Okay, joe!
Vorig jaar verving Ford haar CEO, met als doel het bedrijf weer het rechte pad te laten vinden. Nadat Jim Hackett was aangetreden om orde op zaken te stellen, werd er al gauw een plan opgesteld om het bedrijf zo winstgevend mogelijk te maken. Ruim een half jaar na het opstellen van het aanvankelijke plan, blijkt er veel meer voor nodig te zijn dan in eerste instantie was berekend.
Ford heeft ondertussen bekendgemaakt dat het de plannen om kosten te drukken inmiddels heeft opgeschroefd, en de geplande besparingen voor 2022 bijna heeft verdubbeld. Ford mikte in eerste instantie op een besparing van 14 miljard dollar, maar ziet momenteel in dat er tenminste 25,5 miljard dollar voor nodig is om het bedrijf weer in fatsoenlijk vaarwater te krijgen. Mocht alles volgens plan verlopen, dan zal de autofabrikant al in 2020 een vrij gezonde winstmarge hebben van 8 procent.
Één van de manieren waarop Ford de besparing uit zal voeren, is het terugschroeven of volledig verwijderen van een reeks modellen in de Verenigde Staten. In de resultaten van het eerste kwartaal vertelt Ford genadeloos hoe het haar gamma aan personenauto’s zal reduceren tot slechts twee auto’s: de Mustang en de Focus Active crossover.
“Over the next few years, the Ford car portfolio in North America will transition to two vehicles – the best-selling Mustang and the all-new Focus Active crossover coming out next year. The company is also exploring new ‘white space’ vehicle silhouettes that combine the best attributes of cars and utilities, such as higher ride height, space and versatility.”
Ford zet hiermee in op markten waarvan ze weet dat deze niet zullen teleurstellen. ‘A winning portfolio‘, zoals Ford het omschrijft. Met name de pickups van Ford doen het sinds jaar en dag uitzonderlijk, maar ook de SUV’s en crossovers moeten niet worden vergeten. Opmerkelijk is wel dat Ford Performance-modellen als de Focus RS en Focus ST, evenals de Fiesta ST, volledig links laat liggen.
Hoewel er geen woord over een dergelijk modellenvertrek binnen Europa wordt gesproken, is het onwaarschijnlijk dat we op korte termijn een soortgelijke actie zullen zien. In Noord-Amerika had de autofabrikant al jaren te kampen met teruglopende cijfers in de desbetreffende markten. In Europa is het juist de omgekeerde wereld. Hier zijn het vooral de kleinere bedrijfswagens en de personenauto’s die goed presteren. Daarbij laten de cijfers weinig tot geen zwakke plekken zien, dus heeft Ford weinig reden om ons de auto’s te ontnemen.
Overigens lijkt het One Ford-programma hiermee zijn werk niet helemaal goed te hebben gedaan. Ford startte het programma in 2007 om meer zicht te krijgen op de zaken en wereldwijd ‘dezelfde’ auto’s op de markt te brengen, zodat er minder diversiteit was en er minder geld verspild werd. Hoewel Ford wel degelijk geslaagd is in het terugdringen van het aantal platforms en modellen, blijkt uit deze actie dat er nog voldoende werk aan de winkel is om het bedrijf financieel gezond te maken.
Met dank een Yoeri voor de tip!
Gulli zegt
Gelukkig voor hen worden hun grote auto’s bijna allemaal aangezien voor kleine trucks, met navenante uitstoot-uitzonderingen. Ben benieuwd hoe ze de toekomstige stijgende benzineprijzen gaan overleven!
Ben wel benieuwd hoe ze nu de onderkant van de markt willen gaan bedienen. De mensen die nu nog via een Fiesta of een Focus kennis maken met het merk halen nu wellicht iets Koreaans/Japans en komen nooit in een Ford showroom.
O plaat zegt
@gulli:
De downsizing treft Ford ook, zelf de Raptor komt nu met een twin turbo V6. Enkel de Mustang en de F150 zijn nog te krijgen met V8. Die 2 en de Ford GT zijn trouwens de enige autos binnen het Ford concern met RWD.
E34M5Touring zegt
Focus en Fiesta werden toch hoofdzakelijk door rentalbedrijven gekocht. Gaan de Fusion en Taurus er dan ook uit?
ikschrijfookoverautos zegt
@e34m5touring: jup
E34M5Touring zegt
@ikschrijfookoverautos: Ok, ben benieuwd wat ze dan gaan doen met de Police Vehicles. Dat zijn nu nog voornamelijk Taurus modellen. Zou wat zijn als ze die markt gedag zeggen. Kan me niet voorstellen dat de Explorer dat allemaal gaat overnemen.
joejojo2012 zegt
@e34m5touring: Daar hebben ze de Ford Explorer voor met Police Package. Check Jay Leno’s Garage – https://www.youtube.com/watch?v=K0pjW8Ss0WI&t=6s
E34M5Touring zegt
@joejojo2012: Jawel maar die worden niet ingezet als Pursuit vehicle. Die dingen zie je vooral rond de steden etc.
joejojo2012 zegt
@e34m5touring: Ok, snap het. Ook al hebben deze Explorer’s een 3,7 liter grote motor (en dus groter dan de reguliere Explorer’s) zijn ze niet echt geschikt voor hot pursuit. Volgens mij zou een Mustang hiervoor uiterst geschikt zijn.
