Komt ‘ie nu wel op jouw shortlist te staan?
Klein, schattig en wendbaar. Het is de Mazda2 in een notendop. De designtaal die Mazda op andere modellen toepast maakt de auto uiterst guitig. Alsof je kleine broertje een Batman-cape aanheeft. We weten allemaal dat ‘ie niet in zijn eentje de vloer aanveegt met complete drugs-kartels, maar het idee is leuk.
De Mazda 2 is nu alweer 4,5 jaar in productie, dus werd het tijd voor een opfrisbeurt. Het is te zien dat ze bij Mazda absoluut in nopjes over de auto zijn, want er veranderde niet echt heel erg veel aan het design. De koplampen lijken wat platter en breder, waardoor de auto wat bozer de wereld in kijkt.
In het interieur zijn er meer kleine wijzigingen. Met name de kwaliteitsbeleving met op een hoger plan staan. Zo zijn er compleet nieuwe voorstoelen. De Mazda2 is te krijgen met een flink aantal gadgets die niet gemeengoed zijn in het B-segment, waarin deze compacte Mazda opereert. Denk aan LED-koplampen, 360 graden top view camera, verkeersbordenherkenning, lane-assist en dergelijke.
De Mazda 2 was altijd een van de leuker rijdende auto’s in zijn segment. Niet dat je daar veel aan hebt, overigens. Jaarlijks zette de importeur zo’n 2.000 exemplaren van de kleine Mazda op kenteken. Op zich niet verkeerd, maar van klassegenoten als de Clio, Polo en Fiesta worden er meer dan 10.000 exemplaren weggezet. Het is duidelijk: ook in het B-segment weet men comfort te waarderen. De nieuwe Mazda2 moet een stuk comfortabeler zijn dan voorheen en daarmee een bredere doelgroep aanspreken.
Vandaar dat Mazda de ‘2’ nu een stukje comfortabeler heeft gemaakt. Ook is het interieur meer verfijnd en heeft Mazda veel aandacht besteed aan ‘NVH’ (noise vibration, harshness). Snel vertaald: de nieuwe Mazda 2 is stiller, trilt minder en is minder straf. De Mazda 2 die naar Europa komt, zal voorzien zijn van een 1.5 SkyActiv motor met 75 of 90 pk, gekoppeld aan een zesbak. Een zestraps automaat is optioneel leverbaar. In Japan wordt de Mazda2 ook geleverd met een 1.8 diesel én vierwielaandrijving. Over Japan gesproken, daar heette de auto voorhen ‘Mazda Demio‘. Na deze opfrisbeurt gebruikt Mazda ook de naam ‘2’ voor de Japanse markt.
joejojo2012 zegt
Gaaf gebakkie.
-Edit: thanks, is gefixt-
bmw2coupeeigenaar zegt
Da is nou jammer he. Hier zouden ze juist de 180pk skyactiv-x in moeten bouwen.
reactief zegt
@bmw2coupeeigenaar: lijkt me ook wel leuk inderdaad! Met 4wd. Dan heb je een heerlijke alleskunner.
berlinetta zegt
@bmw2coupeeigenaar: Zou gaaf zijn. Een Mazda 2 MPS.
dees zegt
@bmw2coupeeigenaar: Komt misschien nog. De Skyactive X zal denk ik eerst beschikbaar zijn voor de zwaardere auto’s en dan later wanneer er de capaciteit is ook naar de Mazda 2.
gandini zegt
@bmw2coupeeigenaar: Dat zou nog eens een mooie concurrent voor de Fiesta ST en de Clio RS kunnen zijn ja.
mashell zegt
Hier ga je het toch niet meer mee redden tegen een Polo, 208 en Clio?
berlinetta zegt
@mashell: Het is ook een facelift en geen compleet nieuw model.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Want?
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: nou, ook na deze facelift oogt het model gewoon best wel een beetje gedateerd.
BaRa zegt
@mashell: eerst mee rijden, dan praten, denk ik. De Mazda rijdt namelijk veel fijner dan die andere drie.
Pordon zegt
@mashell: ik vind juist de mazda 2 het leukste in zijn categorie en deze facelift trekt alles weer even strak.
nasty zegt
@mashell: zijn nochtans prima auto’s. Maar nederlanders zitten nu eenmaal vast geharpoeneerd in hun franse en duitse gebruiken
dunhozzie zegt
@nasty: vergeet de Amerikaan niet (Ford)
rolov zegt
@dunhozzie: Duits…
chimaera zegt
@rolov: Amerikaans dus…
ingloriousleon zegt
@mashell: ik had als vorige leaseauto de Mazda 2 (pre-facelift dus) in dieseluitvoering en 6-bak en naar mijn mening zeer ondergewaardeerd. Echt een heerlijke rijdende en sturende auto. Bleef als een malle trekken, ook ver boven de 100.
Heb nu een Polo benzine. Ziet er veel volwassener en moderner uit, maar de rijbeleving is maar saai vergeleken met de Mazda.
techniekmeneer zegt
@mashell: Ik verkies deze toch echt boven een Polo, en al helemaal boven een 208 of Cliko.
jpsienen zegt
@mashell: Gemakkelijk. Mazda2 rijdt vele malen beter
RiKe zegt
Nee, dan zou er een beetje een vlot blok in moeten liggen. En niet zo’n blokje van een kart
Dutchdriftking zegt
Het design van Mazda is op dit moment écht goed! Jammer alleen dat het op deze B-segmenter toch en beetje truttig over komt. De concept welke destijds vooraf ging aan de Mazda 2 was zo enorm gaaf : [url=https://ibb.co/R3DP87P][img]https://i.ibb.co/R3DP87P/127764-cars-news-hands-on-mazda-hazumi-pictures-and-eyes-on-mazda-2-concept-car-has-awesome-moniker-image1-PS3x95-EZWc.jpg[/img][/url]
Een Mazda 2 MPS als tegenhanger van de Clio RS en Fiesta ST zou een serieus leuke outsider kunnen zijn….
birdnerd84 zegt
@dutchdriftking: mee eens. Ik vind CX-3, Mazda3, Mazda6 en CX-9 prachtig maar de Mazda2 doet mij niet veel. Idd beetje truttig en oogt wat ‘iel’ door die dunne C-stijl en ‘omhooggetrokken’ kont. Interieur wel weer fraai. Alleen de CX-3 kreeg een beduidend mooiere middentunnel bij de facelift, deze Mazda2 niet
bernoulli zegt
Je moet onderhand goed in je spiegel kijken om te zien welke Mazda er achter je zit.
Niet vernieuwend, wel mooi.
nasty zegt
@bernoulli: die ziekte kennen ze in duitsland nochtans al langer :p
maxidyne zegt
Tijdje geleden een 2 als leenauto gehad, rijdt zeer fijn. Schakelt heerlijk, motor trok er ook wel lekker aan. Leuk interieur, vlot design. Grootste minpunt: stoelen; te smal en te kort voor mij.
fmgarcia zegt
@maxidyne: Heb jij ff geluk dat er juist nieuwe stoelen in zijn gekomen bij deze facelift!
Onehp zegt
Prima autootjes. Had graag een lichte sportversie gezien met de 1.5 uit de MX-5, dat was een heel leuk, licht en toch erg bruikbaar karretje geweest… zoals de GTI’s van weleer ooit waren.
cappie zegt
Leuke auto maar erg krap van binnen, de afwerking is goed.
birdnerd84 zegt
willeme, juist de neus is behoorlijk veranderd (koplampen, grille én voorbumper) terwijl interieur nauwelijks is gewijzigd..