• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Franse minister van financiën: ‘Renault kan verdwijnen’

Auteur: machielvdd, gepost 22 mei 2020 om 11:00 – 34 Reacties

Megan RS, een model van Renault, dat nu genoodzaakt is om staatssteun te vragen

De Franse Wopke Hoekstra zegt de harde waarheid. Renault kan daarom wel wat staatssteun gebruiken.

Er valt de laatste tijd niet zoveel positief nieuws te melden over Renault. Het Franse merk zit in zwaar weer en is genoodzaakt stevig te bezuinigen. Daarom zouden de Talisman, Scenic en Espace op de schopschoel zitten. Ook zou Renault overwegen met de Mégane te stoppen. Verder dreigt het einde voor Alpine, dat nog maar pas nieuw leven ingeblazen is. Dit heeft er mee te maken dat de Fransen diverse fabrieken willen sluiten. Renault is van plan bij elkaar 2 miljard te bezuinigen.

De Franse minister van financiën, Bruno Le Maire deed in de Franse media zijn zegje. Hij gaf aan dat de mogelijkheid dat Renault van het toneel verdwijnt aanwezig is. Daarmee steekt hij het bedrijf geen hart onder de riem. Renault is echter wel aan het onderhandelen met de overheid over staatssteun.

Hoewel de minister een doemscenario niet uitsluit, ziet hij ook positievere scenario’s. Het merk zou volgens hem zelfs sterker uit deze crisis kunnen komen. De Franse overheid is bereid het Renault te helpen met staatssteun. Het zou gaan om een lening van vijf miljard euro. De deal is echter nog niet beklonken.

De overheid is in ieder geval bereid Renault uit de brand te helpen. Daar verwachten ze wel het een en ander voor terug. Zo grijpen ze deze gelegenheid aan om het merk toezeggingen te laten doen op het gebied van EV’s. Ook willen ze dat Renault meer productie naar Frankrijk terugbrengt.

Het is dus nog geen gereden race voor Renault, mede dankzij de te verwachten overheidssteun. Het lijkt er daarom niet op dat we binnenkort afscheid moeten nemen van het eigenzinnige Franse merk. Wel moeten we erop rekenen dat we afscheid moeten nemen van een deel van het modellengamma.

Via: Reuters

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Renault

Vorig bericht: « Helaas: Kia Optima-opvolger is niet voor ons
Volgend bericht: Te koop in Nederland: Artega GT in nieuwstaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    22 mei 2020 om 11:10

    Dat was ook wel een beetje verwachten natuurlijk. Ben benieuwd of dit ook gevolgen heeft voor hun activiteiten in de F1.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      23 mei 2020 om 10:05

      @rollingstoned: Zeker! Kans is zelfs behoorlijk groot dat daar de stekker uit gaat.

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    22 mei 2020 om 11:17

    Zou het jammer vinden als ze verdwijnen. Het design vind ik al jaren erg geslaagd. Of de techniek tegenwoordig een beetje op orde is weet ik niet..

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      22 mei 2020 om 13:01

      Tegenwoordig is de techniek redelijk op orde, gemiddeld vergeleken met de andere merken, kort door de bocht gezegd. Het is in ieder geval ontzettend veel beter dan 15 en 20 jaar geleden. De Laguna was toen bijvoorbeeld zo ontzettend zwak (op de laatste anderhalve bouwjaar na) dat ze de naam maar met pensioen hebben gedaan. De meeste renaults uit die tijd hebben de stekkers om de auto uit te lezen onder de midden console, en er zijn heel wat renaults uit die tijd nu op de weg waar de middenconsole los zit, zodat de eigenaar er makkelijk bij kan. Je moet er vaak bij.

      Login om te reageren
  3. arias zegt

    22 mei 2020 om 11:24

    Renault verdwijnen zie ik niet gebeuren. Maar idd de Franse regering heeft gelijk, Renault wilt zowat alles in Spanje laten produceren wat eigenlijk een dolk in de rug steken is tegenover Franse werknemers. Daar tegenover zou de Franse regering het ook zo aantrekkelijk moeten maken om in Frankrijk te blijven produceren.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    22 mei 2020 om 11:33

    Renault was toch al een staatsbedrijf?

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      22 mei 2020 om 12:00

      Verdwijnt op termijn niet ieder merk wat niet wereldwijd verkocht wordt…

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      22 mei 2020 om 12:19

      Genationaliseerd na de oorlog vanwege vermeende collaboratie. Dit terwijl zo’n beetje alle Franse autofabrikanten voor de Duitsers produceerden.

      De erven procederen nog steeds tegen die gerechtelijke dwaling.

      Login om te reageren
    • albertjan zegt

      22 mei 2020 om 15:53

      @dutchdriftking: Regie Renault…

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    22 mei 2020 om 11:53

    Met de Franse staat als grootaandeelhouder van PSA is het niet zo verwonderlijk dat de minister van Financiën het niet erg vindt als de grootste lokale concurrent wegvalt.

