Gaspedaal in Tesla Model S is van plastic en ruk

Auteur: , 89 Reacties

It's from plastic, it's not fantastic...

pijl

Terwijl de prijs van een aandeeltje TSLA verder en verder de lucht in schiet, komen er steeds weer vragen bovendrijven rondom de bouwkwaliteit van Tesla’s modellen. Tesla’s staan er sowieso niet om bekend dat ze de allerbeste afwerking hebben.

Kleine issue’s zoals loshangende deurrubbers en slecht aansluitende interieurpanelen zijn schering en inslag, maar ook grotere problemen komen voor. Fameus is het geval van de Model S die werd afgeleverd met een gespleten A-stijl. Uiteindelijk bleek het probleem zo groot te zijn dat de klant in kwestie een compleet nieuwe Model S kreeg van Tesla.

Onbegrijpelijk dat een auto, laat staan een prijzige zoals de de Model S, door alle kwaliteitscontroles van de fabriek en de dealer komt en afgeleverd wordt aan een klant met een dergelijk probleem. Hoewel, misschien is het niet eens zo ongeloofeloos. Om de introductie van de Model 3 niet uit te stellen besloot Elon immers ook dat traditionele kwaliteitscontroles niet per se noodzakelijk zijn voor dit model.

Inmiddels is er weer een nieuw en redelijk bizar probleem bijgekomen. Tesla-rijder en Tesla Motors Club forum-gebruiker benjiejr postte onlangs bovenstaande foto op de webz van zijn afgebroken gaspedaal, of ‘acceleratiepedaal’, zoals dat in Tesla-kringen heet. De man in kwestie wilde zijn auto showen aan wat autominnende matties en roste het pedaal zodoende hard naar het metaal. Daarin zit hem wellicht direct de crux, want het pedaal in de Model S in niet van metaal, doch van plastic. Dit materiaal bleek niet bestand tegen de krachtsexplosie van beniejr’s rechtervoet en brak pardoes af. Op de foto boven dit onderwerp zie je het resultaat.

Benjie legde zijn verhaal voor aan zijn forumgenoten. Ligt de epische faal wellicht aan het feit dat hij af en toe de dragstrip opzoekt en nooit een legday overslaat? Neen. Het probleem schijnt vaker voor te komen, getuige deze foto’s van andere afgebroken Tesla-pedalen.
pijl-2
pijl-3

Op het moment dat het pedaal afbrak schakelde de auto direct over op het regenereren van energie en verloor zodoende snel snelheid. Benjie zegt dan ook blij te zijn dat het incident niet op een drukke weg plaatsvond. Het voorval is inmiddels voorgelegd aan de NHTSA (National Highway Traffic Safety Association). Voordat Tesla echter gedwongen wordt om de pedalen te verstevigen heb je nu behalve het vergroten van de actieradius een extra reden om het acceleratiepedaal met een fluwelen voet te bedienen.

Image-Credit: Teslamotorsclub.com



89 reacties

Kunststof is heel normaal. Rempedalen (waar doorgaans nog meer krachten op komen) zijn ook steeds vaker van kunststof.
Met de juiste mix van glasvezels en/of mineraal toevoegingen is er niets aan de hand.
Als je de doorsnede van het breukvlak bekijkt, lijkt mij dat het design van de verribbing niet juist gekozen is.
@hubert: Zijn die pedalen niet zo geconstrueerd dat ze bij een aanrijding afknappen om beenschade te voorkomen?
@e34m5touring:
Het is toegestaan dat rempedalen onder invloed van zijdelingse krachten mogen breken, maar toch is ook dan een minimale sterkte vereist.
Krachten in bedieningsrichting mogen niet tot breuk leiden (tenzij boven 2500N bijvoorbeeld)
@Hubert: Oh ok! Bedankt voor de info!
@Hubert: 2500N is dus zo’n 250KG beetje getrainde gast kan dat met een piek wel overstijgen. En hier waarschijnlijk dus het geval
@vondick: ja joh, ff 2500n uit je been op een gaspedaal trappen… hij is leuk! haha!
@vondick: staat hierboven toch echt dat er meerdere gevallen van bekend zijn..
@vondick: 250kg liften lukt misschien met 2 benen, maar echt niet met 1.
@Hubert: denk dat ze voor een iets hoger glasvezel gehalte hadden moeten gaan, aangezien dat de treksterkte ten goede komt.

