VS juist een 5 Serie concurrent was. Hoe het ook zij, de Legend is een legendarisch goede auto. Mocht een Lexus LS400 net even te duur en te zompig zijn, dan is de strak sturende Legend een goede optie. Alle luxe zat erop, Honda deed nooit aan optielijsten met de Legend. Mocht je nu 60 mille willen stukslaan op een Honda, dan kun je kiezen voor een Civic Type-R GT (€ 57.790) of een CR-V 2.0 automaat (€ 60.460). Naar het schijnt is die laatste de favoriete auto van Barney Stinson. En Ludacris.

Honda Legend V6 (KA7) '94

Renault Safrane Baccara V6i Aut.
€ 60.489
Verrek, een Renault de duurste in de lijst? Jazeker, Renault heeft een tijdje ultraluxe uitvoeringen gehad van hun normale modellen; de Baccara’s. De Baccara is dus níet de Biturbo-versie, maar had een vrij antieke PRV-zescilinder onder de kap met 170 pk. Voor die 60 mille ging je van 0-100 in iets meer dan 10 seconden, dankzij de ouderwetse automaat. Het paradepaardje van deze auto was het comfort en de uitrusting: werkelijk ALLES wat Renault kon bedenken zat erop. Tegenwoordig weet de Renault-dealer geen raad met 60 mille. De meest luxe Espace (de Initiale Paris) kost dik 55 mille (€ 55.200) en levert 225 pk. Toch, een 1.6T loopt lang niet zo fraai als een V6.

Renault Safrane Baccara V6i '94



88 reacties

Bijna 50k voor een Citroen en een Renault die resp. 10K / 4K duurder is dan een van de huidige ‘premium’ merken…. Interessant en lekker nutteloos lijstje voor maandag avond vermaak :P
@aalt: Houd er rekening mee dat de Franse auto’s helemaal tot de nok volzitten met uitrusting. Bij de Audi, BMW en Mercedes konden daar nog behoorlijke bedragen bovenop komen.
@willeme: helemaal mee eens, toch bijzonder hoe ‘duur’ deze auto’s al waren in ‘94.