E34M5Touring zegt
@joejojo2012: Taurus wordt speciaal geprepareerd voor dat werk. Hebben een 360pk variant van de Ecoboost, aangepaste ophanging etc. Kun je niet vergelijken met een Explorer. Zeker niet qua weggedrag op snelheid.
joejojo2012 zegt
@e34m5touring: Dat wist ik niet. Weer wat geleerd :) Tnx
inoh zegt
@E34M5Touring: Er wordt inmiddels ook veel gereden met Dodge Chargers.
E34M5Touring zegt
@inoh: Klopt. Die zijn in het gat van de Crown Vic gestapt. Maar toch zie je de Taurus nog vrij veel. Vind het apart dat Ford (die toch een hele naam heeft in Politievoertuigen ) stopt met die modellen.
toyotaprius zegt
@ikschrijfookoverautos: was de fusion niet de basis voor de Mondeo. Met andere woorden, de Fusion was een soort van wereldauto? Plus wat ik begreep is dat er geen nieuw model Mondeo uit gaat komen? Ligt er dan ergens een verband mbt deze keuze binnen Ford en het uitfaseren van de Mondeo? Of ben ik nu aan het ijlen?
ikschrijfookoverautos zegt
@toyotaprius: Je bent absoluut niet aan het ijlen. @wouter had hetzelfde idee ;)
toyotaprius zegt
@ikschrijfookoverautos: zie ik ben niet alleen! Dit was dan ook mijn moment van scherpte voor deze dag.. ik ga weer terug in slaap stand achter mijn laptop..
ikleesookoverautos zegt
@toyotaprius: de tweede generatie Fusion is ook de Mondeo. Zelfde auto verschillende namen.
w0o0dy zegt
White space vehicles silouettes… jaja ze gaan echt geen nieuwe segmenten bedenken. Het worden dus vooral SUV/MPV achtige crossover dingen die je goed kunt slijten aan zowel bejaarden als mensen met kinderen. BORING!
dawwg zegt
@w0o0dy: Focus Active Crossover; FAC dat …
trustmeiamanengineer zegt
Tja, als ze zo door gaan blijft er weinig over. Ben benieuwd wat Ford Europa hier van vind. Ik neem aan dat ze in Duitsland/Engeland wel budget krijgen om echte auto’s te (blijven) maken.
realhustler zegt
Een wereld auto is een mooie droom, en precies dat. Overal op de wereld worden andere eisen gesteld aan auto’s, de techniek erin en het design, en wat het mag kosten. De wereld auto is dus een groot compromis, zo groot dat het nooit echt goed is. Echter het ontwikkelen van de techniek en veiligheid dat kan je mooi groot aanpakken, en op details moet je lokaal gaan, met gebruik van zoveel mogelijk wereld onderdelen.
ericc zegt
Het belgische fabriek in Genk hebben ze gesloten om een nieuw fabriek met europees geld te bouwen in Turkije om de huidige Mondeo te bouwen. Ook een besparing!
Wat verbruik betreft voor deze pick-up’s. Tussen de steunbalken is plaats voor de nodige batterijen indien ze een elektrische pick-up willen aanbieden lijkt me.
Volgens mij zien ze weinig groeipotentieel in de segmenten voor kleine personenauto’s. Met de komst van Koreaanse merken en hun succes is de concurrentie in Europa vrij groot.
Ben benieuwd wat de europese fabrieken gaan doen.
dawwg zegt
@ericc: Aha, Ford steunt dus een dictator die geen mensenrechten respecteert om een paar centen te besparen. Hoe Amerikaans (of Nederlands, nietwaar Shell ?) … Niet meer van deze tijd !
mashell zegt
@ericc: de Mondeo wordt toch gewoon in Valencia gebouwd?
ronnys zegt
@mashell: yup niet in turkey, maar in Spanje.
sabrerator zegt
Ford moet eens met Sergio Marichionne gaan praten, die weet hoe je een model tot in den treuren uitmelkt. Op basis van de Mustang:
Een Mustang
Een Mustang 4-deurs
Een Mustang Cross-over
Een Mustang XL 7 zitter
En misschien een variant die ik vergeten ben.
Dan kunnen ze met twee modellen alles aanbieden.
Esprit_de_Flandre zegt
@sabrerator: Dat is waarschijnlijk het plan ja. De Mustang is populairder dan ooit, dus een vierdeurscoupe met Mustangsmoel zie ik nog wel gebeuren binnenkort.
Jammer, jammer, jammer….
LaLancia zegt
Ford gaat dus FCA achterna. Of dat slim is…