Daarnaast is inderdaad de ‘verribbing’ ook niet goed. Zoals te zien is het pedaal gebroken tussen twee ‘kruizen’, precies waar het constructief niet verstevigd wordt dus.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel…
@Hubert: koppelingspedaal is ook vaak van kunststof
@Hubert: en nu kan Elon thuis zijn 3F printer weer aanzetten voor een nieuw pedaal. Hij heeft het er maar druk mee.
“Op het moment dat het pedaal afbrak schakelde de auto direct over op het regenereren van energie en verloor zodoende snel snelheid.”
Dus dat deel van het pedaal wat er nog hing veerde terug en de auto deed wat deze altijd doet als je snel gas loslaat…
@mashell: het is inderdaad wel een hele mooie verwoording van; het gaspedaal brak af en kon die geen gas meer geven.. mijn astraatje doet dat ook alleen geen regenereermodus maar wel een uitloopmodus
@mashell: denk dat de nadruk ligt op het feit dat elektrische auto’s sneller vertragen(paradox) bij gas loslaten dan auto’s met verbrandingsmotor. Dit doordat deze kunstmatig afremmen op de motor en daarbij energie opslaan.
@ozan: nee joh. De nadruk ligt op “ik heb mijn Tesla mishandeld, toen brak het gaspedaal af, toen remde de auto af, heel gevaarlijk, ik had wel bijna dood kunnen zijn, waar kan ik mijn IBAN voor de schadevergoeding invullen?”.
Misselijkmakende claimcultuur in de VS. Dat afremmen is normaal gedrag voor een Tesla, dat weet een Tesla berijder.
Tesla; Premium???????????????????? NOT!
@dijan: Er zijn maar weinig premium merken en die zijn volgens mij allemaal Japans.
@berlinetta: Daar den k ik toch heel anders over .
@dijan: Dat weet ik. VAG bouwt ook zeer goede auto’s hoor, ben ik met je eens. Ik ben ook wel Duits georiënteerd, maar de Japanners kunnen er wel wat van.
@berlinetta: qua techniek misschien. Qua bouw en materiaalkeuze zeker niet.
@ruudbmw: Wat bedoel je precies met bouw? Volgens mij bouwen ze hun auto’s toch erg goed. Qua materiaalkeuze is het inderdaad minder, maar zijn het daarom minder goede auto’s?

Overigens ben ik helemaal geen uitgesproken liefhebber van Japanse auto’s, maar ik ben wel van mening dat ze daar wel weten hoe ze auto’s moeten bouwen.
@ruudbmw: met materiaalkeuze bedoel je waarschijnlijk alleen het interieur? Verder doet een Japanner niks onder voor een Duitser wat mij betreft
via Android app
@dijan: Zo, jij had last van een vasthangend toetsenbord?!

Ik vind het knap wat Tesla presteert! Een volkomen nieuw merk de grond uit stampen, ik wens ze dan ook veel succes. Alle grote merken zijn klein begonnen met beginnersfouten.
@dijan: Audi ook niet…dusssss
@rufctr01: een bericht over tesla en jij haalt Audi erbij. Verder alles ok vent?
Edit: Lief tegen elkaar zijn, graag-
@dijan: Er is ook niemand die dat claimed…
@dijan: Elon Musk zal er niet echt van wakker liggen, die is druk tunnels aan het boren in Amerika en met zijn spaceproject bezig. Tesla autos zijn bijzaak. Reken maar dat ze niet zijn gemaakt om erg lang mee te gaan. Het “Klimaatprobleem” levert daarbij lekker een extra boost voor de inkomsten van Elon Musk.
@ruben83: Tot nog toe is heel Tesla hem anders alleen maar geld gekost, veel geld.
@dijan: Pedalen zijn tegenwoordig designed om af te breken bij bepaalde krachten. Is volkomen normaal in de industrie, ook bij jouw favoriete merk.
En het gebeurt bij meer auto’s waarbij iemand een vreselijke ros tegen het pedaal geeft. Alleen wordt het dan niet zo groot uitgemeten in de pers, zodat jouw soort weer staat te stuiterballen als een kind dat een goodie krijgt toegeworpen.