Interessant om zulke lijstjes te zien
@aalt: beetje zespitter Audi, Mercedes of BMW til je tegenwoordig makkelijk over een ton zonder dat ze ‘vol opties’ zijn :-(
@f31bmw320d: Sterker nog. In een Autovisie van een maand of twee terug stond een rijimpressie met de nieuwe A6. De 3.0 TDI die ze daar reden kost standaard (lees: kaal) al 75.000 euro. De door hen geteste versie kwam op het dubbele bedrag, ofwel 75.000 euro aan opties… Alle priemiejum merken zijn hier goed in, ook Jaguar en Land/Range Rover, maar die laatste twee zitten al wel beter in de accessoires in standaarduitvoering… Bij de Duitse drie krijg je een stuurwiel, remmen en stoelen, maar alles daarboven kost je (veel) geld.
@willeme: Wat zijn die herinneringen toch mooi! En daarom zeg ik ook: Bedankt @willeme ! Dit vind ik weer ’n heerlijk artikel! Je wordt weer teruggeplaatst in vervlogen tijden, waarin de autowereld nog anders functioneerde dan nu. Een tijd, waarin eigenlijk niemand zich nog afvroeg of een auto schadelijk was voor het milieu. Het bewustzijn was er nog niet. En je vraagt je nu af, of alles -behalve duurder- ook beter geworden is. Natuurlijk staat de techniek en vooral de elektronica niet stil en dat is maar goed ook! Wat ik bedoel is echter het design. In 1994 kon je nog van verre zien wat er rondreed. Nu vind ik het bijna allemaal eenheidsworst. Zeker als je naar die SUV’s kijkt! Maar ik vraag mij toch af waarom al die auto’s uit die tijd zo goed van elkaar konden worden onderscheiden. Ze waren in principe allemaal van een eenvoudig design in vergelijking met nu. En waarom schijnen mensen hier op AB ook heel vaak nog hun voorliefde voor dit soort auto’s kenbaar te moeten maken? Is het alleen maar nostalgie of ligt het eraan dat de nieuwste auto’s alleen nog maar op basis van kostencalculaties gekozen worden? Ik zelf heb niet echt ’n antwoord op die vraag.
Als uitgesproken limousinefan geniet ik uiteraard van alle modellen, die in dit artikel voorbij komen! Maar ik ben ook boos geworden! Heel erg zelfs! Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan de niet populaire modellen en die auto’s uitgekozen, die mij ’t beste bevielen. Zo heb ik 3 Volvo’s 960 2.5 gereden. In de allerduurste Oxford-uitvoering. Zowel met handbak als met automaat. Alle 3 op LPG en gebruikt gekocht. So what? Staat er in ’t artikel iets van ouwelullenbak! Dat ik nu, op m’n 70ste, ’n ouwe lul ben, weet ik echt zelf wel! Maar heb je er echt wel ’n idee van hoeveel ik genoten heb van de 100.000den kms, die ik er zonder ook maar één probleem mee heb gereden? Heb je enig idee hoezeer ik weer naar zo’n auto terug verlang? De goede exemplaren zijn echter nu zo duur geworden, dat ze buiten mijn budget vallen. Ik ben echter van mening, dat het om een bubbel gaat, die gauw genoeg uit elkaar zal spatten.
Maar ik ben nog steeds op zoek naar een mooie limousine uit die tijd en ik denk daarbij aan een Peugeot 607. Een auto, die jij helaas niet hebt genoemd. In plaats daarvan plaatste je de 605 in dit artikel en die werd al eind 1990 door die 607 vervangen! Maar hoe dan ook! Vind ik exact wat ik zoek, dan rijdt deze ouwe lul nog voor het einde van deze maand in z’n droomauto uit die tijd! En dan zal ik op m’n ritten naar Stockholm, Warschau, Boedapest, Milaan, Monaco, Nice en Marseille genieten in optima forma! Heerlijk, zuinig cruisend op de cruise control met 120km/u! En dan denk ik bij al die haasthebbertjes, die mij voorbij scheren: Happy holliday! Ik gun ze het hunne en mij het mijne!
Deze auto’s vindt ik echt mokergaaf. Dikke, grote sedans met lekkere motoren, liefst met 6 of meer cilinders.

Praktisch elke auto in dit lijstje mag je wel bij mij op de stoep zetten. Sowieso dikke kans dat mn volgende auto een van deze wagens wordt
@transaxleman: 6-in-lijn in een sedan met achterwielaandrijving , wat heb je nog meer nodig?

En daar gaan we weer… avondje autoscout/marktplaats aanslingeren…
Mooi artikel!

Zitten een paar absolute pareltjes tussen voor de automobiele fijnproever. En het.mooie is dat je voor een duizendje of vijf al een heel eind bent en als een vorst kan rijden. Enige lastige is dat het moeilijk kiezen is tussen een 5-serie, 164, Thema, XM, 9000, Legend, de GS300, de Xedos 9 en dan zijn er ook nog een handje Amerikanen in deze klasse.
@moveyourmind: De Caddy STS past er ook wel tussen. Ook leverbaar geweest in NL.
@moveyourmind: ik rij nu anderhalve week de 1e gen GS300 en die is in niets te vergelijken met wat er rond rijdt. Wat een fantastische machine.
@erwinlagcher1977:

Heb er ook eentje gehad van 2007 tot 2010, heerlijk apparaat.
Renault safrane baccara biturbo, ik heb schijthekel aan de nieuwe Renault, maar hier krijg ik wel een harde kip van
Epische snor van de BMW man
@harrie: Dat is dus @jaapiyo !
Mitsubishi Sigma  is echt een mooie verschijning. Lijkt me leuk om daar een zondag mee te mogen tuffen. Dagje uit van de stichting zullen we maar zeggen
Sweet memories als menneke, de 9000 2.3T. Veel kms op snelheid op de achterbank en als bijrijder voorin meegemaakt .. altijd onderweg naar een nieuwe mooie ervaring of bestemming.

