• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen ‘echte’ nieuwe Mazda’s tot 2023?

Auteur: hayte, gepost 22 februari 2020 om 12:02 – 8 Reacties

Witte Mazda MX-5

Fans van nieuwe Mazda’s zouden nog even moeten wachten. Ook langverwachte nieuwe sportwagen in de RX-lijn zullen we een aantal jaar niet op de weg zien…

Sinds een jaar of zes heeft Mazda een nieuwe, eigen designtaal. De Mazda2 was een van de eerste auto’s die op deze manier werd ontworpen. Één flinke grille, chromen omlijsting die doortrekt naar de driehoekige koplampen, zulk soort zaken. En de kleur rood. Nieuwe Mazda’s zijn altijd rood.

Rode Mazda2

De laatste jaren heeft Mazda dit ontwerp wel wat geüpdatet, maar in de basis is het idee hetzelfde gebleven. Het is een leuk, fris ontwerp dat de auto’s makkelijk herkenbaar maakt. Voor wie het met deze schrijver oneens is en hoopte dat Mazda snel andere auto’s zou uitbrengen: slecht nieuws. Mazda gaat namelijk pas in 2023 nieuwe personenwagens op de markt zetten.

Dat is vooral slecht nieuws voor die eerder genoemde Mazda2. Die is immers al sinds 2014 in productie. Ja, vorig jaar was er een facelift, maar zo heel veel is die nou ook weer niet gewijzigd. In 2023 is die Mazda2 dus in feite negen jaar oud. Het is maar te hopen dat die dan als een van de eerste auto’s aan de beurt is.

Volgens de Nikkei Asian Review wil Mazda de komende jaren gebruiken om de kracht van het merk en de producten te testen. Komen de klanten wel terug als er geen ‘echte’ nieuwe Mazda’s zijn, is de vraag. Onderdeel daarvan is de Skyactiv-X. Simpel gezegd combineert deze de vonk-ontsteking van benzine met de compressieontsteking van diesel.

Volgens de krant gaat het echter niet al te best met die Skyactiv-X: de auto zou slechts in 4 procent van de Mazda3’s en 2 procent van de CX-30’s worden gekozen. Minder dan de 25-30 procent waar het Japanse bedrijf op had gehoopt.

Waar Mazda in 2023 mee wil komen qua nieuwe auto’s is deels bekend. Dan moet er een nieuw platform zijn voor grote auto’s, waar een zescilinder inpast. De prijs van nieuwe Mazda’s zal dan stijgen, omdat het merk wil concurreren met bijvoorbeeld Lexus. Past een wankel-sportwagen zoals de RX-Vision in zo’n plan?

Foto: De Nieuwe Mazda MX-5 van Pesu, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Zescilinder Mazda
    Zescilinder Mazda met RWD nu heel erg dichtbij
  • Nieuwe Mazda Carol
    Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda2, mx-5, rx-vision, SKYACTIV, SkyActiv-X

Vorig bericht: « Oud-minister Plasterk: Teslarijders zijn enorme asocialen
Volgend bericht: Honda werkt tóch niet aan een NSX Type R »

Lees Interacties

Reacties

  1. ab1963 zegt

    22 februari 2020 om 12:19

    Mooie strategie! De trouwe klanten krijgen dan in 2023 nog een trap na omdat ze heel loyaal een oud model hebben gekocht…

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    22 februari 2020 om 12:47

    Erg fraaie wagen die RX Vision.

    Maar ik denk niet dat het slim is om in dat segment met een Wankelmotor aan te komen. Hoe mooi het werkingsprincipe ook is, in de praktijk is het nog steeds erg gevoelige techniek met een gebruiksaanwijzing.

    Login om te reageren
  3. PunicaOase zegt

    22 februari 2020 om 15:11

    Vreemd..

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      22 februari 2020 om 15:12

      @punicaoase: aan de andere kant: wat is er waar van het krantenbericht..?!

      Login om te reageren
  4. ericd zegt

    22 februari 2020 om 15:37

    Skyactiv X in de MX-5 stoppen, en meteen van de gelegenheid gebruikmaken om iets aan de neus te doen.

    Login om te reageren
  5. jensoffbutton zegt

    22 februari 2020 om 23:39

    Ik ben Mazda fan maar ik zou nu nog niet snel een X motor kiezen, puur qua betrouwbaarheid moet dat allemaal nog in de praktijk getest worden op langere termijn en ik denk dat veel klanten zo redeneren.

    En voor de rest worden veel Mazda eigenaars gestraft door de overheid omdat ze turboloze 2.0 liters hebben met 120 PK. Die zijn niet onzuiniger en ‘vuiler’ dan 1.2 en 1.4’s van de concurrentie maar worden in veel landen fiscaal afgestraft.

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      23 februari 2020 om 11:08

      @jensoffbutton: ik zou juist alleen al de x kopen vanwege zijn techniek

      Login om te reageren
  6. birdnerd84 zegt

    23 februari 2020 om 21:39

    Ik zou eerder de G kopen en laten tunen tot 165pk. Dat gaat makkelijk. Over de X hoor/lees ik nog teveel verschillende dingen. AutoVisie lukte het wel om echt zuinig met de X te rijden, ANWB totaal niet.

    De Mazda3, CX-30 en CX-5 kunnen nog wel even mee als er een facelift is. De Mazda2 is nog steeds een uitstekende keuze maar zal straks wel echt oud zijn. De MX-5 kunnen ze ook nog wel even flink faceliften. Geheel nieuwe kont en neus zal de auto goed doen. De Mazda6 zal dan stokoud zijn maar dat segment zit toch op z’n gat. Ook in de VS scoren de Mazda6 en CX-9 erg matig terwijl “iedereen” ze wel mooi vind, fijn vind rijden en topinterieurs vinden hebben. Maar qua automaat, ruimte en motoren voldoen ze nog niet aan de eisen van veel mensen. Alle Mazda’s zijn steevast krapper dan de concurrentie. Ook de CX-5 en CX-9

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North