In het Duits heet zoiets “gefundenes Fressen” voor de haterz. Ik zou zeggen: eet smakelijk :-)
Aston Martin had dit een paar jaar geleden ook . Braken ook af. Goedkoop chinees spul was het toen.
@rolov: Ik heb mijne uitvoerig getest met maat 50 Converse, juist in de volgas positie. Zit er nog aan! Chineze topkwaliteit ;)
@E34M5Touring: hoe vaker ik jouw reacties lees, des te meer raak ik er van overtuigd dat je een erg leuk wagenpark hebt!
@2wheeler: Haha thanks! Op het moment zeker niks te klagen!
Gaspedaal ‘ludicrous’ geworden?
M.a.w. een Tesla is een prima auto.
Tja, range extender Tesla style.
Bubble goes *pop* in 3-2-1…
Moet opzich kunnen, plastic verbindingen, maar zoals hierboven aangegeven is het ontwerp/profiel ongelukkig gekozen. Best wel een harde ontwerpfaal eigenlijk.
Tesla’s Elon Musk vindt dat kwaliteits controles niet per sé noodzakelijk zijn voor dit model.
Die nemen wel heel snel de British Leyland cultuur over.
En dan nog gekkies die erin beleggen.
Fantastisch.
@desjonnies: en over 5 jaar kijken we terug op Tesla zoals we nu 10 jaar terug kijken bij Apple. Het eerste product was niet perfect en niet de eerste maar ze waren hun tijd ver vooruit en zorgen dat alle grote namen diezelfde strategie volgen.

De aandrijflijn van Tesla is wat het touchscreen was van Apple.
@flutterby:
Ik hoop het voor je.
Serieus.
@desjonnies: Ik ook voor jou. Het zou fijn zijn als over 50 jaar ons volledig landje nog bewoonbaar is.
@flutterby: yup en Apple is intussen aan alle kanten ingehaald.
Beetje 2 componenten lijm ertussen en zit weer vast, en waarschijnlijk nog sterker dan het gebruikte materiaal. Waardeloos als het je overkomt maar wel een easy fix.
@allesmetturbo: ok. Toegegeven, ik rijd geen Tesla. Maar ik heb geen 2 componentenlijm in de auto. Moet je maar net geluk hebben dat het voor de bouwmarkt gebeurt
@siemi: dat heb ik ook niet dagelijks in de auto liggen hoor haha hopen dat een aardige vriend dan even heen en weer wilt rijden om de lijm te brengen
@siemi: rol duct tape wil ook wel prima. En die ligt wel standaard in de auto.
Ik snap dat een nieuwe fabrikant zoals Tesla nog op de kleintjes moet letten, maar ze zijn wel regelmatig negatief in het nieuws hierdoor. Misschien moeten ze hun auto’s eens wat minder dan 700 pk geven en de focus verleggen naar bouwkwaliteit.
@berlinetta: want met minder vermogen worden de auto’s ineens stuk beter? Staat er toch helemaal los van?
Zou hem gelijk weg doen. Een auto waar het rempedaal van afbreekt, je verzint het toch niet. Straks kruimelt het stuur nog uit elkaar.
@thomasthomas: gaspedaal..
Rempedaal en het is einde tesla
@spylegion: Ze mogen idd blij zijn dat het deze keer het gaspedaal was.
@berlinetta: weet het niet 100% zeker, maar volgens mij wordt het rempedaal ingekocht bij Mercedes. Die zijn van metaal en zullen dan niet breken…
Is en blijft Amerikaanse meuk…
Even serieus: het is net waarin je investeert. Tesla investeert in gadgets, andere merken in bouwkwaliteit. Het is dus ook net wat je wil: wil je een gadget op wielen, dan is de Tesla wat. Ben je autoliefhebber en wil je kwaliteit? Dan is het niks…
@svenska_aeroplan_ab:
Ah, weer een aanvulling op het nobele ras der ‘ware echte échte autoliefhebbers’.
Ben blij dat ik allang niet meer in aanmerking kom voor de titel ‘autoliefhebber’. Want je moet vooral heel veel auto’s haten om een liefhebber te zijn….
@svenska_aeroplan_ab:
Sjesus zeg Svenska, juist Ametikanen zijn het lichtend voorbeeld geweest voor de gehele industrie links en rechts noord en zuid op deze planeet.
Zij zijn rechtsaf geslagen, Europa linksaf, Japan schuin rechtdoor e Korea volgde Japan, maar zijn een ietsie naar links gegaan.
Maar op de keper beschouwd heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat BMW auto’s in Amerika bouwt, dat Toyota en Mercedes het ook doen, Nissans en Honda’s uut Engeland, Spaansche Opels en Citroėns, Tsjechische Vw’s en last but not least Fordjes en FIAT’s uit…….Polen?
Dus wat Amerikaanse meuk, mijn Grote Citroën slee ooit had MagnetiMarelli injectie, heche in Mexico, in een Franse, ja deez kwam uut Rennes, slee.
Nationaliteiten en automerken zijn ideeën in ons hoof’, zgn aangeleerd gedrag.
Ik snap goed dat deze afbreken. Als ik naar de 250 knal met mijn rode nostalgische tank en een Tesla probeert er zonder succes voorbij te komen lijkt mij dat heel frustrerend..
Gaspedaal?
Ze kunnen het ook glasvezel/Carbon maken, enorm stijf en sterk.

