• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford’s Red Light District

Auteur: britt, gepost 19 november 2019 om 10:30 – 8 Reacties

Ford

Inzittenden in de stemming brengen door rode sfeerverlichting, het klinkt wat vreemd maar Ford test het!

Een psychologisch experiment moest uitwijzen of dit energie kon besparen. Het testprogramma ‘Transit Smart Energy’ van Ford moet ervoor zorgen dat energie bespaard wordt, dit gaan we even verder toelichten. Ford heeft een test gedaan door een elektrische Transit te voorzien van rode ledjes en daar deelnemers in te plaatsen.

Volgens technici kan rood licht namelijk de stemming van de inzittenden beïnvloeden. Deelnemers zetten de verwarming minder hoog wanneer de rode ledjes branden. Wanneer het rode licht is uitgeschakeld draaien ze de verwarming weer omhoog. Ford verwacht dat met de rode ledjes de kachel een standje lager kan waardoor de actieradius zal toenemen. Climate control heeft namelijk een grote impact op de actieradius van elektrische auto en bedrijfswagens.

Daar zit dus uiteindelijk de winst voor elektrische voertuigen. Misschien is het dus toch mogelijk om de beperkte actieradius van auto’s als de MINI Cooper SE in 2020 op te rekken (want de interieurverlichting kan je immers bij de MINI ook van kleur laten veranderen).

In 2021 komt Ford met de elektrische (personen)Transit, waarbij de rode lampjes er mogelijk voor gaan zorgen dat de bus 2,5% zuiniger wordt. Of deze feature ook daadwerkelijk aan de optielijst wordt toegepast is nog onbekend. Andere mogelijke manieren om volgens Ford energie te besparen zijn het toepassen van een warmtepomp en alle zitplaatsen voorzien van stoelverwarming. De kachel kan dus voortaan uit. Via de volgende links lees je meer over de elektrische bedrijfsauto, de actieradius van de elektrische bedrijfswagen of hoe je tussen diesel, benzine en elektrische bedrijfswagen kiest.

Ook interessant!

  • Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
    Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
    De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
  • Ford E-Transit
    Ford E-Transit is compleet nieuw, met stoelverwarming!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Elektrisch, Ford, transit

Vorig bericht: « Deze LEGO-auto kun je besturen met je smartphone
Volgend bericht: 8ste Porsche Experience Center in het hol van de leeuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. hansrienks zegt

    19 november 2019 om 10:36

    Rode sfeerverlichting zat vanaf 1995 in ieder geval al in de Audi’s A3 en A4, vanuit het plafond. Later volgenden ook de Golf 4 en de toenmalige Passat (lampjes onder de binnenspiegel). Een jaar of tien geleden is er door beide merken gekozen voor hard wit ledlicht. Ik heb nooit goed begrepen waarom; het staat erg sfeervol dat rode licht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 november 2019 om 12:41

      @hansrienks: was dat niet toen gewoon een truukje? Beide merken hadden toen rode functieverlichting (verlichting in de knoppen), de elementen waar het niet lukte zulke verlichting in te bouwen gaf je een zilveren randje en lied je een rood ledje op schijnen, leek het niet rode functieverlichting.

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    19 november 2019 om 10:39

    Als ik mijn auto in de ‘sportiefste stand’ zet, kleurt de dashboardverlichting ook rood. Dat hitst je dan tegelijk ook wel op waardoor je harder gaat rijden. Dan verbruik je weer iets meer… Zo heft dat elkaar wel aardig op.

    Login om te reageren
    • raoufff zegt

      19 november 2019 om 12:24

      @cossiekiller: als ik mezelf in de sportiefste stand zet dan wordt ik ook rood en hitsig…..o wacht.

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        19 november 2019 om 20:04

        @raoufff: Als je een vrouw bent… … Ik luister ;-)

        Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    19 november 2019 om 10:46

    Volgende stap is de Ford Escort 2.0…

    Dat is nog beter voor het klimaat, want dan kan de stoelverwarming achter in de bus zelfs helemaal uit… Sterker nog, er hoeven helemaal geen stoelen meer in, wat weer grondstoffen scheelt… Een oude matras is voldoende…

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    19 november 2019 om 11:12

    En in de zomer blauwe verlichting zodat je de airco minder hoog doet? Als het werkt….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 november 2019 om 13:53

      @dutchdriftking: Dat stond wel in een artikel van AD. Vreemd dat AB er dan niet over schrijft.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North