De Mustang heeft immers geen hoge zit en delft daarom het onderspit. Tegenover de F-150…
Werkpaard of sportauto?
Wanneer je al jaren en jaren dezelfde auto blijft verkopen en het succes ook maar niet wil stoppen, ga je vanzelf een keer een opvallend project doen met die auto. Bewijsstuk nummer één: de Ford F-150 SVT Lightning uit 1999. Stop eens bijna 400 pk in de dikke V8 die de F-150 sowieso aan boord heeft, maar dan in de versie met korte wielbasis. Een bumperset maakt het geheel af: het is een bijzonder ding om te zien.
Om nog maar te zwijgen over wat Dodge een paar jaar later deed: die pakten ook de korte versie (of optioneel de lange versie, maar de korte versie is de bekendste) van de RAM, en lepelden er de welbekende 8.4 liter V10 uit de Dodge Viper in. Zowel de F-150 SVT Lightning als de Dodge RAM SRT-10 staan absoluut niet onder het kopje ‘redenen waarom de Ford F-150 en Dodge RAM zo populair zijn’, maar gaaf zijn ze allebei.
How dare you?!
Dat kan echt niet meer in deze tijden, toch? Als je dan een dikke V8 in een truck stopt, maak er dan een diesel of dikke trekschuit van. En als je lol wilt trappen, dan neem je een F-150 Raptor: de praktische vierdeurs versie met een iets meer verantwoorde 3.5 liter EcoBoost V6. Als je heftig V8-spul van Ford wil hebben, moet je misschien eens een Mustang overwegen.
En toch is de hoop niet verloren voor die selecte groep mensen die een F-150 met rauwe, V8-power wil. Een Mustang is gaaf, maar als je de gaafste Mustang wil dan ga je naar het ‘echte’ Shelby (die van bijvoorbeeld deze Mustang, waar al werd uitgelegd dat de ene Shelby de andere niet is). Datzelfde geldt voor de F-150. Shelby bemoeit zich nog steeds met de truck en dat betekent dat je de ‘sportversies’ gewoon met V8 kunt krijgen. Je kunt kiezen uit de dubbele cabine met vier deuren (crew cab) en de tweedeurs versie met korte wielbasis. Ook kun je kiezen uit de standaard Shelby met 400 pk of de krankzinnige topversie met 781 pk(!).
F-150 vs Mustang
Dan nog is zo’n supertruck ronduit debiel. Een nicheproduct pur sang. Helemaal de F-150 Super Snake met korte wielbasis: wie wil er nou rondrijden in een 781 pk sterke, onpraktische versie van de F-150 die met zijn lage bumpers niet het terrein in kan en met zijn opzichtige bodykit en Shelby strepen absoluut cartoonesk is? Een leuke imagebuilder, maar het is niet meer dan dat. Het is een tussendoortje in Mustang-succes.
Of toch niet? Tegen onze Engelse naamgenoten zegt Shelby (en dat is, wederom, de tuner uit Las Vegas) dat ze het juist moeten hebben van de F-150. Ze verkopen geen in massa geproduceerde auto’s, maar als je kijkt naar aantallen is de vraag naar de F-150 groter. De F-150-tot-Mustang-ratio was ongeveer 70/30. De vraag naar de F-150 is groter dan Shelby had verwacht en daarmee op berekend was.
Goed, het gros zal de minst onbehoorlijke zijn: die 400 pk sterke Crew Cab. Dat Shelby echter niet haar grootste succes haalt uit de Mustang, dat is opvallender. En goed, stiekem is het ook wel heel leuk, die snelle pickups volgens het klassieke recept.
gandini zegt
Dit doet me een beetje denken aan die Utes die ze in Australië hebben: neem iets praktisch en ga dan volledig uit je dak totdat er iets bruuts, maar ook iets bijzonder onpraktisch ontstaat. Heerlijk.
moveyourmind zegt
Zo’n F-150 Shelby is toch ook wel een heerlijk vette bak. Lekker onbehouwen beest van een pick-up.