Maar iedereen zit wel te mopperen op kunstof, maar wel is gedacht dat bij een aanrijding je pedalen kunnen afbreken ipv dat je voet letsel oploopt?
@napo: glasvezel of koolstofvezel is superduur om te massaproduceren, dan zou het denk ik goedkoper zijn om het van metaal te maken(ken de precieze omstandigheden ook niet).
Citroen gebruikt plastic koppelingspedalen en stangen die regelmatig afbreken of verbuigen… Gaspedaal vind ik al karig dat het plastic is, maar een koppeling… (Collega van me stond in eens op het kruispunt i.p.v. er voor omdat het koppelingspedaal van zijn Cactus afbrak, super veilig die Franse rommel…)
@oversoft: wat rijdt u als ik vragen mag?
@oversoft: waarom gelijk Franse rommel? Mijn broertje werkt bij Citroën en zegt dat hij dit nooit eerder heeft gehoord.
Alle merken hebben issues, ook Duitse merken. Zolang er Franse diesels in Duitse merken worden gelepeld, zolang er Franse interieurs in Duitse ‘premium’ merken zitten en zolang de Duitse merken hun betrouwbaarheid ook niet voor elkaar hebben neem ik uw opmerking maar met een korreltje zout.
Want als het Franse rommel is dan is het Duitse spul ook rommel, misschien nog wel iets meer rommel….
@rufctr01: Nou, de hoofdmonteur van Citroen Driessen in Eindhoven deelt de mening van je broertje niet… Letterlijke quote: “Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het de eerste keer was”.
Mijn collega heeft de auto laten fixen, binnen 2 WEKEN gebeurde EXACT hetzelfde, waarna hij de auto direct heeft verkocht en een ander merk heeft aangeschaft.
Als je het niet gelooft, stel ik voor dat je je broertje even met Citroen Eindhoven laat bellen…

Wat ik zelf rij doet er ABSOLUUT niet toe, maar ik kan je in ieder geval 1 ding zeggen: bij mij is mijn koppelingspedaal niet van plastic (net als mijn rem en gaspedaal overigens).
(trouwens: butthurt much? Heb wel meer ervaringen van mezelf en mensen om me heen gehad met Franse auto’s…)
@oversoft:
Fijn, iemand die ‘het’ weet.
@desjonnies: Tsja, weet ook niet waarom ik de moeite doe, kan hem waarschijnlijk toch niet overtuigen…
@oversoft:
Och weet je ieder merk heeft wat, net heeft een vriend weer een vermogen gespendeerd aan zijn A6 in mijn werkplaats door het zelf te doen scheelde het hem nog een hoop geld, maar ik blijf duizend Euries voor een complete koppeling een hoop geld vinden.
Dit nadat ‘ie eerder het befaamde olie probleem heeft laten oplossen.
Hij rijdt Audi, no matter what.
Ieder zijn meug.
Ik doe maar net of ik gek ben, is een hele oude vriend.
@desjonnies: Ik heb een A5 gehad waarvan de koppeling en vliegwiel vervangen moest worden a €2500. Daarna ook nog wat andere problemen gehad. Rij nu geen Audi meer. ;)
@OverSoft: tja, de ervaringen met de Duitse merken zijn de laatste jaren ook niet heel goed!
Maar goed, jouw woord tegen het mijne over een afgebroken kopellingspedaal….
En als de Duitse merken het hebben, wat jij ook zeker rijdt, dan is het normaal en kan het gebeuren.
Duitse degelijkheid bestaat al heel lang niet meer.
Oh ja, ik rij ook Duits, mijn vriendin een C5 3.0 Hdi en minder problemen dan ik met de 530 D
@rufctr01: Nee hoor, ik rij Engels (zijn er niet zo veel meer, dus das makkelijk gokken). Duits is zeker niet meer heilig, Engels ook niet, maar afgebroken koppelingspedalen omdat ze plastic zijn… Tsja.
@OverSoft: mijn broertje werkt momenteel voor 1 van de grootste dealerbedrijven van NL en die hebben dit nog nooit meegemaakt….
Ik denk eerder dat dit een uitzondering is geweest.
@rufctr01: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233984/
En zoek voor de grap eens op koppeling op het Citroen forum…
Ik zie het probleem niet zo, het is juist mooi dat er nog echte authentieke Engelse auto’s gebouwd worden…

