
Ford zit weer eens in de problemen. De Amerikanen halen liefst 390.000 auto’s terug naar de dealer, omdat de deuren spontaan open kunnen vliegen tijdens het rijden.
Het goede nieuws: je hebt alleen last van dit probleem als je een Ford Fiesta (2012-2014), Ford Fusion (2013-2014) of een Lincoln MKZ (2013-2014) rijdt die afkomstig is uit de Verenigde Staten, Canada of Mexico. Ford zou ondertussen al 600 klachten en 1.000 claims hebben ontvangen, omdat de deurklinken niet doen wat ze moeten doen.
Ford heeft bevestigd dat er twee mensen licht gewond zijn geraakt door het defect, omdat de deur weer open vloog nadat iemand ‘m dicht deed. Bij een ander incident opende de deur zichzelf bij het inparkeren en raakte de eigenaar een andere auto. Een Fiesta-rijder schreef het volgende in zijn klacht: “Ik kwam uit een bocht en opeens vloog een van de deuren open. Dat gebeurde later nog een keer, dus ik heb een riem moeten gebruiken om de deur dicht te houden.”
Tot op heden lijkt het bovenstaande probleem alleen te spelen in Noord-Amerika, maar mocht je een Fiesta hebben en dit probleem herkennen, dan horen we dat natuurlijk graag in de comments.
only in the USA ..
de NHTSA laat sinds haar bestaan niet met haar sollen ..
maar dat komt omdat daar de auto-fabrieken geen verkapte sociale werkplaatsen zijn ..
Merkwaardig probleem…
@norge:
Had jij niet iets soortgelijks met die VW…?
Minus de terugroepactie natuurlijk….
@jrk68: Nee, daar viel gewoon de hele deur eruit…Schijnt Premium te heten
Vraag mij af hoe dit kan, lijkt mij toch dat er genoeg veiligheid op zo een deur tegen opengaan.
@mrrallycross:
de kans is heel groot dat dit JUIST door de veiligheidsmaatregelen komt ..
@mrrallycross: link laatste alinea:
“The door latch in these vehicles may experience a broken pawl spring tab, which typically results in a condition where the door will not latch. If a customer is then able to latch the door, there is potential the door may unlatch while driving, increasing the risk of injury.”
Een gebroken ringetje (o.i.d.) dat de portierveer onder spanning hoort te houden.
@stephanotis: portierveer is wat anders.
Met name de Fusion rijdt nog wel geregeld rond in Nederland. De hybrideversie wordt nog wel eens geïmporteerd. Ben benieuwd of deze ook door Nederlandse dealers worden teruggeroepen.
Ze krijgen nu allemaal lambo deuren voor de zekerheid
Nu kunnen de vag-voorstanders terugslaan!
@lamborghini670sv: waarom, omdat ford het wel repareert?
@lekbak: omdat het niet alleen vag is die wel eens met problemen kampt.
@lamborghini670sv: Maar de rest doet aan terug roep acties en neemt de klant wel serieus…
Mijn Fiesta is van 2011 dus die valt kennelijk sowieso ‘buiten de boot’, maar ik heb het gelukkig ook nog niet meegemaakt. Heb er eigenlijk sowieso nog helemaal geen problemen mee gehad…
@henrie: Al kwam jou fiesta uit hetzelfde jaar en maand heb je niks te vrezen.
De verschillen in onderdelen, kwaliteit en afwerking is zo groot tussen EU auto’s en US auto’s
@xyrrath: Ford brengt toch wereldwijd dezelfde modellen uit (afgezien van wat wettelijk bepaalde verschillen)? Ik heb nooit in een Amerikaanse Fiesta gereden overigens…
@henrie: Om het makkelijk te maken.
– De auto’s worden elders geassembleerd
– Andere regels op gebied van veiligheid etc
– Andere kwaliteit onderdelen (meestal veel lagere kwaliteit dan in europa is toegestaan)
– Grondstoffen zijn verschillend qua kwaliteit
@henrie: Dit zal je waarschijnlijk wel leuk vinden om eens door te kijken
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_factories
Dus 400 mensen dienen geen klacht in, maar wel een claim :p
@jorden:
omslachtiggeklooivermijdendgedrag ..
“Ford zou ondertussen al 600 klachten en 1000 claims hebben ontvangen” Fuck klagen, claimen! Only in ‘MERIKA
@gerwin420:
NLertjes zouden een telefonisch meldpunt in het leven roepen ..
zodat je kan klagen tegen een telefoon-beantwoorder ..
komt omdat wij van kei-hard aanpakken houden ..
@lincoln:
Nee, wij gaan klagen bij mevr Hertsenberg, dan kan zij een hetze starten omdat mijn zojuist aangekochte autootje toch echt een halve liter meer verbruikt dan de folder mij beloofde.
Dat is de Nederlandse manier van klagen.
Dan heb je ook nog de Duitse manier van klagen, dat behelst naming and shaming tot de dood er op volgt.
Je wordt er geen cent wijzer van, je wordt er voor onder curatele gesteld bij het blog waar je die ervaringen deelt.
Maar o wat lucht het op….
Dat laatste is dus ook mijn manier….
Zijn toch gewoon suicide doors?
Is zoiets niet mechanisch verbonden via de deur hendels? Of je hebt zo’n probleem altijd, of niet. Is het er wel, dan moet men dat toch zien voordat die auto’s de fabriek verlaten.
Altijd lekker dit soort deuren…..
@dutchdriftking:
je doet voorkomen of je een hele trits TVR,s in je garage hebt staan ..
ouwe ervaringsdeskundige ..
@lincoln: haha nee roestige golfjes :p
Klinkt bekend, ik stond laatst voor het stoplicht toen ik ineens een ‘open deur’ melding kreeg. (2014 fiesta)
@lawrence-william: Was die dan ook echt open (en was ie daarvoor wel goed dicht)? Of was het alleen een onterechte melding? Dat laatste is hooguit vervelend, dat eerste is gevaarlijk…
@lawrence-william: vervelend, heb zelf een 2013 en tot nog toe nooit wat gehad.
Ford fiesta van mij uit 2010 springt de achterklep regelmatig open. Komt volgens mij vaker voor.