• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford 1.0 EcoBoost wint International Engine of the Year

Auteur: robbie, gepost 13 juni 2012 om 16:00 – 47 Reacties

CEO Alan Mullaly zoent 1.0 EcoBoost motor


Blijkbaar was niet alleen Wouter danig onder de indruk van Ford’s nieuwe 1.0 driecilinder EcoBoost motor. Ook de jury van de International Engine of the Year verkiezing was zeer te spreken over deze kleine driepitter. Ford kreeg naast de hoofdprijs daarom ook nog 2 andere prijzen toegewezen. Mogen we drie hoeraatjes voor Ford horen?

De internationale jury bestond uit 76 journalisten uit 35 landen en naast de titel International Engine of the Year 2012 won Ford ook nog eens in de categorieën “Best New Engine” en “Best Engine Under 1.0-litre”. Het is overigens voor het eerst dat Ford deze prestigieuze prijs binnensleept. In het verleden waren het voornamelijk BMW, Volkswagen en Fiat die er met de prijzen vandoor gingen.

En passant haalde Ford ook nog even de hoogste score ooit tijdens de verkiezing met hun piepkleine motor die onder andere leverbaar is in de Focus, C-MAX en B-MAX. Onlangs vestigde Ford ook nog 16(!) wereldrecords met deze motor die het oppervlak heeft van een velletje A4 papier.

Ford vermeld ook nog trots enkele van de innovaties die de 1.0 liter EcoBoost motor heeft:

– Een uitlaatspuitstuk dat in de cilinderkop is gegoten, wat de temperatuur van de uitlaatgassen verlaagt en een optimale brandstof-luchtverhouding mogelijk maakt in een breder toerentalbereik;
– Een uniek gietijzeren blok, waardoor de motor sneller op temperatuur komt dan een gewoon aluminium blok, met als gevolg dat er 50% minder opwarmenergie nodig is en het brandstofverbruik verder daalt;
– Twee primaire aandrijfriemen die in een oliebad draaien zodat de motor stiller en zuiniger werkt;
– In plaats van energieverslindende balansassen is gekozen voor opzettelijke ‘onbalans van het vliegwiel en de poelie’ om zo de motorconfiguratie te neutraliseren.

Ook interessant!

  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • NL vanafprijs Ford Mustang tienduizenden euro's omhoog
  • Explorer Timberline
    Explorer Timberline is een 'Allroad Allroad'

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, engine-of-the-year, Ford, motor, Techniek

Vorig bericht: « Simpele schoonheid: Audi R8 op ADV.1 velgen
Volgend bericht: Twee boetes: Dombo wordt geflitst en rijdt te hard weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. mo112 zegt

    13 juni 2012 om 16:04

    Good job ford

    Login om te reageren
  2. dadutchdude zegt

    13 juni 2012 om 16:09

    Goed bezig, ford! Eindelijk erkenning van wat ford liefhebbers al veel langer weten…

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      13 juni 2012 om 17:25

      @dadutchdude: dat ze (goede) muslie motoren bouwen?

      Login om te reageren
    • deferrariman zegt

      13 juni 2012 om 17:58

      @dadutchdude: bestaan die nog dan :-)

      Login om te reageren
  3. jeroen92 zegt

    13 juni 2012 om 16:10

    Hoera, hoera, hoera!

    Login om te reageren
  4. sajmun zegt

    13 juni 2012 om 16:14

    En terecht, het is een mooi stukje techniek, welke in de praktijk gewoon prima werkt. Nu nog afwachten hoe ze het er na een aantal jaar van af brengen…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      13 juni 2012 om 16:28

      @sajmun:

      Dat werd vroeger ook gezegd toen ze overschakelden van 2 naar 4 kleppen per cilinder, en bij nog wel meer ontwikkelingen…

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    13 juni 2012 om 16:15

    hahahaha .. en gewoon weer giet-ijzer toepassen ..
    daar durft niemand meer voor uit te komen ..