Waarbij autorijden nog een avontuur is en je af en toe moet stoppen om eraf gevallen onderdelen van de straat op te rapen…

Net als in de meest beroemde periode uit de geschiedenis van het British Leyland concern.

Wel jammer dat het uitgerekend een Amerikaans merk moet zijn dat de typische Britse kwaliteitsstandaard hoog in het vaandel houdt, maar Musk doet het toch maar
ik heb eens een kunststof verlichtingshendel afgebroken. Maar dat gebeurde me na een nacht met zeer strenge vorst, in een auto van ruim 25 jaar oud. Zal iets met gebrek aan weekmakers te maken hebben gehad.

Was overigens verrekte lastig om daarna de verlichting weer uit of aan te zetten. Ik moest de volledige bedieningsunit op de stuurkolom vervangen.
Wat mij steeds meer opvalt is dat als er iets ‘stuk’ gaat bij een Tesla het groot uitgemeten wordt. Als we alles wat stuk gaat, afbreekt of wat dan ook van welk regulier merk dan ook dan kun je daar een blog mee vullen.
@potjak: klopt natuurlijk, maar Tesla is natuurlijk ook een merk met een trouwe schare aan fanboys die alles wat goed is ook meteen breed uitmeten.
@potjak: klopt, vooral door bepaalde auteurs op AB.
Mag natuurlijk nooit gebeuren. Simpel zat. Dan maar iets meer betalen. Voor een gaspedaal dat niet afbreekt.
Toevallig heb ik een rollend chassis van een tesla gezien op een beurs ontzettend veel lassen hadden gasinsluiting en enkele lassen waren compleet door gescheurd
@328ci: haha die staan niet voor niets daar en niet onder een auto. Zijn testmodellen geweest die in elkaar zijn gezet voor beurzen. Aannamens zijn een bitch.
@stfu: nou, das goede reclame dan
@draadloos: of hij had even kunnen vragen waarom dat was ipv gelijk een oordeel te vellen. Lijkt me logisch dat ze niet 100en perfecte chassis’ overal neerzetten maar resterende van vroeger.
Dit kan altijd gebeuren, vind ’t niet zo spannend allemaal.
Dus als het is van metaal dan is het premium.. ach bij mijn oude passat gingen ook een paar plastic deleen kapot.. laatjes….
Gewoon iemand die LEO was, Lomp en Onbenullig. Als je op je gaspedaal gaat stampen gaat het wel kapot. Zelfs mijn Stilo heeft al een plastic gaspedaal. Tevens komt zo’n gaspedaal echt niet van Tesla hoor, maar gewoon van een toeleverancier. Hetzelfde onderdeel vind je vermoedelijk in tig andere auto’s.
Pfoe. Slordig, als ik het netjes zeg.
Off topic: ik ben benieuwd of Audi dit gaat gebruiken in een volgende diss campagne tegen Tesla…
Onbegrijpelijk dat een auto, laat staan een prijzige zoals de de Model S, door alle kwaliteitscontroles van de fabriek en de dealer komt en afgeleverd wordt aan een klant met een dergelijk probleem? Tesla werkt toch helemaal niet met dealers?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).