• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Porsche een lichtgewicht model onder de 718 bouwen?

Auteur: machielvdd, gepost 21 mei 2020 om 18:57 – 13 Reacties

De Porsche 550, een lichtgewicht model uit de jaren '50

Even dromen mag toch wel op deze mooie Hemelvaartsdag?

Moderne auto’s zijn op veel vlakken superieur aan auto’s van vijftig á zestig jaar geleden. Een van de punten waar klassieke auto’s echter beter op scoorden was gewicht. Vandaag de dag lijden auto’s stuk voor stuk aan obesitas vergeleken met vroeger. Dat heeft zo zijn redenen, maar het komt de rijbeleving niet ten goede. Zelfs sportwagens, zoals Porsches, zijn nog relatief zwaar. Een compact lichtgewicht model van Porsche is daarom geen gek idee.

Met de huidige koers van Porsche lijkt het er meer op dat ze juist focussen op zware modellen. Toch gloort er een sprankje hoop. Michael Mauer, hoofd design van Porsche, deed namelijk een uitspraak die liefhebbers als muziek in de oren zal klinken. In een interview met Car Magazine zei hij namelijk: ‘I’d love to do a pure new sports car, reduced to the maximum.’ Mauer voegt er aan toe dat er veel gesprekken zijn. Hij denkt zelf dat het goed mogelijk is om een dergelijke auto te bouwen met nieuwe materialen.

Dat laatste is dan wel weer iets wat de klassiekers niet hadden. Er zijn de afgelopen decennia namelijk grote sprongen voorwaarts gemaakt op het gebied van lichtgewicht materialen als carbon. Als je deze materialen gebruikt voor een kleine, simpele sportwagen kun je natuurlijk iets heel moois creëren. Mauer is zelf vooral geïnspireerd door de Porsche 550 Spyder. Dit iconische lichtgewicht Porsche-model woog een luttele 550 kg. Dat is niet eens de helft van een Boxster, die tegenwoordig 1.310 kg weegt.

Het lijkt misschien een onwaarschijnlijk scenario, maar Car Magazine ziet kansen. De volgende 718 wordt namelijk een hybride, of zelfs volledig elektrisch. Dat komt het gewicht natuurlijk niet ten goede. Aangezien ook de TT het veld moet ruimen, ontstaat er een gat. De Volkswagen-groep zou dan namelijk iedere niche gevuld hebben, maar geen kleine, lichte sportwagen hebben. Bovendien zou het zonde zijn om de huidige boxermotor en het 718-platform van de hand te doen.

Het is wellicht te mooi om waar te zijn, maar zo’n model zou toch een mooie ode zijn aan de sportwagens van weleer. Het is in ieder geval goed om te weten dat een hoge piet bij Porsche er ook zo over denkt. Alhoewel een designbaas misschien nog wel eens kan vergeten dat een auto ook nog verkocht moet worden.

Via: Car Magazine

Ook interessant!

  • Porsche wil Model 3
    Porsche wil Model 3 concurrent bouwen
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Manthey maakt de Porsche 718 GT4 extra racy
  • Porsche gaat Singer motoren
    Porsche gaat Singer motoren bouwen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

718, boxster, michael-mauer, Porsche

Vorig bericht: « Deze Cullinan is niet van het echt te onderscheiden
Volgend bericht: SSC komt met goedkoper ‘instapmodel’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    21 mei 2020 om 19:16

    Volgens de wet van Betteridge:

    Nee…

    Login om te reageren
  2. basman147 zegt

    21 mei 2020 om 19:34

    Klinkt als de Porsche 984, die is er ook niet gekomen.

    Login om te reageren
  3. karaya zegt

    21 mei 2020 om 19:51

    Hij wordt elektrisch en hij wordt vederlicht.

    Volgens mij klopt er iets niet.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      21 mei 2020 om 20:28

      De 718 wordt (deels) elektrisch, het gaat nu over een eventueel model onder de 718

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      21 mei 2020 om 21:02

      @karaya: je manier van lezen klopt inderdaad niet.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        21 mei 2020 om 23:20

        Je hebt gelijk, de opvolger van de 718 wordt zwaar en (deels) elektrisch en dan komt er een lichtgewicht model onder. Die zal wel een heel klein motortje krijgen om de 911 uit de wind te houden.

        Login om te reageren
  4. p993 zegt

    21 mei 2020 om 19:59

    Het zou een stunt en doorslaand succes worden…echter, hoe laag kun je komen als je de eisen van heden meeneemt? Veiligheid, comfort etc. Je kunt daar iets op toegeven, maar heel ver kun je niet gaan, want je embleem staat er op.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      21 mei 2020 om 23:21

      Volgens mij zijn de 4c en de Elise goede voorbeelden van hoe ver je kan gaan.

      Zo’n stunt is het dus niet.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        22 mei 2020 om 10:51

        @karaya: Alpine A110 en Mazda MX5, weliswaar de laatste dan met FR, zijn ook goede voorbeelden.

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    21 mei 2020 om 20:45

    Rare marketing strategie van Porsche. Terwijl ze net ze fantastische 911 Targa hebben gelanceerd beppen de bobo’s Walliser en Mauer in de pers over grotere motoren en lichtere modellen. Dit soort blaat gesprekken met de pers doe je normaal gesproken juist ergens als er een tijdje geen nieuws is.

    Login om te reageren
  6. Henk_he zegt

    21 mei 2020 om 20:52

    Hij zal nooit zo licht worden als de #lightest911ever die ze nu aan ’t “bouwen” zijn bij Karmann https://www.instagram.com/p/CAYH_oiF_37/?igshid=icj9j597oyn

    Login om te reageren
  7. spence zegt

    21 mei 2020 om 22:54

    Ik droom mee !

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    22 mei 2020 om 08:45

    Waar kan ik tekenen Mr. De verkoper?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North