Al had ik nóg liever gehad dat er zo’n 164QV voor de deur had gestaan, de grijns na de proefrit is nooit meer van mijn gezicht verdwenen. Maar mijn 33 16v was een benadering een paar jaar later van zuur verdiende centjes.
Tja, inflatie is een bitch.
@mgmgb: voor je hypotheekschuld niet…….
@mark997gt3: Voor je spaargeld wel, voor je boodschappen ook.
@mgmgb: Voor dramatisch effect hebben we die even niet meegerekend ;-).
@mgmgb: was exact mijn reactie toen ik het artikel las
Vraag ter verduidelijking: is bij de berekening van de prijzen in Euro’s ook rekening gehouden met Inflatie? Tegenwoordig krijg je voor een euro wat je vroeger voor een gulden en nog langer geleden voor een kwartje kreeg…
heerlijk artikel, en triest tegelijk. als je ziet dat je vroeger een heerlijke 6 cilinder kon rijden voor een muesli motor en eenheidsworst van nu…
Mijn opa reedt vroeger 100k kilometers per jaar. Heeft uit dit lijstje de Peugeot, Citroën, Mercedes en Renault gehad. Weet nog dat hij vertelde de Mercedes meteen te hebben ingeruild tussen de Peugeot en Renault in. Wat een oncomfortabel ding vond hij dat in vergelijking met de andere auto’s. En allen altijd uiterst betrouwbaar. De Citroën heeft hij na zijn pensioen nog een versleten tot zon 6 ton. Geweldige auto’s
@1audi1: Die latere XMs zijn geweldig. Uiteraard geen luchtvering maar hydropneumatisch. Zeker wel hard door een bocht te krijgen en aerodynamisch, waardoor je de meeste Duitsers op de autobahn op zijn minst goed bij kan houden.
@1audi1: Rare snuiter die opa van jou want die Mercedes was toch echt de beste van de 4 en alles behalve oncomfortabel.
@evdw: Beetje respect he. En zegt wie?
@1audi1: Dat jij respect voor hem moet hebben kan ik nog inkomen maar waarom zou ik respect moeten hebben voor iemand die ik niet ken?
@evdw: precies! Je moet gewoon iemand kunnen affakkelen om zijn keuze van een zijn auto, toch?
@evdw: en mensen zoals jij zorgen voor de verloedering in de maatschappij.

Natuurlijk heb je respect voor iemand anders, ook al ken je diegene niet. Wie weet is de betreffende opa overleden, dan noem je hem geen rare snuiter oid.

Je mag zijn beslissing inzake auto’s betwisten uiteraard.

Maar om vervolgens letterlijk te zeggen dat je geen respect voor die beste man hoeft te hebben: bah bah bah. Nare individualistische egocentrische maatschappij waar jij blijkbaar mede oorzaak van bent.
@peke: Nee ik heb zeker niet automatisch respect voor iemand anders als ik die niet ken.
Het woord respect komt van het Latijn en betekent daar letterlijk “omkijken” waarin het de betekenis heeft angst voor iemand hebben. In het verlengde daarvan is respect in de huidige betekentis voor mij, aanzien of bewondering voor iemand hebben.
Ik kan natuurlijk niet voor jou praten maar ik heb niet automatisch aanzien of bewondering voor een onbekende. Ook niet als diegene overleden is, ik zie ook niet in wat dat voor verschil zou maken.
Ik ben benieuwd en je mag me dan ook uitleggen waarom jij dat (blijkbaar) wel hebt.
Als ik iemand leer kennen en ik waardeer zijn/haar kwaliteiten, prestaties of vaardigheden op welk vlak dan ook dan zou ik wel respect voor diegene kunnen krijgen, zonder meer.
Echter, geen respect voor iemand hebben zonder diegene te kennen heeft dus helemaal niets met indvidualisme te maken en je hoeft dan ook echt niet bang te zijn dat de maatschappij door mij zou verloederen, integendeel.
@evdw: in vergelijking met Franse luxelimo’s uit die tijd, is zo’n Merc behoorlijk hard, zowel qua stoelen als qua onderstel. Dat zegt overigens meer over Frans comfort dan over Mercedes.
@dondeboer: Dat is. De Mercedessen waren zonder twijfel ook zeer goede wagens. Maar een groot verschil. Zou hij altijd Mercedessen en bmw’s hebben gereden; had hij bij een Fransman misschien wel gezegd wat gaat dit slecht door de bocht; of net een boot. Punt is: de Safrane en Xm waren gewoon extreem comfortabele wagens
@evdw: Ik vind oude Mercedessen ook totaal niet comfortabel. Rijgedrag e.d. is prima maar die stoelen… vreselijk.
@evdw:
Maar vergeleken met een XM gewoon oncomfortabel.
Zo’n ding zweefde over de weg, een slechte weg bestond niet meer.