    De ministers van economische en sociale zaken zullen het niet helemaal met hem eens zijn…

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      22 mei 2020 om 17:34

      @potver7: de Franse staat is al sinds jaar en dag groot aandeelhouder van Renault. Zeg maar sinds de tweede wereldoorlog.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 mei 2020 om 18:03

      Het belang van de Franse staat in PSA en Renault is ongeveer even groot, de Franse staat wil dat beide blijven bestaan. Zij pakken dat wat anders aan dan ons Nederlanders die alles behalve de nationale trots Schiphol te koop hebben gezet.

      Login om te reageren
  6. Ot92 zegt

    22 mei 2020 om 12:29

    Zijn we eindelijk bijna af van dat franse meuk? Dit zaakje stinkt… ik zie het nog niet zo snel gebeuren.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    22 mei 2020 om 12:52

    Een automerk die elke keer om geld moet vragen is voor de langere termijn niet levensvatbaar. Dan kun je beter nu de bittere pil slikken dan geld er in blijven pompen om er maar “banen mee te redden” of uit een bepaalde gevoel van chauvinisme. Dat geld kun je beter steken in industrieën die wel toekomst hebben en het omscholen van de mensen die ontslagen worden bij Renault.

    Login om te reageren
  8. mark997gt3 zegt

    22 mei 2020 om 12:57

    Dat ziet er niet goed uit voor de Formule 1. Natuurlijk zou een vertrek van Renault een drama voor de sport zijn. Maar laten we eerlijk zijn. Al 14 jaar niets gewonnen. Vanaf volgend jaar voor het eerst sinds lange tijd geen klanten motor meer. Niemand wil die troep. De F1 levert al jaren alleen maar bad publicity op…..

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      22 mei 2020 om 14:48

      @mark997gt3: denk inderdaad niet dat ze in de F1 blijven. Arme Ocon ?

      Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    22 mei 2020 om 13:00

    Logisch die pech als je een logo van een krik hebt.

    Login om te reageren
  10. hollow zegt

    22 mei 2020 om 13:05

    Jammer. Zelf ben ik een bmw rijder (330d), maar ik amuseer me vaak in de Clio 3 1.2 tce van m’n vriendin. Kan ik tenminste eens redlinen zonder direct m’n rijbewijs te riskeren.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      22 mei 2020 om 18:49

      @hollow: daarbij is redlinen in een diesel ook geen feest

      Login om te reageren
  11. ericc zegt

    22 mei 2020 om 14:27

    Binnen Europa is er wel veel egoïsme. Productie terug naar Frankrijk halen maar wel uit een ander Europees land?!? Zouden dit beter weghalen uit een land buiten Europa. Laat de gendarmes terug met Alpine’s rijden op de snelweg, kan dit fabriek op blijven!

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    22 mei 2020 om 14:41

    Dat zal wel eerst einde Renault F1 en Alpine zijn…

    Login om te reageren
  13. Calimero zegt

    22 mei 2020 om 14:48

    Groupe Renault of alleen Renault an sich?

    Login om te reageren
  14. Calimero zegt

    22 mei 2020 om 14:49

    Ergens ben ik dan toch blij dat FCA zich bij PSA heeft aangesloten (of hoe je die constructie ook wilt noemen) en niet bij de Groupe Renault.
    Best bizar dat er overwogen wordt om de Megane te schrappen. Dat was toch de leasetopper van Renault?

    Login om te reageren
  15. iphonistvongates zegt

    22 mei 2020 om 14:58

    Vandaag ook al slecht nieuws gelezen over Nissan die mogelijk 20.000 banen opheft. Sluiting van de Barcelona fabriek en 1 fabriek in Indonesië. Straks hebben we allemaal semi-staatsbedrijven die over 15 jaar weer gaan privatiseren.

    Login om te reageren
  16. techniekmeneer zegt

    22 mei 2020 om 17:03

    Te mooi om waar te zijn ben ik bang…

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      22 mei 2020 om 17:52

      want?

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        22 mei 2020 om 18:10

        @autogedrocht: Ze zullen wel weer wat geld toegeschoven krijgen en dan gaan ze zo weer verder.

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          22 mei 2020 om 18:52

          wat is daar jammer aan dan?

          Login om te reageren
  17. Jansen zegt

    22 mei 2020 om 17:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 mei 2020 om 18:12

      Waarom eigenlijk niet? We hebben al zoveel van die fusie ministeries, Financiën en Economische zaken kunnen best fuseren, beide gaan over geld. Maken we Wopke Wiebes minister van Financiën en Economische zaken.

      Login om te reageren
    • Jansen zegt

      22 mei 2020 om 19:04

      @jansen: ook nog even in de tekst aanpassen dan…

      Login om te reageren
      • hayte zegt

        22 mei 2020 om 19:09

        Is ook aangepast! De verwijzing naar Economische Zaken is nu Financiën geworden :)

        Login om te reageren
  18. daniel1975 zegt

    23 mei 2020 om 23:13

    En dan te bedenken dat het stikt van de Renaults in het straatbeeld…

    Login om te reageren
  19. petroldrinker zegt

    24 mei 2020 om 08:34

    Missen we niks aan als het verdwijnt, toch lelijke autos (al helemaal van binnen), en kwa rijden vind k hrt ook nie al te best

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North