Ik houd hier wel van. Gisteren nog heerlijk weg zitten dromen bij Twin Turbo’s op Discovery, waar een vader en zoon een bedrijf hebben dat zich bezig houdt met het pimpen van pickups.
barry355gtb zegt
Dit type auto is meer van verkocht dan van gewone 4 deur sedans daar in de VS. Het gros van die Rednecks daar heeft niets met het klimaat redden van doen.
dawwg zegt
@barry355gtb: Dat zie je ook aan het beleid van de opper Redneck, voor elke gram CO2 die wij als consument verplicht moeten ‘ besparen’ in Europa stoot Amerika er een extra 10 uit t.o.v. een paar jaar geleden, juist door gewijzigd overheids-beleid.
rickthestig zegt
@barry355gtb: Het wordt pas een probleem als je er een probleem van maakt. Dat laatste zijn wij Nederlanders erg goed in.
kempenaer zegt
@barry355gtb:
Het klimaat hoeft ook niet gered te worden. Dat wordt bepaald door andere zaken dan CO2. Vooral door zonne-activiteit en bewolking en hun relatie.
Het milieu moeten we wel beschermen (uitstoot van echt giftige rommel en troep beperken, overbevolking beperken, bos en natuur beschermen), maar over CO2 maak ik me echt niet druk. Is ook vrij laag op het moment, het CO2 gehalte. Te laag is pas echt slecht (<150ppm), dan gaan planten en bomen dood. Computermodellen van het IPCC om de temperatuur te voorspellen zijn zeer onbetrouwbaar gebleken en hebben ernstig overdreven.
Maw, relax. Ijstijden kwamen en gingen en daar moeten we ons op instellen, niet de illusie hebben dat we het klimaat kunnen sturen.
bennyyy zegt
Gelukkig is er nog een land waar ze op autovlak niet zo hysterisch doen als in Nederland.
vondudenstein zegt
@bennyyy: ding ziet er anders knap hysteries uit.
bennyyy zegt
@vondudenstein: How dare you!
phaeton zegt
Heb helemaal niets met short wheelbase pickups, maar het exemplaar op de header foto is erg smakelijk.
vondudenstein zegt
Net als die nieuwe covette… smaakloos.
En niet gewoon tof lomp, maar echt lelijk en vulgair lomp.
Ook nog eens zo praktisch als een druif in een glas melk.
Houd die troep vooral in de VS please
ArnoldH zegt
@vondudenstein: en als ik het geld had zou ik er maar wat graag 1 naar Nederland halen. Wat een heerlijk fout bakbeest ?
johnhert zegt
@arnoldh: Eens, en dan nog liever een F150 Shelby met “maar” 400 pk dan de nieuwe Corvette. Want díe vind ik echt lelijk…
ArnoldH zegt
@johnhert: ja ik bedoel ook de F150, de nieuwe Corvette is gewoon te druk qua ontwerp. Vooral de achterzijde…
kempenaer zegt
@vondudenstein:
Het Amerikaanse referentiekader is qua auto’s en manier van leven totaal anders dan het Nederlandse. Veel ruimer.
kempenaer zegt
“Dan nog is zo’n supertruck ronduit debiel.”
Kijk naar de top tien van bestverkochte auto’s in de VS en kijk dan naar die van Nederlandje en beoordeel dan nog eens wat debiel is…
In NL wordt alles wat met autorijden te maken heeft kapotbelast. Heeft met afgunst en calvinistisch socialistische nivelleringsdrang te maken. Twee lage eigenschappen van de mens. Niets om trots op te zijn.
Wat dat betreft is de VS een veel nobeler land. Men gunt daar elkaar het licht in de ogen, arbeid loont, succes wordt gevierd en bezongen.
Het levert onder andere dit soort fantastische creaties op.
Gave wagens zijn daar voor een hele grote groep mensen bereikbaar.
In NL kan de middenklasse niet eens meer een nieuwe wagen bekostigen.
leoford zegt
Loek, je snapt er niets van een Raptor is een speciale F-150 overigens al 4 jr niet meer verkrijgbaar als V8. De oude F-150 ( geen Raptor) is er wel als V8
Loek zegt
@leoford: die snap ik even niet: er staat vermeld dat de Raptor tegenwoordig een 3.5 L V6 heeft?
leoford zegt
@Loek: je hebt helemaal gelijk , had ff niet goed gekeken/gelezen op m n schermpje.