In 1994 was ik Citroënverkoper en heb er veel in gereden. Met proefritten reden we altijd over een verkeersdrempel en gaven dan extra gas. Mensen zetten zich dan schrap voor de verwachte klap en waren dan stomverbaasd dat ze alleen het onderstel de klap hoorden maken, maar ze totaal niets voelden. Met een Duitser had je de bulten in het dak en hoofdpijn.
Geweldige auto’s! Een V6 met automaat zou ik nog wel eens willen hebben.
@willeme (schrijver van dit artikel),

Waar komt bij jou de aanname vandaan dat Audi’s een ‘frontverhang’ hebben. Vind dat een ontzettend interessante aantijging om telkens te lezen.

Deze is niet langer of korter dan elke ander merk op de wereld waarvan de basis een voorwielaangedreven platvorm is.
@prop: haha heb je wel eens onder de kap gekeken bij een Audi 100/A6 van die generatie. Het blok hangt bijna compleet voor de voor as. Heb met een vriend een jaar een 2.6 v6 gehad als Carbagerun vervoer.
@f31bmw320d: niet bijna maar volledig voor de vooras. Bij de versnellingsbak centreert ie zich oo t hart van de aandrijfas. Maar ook jij begrijpt m niet volgens mij. Elk merk heeft dit met voorwielaandrijving
@prop: ja, behalve dat de meeste merken die voor een FF-layout kiezen de motor dwars voorin leggen. Audi lepelde hun lange vijf-in-lijns gewoon in de lengterichting voorin en dat levert dus een nogal flinke snuit op.
@prop: vergeleken met een BMW of Merc(ja achterwielaandrijving), is dat een groot verschil! Ruim het dubbele zo een Audi.

Denk dus dat er vooral een vergelijking wordt gemaakt met die twee merken.
@momo: klopt, maar in dit lijstje met allemaal slagschepen met een enorme overhang is het toch wel apart om dit bij Audi te vermelden.
@prop: Er is een keer een artikel geweest van @jaapiyo die helemaal loco ging op auto’s met te veel front overhang. En nu is het meer een grapje onder de andere schrijvers geworden.
@autoblog: waar staat de prijs van de Omega?
Veel op de achterbank in de Safrane en A6 gezeten bij Pa….
De dci 160 is duurder dan de TCe 225 in de Espace en kan je best al gauw met alle opties en de nieuwe WLTP regeling de 70 mil aantikken
Er zit geen luchtvering onder een XM, wel een hydraulisch veersysteem….
@rufctr01: Hydropneumatisch toch?

Met stikstofbollen gevulde bollen waarvan het gas samendrukbaar is en olie aan de andere kant van het membraan verbonden is met de wielophanging. Één van de fijnste veersystemen ooit naar mijn smaak.
@rufctr01: Sterker nog, een combi van; hydropneumatische vering. Moet jij toch weten als woordvoerder van de Franse merken?
Wat een leuk artikel!

En wat een heerlijke auto’s.

Altijd een zwak gehad voor de xedos, erg fraai. Maar fraai zijn er meerdere in dit lijstje
Wat nou het ergste is is dat ze állemaal wat hebben. Elke auto heeft zijn eigen gezicht en onderscheiden ze zich veel meer wat tegenwoordig heel anders is.

Ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn 164 3.0 V6 met 12 kleppertjes. Beest van een auto, rijdt heel makkelijk heel hard maar ook lekker comfortabel. Wat vooral lekker is is natuurlijk de atmosferische V6, de Busso. Wat een fijn geluid. Lekker door de toeren jagen met zijn lange, echt lange versnellinsbakverhoudingen. Ja, een auto met karakter als je het mij vraagt. En dat hebben al deze auto’s hierboven wel. De huidige auto’s missen dat gewoon vind ik.
@viezefreddyw: eensch! Destijds koos je met een merk ook echt een filosofie. Frans comfort, Japanse luxe, Duitse soberheid of Italiaanse flair. Ik mis die tijd.
@dondeboer: Ik ook. Met weemoed gekeken op marktplaats naar auto’s als deze gisteravond. Een stuk leuker en mooier dan wat ze nu op de markt pleuren.
@dondeboer: True.

Ik heb het voordeel van Duitse soberheid nooit begrepen.
@frank2b: Ehm… ‘Wat er niet op zit, kan niet kapot.’ Je hoort ook vaak ‘tijdloos’, maar die vlieger gaat in mijn ogen niet op.
@viezefreddyw: Je hebt best een leuke collectie staan geloof ik. Ik las al een keer eerder in een post iets over een ghibli? Nu weer een Alfa met Busso V6. Iedereen weet van de F430. Schuurtje staat redelijk vol daar vermoed ik zo?
@kilum: Klopt ja. Dat is het voordeel van een grote schuur, kan je er nog eens wat neerzetten zonder dat de vrouw gaat zeuren.
Als aanvulling, wat t.o.v. VW Passat B4 VR6 en Nissan Maxima QX A32? Leuk artikel!
Heerlijk om te lezen dit. Krijg spontaan zin om een mooi exemplaar te vinden als dailydriver…. daar gaat weer een avond op Marktplaats etc. verloren!
Topartike om te lezen, dank je @willeme

Dit zorgt weer voor leuke gesprekken met vrienden met dezelfde afwijking! Wat een andere tijd was dat, qua uitrusting kon je nog niet dromen van wat nu standaard op een auto zit.

Bizarre ontwikkeling ook motorisch, niet alleen turbo motoren zijn in kracht en efficiency beter geworden.

Ik was vorige week nog verbaasd dat ik met mijn 435d een 2007 RS4 een trauma heb bezorgd. Dat was vroeger ondenkbaar met een diesel toch?!
@imarinos: tja… zeker.
Maar als je kijkt naar de huidige schermpies in de auto’s en de barslechte software erachter. Het zou t bijna waar zijn om zo’n oude te kopen + een ipadmini/samsung-pad met 4g kaartje. Beetje mooi audio setje erin en nog een aftermarket ABS setje. Rijdt je een stuk lekkerder mee dan een kale C200!
Had de Citroën XM niet gewoon hydro-pneumatische vering i.p.v. de in het artikel beschreven luchtvering?
Altijd een zwak gehad voor de Sigma, E-klasse, 164 en Legend. De Baccara Biturbo was ook prachtig! Maar de E34 werd het toch voor mij…goede herinneringen aan mijn 3.6 M5 in Sebringgrau Metallic. Wat een fijne motor…niet al te snel onderin dus heerlijk cruisen maar oh wee…boven de 3000rpm trekken als een lier.
Leest lekker weg, leuk onderwerp en goed geschreven!