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      13 juni 2012 om 17:47

      @lincoln: gebruikt Renault ook in hun sterkere motoren hoor. De F4R uit de Clio RS, Mégane RS + GT, Laguna GT en Espace 2.0 Turbo is ook nog steeds een volledig gietijzeren blok.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        13 juni 2012 om 17:53

        @RRenault:

        yep .. maar niemand loopt er mee te koop ..
        klinkt niet echt high-tech ..

        Login om te reageren
      • Northwestern zegt

        13 juni 2012 om 17:53

        @RRenault: Dat is ook al een heel oud beestje….

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          13 juni 2012 om 18:17

          @Northwestern: In de basis wel ja, maar alles rondom het blok is inmiddels wel aardig bij de tijd hoor. En het blijft gewoon een heerlijk blok. Best veel kracht onderin en toch geen moeite met doortrekken.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            13 juni 2012 om 21:47

            @RRenault: Had geen idee dat het een gietijzer blok was, maar blijkt te kloppen! De F van F4R staat voor fonte, en is Frans voor gieten, als in gietijzer.

            Login om te reageren
    • baasbas zegt

      13 juni 2012 om 20:52

      @lincoln: Leuk, opvoeren door de uitlaatpoorten te vijlen en als je een warmloper hebt gewoon honen en overmaat zuigertjes er in :-)

      Login om te reageren
  6. gearhead zegt

    13 juni 2012 om 16:19

    Riemen in een oliebad? Ik heb geleerd dat riemen/snaren ver van olie uit de buurt moeten blijven!!

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      13 juni 2012 om 16:25

      @gearhead: vind ik ook maar raar, misschien als er goede tanden op staan dat het geen kwaad kan?

      Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    13 juni 2012 om 16:27

    Leuk blokje :)
    Blijkbaar is het nog een goed blok ook!
    Het ziet er niet echt high tec uit, maar dat is het vanbinnen ongetwijfeld!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      13 juni 2012 om 16:32

      @vale46: Da’s nou een lastig trekje aan deze verkiezing: Er wint nogal eens een motor die later berucht wordt voor onbetrouwbaarheid.

      Login om te reageren
  8. bosje zegt

    13 juni 2012 om 16:35

    Wel grappig dat juist Ford met zo’n blokje komt. Amerikanen zijn juist de benzinedrinkende gasten met 7L moter enz. Blijkbaar kunnen ze het wel…

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 juni 2012 om 16:38

      @bosje: Ford heeft een grote ontwikkelafdeling in de UK zitten. Ik vermoed dat dit blokje daar ontwikkelt is…

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      13 juni 2012 om 16:41

      @bosje: Lol, Amerika rijdt ook al massaal in Priussen hoor.. Bovendien, Ford heeft een hele grote Europese ‘divisie’.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 juni 2012 om 17:03

      @bosje:

      MB Audi en BMW zijn niet van Amerikaanse origine ..

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      13 juni 2012 om 17:23

      @bosje: Blokje is ontwikkeld door Dunton TC in Engeland, onderdeel van Ford. Dacht je dat Amerikanen een zuinige 3 cylinder kunnen ontwikkelen?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 juni 2012 om 21:49

        @raphael: *cilinder.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 juni 2012 om 14:48

        @raphael: ik had anders ook nooit gedacht dat Dunton TC dat zou kunnen, maar sinds mijn vertrek is heeft men blijkbaar wel wat gemoderniseerd.

        Login om te reageren
  9. masterstig zegt

    13 juni 2012 om 17:11

    Is interessante techniek, ik heb liever dit soort motoren dan elektrische motoren. Hieperdepiep hoera!

