• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 1 immens populair, harkt krankzinnig veel geld binnen

Auteur: jaapiyo, gepost 10 augustus 2025 om 19:02 – 12 Reacties

Formule 1

Liberty Media blijkt een gouden greep te hebben gedaan met het kopen van de de Formule 1 rechten en loopt nu belachelijk binnen.

Bernie Ecclestone zal zich nog wel eens achter de oren krabben. Via zijn handeltjes in auto’s en pandjes kwam de grote kleine man in 1972 de Formule 1 binnen. Voor naar verluidt 100.000 Pond kocht hij het Brabham team. Daar gaf hij vijftien jaar leiding aan, waarin het team 22 keer won en twee titels pakte met de schoonvader van Max Verstappen. De voormalig okkaziehandelaar zag echter gedurende zijn tijd in de F1 nog grotere kansen.

Eind jaren ’70, begin jaren ’80 merkte Ecclestone op dat de commerciële handel en wandel van de sport chaotisch en versnipperd was. Organisatoren van races deden hun eigen deals met (TV) media en ook teams ‘deden maar wat’ in het binnenslepen van geld in ruil voor reclame en exposure. Dat kon beter. Ecclestone begon zodoende gestaag te manoeuvreren naar meer macht in de sport.

Als teambaas van Brabham nam hij het initiatief voor het oprichten van de FOCA (Formula One Constructors Association), samen met Frank Williams, Colin Chapman, Teddy Mayer, Ken Tyrrell en Max Mosley. Vooral samen met Mosley, strijdde hij tegen de FISA onder leiding van Jean-Marie Balestre. In die dagen stonden de meeste autofabrikanten in de sport aan de kant van de FISA en tegenover de teams die de FOCA vormden. Na een bittere strijd volgde unificatie middels het eerste Concorde Agreement. Mosley en Ecclestone waren de grote winnaars. Mosley werd baas van de FIA (opvolger van de FISA). Ecclestone mocht van de nu geünificeerde F1 teams de commerciële rechten uitbaten. Iets wat hem steenrijk maakte.

Daar zou het verhaal van Ecclestone de geniale zakenman eindigen. Ware het niet dat Bernie zijn rechten in 2006 verkocht voor ongeveer 1.7 miljard Dollar aan CVC Capital Partners. In 2017 werden de rechten daarna verkocht aan Liberty Media voor ongeveer 8 miljard Dollar. En amper acht jaar later, is de sport opnieuw een veelvoud daarvan waard. Naar verluidt werd een bod van 20 miljard door Saoedie-Arabië afgewimpeld met de notie dat dit veel te weinig zou zijn. Ecclestone merkte ooit smalend op dat de F1 onder Liberty Media van een sterrenrestaurant is veranderd in een burgertent. Doch het is dus Liberty Media dat momenteel als laatst lacht.

Alleen al in Q2 heeft de F1 voor 1,34 miljard aan inkomsten binnen geharkt. Het is een stijging van 41 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De F1 film helpt daar voor een klein deel direct aan mee, volgens F1 zelf voor enkele tientallen miljoenen. Maar vermoedelijk waardevoller, zijn de extra ‘social impressions’ die de film oplevert. Men schermt met 20 miljard ‘social impressions’ en dat is 100 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Amai.

Het signaleert nog maar eens dat we in de tijd van hyperinflatie brood en spelen leven. De waarde van sport en entertainment is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Waarvan akte. Wanneer komt de collaps? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Lagere maximumsnelheid Amsterdam een belachelijk groot succes
  • Gratis en legaal Formule 1 kijken? Dat kan!
  • Breek: deze rookie rijdt volgend jaar Formule 1
  • BREEK: Toyota maakt een comeback in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, geld, liberty-media

Vorig bericht: « Booooomba! Auto explodeert pardoes op parkeerplaats
Volgend bericht: Koop de bekendste M4 CS van het land voor een prikkie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Carspotter-t zegt

    10 augustus 2025 om 20:22

    Natuurlijk verdienen ze zoveel, de tickets zijn toch natuurlijk heel duur?

    Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    10 augustus 2025 om 20:55

    Kreig nauw wōt…..Formula 01 berichtgeving in het Autoblog niemandslandschap! Wanneer wordt de F1 Tab linksonderin in de App vervangen door de Misc/TSLA/Mü$k/Trúmp Tab?

    Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    10 augustus 2025 om 21:08

    Uit de ouden doosch. We hebben het wel eens gehad over de belangenverstrengelingen en machtspolitiek van M. Ben Sulayem (of zo). Maar die Jean Marie Balestre, dat was nog een corrupte potentaat van het oude stempel. En een Fransoos, dus alles wat niet Français was stond bij voorbaat al met 3-0 achter. En dat was nog voordat er een conflict was…

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 augustus 2025 om 00:33

      Voorbeelden met o.a. Prost en Senna genoeg.

      Login om te reageren
  4. sanderkomnogeensergens zegt

    10 augustus 2025 om 21:17

    Het verbaast me. Volg al zeker 40 jaar, maar sta op het punt om af te haken.

    Teveel onzin regels, teveel lift and coast, teveel banden sparen, teveel uncle Ben enz enz. Vul aan hieronder

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      10 augustus 2025 om 21:24

      Prima

      Login om te reageren
      • Carspotter-t zegt

        10 augustus 2025 om 22:37

        Mooi aangevuld, ‘Prima’ 😂

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          11 augustus 2025 om 00:17

          Het zijn zulke nutteloze comments die ik overal zie van mensen die zeggen ermee te stoppen. Ja prima dan, wat willen ze dan een afscheidscadeau? Een persoonlijk bezoek van liberty media of MBS om te zorgen dat ze niet weggaan?

          Login om te reageren
  5. roadster zegt

    11 augustus 2025 om 09:57

    De elektrificatie kan wel eens de doodsteek worden van Formule 1. Wanneer de betrokken fabrikanten geen brandstof motoren meer maken voor de weg, is het dan nog interessant om ze wel voor Formule 1 te maken? En als de fabrikanten afhaken, hoe ziet het verdienmodel er dan uit? Natuurlijk kan F1 ook elektrisch worden. Maar dat vindt het publiek niet interessant. Naar Formule E kijkt ook geen hond. Dus de keuze wordt geen fabrikanten meer of geen publiek.

    Login om te reageren
    • nineelevenheaven zegt

      11 augustus 2025 om 12:44

      Precies het scenario waar de FIA met Formula E op gokt ;-)
      Er kijkt nu geen hond naar, omdat er een alternatief is en omdat Formula E nog altijd niet volwassen genoeg is.
      Pas als er 75 ronden op 22 echte circuits geraced kunnen worden, dan pas hebben ze een kans.

      Vooralsnog gokken de F1 teams op e-fuel (en eventueel waterstof). Zo kunnen ze blijven racen én blijven hun premium straatmodellen interessant voor het koperspubliek.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        11 augustus 2025 om 15:25

        Waterstof niet. In een interview op the race met dominicale zegt hij dat in de komende 10 jaar zeker geen waterstof vanwege dat het nog niet geschikt is..en daarnaast is het ook njet interessant voor de consument

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      11 augustus 2025 om 15:26

      De F1 is juist wat het nu is omdat de fabrikanten dat willen en de toeleveranciers en de sponsors

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North