Wel jammer dat bijna overal de topmodellen vermeld staan maar niet bij BMW en Mercedes. Bij Mercedes was er toch de 500 en bij bmw in de vroege 90’s de 535 en later (‘93) de 530/540i? Die waren ook duurder dan de Renault denk ik.
Dat blok wat in de Safrane zit, is dat het zelfde blok wat in een DeLorean lag?
@vegelien: De blokken zijn beide indeedaad afstammelingen van de PRV V6, zij het dat de Safrane een iets grotere cilinderinhoud heeft en mede dankzij de twee turbo’s zo’n 260 pk heeft waar de DeLorean het met de helft moet doen en een stuk slomer was dan hij eruit zag.
Heb al bijna 10 jaar de Legend. Wel de Coupe variant maar met dezelfde techniek. Super auto idd!
@mtuning: volgende week lijstje grote coupes @willeme
Leuke lijst , waar ik wel van schrok is dat een honda crv gewoon 60000 euro kost.
De XM uit 1994 had +/- 200 pk en geen 170pk
edit: blijkbaar was de 170pk er ook nog.. maar het top model was 200 pk (24 kleps 6 cilinder)
Sinds wanneer is een safrane en een xm een sedan?
@v6ti: Grote auto’s uit het E-segment. Was niet perse sedan.
Goh ik kan mijn vader zijn safrane baccara nog goed herinneren! Deze had zelfs luchtvering en in hardheid regelbare schokdempers, en elektrisch verstelbare achterbank! De onderdelen waren destijds heel duur. Voor een stel voorste veerpoten zomaar 1300€ ongeplaatst!
Veelal mooie auto’s, met de Scorpio en Omega heb ik zelf minder maar de rest vind ik allemaal wel wat hebben tot zelfs geweldig. Jammer dat er geen foto’s van interieurs bij staan, dan kan je zien dat met de juiste vinkjes in de optielijst de Mercedes en Audi echt een stapje verder waren dan de rest.
@pier: Dan vlak je de GS300 wel erg uit, die zat prima in zijn spulletjes, climatecontrol dimmende binnenspiegel standaard automaat cruisecontrol, prima geluidsinstallatie elektrisch bedienbare stoelen, een stuur dat elektrisch van je af ging als je de sleutel uit het contact haalde
Volgens mij was leder, stoelververwarming en een schuifdak de enige opties die kon aanvinken. En waarschijnlijk de koplampsproeiers die de mijne ook had. Er lag zelfs een lichtmetalen reservewiel in de kofferbak
@monsieurleloure: oh qua spulletjes zal de Lexus het misschien wel net zo goed of beter doen, ik doelde meer op het ontwerp en materiaalgebruik van het dashboard.
Ongelovelijk wat een keuze toentertijd.

In deze tijd van nichemodellen hebben we minder keus in dit segment.

Mijn keuze is de alfa
De Fiat Croma had ookin dit lijstje gepast.
@alloallo: met een zalige 2.0 turbo ie
Als je de tekst bij de 5 serie leest en ziet dat je nu een vergelijkbare 3 serie voor hetzelfde geld hebt en dat inflatie niet is meegerekend dan moet de conclusie zijn, auto’s zijn veel goedkoper geworden!
@willeme: mooi artikel! Zoals de meesten hier al opmerken: wat een keus en wat een verschillende karakters in die tijd!

De Safrane en XM horen gevoelsmatig absoluut in deze lijst thuis, maar sedans zijn het niet. 😉
@stradale888: Klopt, het zijn waren wel degelijk concurrenten. De titel wordt anders ook een beetje erg lang voor een detail ;-).
Wat een mooie lijstje/artikel weer. Ik ben zelf fan van de Sigma/Legend/Thema.
Leuk artikel…. ik zou e320 mercedes of bmw.kiezen. vooral e320 was een tank
Uh… Hyundai Sonata in het rijtje ‘top’ sedans? Zijn jullie van het ganzenboord af gelopen ?
Dat was zeker de ambitie van Hyundai, maar dat is ze echt nooit gelukt in Europa! Daarom hoort deze sedan echt niet in dit rijtje thuis.
Heb de Sigma (3.0V624) gehad, de 605 (2.0ST Turbo), de Thema (2.0 i.e.Turbo) en natuurlijk de Mercedes E (300-24) Stuk voor stuk fijne reisgenoten met elk hun eigen ‘ups’ maar ook zeker hun eigen ‘downs’
Volgend artikeltje inflatie gaarne meerekenen. Voor wat in 1994 het equivalent van €50.000 kostte mag je nu een kwart eeuw later en jaarlijks bijna 2% inflatie zo rond de €75.000 aftikken.

Geeft tóch een ander lijstje ….
De w124 toen was een standaard mercedes kaler dan een panda 😂.mn baas had een 230 e standaard 4 versnellingsbak zelf de ramen openslingeren voor de arko en zelfs een radio zat er niet in. Koste wel 81000 guldentjes. Dat was toen serieus veel geld..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).