    Login om te reageren
  10. zesinlijn zegt

    13 juni 2012 om 17:17

    En wat heeft BMW dit jaar gedaan? Ik heb begrepen dat zij in verschillende categorieën (van 1.6 tot 4.0 liter) 4 prijzen in de wacht hebben gesleept. Ik kan er verder alleen niets over vinden. Hebbben jullie niet een kopleet lijstje…?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 juni 2012 om 17:46

      @zesinlijn:
      http://www.ukipme.com/engineoftheyear/

      Login om te reageren
  11. raphael zegt

    13 juni 2012 om 17:37

    Mooi Europees subsidieblokje. Zeker geen credits naar Ford die via de Britse overheid bij de Europese Investeringsbank investeringen los peuterde om dit te financieren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juni 2012 om 10:27

      @raphael: Er is een Nederlandse modetycoon geweest die in Zweden geld van de Europese investeringsbank in een bodemloze put gegooid heeft. Dan is dit veel nuttiger.

      Login om te reageren
  12. jmeverts zegt

    13 juni 2012 om 17:38

    Niet echt indrukwekkend: mijn blokkie redt ook 120 pk/liter (zonder turbo) en die is al 10 jaar oud..

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      13 juni 2012 om 19:57

      @jmeverts: maar rijdt bij gewoon gebruik niet zo comfortabel (en zuinig) als een turbo motor met hetzelfde specifiek vermogen. Dat is het voordeel van een turbo.

      Login om te reageren
  13. svenbmw zegt

    13 juni 2012 om 18:09

    Gewoon terug in de tijd dus , simpel is dus altijd nog het beste !

    Login om te reageren
  14. hansi22 zegt

    13 juni 2012 om 18:22

    Van harte ford !! Ik rij nu n maand in de 1.0 hatchback van 100 pk , ben supertevreden hij is vooral heel stil . Wel een vraag : zo enorm zuinig is ie tot nu niet , als ik in normaal verkeer mijn best doe haal ik 1 op 15 !! Hoe is jullie ervaring ?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 juni 2012 om 22:00

      @hansi22: wat is “normaal verkeer”?

      Veel autostrade, veel stad, een combinatie?

      Login om te reageren
  15. meneersander zegt

    13 juni 2012 om 18:36

    Musli gaap!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juni 2012 om 10:29

      @meneersander: Nee hoogstaande techniek. Dit gewoon veel moeilijker te maken dan een dikke AMG of M V8.

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        15 juni 2012 om 14:06

        @mashell: Oja? Het rijdt net zo zuinig als de oude ongeblazen 1.6jes…

        Login om te reageren
  16. smartye36 zegt

    13 juni 2012 om 18:50

    kleine motor meer vermogen…
    wie ziet hier nog meer de volkswagen horror verhalen voorbijkomen.
    klein is niet fijn.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      13 juni 2012 om 19:53

      @smartye36: die distributie problemen hebben eigenlijk niks te maken met downsizing hoor. Het heeft de problemen hooguit iets verergerd.

      Login om te reageren
  17. jordy14 zegt

    13 juni 2012 om 18:58

    Proficiat!

    Login om te reageren
  18. p993 zegt

    13 juni 2012 om 21:19

    Ze zijn ook nog betrouwbaar, iets dat volkswagen al jaren is kwijtgeraakt…

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      13 juni 2012 om 21:54

      @p993: En dat kun je concluderen na de 2 maanden dat ie op de markt is?

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        17 juni 2012 om 20:39

        @raphael: ik hoop van harte (voor alle VW huisvaders) dat ze de problemen opgelost hebben!

        Login om te reageren
  19. pikes83 zegt

    13 juni 2012 om 23:17

    Mooi blok hoop dat ie een beetje betrouwbaar is.

    Login om te reageren
  20. cesarestevao zegt

    17 juni 2012 om 12:54

    1.0 belachelijk,over paar is zeker en 500cc motor van het jaar, ik mis de oude tijden !!!

    Login om te reageren
  21. mellie zegt

    18 juni 2012 om 22:12

    zijn aleen vele mensen vergeten dt zon 1.0 motor veel harder moet werken om bij de 100 te komen en constant op volle toeren draait. dit beteknt dus dat deze blok ook niet zo lang mee gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North